1 marca 2023 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw jazdy, zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2561 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1724 oraz uchylającej dyrektywę 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Komisji (UE) nr 383/2012 1 ("wniosek").
Jak stwierdziła Komisja, ogólne cele wniosku to poprawa bezpieczeństwa drogowego, ułatwienie swobodnego przemieszczania się, a także odpowiedź na potrzebę większego zrównoważenia i cyfrowej transformacji transportu drogowego.
EIOD uznaje, że cele, jakie ma osiągnąć wniosek, zwłaszcza promowanie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ułatwianie swobodnego przepływu osób, są prawnie uzasadnionymi celami, które kwalifikują się jako zadania leżące w interesie publicznym. Jednocześnie ważne jest zapewnienie, by planowane środki stanowiły odpowiednie narzędzie w odniesieniu do celów, do których dąży się we wniosku.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje zamiar dostosowania wniosku do prawodawstwa Unii w zakresie ochrony danych. EIOD z zadowoleniem przyjmuje również dodatkowe zabezpieczenia przewidziane we wniosku w celu zapewnienia ochrony danych osobowych podczas weryfikacji uprawnień do kierowania pojazdami przez posiadacza prawa jazdy. Pozytywne jest również wyjaśnienie, że wniosek nie będzie stanowił podstawy prawnej do tworzenia lub prowadzenia baz danych na poziomie unijnym/krajowym w celu przechowywania danych biometrycznych.
Jednocześnie EIOD wyraża ubolewanie z powodu braku szczegółowej oceny konieczności i proporcjonalności rozszerzenia korzystania z sieci wymiany informacji dotyczących praw jazdy między organami krajowymi (RESPER) w celu zapobiegania przestępstwom, ich wykrywania i prowadzenia dochodzeń w ich sprawie oraz zaleca ograniczenie przetwarzania danych dotyczących prawa jazdy do przestępstw związanych z ruchem drogowym.
Ponadto EIOD uważa, że w odniesieniu do korzystania z elektronicznych aplikacji do weryfikacji mobilnych praw jazdy należy zapewnić, aby do tego celu nie były wykorzystywane żadne inne dane osobowe poza tymi, które są niezbędne do weryfikacji praw jazdy posiadacza mobilnych praw jazdy. Ponadto EIOD zaleca, aby korzystanie z europejskiego portfela tożsamości cyfrowej w celu wdrożenia aplikacji, która posiadałaby zezwolenie cyfrowe, było opcjonalne.
1. WPROWADZENIE
1. 1 marca 2023 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie
praw jazdy, zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2561 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1724 oraz uchylającej dyrektywę 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Komisji (UE) nr 383/2012 2 ("wniosek").
2. Wniosek jest częścią większego pakietu legislacyjnego, zwanego "pakietem dotyczącym bezpieczeństwa ruchu drogowego", który obejmuje również:
a. wniosek dotyczący dyrektywy zmieniającej dyrektywę (UE) 2015/413 w sprawie ułatwień w zakresie transgranicz- nej wymiany informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego 3 ;
b. wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów 4 .
3. Niniejszy wniosek został ogłoszony w programie prac Komisji na rok 2022, w załączniku II (inicjatywy REFIT), pod hasłem "Nowy impuls dla demokracji europejskiej" 5 .
4. Jak stwierdziła Komisja, ogólne cele wniosku to poprawa bezpieczeństwa drogowego, ułatwienie swobodnego przemieszczania się, a także odpowiedź na potrzebę większego zrównoważenia i cyfrowej transformacji transportu drogowego 6 . W tym względzie wniosek ustanawia środki mające na celu poprawę umiejętności, wiedzy i doświadczenia w zakresie prowadzenia pojazdów, jak również ograniczenie i karanie niebezpiecznych zachowań; zapewnienie fizycznej i psychicznej zdolności kierowców do kierowania pojazdami w całej UE; usunięcie nieadekwatnych lub niepotrzebnych barier, jakie napotykają kandydaci ubiegający się o prawo jazdy i posiadacze praw jazdy.
5. Wniosek jest powiązany z celami politycznymi kilku dokumentów strategicznych:
a. Strategiczny plan działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego 7 ;
b. Unijne ramy polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2021-2030 - kolejne kroki w kierunku "wizji zero" 8 ;
c. Deklaracja z Valletty w sprawie poprawy bezpieczeństwa drogowego 9 ;
d. Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności z 2020 r 10 .;
e. Globalny Plan ONZ dla Dekady Działań na rzecz Bezpieczeństwa Drogowego 2021-2030 11 .
6. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 1 marca 2023 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR 12 . EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 42 wniosku.
6. WNIOSKI
27. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:
(1) wyjaśnienie związku wniosku z istniejącymi ramami prawnymi dotyczącymi ochrony danych w UE, jak również z dyrektywą o prywatności i łączności elektronicznej;
(2) zmiana art. 19 ust. 2 lit. c) poprzez ograniczenie wykorzystania RESPER do umożliwienia dostępu do danych z prawa jazdy w celu zapobiegania, wykrywania i ścigania przestępstw związanych z ruchem drogowym;
(3) włączenie przepisu gwarantującego, że w kontekście elektronicznego wniosku o wydanie cyfrowego prawa jazdy nie są w tym celu przetwarzane żadne dane osobowe inne niż te, które są niezbędne do weryfikacji uprawnień do kierowania pojazdami przez posiadacza mobilnego prawa jazdy;
(4) wykorzystanie europejskiego portfela tożsamości cyfrowej w celu wdrożenia aplikacji, w której znajdowałoby się cyfrowe prawo jazdy, powinno być opcjonalne.
Bruksela, 25 kwietnia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.199.13 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw jazdy, zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2561 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1724 oraz uchylającej dyrektywę 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Komisji (UE) nr 383/2012 (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu) |
| Data aktu: | 07/06/2023 |
| Data ogłoszenia: | 07/06/2023 |