Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie nowej strategii rozszerzenia UE (2022/2064(INI))

P9_TA(2022)0406
Nowa strategia rozszerzenia UE

Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie nowej strategii rozszerzenia UE (2022/2064(INI))

(2023/C 167/17)

(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając artykuł 49 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),

- uwzględniając konkluzje prezydencji z posiedzenia Rady Europejskiej w Kopenhadze w dniach 21-22 czerwca 1993 r., znane również jako kryteria kopenhaskie,

- uwzględniając konkluzje z posiedzenia Rady do Spraw Ogólnych, które miało miejsce w dniach 29-30 kwietnia 1997 r., dotyczące stosowania warunkowości z myślą o opracowaniu spójnej strategii UE w zakresie stosunków z krajami Bałkanów Zachodnich,

- uwzględniając deklarację przyjętą podczas szczytu UE-Bałkany Zachodnie w Salonikach 21 czerwca 2003 r., dotyczącą perspektywy przystąpienia krajów Bałkanów Zachodnich do UE,

- uwzględniając proces berliński zapoczątkowany 28 sierpnia 2014 r.,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w tej sprawie, w szczególności rezolucję z dnia 24 października 2019 r. w sprawie otwarcia negocjacji akcesyjnych z Macedonią Północną i Albanią 1 , swoje zalecenie z dnia 19 czerwca 2020 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie Bałkanów Zachodnich po szczycie w 2020 r. 2 , swoje rezolucje w sprawie sprawozdań Komisji z 2021 r. na temat krajów objętych procesem rozszerzenia oraz rezolucję z 23 czerwca 2022 r. w sprawie statusu kraju kandydującego Ukrainy, Republiki Mołdawii i Gruzji 3 ,

- uwzględniając globalną strategię UE z 2016 r., w której stwierdza się, że wiarygodna polityka rozszerzenia stanowi strategiczną inwestycję w bezpieczeństwo i dobrobyt Europy oraz że przyczyniła się już w znacznym stopniu do zapewnienia pokoju na obszarach dawniej ogarniętych wojną,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 6 lutego 2018 r. pt. "Wiarygodna perspektywa rozszerzenia dla Bałkanów Zachodnich oraz zwiększone zaangażowanie UE w tym regionie" (COM(2018)0065),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 5 lutego 2020 r. "Usprawnienie procesu akcesyjnego - wiarygodna perspektywa członkostwa w UE dla państw regionu Bałkanów Zachodnich" (COM(2020)0057),

- uwzględniając szczyty UE-Bałkany Zachodnie, które odbyły się w Sofii i Zagrzebiu 17 maja 2018 r. i 6 maja 2020 r. oraz deklaracje z tych szczytów,

- uwzględniając deklarację z Brda przyjętą 6 października 2021 r. podczas szczytu UE-Bałkany Zachodnie,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 24 i 25 marca 2022 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie Ukrainy, Republiki Mołdawii i Gruzji,

- uwzględniając wnioski o członkostwo w UE złożone przez Ukrainę, Mołdawię i Gruzję oraz związane z nimi pozytywne opinie Komisji i konkluzje Rady Europejskiej, a mianowicie konkluzje z 23 i 24 czerwca 2022 r. w sprawie szerszej Europy, Ukrainy, wniosków o członkostwo złożonych przez Ukrainę, Republikę Mołdawii i Gruzję, Bałkanów Zachodnich, kwestii gospodarczych, Konferencji w sprawie przyszłości Europy i stosunków zewnętrznych, w ramach których przyznano Ukrainie i Republice Mołdawii status kraju kandydującego i wyrażono gotowość do uczynienia tego samego w odniesieniu do Gruzji,

- uwzględniając konkluzje Rady z 26 czerwca 2018 r., 18 czerwca 2019 r., 25 marca 2020 r. i 14 grudnia 2021 r. w sprawie rozszerzenia oraz procesu stabilizacji i stowarzyszenia, konkluzje Rady z 15 lipca 2019 r. i 14 października 2019 r. w sprawie nielegalnych odwiertów Turcji we wschodniej części Morza Śródziemnego, konkluzje Rady Europejskiej z 12 grudnia 2019 r., 1-2 października 2020 r. i 15-16 października 2020 r., oświadczenie ministrów spraw zagranicznych UE z 15 maja 2020 r. i główne wyniki ich wideokonferencji z 14 sierpnia 2020 r. w sprawie sytuacji we wschodnim regionie Morza Śródziemnego, a także wynik nieformalnego posiedzenia ministrów spraw zagranicznych UE w Gymnich w dniach 27-28 sierpnia 2020 r.,

