Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania
(2023/C 199/04)

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

W niniejszej opinii, wydanej na podstawie art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 1 , EIOD przedstawia zalecenia odnoszące się do wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania 2 , z uwzględnieniem podstawowych praw do prywatności i ochrony danych osobowych ("wniosek").

EIOD z zadowoleniem przyjmuje cele zawarte we wniosku, w szczególności zapewnienie administracjom podatkowym dostępu do informacji, które są niezbędne do skutecznego wykonywania ich obowiązków oraz do zwiększenia ogólnej zgodności z przepisami dyrektywy 2011/16/UE. W tym kontekście EIOD przedstawia szereg zaleceń mających na celu zapewnienie pełnej zgodności wniosku z obowiązującymi ramami prawnymi w zakresie ochrony danych.

Ponowne wykorzystywanie danych osobowych do innego celu przez właściwy organ państwa członkowskiego może być dozwolone tylko wtedy, gdy wynika to z prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, na podstawie którego dalsze przetwarzanie jest zgodnie z prawem dozwolone, stanowiąc w społeczeństwie demokratycznym niezbędny i proporcjonalny środek służący ochronie celów, o których mowa w art. 23 ust. 1 RODO. Aby zapewnić wyższy poziom harmonizacji i pewności prawa, EIOD stoi na stanowisku, że wniosek powinien zawierać (wyczerpującą) listę celów, dla których dane osobowe mogą być dalej przetwarzane.

Jeśli chodzi o dostęp Komisji do informacji zapisanych w centralnej bazie danych, a dotyczących współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, EIOD zaleca wyjaśnienie, które szczególne obowiązki Komisji na mocy dyrektywy uzasadniają dostęp do informacji zapisanych w centralnej bazie danych, oraz jasne określenie celu takiego dostępu.

Europejski Inspektor Ochrony Danych z zadowoleniem przyjmuje, co do zasady, że wniosek ma na celu dalsze wyjaśnienie ról i obowiązków państw członkowskich i Komisji w rozumieniu przepisów o ochronie danych. Jednocześnie EIOD zauważa, że art. 25 ust. 3 dyrektywy 2011/16/UE (zarówno w jej obecnej formie, jak i w brzmieniu zmienionym wnioskiem) określa w sposób horyzontalny odpowiednie role państw członkowskich i Komisji w rozumieniu prawa o ochronie danych. Aby uniknąć niepotrzebnego powielania, EIOD zaleca usunięcie dwóch ostatnich zdań art. 8ad ust. 10, jak przewidziano w art. 1 ust. 6 wniosku. W odniesieniu do art. 25 ust. 3 w brzmieniu, w jakim zostałby zmieniony wnioskiem, EIOD zaleca wyraźne wskazanie, w jakich przypadkach podmioty uczestniczące w przetwarzaniu danych uznaje się za (wyłącznie) administratora, a kiedy uznaje się je za współadministratora.

Ponadto EIOD uważa, że wniosek powinien przewidywać nie tylko minimalny, ale również maksymalny okres przechowywania. We wniosku należy również określić, że zapisy informacji otrzymanych w drodze wymiany informacji muszą być usuwane po upływie maksymalnego okresu zatrzymywania danych lub wcześniej, jeżeli nie są już konieczne.

1. WPROWADZENIE

1. 8 grudnia 2022 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący dyrektywy Rady (UE) zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania ("wniosek") 3 .

2. Cele wniosku są następujące 4 :

- wprowadzenie przepisów dotyczących sprawozdawczości, należytej staranności i wymiany informacji o niektórych kryptowalutach i pieniądzu elektronicznym;

- wprowadzenie obowiązku wymiany przez właściwe organy państw członkowskich informacji na temat rozstrzygnięć podatkowych o charakterze transgranicznym, dotyczących osób fizycznych o wysokich dochodach netto;

- wprowadzenie przepisów dotyczących kar stosowanych w przypadku naruszenia przepisów krajowych transpo- nujących dyrektywę 2011/16/UE (zwanej dalej "dyrektywą").

3. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 9 lutego 2023 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia UE o ochronie danych. EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 43 wniosku. EIOD z zadowoleniem zauważa również, że uprzednio przeprowadzono już z nim nieformalne konsultacje, zgodnie z motywem 60 rozporządzenia UE o ochronie danych.

4. WNIOSKI

32. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:

(1) wskazanie, że wniosek zapewnia pełne poszanowanie prawa do ochrony danych osobowych określonego w art. 8 Karty oraz przypomnienie o możliwości zastosowania RODO i rozporządzenia UE o ochronie danych do przetwarzania danych osobowych w kontekście wniosku;

(2) wyjaśnienie, że ponowne wykorzystanie danych osobowych przez właściwy organ każdego państwa członkowskiego może być dozwolone wyłącznie wtedy, gdy wynika to z prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, w którym to prawie określono listę celów, w odniesieniu do których można zgodnie z prawem zezwolić na dalsze przetwarzanie, stanowiącą niezbędny i proporcjonalny środek w demokratycznym społeczeństwie zapewniający ochronę celów, o których mowa w art. 23 ust. 1 RODO, oraz przedstawienie w samym wniosku (wyczerpującą) listę celów, w odniesieniu do których dane osobowe mogą być dalej przetwarzane;

(3) zmianę części normatywnej wniosku w celu wyjaśnienia, które szczególne obowiązki Komisji wynikające z dyrektywy gwarantują dostęp do informacji zapisanych w centralnej bazie danych;

(4) skreślenie dwóch ostatnich zdań art. 8ad ust. 10, jak przewidziano w art. 1 ust. 6 wniosku;

(5) w odniesieniu do art. 25 ust. 3 dyrektywy w brzmieniu, w jakim zostałby zmieniony wnioskiem, wyraźne wskazanie, w jakich przypadkach podmioty uczestniczące w przetwarzaniu danych uznaje się za (wyłącznie) administratora, a kiedy uznaje się je za współadministratorów;

(6) określenie maksymalnego okresu przechowywania i zaznaczenie, że zapisy informacji otrzymanych w drodze wymiany informacji muszą zostać usunięte po upływie maksymalnego okresu zatrzymywania danych lub wcześniej, jeżeli nie są już konieczne.

Bruksela, 3 kwietnia 2023 r.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
2 Dyrektywa Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylająca dyrektywę 77/799/EWG (Dz.U. L 64 z 11.3.2011, s. 1).
3 COM(2022) 707 final.
4 COM(2022) 707 final, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.199.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)
Data aktu: 07/06/2023
Data ogłoszenia: 07/06/2023