1 marca 2023 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów ("wniosek").
Celem wniosku jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w całej Unii poprzez ustanowienie przepisów przewidujących ogólnounijny skutek zakazu prowadzenia pojazdów w przypadku poważnych wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego, popełnionych w państwie członkowskim innym niż państwo, które wydało prawo jazdy sprawcy.
EIOD jest zadowolony z elementów przedstawionych w uzasadnieniu i preambule wniosku, ponieważ są one wystarczająco szczegółowe i uzasadnione, aby poprzeć zasadność wniosku i konieczność wymiany informacji z państwem członkowskim wydania.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wniosek ma na celu ograniczenie wymiany danych osobowych z państwem członkowskim wydania do tego, co jest niezbędne do wypełnienia obowiązków określonych we wniosku.
1. WPROWADZENIE
1. 1 marca 2023 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
w sprawie ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów 1 ("wniosek").
2. Wniosek jest częścią większego pakietu legislacyjnego, zwanego "Pakietem dotyczący bezpieczeństwa ruchu drogowego", który obejmuje również:
a. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/413 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie ułatwień w zakresie transgranicznej wymiany informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego 2 oraz
b. Dyrektywa 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy 3 .
3. Celem wniosku jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w całej Unii poprzez ustanowienie przepisów przewidujących ogólnounijny skutek zakazu prowadzenia pojazdów w przypadku poważnych wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego, popełnionych w państwie członkowskim innym niż państwo, które wydało prawo jazdy sprawcy 4 .
4. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 1 marca 2023 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR 5 . Europejski Inspektor Ochrony Danych z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 31 wniosku.
3. WNIOSKI
16. W świetle powyższego EIOD uważa, że wniosek zawiera wystarczające uzasadnienie dla ustanowienia ram przewidujących ogólnounijny skutek zakazu prowadzenia pojazdów w przypadku poważnych wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego, popełnionych w państwie członkowskim innym niż państwo, które wydało prawo jazdy sprawcy. EIOD uważa ponadto, że wniosek w odpowiedni sposób ogranicza dane osobowe, które mają być przedmiotem wymiany z państwem członkowskim wydania w celu wypełnienia zobowiązań określonych we wniosku.
17. EIOD przypomina, że oczekuje konsultacji w sprawie przyszłego aktu wykonawczego lub przyszłych aktów wykonawczych, które mają zostać przyjęte zgodnie z art. 5 ust. 1 wniosku.
Bruksela, 25 kwietnia 2023 r.
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.175.4 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu) |
| Data aktu: | 17/05/2023 |
| Data ogłoszenia: | 17/05/2023 |