- uwzględniając układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi a Ukrainą 4 , w tym pogłębioną i kompleksową strefę handlu, która weszła w życia 1 września 2017 r., oraz powiązany program stowarzyszeniowy,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1529 z dnia 15 września 2021 r. ustanawiające Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III) 5 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 6 października 2020 r. pt. "Plan gospodarczo-inwestycyjny dla Bałkanów Zachodnich" (COM(2020)0641),

- uwzględniając sprawozdanie specjalne 01/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z 10 stycznia 2022 r. pt. "Wsparcie UE na rzecz praworządności na Bałkanach Zachodnich - pomimo poczynionych wysiłków wciąż występują zasadnicze problemy",

- uwzględniając sprawozdanie specjalne 09/2021 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z 3 czerwca 2021 r. pt. "Dezinformacja w UE - pomimo podejmowanych wysiłków problem pozostaje nierozwiązany",

- uwzględniając komunikat Komisji z 19 października 2021 r. pt. "Komunikat w sprawie polityki rozszerzenia UE w 2021 r." (COM(2021)0644),

- uwzględniając konkluzje Rady z 13 lipca 2020 r. pt. "Promowanie wartości i opartej na zasadach ogólnoeuropejskiej współpracy oraz wspieranie ożywienia Rady Europy",

- uwzględniając Strategiczny kompas na rzecz bezpieczeństwa i obrony formalnie zatwierdzony przez Radę 21 marca 2022 r.,

- uwzględniając porozumienie polityczne z 12 czerwca 2022 r. określające zasady zapewniające sprawne funkcjonowanie Bośni i Hercegowinie i czynienie przez nią postępów na drodze do członkostwa w UE,

- uwzględniając rezolucję z 17 lutego 2022 r. w sprawie realizacji wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa - sprawozdanie roczne za 2021 r. 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 9 czerwca 2022 r. w sprawie apelu o zwołanie konwentu w celu zmiany traktatów 7 ,

- uwzględniając swoje zalecenie z dnia 8 czerwca 2022 r. dla Rady i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie polityki zagranicznej, bezpieczeństwa i obrony UE po napaści Rosji na Ukrainę 8 ,

- uwzględniając art. 118 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0251/2022),

A. mając na uwadze, że rozszerzenie jest najskuteczniejszym instrumentem polityki zagranicznej UE i jedną z najbardziej udanych strategii politycznych Unii oraz że pozostaje strategiczną i przyszłościową geopolityczną inwestycją w pokój, bezpieczeństwo, stabilność i dobrobyt na kontynencie europejskim; mając na uwadze, że w świetle rosnącego rosyjskiego zagrożenia dla pokoju i stabilności w Europie wzmocniona polityka rozszerzenia pozostaje najsilniejszym narzędziem geopolitycznym, jakim dysponuje UE;

B. mając na uwadze, że rozszerzenie jest procesem korzystnym dla wszystkich oraz jest bardzo skutecznym i wydajnym instrumentem pobudzania niezbędnych reform zarówno w UE, jak i w krajach kandydujących, a tym samym przyczynia się do wspierania demokratycznych przemian; mając na uwadze, że skuteczność tego procesu na przestrzeni lat znacznie zmalała ze względu na niespełnienie przez UE jej własnych obietnic;

C. mając na uwadze, że polityka rozszerzenia nie powinna być postrzegana jako czysto polityczny, administracyjny lub technokratyczny proces, lecz powinna stać się bardziej dynamiczna i ukierunkowana na działania informacyjne, ponieważ negocjacje akcesyjne wiążą się ze stopniowym przekazywaniem wartości i strategii politycznych UE krajom kandydującym i ich umacnianiem;

