Rezolucja w sprawie zbrojnej napaści Federacji Rosyjskiej na Ukrainę

Rezolucja w sprawie zbrojnej napaści Federacji Rosyjskiej na Ukrainę
(2023/C 229/06)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

uwzględniając akt ustanawiający Zgromadzenie Parlamentarne Euronest z 3 maja 2011 r. oraz wspólną deklarację przyjętą podczas szczytu Partnerstwa Wschodniego 15 grudnia 2021 r.,

uwzględniając wspólny dokument roboczy Komisji i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych z 2 lipca 2021 r. zatytułowany "Recovery, resilience and reform: post 2020 Eastern Partnership priorities" [Odbudowa, odporność i reformy: priorytety Partnerstwa Wschodniego po 2020 r.] (SWD(2021)0186),

uwzględniając art. 3 i art. 17 ust. 3 regulaminu Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest,

uwzględniając rezolucję ONZ nr 68/262 z 27 marca 2014 r. w sprawie integralności terytorialnej Ukrainy, rezolucję ONZ nr ES-11/1 z 2 marca 2022 r. w sprawie napaści na Ukrainę, rezolucję ONZ nr ES-11/2 z 24 marca 2022 r. w sprawie humanitarnych skutków napaści na Ukrainę, rezolucję ONZ nr ES-11/4 z 12 października 2022 r. w sprawie integralności terytorialnej Ukrainy: obrony zasad Karty Narodów Zjednoczonych oraz rezolucję ONZ nr ES-11/5 z 14 listopada 2022 r. w sprawie naprawy szkód i zadośćuczynienia za napaść na Ukrainę;

uwzględniając oświadczenie wydane w imieniu Unii Europejskiej przez wysokiego przedstawiciela w sprawie inwazji sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej na Ukrainę 24 lutego 2022 r.,

uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z 19 stycznia 2023 r. w sprawie utworzenia trybunału do spraw zbrodni agresji przeciwko Ukrainie 1  oraz inne rezolucje Parlamentu Europejskiego przyjęte od 24 lutego 2022 r., potępiające dokonaną na pełną skalę rosyjską inwazję wojskową na Ukrainę,

uwzględniając rezolucję Rady Najwyższej Ukrainy nr 2787-IX z 1 grudnia 2022 r., w której stwierdzono, że członkostwo Federacji Rosyjskiej w ONZ jest bezprawne, ponieważ przyjęto ją do tej organizacji z naruszeniem art. 4 Karty Narodów Zjednoczonych, przez co kraj ten bezprawnie przywłaszczył sobie prawo wetowania krytyki dokonywanych przez niego nadużyć,

A. mając na uwadze, że od 24 lutego 2022 r. Federacja Rosyjska prowadzi na pełną skalę nielegalną, niesprowokowaną i nieuzasadnioną wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie;

B. mając na uwadze, że brak odpowiedniej i natychmiastowej reakcji na rosyjską inwazję na Ukrainę, aneksję Krymu oraz okupację części obwodów donieckiego i ługańskiego umożliwiły dalszą agresję;

C. mając na uwadze, że ta wojna napastnicza stanowi jawne i rażące pogwałcenie Karty Narodów Zjednoczonych, Aktu końcowego pierwszej Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie przyjętego podczas szczytu szefów państw lub rządów oraz podstawowych zasad prawa międzynarodowego;

D. mając na uwadze, że zamordowano już tysiące cywilów, w tym setki dzieci, a jeszcze więcej osób doświadczyło tortur, nękania, napaści na tle seksualnym, porwań lub przymusowych wysiedleń;

E. mając na uwadze, że takim nieludzkim postępowaniem siły rosyjskie i ich poplecznicy całkowicie lekceważą międzynarodowe prawo humanitarne;

F. mając na uwadze, że siły rosyjskie dokonują celowych masowych ataków na dzielnice mieszkalne i infrastrukturę cywilną, co ma tragiczne skutki dla ludności cywilnej;

G. mając na uwadze, że bezprawne próby aneksji przez Rosję ukraińskich obwodów donieckiego, chersońskiego, ługańskiego i zaporoskiego, a także Autonomicznej Republiki Krymu stanowią rażące pogwałcenie celów i zasad Karty Narodów Zjednoczonych oraz norm i zasad zawartych w innych aktach prawa międzynarodowego;

