(2023/C 216/36)
(Dz.U.UE C z dnia 19 czerwca 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: P.-J. Loewenthal i U. Małecka, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Królestwo Niderlandów
Żądania strony skarżącej
Komisja wnosi do Trybunału o:
- stwierdzenie, że nie przyjmując przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 1 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, oraz nie przekazując ich niezwłocznie Komisji, Królestwo Niderlandów uchybiło zobowiązaniom ciążącym na nim na mocy art. 17 tej dyrektywy;
- nakazanie Królestwu Niderlandów zapłaty na rzecz Komisji kwoty ryczałtu odpowiadającej wyższej z dwóch następujących kwot:
i) kwoty dziennej wynoszącej 13 900 EUR pomnożonej przez liczbę dni, które upłynęły od dnia następującego po dniu upływu terminu transpozycji określonego w dyrektywie (UE) 2019/1024 do dnia usunięcia uchybienia lub, w przypadku braku usunięcia uchybienia, do dnia ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie; lub (ii) minimalnej kwoty ryczałtu wynoszącej 3 892 000 EUR;
- w przypadku gdy uchybienie stwierdzone w tiret pierwszym trwa do dnia ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie, nakazanie Królestwu Niderlandów zapłaty na rzecz Komisji okresowej kary pieniężnej w wysokości 75 060 EUR dziennie, od dnia ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie do dnia, w którym to państwo członkowskie wywiąże się ze swoich zobowiązań wynikających z dyrektywy; oraz
- obciążenie Królestwa Niderlandów kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Zgodnie z art. 17 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/1024 państwa członkowskie były zobowiązane do przyjęcia środków krajowych niezbędnych do transpozycji tej dyrektywy i powiadomienia o nich Komisji do dnia 17 lipca 2021 r.
W ocenie Komisji Królestwo Niderlandów uchybiło zobowiązaniom, które na nim ciążą na mocy wspomnianego przepisu, nie przyjmując we właściwym czasie wymaganych przepisów transponujących, a w każdym razie nie powiadamiając niezwłocznie o tych przepisach Komisji.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.216.27/1 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-213/23: Skarga wniesiona w dniu 31 marca 2023 r. - Komisja Europejska/Królestwo Niderlandów |
| Data aktu: | 19/06/2023 |
| Data ogłoszenia: | 19/06/2023 |