(2023/C 205/37)
(Dz.U.UE C z dnia 12 czerwca 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: U. Małecka, L. Malferrari, N. Nikolowa)
Strona pozwana: Republika Bułgarii
Żądania strony skarżącej
Komisja wnosi do Trybunału o:
1) stwierdzenie, że nie przyjmując niezbędnych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, aby zapewnić zgodność z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 1 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, lub, w każdym wypadku, nie powiadamiając o nich Komisji, Republika Bułgarii uchybiła swoim zobowiązaniom określonym w art. 17 ust. 1 tej dyrektywy;
2) nakazanie Republice Bułgarii zapłaty na rzecz Komisji jednokrotnie płatnej kwoty, odpowiadającej wyższej z następujących dwóch kwot: (i) dziennej kwocie w wysokości 1 800 EUR, pomnożonej przez liczbę dni między dniem następującym po upływie terminu transpozycji, przewidzianym w dyrektywie, a dniem, w którym usunięto naruszenie, lub, w braku usunięcia naruszenia, dniem, w którym wydano wyrok w niniejszym postępowaniu; (ii) minimalnej jednokrotnie płatnej kwocie w wysokości 504 000 EUR;
3) na wypadek gdyby niewykonanie zobowiązania określonego w pkt 1 przedłużyło się do daty wydania wyroku Trybunału w niniejszym postępowaniu, nakazanie Republice Bułgarii zapłaty na rzecz Komisji okresowej kary majątkowej w wysokości 9 720 EUR dziennie za każdy dzień opóźnienia od dnia wydania wyroku Trybunału w niniejszym postępowaniu do chwili wykonania przez Republikę Bułgarii jej zobowiązań zgodnie z dyrektywą;
4) obciążenie Republiki Bułgarii kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego ustanowiono zbiór minimalnych zasad dotyczących ponownego wykorzystywania i praktycznych mechanizmów ułatwiających ponowne wykorzystywanie istniejących dokumentów sektora publicznego i danych z badań naukowych w celu promowania korzystania z otwartych danych i stymulowania innowacji w produktach i usługach. Zgodnie z art. 17 ust. 1 dyrektywy państwa członkowskie miały obowiązek wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania tej dyrektywy do dnia 17 lipca 2021 r. Państwa członkowskie były również zobowiązane do niezwłocznego przekazania Komisji tekstu przyjętych środków.
W dniu 29 września 2021 r. Komisja przesłała Republice Bułgarii oficjalne pismo powiadamiające. W dniu 6 kwietnia 2022 r. Komisja przesłała Republice Bułgarii uzasadnione stanowisko. Pomimo tego, środki związane z transpozycją dyrektywy nie zostały jeszcze przyjęte przez Republikę Bułgarii, ani nie powiadomiono o nich Komisji.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.205.33 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-237/23: Skarga wniesiona w dniu 14 kwietnia 2023 r. - Komisja Europejska/Republika Bułgarii |
| Data aktu: | 12/06/2023 |
| Data ogłoszenia: | 12/06/2023 |