Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów
(2023/C 175/04)

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

1 marca 2023 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów ("wniosek").

Celem wniosku jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w całej Unii poprzez ustanowienie przepisów przewidujących ogólnounijny skutek zakazu prowadzenia pojazdów w przypadku poważnych wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego, popełnionych w państwie członkowskim innym niż państwo, które wydało prawo jazdy sprawcy.

EIOD jest zadowolony z elementów przedstawionych w uzasadnieniu i preambule wniosku, ponieważ są one wystarczająco szczegółowe i uzasadnione, aby poprzeć zasadność wniosku i konieczność wymiany informacji z państwem członkowskim wydania.

EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wniosek ma na celu ograniczenie wymiany danych osobowych z państwem członkowskim wydania do tego, co jest niezbędne do wypełnienia obowiązków określonych we wniosku.

1. WPROWADZENIE

1. 1 marca 2023 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady

w sprawie ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów 1  ("wniosek").

2. Wniosek jest częścią większego pakietu legislacyjnego, zwanego "Pakietem dotyczący bezpieczeństwa ruchu drogowego", który obejmuje również:

a. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/413 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie ułatwień w zakresie transgranicznej wymiany informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego 2  oraz

b. Dyrektywa 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy 3 .

3. Celem wniosku jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w całej Unii poprzez ustanowienie przepisów przewidujących ogólnounijny skutek zakazu prowadzenia pojazdów w przypadku poważnych wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego, popełnionych w państwie członkowskim innym niż państwo, które wydało prawo jazdy sprawcy 4 .

4. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 1 marca 2023 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR 5 . Europejski Inspektor Ochrony Danych z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 31 wniosku.

3. WNIOSKI

16. W świetle powyższego EIOD uważa, że wniosek zawiera wystarczające uzasadnienie dla ustanowienia ram przewidujących ogólnounijny skutek zakazu prowadzenia pojazdów w przypadku poważnych wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego, popełnionych w państwie członkowskim innym niż państwo, które wydało prawo jazdy sprawcy. EIOD uważa ponadto, że wniosek w odpowiedni sposób ogranicza dane osobowe, które mają być przedmiotem wymiany z państwem członkowskim wydania w celu wypełnienia zobowiązań określonych we wniosku.

17. EIOD przypomina, że oczekuje konsultacji w sprawie przyszłego aktu wykonawczego lub przyszłych aktów wykonawczych, które mają zostać przyjęte zgodnie z art. 5 ust. 1 wniosku.

Bruksela, 25 kwietnia 2023 r.

1 COM(2023)128 final.
2 Dz.U. L 68 z 13.3.2015, s. 9.
3 Dz.U. L 403 z 30.12.2006, s. 18.
4 COM(2023)128 final, s. 15 i motyw 8.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.175.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)
Data aktu: 17/05/2023
Data ogłoszenia: 17/05/2023