D. mając na uwadze, że UE jest zaangażowana we wspieranie krajów kandydujących i potencjalnych krajów kandydujących do UE, które podzielają wspólne wartości UE; mając na uwadze, że UE nadal jest ich największym partnerem handlowym i największym źródłem pomocy inwestycyjnej i finansowej za pośrednictwem IPA III, planu gospodarczo-inwestycyjnego dla Bałkanów Zachodnich, Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy" oraz pomocy makrofinansowej;

E. mając na uwadze, że UE powinna zainicjować kompleksową refleksję nad wiarygodnością i skutecznością polityki rozszerzenia, jednocześnie reformując i wzmacniając UE, zwłaszcza funkcjonowanie jej instytucji, strategii politycznych i procedur głosowania;

F. mając na uwadze, że pilnie potrzebny jest nowy impuls, jasno określony i strategicznie ukierunkowany pod względem politycznym i geopolitycznym, zaangażowanie polityczne i wizja, aby przezwyciężyć status quo, rozwiązać problem braku woli politycznej UE w ostatnim dziesięcioleciu oraz ponownie ożywić proces rozszerzenia w UE, a w szczególności w krajach kandydujących, przy jednoczesnym zapewnieniu jego ciągłości, spójności, wiarygodności i wpływu, a także w celu osiągnięcia wymiernych rezultatów w krajach uczestniczących w procesie rozszerzenia poprzez wdrożenie konkretnych reform i osiągnięcie wskaźników referencyjnych nowej metodyki rozszerzenia;

G. mając na uwadze, że Parlament Europejski pozostaje wiarygodnym partnerem krajów przystępujących i orędownikiem procesu rozszerzenia umożliwiającego przeprowadzenie reform instytucjonalnych i społeczno-gospodarczych z korzyścią dla obywateli;

H. mając na uwadze, że z powodu wewnętrznej blokady w ostatnich latach Rada zawiodła kraje objęte procesem rozszerzenia, blokując proces akcesyjny i nie spełniając od dawna niezrealizowanych obietnic UE, co doprowadziło do opóźnienia rozmów akcesyjnych z Albanią i Macedonią Północną, a także liberalizacji reżimu wizowego dla Kosowa, mimo że kraje te konsekwentnie spełniają wymagane kryteria, co potwierdziła sama Komisja; mając na uwadze, że brak zaangażowania i wiarygodności UE w ostatnich latach stworzył próżnię, otwierając tym samym przestrzeń dla Rosji i Chin oraz dla innych szkodliwych podmiotów trzecich;

I. mając na uwadze, że ograniczony postęp wynika również z braku prawdziwej woli politycznej ze strony niektórych przywódców politycznych w krajach objętych procesem rozszerzenia, aby poczynić postępy w zakresie podstawowych reform, ponieważ złożone przez nich deklaracje nie zawsze były współmierne do poziomu reform w procesie akcesyjnym poszczególnych krajów;

J. mając na uwadze, że należy zaktualizować politykę rozszerzenia, aby stała się bardziej elastyczna, dynamiczna i nagradzająca, uwzględniając zarówno realia polityczne, jak i nowy kontekst geopolityczny wywołany rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, przy jednoczesnym utrzymaniu procesu akcesyjnego opartego na osiągnięciach; mając na uwadze, że aby polityka rozszerzenia UE stała się bardziej skuteczna, musi ona łączyć silny nacisk na podstawowe kwestie - praworządność, standardy demokratyczne, reformy gospodarcze, podstawowe prawa i wolności - ze stopniowym wprowadzaniem krajów kandydujących do różnych sektorów integracji z UE, w sposób widoczny i ciągły zmierzając do pełnego członkostwa w celu utrzymania tempa reform w krajach kandydujących i potencjalnych krajach kandydujących;

K. mając na uwadze, że nowa strategia rozszerzenia UE powinna być ściśle oparta na poszanowaniu zasady, zgodnie z którą każdy kraj ma możliwość swobodnego wyboru własnej drogi, a także uwzględniać wioski wyciągnięte z trwającego procesu z udziałem krajów Bałkanów Zachodnich i Partnerstwa Wschodniego; mając na uwadze, że strony trzecie nie powinny mieć możliwości szantażowania UE ani grożenia jej, twierdząc, że rozszerzenie UE jest wymierzone przeciwko nim;