H. mając na uwadze, że podejście Rosji usprawiedliwiające inwazję podważa każde międzynarodowe porozumienie w sprawie bezpieczeństwa oraz stwarza globalne wyzwania w zakresie bezpieczeństwa i umożliwia dalszą agresję;

I. mając na uwadze, że rosyjska koncepcja wojny hybrydowej zakłada tworzenie obszarów konfliktu i niestabilności osłabiających integralność terytorialną i bezpieczeństwo krajów, nad którymi Kreml chce przejąć kontrolę;

J. mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie stanowi najpoważniejsze zagrożenie dla bezpieczeństwa Partnerstwa Wschodniego, UE i jej państw członkowskich oraz wschodnich krajów partnerskich, a także dla międzynarodowego ładu opartego na zasadach;

K. mając na uwadze, że Rosja używa energii i żywności jako broni, zablokowała ukraińskie porty, przerwała globalne łańcuchy dostaw żywności, zniszczyła bezpieczeństwo żywnościowe oraz doprowadziła do kryzysów żywnościowych i głodu w regionach Azji i Afryki;

1. z całą mocą potępia niczym niesprowokowaną i nieuzasadnioną wojnę napastniczą Rosji w Ukrainie, bezprawną okupację regionów ukraińskich i zaangażowanie Rosji w działania wojskowe i cyberwojnę w regionie Partnerstwa Wschodniego;

2. z zadowoleniem przyjmuje bezprecedensowe sankcje nałożone przez Unię Europejską i poszczególne państwa na Rosję i oczekuje ich rozszerzenia na cały handel energią, całkowitego zakazu dostaw do Rosji komponentów do produkcji broni lub wszelkich innych wojskowych urządzeń i produktów podwójnego zastosowania, a także nałożenia sankcji na przedsiębiorstwa działające w sektorze finansowym lub obsługujące aktywa wirtualne, które pomagają Kremlowi skutecznie obchodzić sankcje;

3. potępia udział reżimu Łukaszenki na Białorusi w nielegalnej, niesprowokowanej i nieuzasadnionej wojnie napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie i wzywa do dalszych sankcji wobec Białorusi;

4. stwierdza, że korupcja, pranie pieniędzy i nielegalne finansowanie to mechanizmy udzielania pomocy powiązanym z rządem rosyjskim grupom wspierającym napaść na Ukrainę, i wzywa do większych wysiłków na rzecz zwalczania tych praktyk;

5. podkreśla swoje jednoznaczne poparcie dla niepodległości, suwerenności i integralności terytorialnej krajów Partnerstwa Wschodniego w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową oraz niezachwiane zaangażowanie i determinację, by bronić tych zasad;

6. potępia fakt, że Federacja Rosyjska zorganizowała nielegalne "referenda" w położonych na terytorium Ukrainy regionach uznanych przez społeczność międzynarodową i po ich przeprowadzeniu próbowała bezprawnie zaanektować obwody doniecki, chersoński, ługański i zaporoski; uważa, że dla społeczności międzynarodowej "referenda" te są nieważne;

7. potwierdza, że zajmowania terytoriów w wyniku gróźb lub przy użyciu siły nigdy nie można uznać za legalne;

8. potępia masowe i poważne naruszenia praw człowieka i zbrodnie wojenne popełniane przez rosyjskie siły zbrojne i ich popleczników, w tym w ukraińskich regionach okupowanych przez Rosję;

9. ubolewa nad tragicznymi konsekwencjami działań wojennych Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie dla praw człowieka i sytuacji humanitarnej oraz wyraża głębokie zaniepokojenie wysoką liczbą ofiar wśród ludności cywilnej, w tym kobiet i dzieci, liczbą osób wewnętrznie przesiedlonych i uchodźców potrzebujących pomocy humanitarnej oraz naruszeniami i nadużyciami popełnianymi wobec dzieci;

10. wyraża głębokie zaniepokojenie wpływem rosyjskiej agresji na bezpieczeństwo żywnościowe, energetyczne, środowiskowe i jądrowe na całym świecie;

11. wzywa Federację Rosyjską do natychmiastowego zaprzestania ataków rakietowych i z użyciem dronów na infrastrukturę krytyczną Ukrainy oraz wszelkich umyślnych ataków na cele cywilne, w tym domy mieszkalne, szkoły i szpitale;

