(2023/C 179/88)
(Dz.U.UE C z dnia 22 maja 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: MBDA France (Le Plessis-Robinson, Francja) (przedstawiciele: F. de Bure i A. Delors, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie, na podstawie art. 256 i 263 TFUE, nieważności decyzji Komisji z dnia 10 stycznia 2023 r. oddalającej, zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 1 , ponowny wniosek strony skarżącej o udzielenie dostępu do dokumentów 2022/5127 - Ares(2023)593134 dotyczących zaproszenia do składania wniosków EDF-2021-AIRDEF-D w sprawie ochrony przed zagrożeniem z powietrza o dużej prędkości, ogłoszonego przez Komisję (zwanego dalej "projektem EATMI"), złożony na podstawie art. 7 ust. 2 rozporządzenia nr 1049/2001 (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją") w zakresie, w jakim odmawia stronie skarżącej pełnego dostępu do żądanych dokumentów, za wyjątkiem pewnych danych osobowych podlegających usunięciu, informacji, które mogłyby w sposób przewidywalny rzeczywiście naruszyć ochronę bezpieczeństwa publicznego, kwestii obronnych i wojskowych, jak również informacji ujawniających strategiczne zamiary konsorcjum kierowanego przez hiszpańską spółkę Sener Aerospacial Sociedad Anonima (zwaną dalej "konsorcjum SENER") lub jego członków;
- połączenie, na podstawie art. 68 regulaminu postępowania przed Sądem, niniejszą skargę o stwierdzenie nieważności z skargą wniesioną w sprawie T-614/22 MBDA France/Komisja, oraz
- obciążenie pozwanej kosztami postępowania i innymi kosztami poniesionymi przez skarżącą.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy, dotyczący tego, że zaskarżona decyzja narusza art. 4 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia nr 1049/2001. W szczególności strona skarżąca uważa, że:
- Komisja nie wykazała, że ujawnienie MBDA France żądanych dokumentów może konkretnie i faktycznie naruszyć ochronę bezpieczeństwa publicznego oraz kwestii obronnych i wojskowych zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a rozporządzenia 1049/2001;
- zaskarżona decyzja została wydana z naruszeniem prawa, ponieważ Komisja nie może odmówić ujawnienia nazwisk i funkcji osób biorących udział w komisjach oceniających na podstawie art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia nr 1049/2001.
2. Zarzut drugi, dotyczący tego, że zaskarżona decyzja narusza art. 4 ust. 2 tiret pierwsze i drugie rozporządzenia nr 1049/2001. W szczególności strona skarżąca uważa, że:
- zaskarżona decyzja została wydana z naruszeniem prawa polegającym na błędnym zastosowaniu wyłączenia ustanowionego w art. 4 ust. 2 tiret pierwsze rozporządzenia nr 1049/2001, ponieważ (i) niektóre z żądanych dokumentów odnoszą się do własnej propozycji w odpowiedzi na Projekt EATMI, (ii) wydaje się również bardzo mało prawdopodobne, aby wszystkie informacje zawarte w innych dokumentach, które miałby być objęte tym zwolnieniem mogły naruszyć ochronę interesów handlowych członków Konsorcjum SENER, oraz (iii) w każdym razie Komisja nie mogła odmówić ujawnienia punktów przyznanych propozycji konsorcjum SENER;
- zaskarżona decyzja została wydana z naruszeniem prawa polegającym na błędnym zastosowaniu wyłączenia ustanowionego w art. 4 ust. 2 tiret drugie rozporządzenia nr 1049/2001, ponieważ żaden z żądanych dokumentów nie zawiera wewnętrznego stanowiska prawnego Komisji w sprawie zgodność z prawem zaskarżonej decyzji w sprawie T-614/22, MBDA France/Komisji
3. Zarzut trzeci, dotyczący tego, że zaskarżona decyzja narusza art. 4 ust. 3 rozporządzenia nr 1049/2001. W szczególności strona skarżąca podnosi, że:
- Komisja nie przedstawia żadnego wyjaśnienia powodów, dla których ujawnienie żądanych dokumentów konkretnie i faktycznie poważnie naruszyłoby proces decyzyjny Komisji;
- Komisja nie może uczynić art. 4 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia nr 1049/2001 podstawą swojej odmowy, ponieważ postępowanie, którego dotyczą żądane dokumenty zostało już zakończone.
4. Zarzut czwarty, dotyczący tego, że zaskarżona decyzja narusza art. 4 ust. 6 i art. 1 lit. a) rozporządzenia nr 1049/2001. W szczególności strona skarżąca wykazuje, że nie oceniając, czy mogła udzielić częściowego dostępu do żądanych dokumentów, Komisja naruszyła ciążący na niej obowiązek udzielenia w miarę możliwości częściowego dostępu i zapewnienia jak najszerszego dostępu do dokumentów.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.179.62/2 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-154/23: Skarga wniesiona w dniu 30 września 2022 r. - MBDA France/Komisja |
| Data aktu: | 22/05/2023 |
| Data ogłoszenia: | 22/05/2023 |