L. mając na uwadze, że kraje przystępujące do UE stoją w obliczu wyzwań wynikających z wrogich ingerencji zewnętrznych i kampanii dezinformacyjnych; mając na uwadze, że rozwój sytuacji w przeszłości pokazał, że brak rozszerzenia wiąże się z poważnymi kosztami strategicznymi i może zagrażać bezpieczeństwu i stabilności na naszym kontynencie;

M. mając na uwadze, że partnerstwo transatlantyckie jest wiarygodną i stałą platformą wspierania rozszerzenia UE; mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie ponownie potwierdziła znaczenie tego partnerstwa;

N. mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie skłoniła trzy kraje, które podpisały układy o stowarzyszeniu z UE - Ukrainę, Gruzję i Mołdawię - do złożenia wniosków o członkostwo, co jest wyrazem woli narodów tych krajów do życia w wolnych i demokratycznych krajach w ścisłym powiązaniu z rodziną krajów europejskich; mając na uwadze, że 17 czerwca 2022 r. Komisja opublikowała swoje opinie w sprawie wniosków o członkostwo, złożonych przez Ukrainę, Republikę Mołdawii i Gruzję, w których zaleciła Radzie, aby wszystkim trzem krajom dać perspektywę przystąpienia do Unii Europejskiej, a także by w szczególności przyznać Ukrainie i Republice Mołdawii status krajów kandydujących, a Gruzji - status kraju kandydującego po spełnieniu przez ten kraj pewnych kryteriów;

O. mając na uwadze, że 23 czerwca 2022 r. Rada Europejska przyznała Ukrainie i Mołdawii status kraju kandydującego, uznając jednocześnie europejską perspektywę Gruzji;

P. mając na uwadze, że Bałkany Zachodnie są obszarem strategicznej i geopolitycznej konkurencji, a niektóre z tych krajów są narażone na destabilizację, co zagraża bezpieczeństwu i stabilności naszego kontynentu; mając na uwadze, że państwa trzecie wykorzystują te słabe punkty, w tym poprzez inwestycje strategiczne i kampanie dezinformacyjne; mając na uwadze, że stabilność, bezpieczeństwo i demokratyczna odporność krajów przystępujących są nierozerwalnie związane z bezpieczeństwem, stabilnością i odpornością demokratyczną UE;

Q. mając na uwadze, że w swoich konkluzjach z 23 i 24 czerwca 2022 r. Rada Europejska wyraziła pełne i jednoznaczne zaangażowanie na rzecz perspektywy członkostwa Bałkanów Zachodnich w UE i wezwała do przyspieszenia procesu akcesyjnego;

R. mając na uwadze, że w Strategicznym kompasie na rzecz bezpieczeństwa i obrony Rada podkreśliła, że kraje Bałkanów Zachodnich muszą nadal osiągać wymierne postępy w zakresie praworządności i reform opartych na europejskich wartościach, zasadach i standardach, aby czynić postępy na drodze do Unii Europejskiej;

S. mając na uwadze, że decyzję Rady należy poprzeć konkretnym planem działania obejmującym nie tylko oczekiwane rezultaty krajów kandydujących, ale również gwarantującym, że Republika Mołdawii i Ukraina otrzymają wszelkie niezbędne wsparcie, aby stać się państwami członkowskimi UE; mając na uwadze, że plan ten powinien również zapewnić Gruzji jasną ścieżkę działania zawierającą konkretne wymogi, które musi spełnić, aby uzyskać status kraju kandydującego, oraz perspektywę przystąpienia do UE;

T. mając na uwadze, że rosyjska wojna energetyczna i zniszczenie infrastruktury krytycznej Ukrainy pogłębiły zależność i podatność krajów kandydujących na zagrożenia, co uwypukliło możliwość i pilną potrzebę znacznego i natychmiastowego wsparcia finansowego od UE, a także - w dłuższej perspektywie - inwestycji w zrównoważone połączenia energetyczne z UE, dywersyfikację energii i strategiczną autonomię;