12. zauważa z ogromnym zaniepokojeniem, że rosyjskie rakiety wystrzeliwane w kierunku ukraińskiej infrastruktury cywilnej niekiedy naruszają przestrzeń powietrzną innych suwerennych państw, w tym członków NATO; w związku z tym wzywa społeczność międzynarodową do szybkiego i odpowiedniego reagowania na tak rażące prowokacje; zwraca uwagę, że jeżeli społeczność międzynarodowa nie zareaguje na naruszenia przestrzeni powietrznej suwerennych państw, Rosja będzie się dopuszczać dalszych prowokacji;

13. wzywa do natychmiastowego i bezwarunkowego wycofania wszystkich rosyjskich wojsk z terytorium Ukrainy w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, zakończenia blokady wszystkich ukraińskich portów oraz przywrócenia bezpiecznej i wolnej żeglugi w regionie Morza Czarnego i Morza Azowskiego;

14. domaga się, aby pociągnąć do odpowiedzialności sprawców zbrodni agresji, zbrodni wojennych i zbrodni przeciwko ludzkości;

15. podkreśla pilną potrzebę, by UE i jejpaństwa członkowskie - w ścisłejwspółpracy z Ukrainą i społecznością międzynarodową, najlepiej za pośrednictwem ONZ - dążyły do utworzenia specjalnego trybunału międzynarodowego w celu ścigania zbrodni agresji przeciwko Ukrainie popełnionej przez przywódców politycznych i wojskowych Federacji Rosyjskiej i jej sojuszników oraz znalezienia prawnie uzasadnionego i uzgodnionego rozwiązania w tej kwestii; uważa, że ustanowienie takiego trybunału wypełniłoby znaczną lukę istniejącą w obecnym systemie międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych i powinno bazować na normach i zasadach, które mają zastosowanie do Międzynarodowego Trybunału Karnego zgodnie ze statutem rzymskim;

16. wzywa społeczność międzynarodową, by nadal udzielała Ukrainie aktywnego wsparcia i pomocy w każdy możliwy sposób i w ścisłej koordynacji z Ukrainą, aby umożliwić temu krajowi korzystanie z uzasadnionego prawa do obrony, oporu i powstrzymania agresji, wyzwolenia swoich obywateli i odzyskania pełnej kontroli nad całym terytorium uznanym przez społeczność międzynarodową;

17. zdaje sobie sprawę, jak ważne jest utrzymanie bezpiecznego otoczenia dla wolności mediów, i wzywa, by uznać rosyjskie media państwowe lub prywatne powiązane z osobami lub przedsiębiorstwami objętymi sankcjami, które zagrażają bezpieczeństwu europejskiemu i promują wojnę, za media propagandowe;

18. z zadowoleniem przyjmuje formułę pokojową i zachęca do realizacji wszystkich jej punktów; z zadowoleniem przyjmuje działania na rzecz osiągnięcia kompleksowego, sprawiedliwego i trwałego pokoju oraz bezpieczeństwa w Ukrainie i w całej Europie;

19. podkreśla, że Rosja musi zapewnić Ukrainie pełną rekompensatę za zbrodnię agresji, zbrodnie wojenne i zniszczenia na terytorium tego kraju;

20. wzywa do ustanowienia ram prawnych przewidujących konfiskatę mienia rosyjskiego objętego sankcjami, aby zapewnić odszkodowania ofiarom wojny i sfinansować odbudowę Ukrainy;

21. podkreśla, że należy wyraźnie wzmocnić wymiar bezpieczeństwa krajów Partnerstwa Wschodniego, co stanowiłoby istotny wkład w umacnianie pokoju i bezpieczeństwa na świecie;

22. potępia, że Federacja Rosyjska wyraźnie nadużywa prawa weta w Radzie Bezpieczeństwa;

23. wzywa UE i jej państwa członkowskie do dalszych działań, aby kontynuować międzynarodową izolację Federacji Rosyjskiej, w tym jako członka organizacji i organów międzynarodowych, np. Organizacji Narodów Zjednoczonych.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0015.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.229.30

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja w sprawie zbrojnej napaści Federacji Rosyjskiej na Ukrainę
Data aktu: 29/06/2023
Data ogłoszenia: 29/06/2023