Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów
(2023/C 175/04)

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

1 marca 2023 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów ("wniosek").

Celem wniosku jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w całej Unii poprzez ustanowienie przepisów przewidujących ogólnounijny skutek zakazu prowadzenia pojazdów w przypadku poważnych wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego, popełnionych w państwie członkowskim innym niż państwo, które wydało prawo jazdy sprawcy.

EIOD jest zadowolony z elementów przedstawionych w uzasadnieniu i preambule wniosku, ponieważ są one wystarczająco szczegółowe i uzasadnione, aby poprzeć zasadność wniosku i konieczność wymiany informacji z państwem członkowskim wydania.

EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wniosek ma na celu ograniczenie wymiany danych osobowych z państwem członkowskim wydania do tego, co jest niezbędne do wypełnienia obowiązków określonych we wniosku.

1. WPROWADZENIE

1. 1 marca 2023 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady

w sprawie ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów 1  ("wniosek").

2. Wniosek jest częścią większego pakietu legislacyjnego, zwanego "Pakietem dotyczący bezpieczeństwa ruchu drogowego", który obejmuje również:

a. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/413 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie ułatwień w zakresie transgranicznej wymiany informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego 2  oraz

b. Dyrektywa 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy 3 .

3. Celem wniosku jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w całej Unii poprzez ustanowienie przepisów przewidujących ogólnounijny skutek zakazu prowadzenia pojazdów w przypadku poważnych wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego, popełnionych w państwie członkowskim innym niż państwo, które wydało prawo jazdy sprawcy 4 .

4. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 1 marca 2023 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR 5 . Europejski Inspektor Ochrony Danych z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 31 wniosku.

3. WNIOSKI

16. W świetle powyższego EIOD uważa, że wniosek zawiera wystarczające uzasadnienie dla ustanowienia ram przewidujących ogólnounijny skutek zakazu prowadzenia pojazdów w przypadku poważnych wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego, popełnionych w państwie członkowskim innym niż państwo, które wydało prawo jazdy sprawcy. EIOD uważa ponadto, że wniosek w odpowiedni sposób ogranicza dane osobowe, które mają być przedmiotem wymiany z państwem członkowskim wydania w celu wypełnienia zobowiązań określonych we wniosku.

17. EIOD przypomina, że oczekuje konsultacji w sprawie przyszłego aktu wykonawczego lub przyszłych aktów wykonawczych, które mają zostać przyjęte zgodnie z art. 5 ust. 1 wniosku.

Bruksela, 25 kwietnia 2023 r.

1 COM(2023)128 final.
2 Dz.U. L 68 z 13.3.2015, s. 9.
3 Dz.U. L 403 z 30.12.2006, s. 18.
4 COM(2023)128 final, s. 15 i motyw 8.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.175.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)
Data aktu: 17/05/2023
Data ogłoszenia: 17/05/2023