U. mając na uwadze, że Turcja jest krajem kandydującym do przystąpienia do UE; mając na uwadze, że dystans, jaki dzieli Turcję od wartości UE i jej ram normatywnych jest nadal znaczny, a luka ta pogłębia się w kluczowych obszarach, takich jak poszanowanie prawa międzynarodowego, praworządności, praw człowieka, swobód osobistych, praw cywilnych i wolności wypowiedzi, a także stosunki dobrosąsiedzkie i współpraca regionalna;

V. mając na uwadze, że każdy kraj objęty procesem rozszerzenia należy oceniać na podstawie jego własnych osiągnięć, a postępy na drodze do UE powinny zależeć od trwałych i nieodwracalnych postępów poczynionych dzięki niezbędnym reformom związanym z przystąpieniem do UE, w szczególności w dziedzinie praworządności;

W. mając na uwadze, że przystąpienie do UE musi odbywać się zgodnie z art. 49 TUE, w oparciu o odpowiednie procedury i pod warunkiem spełnienia ustalonych kryteriów;

X. mając na uwadze, że UE musi bronić swoich zasad i wartości, okazując solidarność z tymi, którzy opowiadają się za wspólnymi ideałami;

Y. mając na uwadze, że ani w UE ani w krajach, które chcą stać się państwami członkowskimi, nie ma miejsca na podburzającą retorykę, negowanie ludobójstwa lub gloryfikowanie zbrodniarzy wojennych z którejkolwiek strony; mając na uwadze, że pogodzenie się z przeszłością jest jedynym sposobem na zapewnienie prawdziwego pojednania, które ma kluczowe znaczenie dla dobrze prosperujących społeczeństw i udanej integracji;

1. zaleca, aby Rada, Komisja oraz wiceprzewodniczący Komisji / wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa:

Kontekst geopolityczny, przyszłość i spójność Unii Europejskiej

a) uznali, że dobrobyt i bezpieczeństwo UE zależy od jej zdolności do obrony i promowania pokoju, demokracji, praworządności, praw człowieka, w tym praw mniejszości, podstawowych wolności i wartości oraz wielostronnego porządku opartego na zasadach, w tym również w bezpośrednim sąsiedztwie;

b) promowali politykę rozszerzenia UE jako jedyny i najskuteczniejszy instrument UE służący zapewnieniu pokoju, dobrobytu i podstawowych wartości na kontynencie europejskim;

c) utrzymali geostrategiczne i geopolityczne znaczenia i wiarygodność UE poprzez zwiększenie integracji państw członkowskich i zacieśnienie współpracy z partnerami o podobnych poglądach, zwłaszcza z krajami kandydującymi i potencjalnymi krajami kandydującymi, w dziedzinie wspólnej polityki zagranicznej, polityki bezpieczeństwa i polityki obronnej, a także poprzez usprawnienie własnych procesów decyzyjnych w celu stania się bardziej wiarygodnym i skutecznym graczem na arenie międzynarodowej przy jednoczesnej poprawie funkcjonowania i przejrzystości swojej polityki wewnętrznej, co ułatwi przyjęcie jej przez kraje kandydujące;

d) zwiększyli zdolności UE do działania poprzez reformę procesu decyzyjnego, w tym poprzez wprowadzenie głosowania większością kwalifikowaną w dziedzinach związanych z procesem akcesyjnym, oraz zapewnili skuteczne funkcjonowanie rozszerzonej Unii jako całości; znieśli w szczególności wymóg jednomyślności przy podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu procesu negocjacyjnego, a także o otwieraniu i zamykaniu poszczególnych klastrów i rozdziałów negocjacyjnych;

e) uznali siłę transformacyjną UE w procesie integracji i w poprzednich udanych rundach rozszerzenia UE; doprowadzili do pozytywnych wyników zarówno w krajach Bałkanów Zachodnich ubiegającym się o członkostwo w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia, jak i w krajach ubiegających się o członkostwo w Partnerstwie Wschodnim w ramach procesu stowarzyszenia;

