(2023/C 179/99)
(Dz.U.UE C z dnia 22 maja 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: PT Musim Mas (Medan, Indonezja) (przedstawiciele: B. Servais i V. Crochet, lawyers)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/111 z dnia 18 stycznia 2023 r. nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na przywóz kwasu tłuszczowego pochodzącego z Indonezji w całości w zakresie, w jakim dotyczy ono skarżącej; oraz
- obciążenie Komisji i wszelkich ewentualnych interwenientów popierających żądania Komisji kosztami niniejszego postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
W uzasadnieniu skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczy naruszenia przez Komisję obowiązku uzasadnienia i zasady dobrej administracji poprzez zadecydowanie, że mimo wycofania skargi nie zamknie ona dochodzenia.
2. Zarzut drugi dotyczy naruszenia przez Komisję art. 21 ust. 1 i art. 9 ust. 4 rozporządzenia podstawowego poprzez brak stwierdzenia, że wprowadzenie środków nie leży w interesie Unii.
3. Zarzut trzeci dotyczy naruszenia przez Komisję art. 2 ust. 3, art. 2 ust. 6 i art. 9 ust. 4 rozporządzenia podstawowego poprzez zastosowanie nieuzasadnionej i błędnie obliczonej marży zysku do skonstruowania wartości normalnej w odniesieniu do numerów kontrolnych produktów (PCN) sprzedawanych przez skarżącą w niereprezentatywnych ilościach na rynku krajowym.
4. Zarzut czwarty dotyczy naruszenia przez Komisję prawa poprzez skonstruowanie wartości normalnej w odniesieniu do pięciu PCN, które w ogóle nie były sprzedawane przez skarżącą na rynku krajowym, stosownie do art. 2 ust. 3 rozporządzenia podstawowego, bez uprzedniego ustalenia, czy możliwe było określenie wartości normalnej w odniesieniu do tych pięciu PCN na podstawie art. 2 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia podstawowego.
5. Zarzut piąty dotyczy naruszenia przez Komisję art. 9 ust. 4 rozporządzenia podstawowego poprzez nałożenie cła antydumpingowego, które przekracza margines dumpingu ze względu na zastosowanie przez nią błędnego kursu wymiany w celu przeliczenia wartości netto faktury oraz wartości kosztu, ubezpieczenia i frachtu w odniesieniu do pewnych transakcji ICOF Europe.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.179.71/2 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-176/23: Skarga wniesiona w dniu 31 marca 2023 r. - PT Musim Mas/Komisja |
| Data aktu: | 22/05/2023 |
| Data ogłoszenia: | 22/05/2023 |