f) uznali, że UE musi poprawić skuteczność swojej polityki rozszerzenia, udoskonalić strategię rozszerzenia i przeprowadzić dogłębną krytyczną ocenę i przegląd zdolności i perspektyw rozszerzenia UE, a także wzmocnić te elementy poprzez nową strategię UE na rzecz rozszerzenia, w tym poprzez określenie jasnych i przejrzystych celów politycznych oraz wdrożenie niezbędnych i terminowych reform instytucjonalnych, potwierdzając jednocześnie, że pełne przystąpienie do UE jest niezastąpione i że proces rozszerzenia zachęci do bardzo oczekiwanych reform w UE;

g) ponownie potwierdzili ważność kryteriów kopenhaskich oraz znaczenie zdolności Unii do przyjmowania nowych państw; zaangażowali kraje kandydujące w dyskusje na temat reform w UE; kontynuowali regularne szczyty z udziałem krajów Bałkanów Zachodnich i Partnerstwa Wschodniego w celu zwiększenia odpowiedzialności politycznej i sprawniejszego sterowania procesem rozszerzenia; zrealizowali zamiar Komisji dotyczący rozpoczęcia niezbędnych przygotowań do zorganizowania europejskiej konwencji i uznali znaczenie jej sukcesu dla skutecznego rozszerzenia UE;

h) zadbali o to, by UE pozostała rozwijającą się wspólnotą państw europejskich, do której mogą przestępować demokracje o podobnych poglądach, wyznające wspólne wartości, zasady i interesy, broniące ich z pełną determinacją i przestrzegające tych samych traktatów UE;

i) zwiększyli zaangażowanie państw członkowskich na rzecz rozszerzenia poprzez wywiązanie się z zobowiązań UE wobec krajów Bałkanów Zachodnich i Partnerstwa Wschodniego; przeprowadzili rozszerzenie UE jako proces polityczny oparty na zasługach; potwierdzili niezmienną polityczną wolę kontynuowania procesu przystąpienia krajów Partnerstwa Wschodniego, a także długotrwałe zaangażowanie na rzecz krajów Bałkanów Zachodnich, które sięga szczytu w Salonikach w 2003 r. i szczytu w Kopenhadze w 1993 r.; zadbali o to, by nie istniały alternatywy dla rozszerzenia;

j) zachęcali państwa członkowskie do aktywnego zaangażowania w proces rozszerzenia, aby zapewnić realizację jego celów, a to za pomocą nowej metodyki połączonej z warunkowością i instrumentami wsparcia technicznego i finansowego dla krajów kandydujących; zwiększyli zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego oraz władz lokalnych i regionalnych zarówno państw członkowskich UE, jak i krajów kandydujących w proces akcesyjny;

k) unikali wykorzystywania nierozstrzygniętych sporów dwustronnych i regionalnych do blokowania procesów akcesyjnych krajów kandydujących oraz przyjęli oficjalny mechanizm rozstrzygania i arbitrażu tych sporów, aby wspierać ich rozwiązywanie niezależnie od przystąpienia do UE, ponieważ mogą one utrudniać realizację polityki europejskiej i osłabiać wpływy UE na szczeblu regionalnym i globalnym;

l) uznali, że wykorzystywanie przez państwa członkowskie kwestii dwustronnych dla własnych korzyści jest sprzeczne z duchem traktatów UE; działali na rzecz współpracy regionalnej i propagowania wartości europejskich;

m) wzmocnili komunikację strategiczną i przekazywali odpowiednie informacje na temat wzajemnych korzyści i możliwości wynikających z rozszerzenia zarówno w krajach przystępujących, jak i w państwach członkowskich w celu dalszego zwiększania wsparcia i lepszego zrozumienia procesu akcesyjnego, zwłaszcza poza głównymi miastami, ze szczególnym uwzględnieniem demokracji, praworządności i dobrobytu obywateli; poprawili widoczność finansowania z UE i jego wymiernych rezultatów w krajach objętych rozszerzeniem;

n) podejmowali strategiczne i proaktywne działania w celu przeciwdziałania zagrożeniom hybrydowym i zapobiegali ingerencjom stron trzecich w procesy polityczne, wyborcze i inne procesy demokratyczne w krajach przystępujących, w szczególności złośliwym działaniom mającym na celu manipulowanie opinią publiczną i podważanie integracji europejskiej; zwiększyli odporność na dezinformację i nieprzyjazne kampanie mające na celu osłabienie procesów demokratycznych i tworzenie podziałów, a także zachęcali kraje kandydujące i potencjalne kraje kandydujące do podejmowania zdecydowanych kroków w celu zwalczania manipulacyjnej dezinformacji, złośliwej propagandy i innych zagrożeń hybrydowych;

Proces akcesyjny

o) przełamali impas związany z rozszerzeniem poprzez zmianę procesu akcesyjnego, aby jasno określić cele polityczne oraz społeczno-gospodarcze, w pełni przy tym wykorzystując nową metodykę rozszerzenia w celu poprawy wiarygodności, przewidywalności i dynamiki; rozważyli wyznaczenie głównych negocjatorów UE do prowadzenia negocjacji na podstawie szerokiego mandatu negocjacyjnego, którzy byliby również odpowiedzialni przed Parlamentem Europejskim;

p) przyśpieszyli integrację krajów, które wykazują strategiczne ukierunkowanie i niezachwiane zaangażowanie na rzecz reform związanych z UE, umacniania demokracji, podstawowych wolności i dostosowania swojej polityki zagranicznej, w tym sankcji;

q) zadbali o to, aby postępy każdego kraju na drodze do przystąpienia były oceniane na podstawie jego własnych osiągnięć oraz zakresu, w jakim dany kraj przyjął i wdrożył podstawowe reformy oraz dorobek prawny UE; ponownie ukierunkowali proces akcesyjny na obywateli;

r) zaoferowali wszystkim krajom przystępującym plany działania w zakresie członkostwa obejmujące wymierne i konkretne kroki, a także regularne informacje zwrotne na temat osiągniętych wyników, a jednocześnie dalej doskonalili metodykę rozszerzenia; ugruntowali nową metodykę Komisji jako długoterminowego dostosowanie polityki;

s) stosowali jasne, przejrzyste i spójne poziomy odniesienia, w tym harmonogram, dotyczące wyników, poprawili pomiar postępów oraz zapewnili spójne i stałe wsparcie polityczne i techniczne w całym procesie akcesyjnym w oparciu o indywidualne wyniki; poprawili jakość, czytelność i dostępność sprawozdań Komisji, zwłaszcza na temat praworządności; w sposób systematyczny i przejrzysty przedstawiali regularne sprawozdania na temat braku postępów lub regresu, w tym jasne warunki oceny i wskaźniki służące do pomiaru wszelkich poważnych lub przedłużających się przypadków stagnacji lub regresu; określili jasne terminy zakończenia negocjacji z krajami przystępującymi najpóźniej do końca obecnego dziesięciolecia;

t) zwiększali zachęty polityczne, gospodarcze i techniczne dla krajów przystępujących do UE, zapewniając przy tym, że pośrednie etapy integracji nie zastąpią ostatecznego celu, jakim jest członkostwo w UE, a tylko ułatwią jego osiągnięcie;

u) nagradzali trwały postęp szerszym wprowadzaniem krajów kandydujących do odpowiednich polityk i inicjatyw UE oraz na jednolity rynek, w tym również w kwestii dostępu do funduszy UE w odpowiednich obszarach, co umożliwi obywatelom czerpanie korzyści z przystąpienia w trakcie całego procesu, a nie tylko po jego zakończeniu; działali na rzecz zmniejszenia różnic w rozwoju między państwami członkowskimi a krajami kandydującymi do UE;

v) zadbali o to, aby integracja w ramach jednolitego rynku UE i innych obszarów opierała się na rygorystycznych warunkach i konkretnych postępach w zakresie reform przy jednoczesnym sankcjonowaniu w czasie rzeczywistym wszelkich przypadków regresu lub nieuzasadnionych opóźnień w procesie reform, zwłaszcza w dziedzinie demokracji, wolności mediów, walki z korupcją, praw człowieka i praworządności;

w) rozszerzyli możliwość uczestnictwa krajów kandydujących w pracach instytucji UE i obserwowania ich;

x) nawiązali pogłębiony i zorganizowany dialog polityczny z krajami stowarzyszonymi, kandydującymi i potencjalnie kandydującymi, w tym organizowali spotkania przywódców przy okazji posiedzeń Rady Europejskiej; otworzyli współpracę sektorową z krajami przystępującymi i zintensyfikowali wymianę najlepszych praktyk w celu przyspieszenia dalszej integracji gospodarczej i harmonizacji przepisów oraz ułatwienia stopniowej integracji;

y) uznali rolę istniejących organów i forów międzyrządowych, takich jak Inicjatywa Adriatycko-Jońska (AII), inicjatywa środkowoeuropejska (CEI) i proces berliński, oraz promowali synergię między nimi w celu zacieśnienia wielostronnych więzi między Bałkanami Zachodnimi a państwami członkowskimi, co jest sposobem na przyspieszenie integracji;

z) z zadowoleniem przyjęli rozpoczęcie od dawna oczekiwanych rozmów akcesyjnych na pierwszych konferencjach międzyrządowych z Republiką Albanii i Macedonią Północną, które odbyły się 19 lipca 2022 r.; w odpowiednim czasie uznali osiągnięcia krajów Bałkanów Zachodnich, w tym poprzez niezwłoczną liberalizację reżimu wizowego dla Kosowa;

aa) zachęcali i wspierali Bośnię i Hercegowinę w usprawnianiu jej ram ustawodawczych i instytucjonalnych w celu zapewnienia znaczących postępów w realizacji 14 kluczowych priorytetów, co ponownie podkreślono w konkluzjach Rady Europejskiej z 23 i 24 czerwca 2022 r.; przyznali Bośni i Hercegowinie status kraju kandydującego z uwagi na zadowalające wdrożenie istotnych reform, co byłoby wyraźnym sygnałem poparcia i jednoznacznego zaangażowania na rzecz europejskiej perspektywy tego kraju, a także krokiem w kierunku stabilizacji kraju i regionu;

ab) podkreślili potrzebę wyraźnych postępów we wdrażaniu kluczowych reform w celu przyznania statusu kraju kandydującego;

ac) w dalszym ciągu zachęcali do przyspieszenia procesu akcesyjnego Czarnogóry jako kraju kandydującego, który poczynił największe postępy, i wspierali ten proces; wspierali ten kraj w spełnianiu wszystkich niezbędnych warunków, w tym poprzez ustanowienie kryteriów dotyczących zamykania rozdziałów negocjacyjnych; wezwali do poszanowania wieloetnicznej tożsamości tego kraju; w tym kontekście Parlament Europejski wyraża zaniepokojenie utrzymującym się kryzysem politycznym w Czarnogórze, który już miał i nadal ma negatywny wpływ na proces przystąpienia tego kraju do UE; przypomina, że wszystkie działania ustawodawcze muszą być dostosowane do konstytucji kraju, ponieważ praworządność jest jedną z podstawowych wartości i zasad europejskich;

ad) z zadowoleniem przyjęli wyjątkowo szybką decyzję Rady Europejskiej w sprawie wniosków o członkostwo w UE złożonych przez Ukrainę, Republikę Mołdawii i Gruzję oraz w dalszym ciągu udzielali tym krajom wsparcia politycznego i technicznego ze względu na rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie; zachęcali władze tych trzech krajów do jednoznacznego wykazania politycznej determinacji w realizacji europejskich ambicji ich obywateli poprzez znaczne zwiększenie postępów w zakresie istotnych reform, a w szczególności realizację priorytetów wskazanych w opiniach Komisji z 17 czerwca 2022 r., aby jak najszybciej skutecznie spełnić kryteria członkostwa w UE; rozpoczęli proces refleksji nad sposobami zwiększenia skuteczności pomocy finansowej i technicznej związanej z przystąpieniem do UE zgodnie z wyznaczonymi priorytetami w zakresie reform;

ae) zachęcali do ciągłego i skutecznego wdrażania układów o stowarzyszeniu oraz pogłębionych i kompleksowych stref wolnego handlu z Ukrainą, Republiką Mołdawii i Gruzją; dokonali przeglądu strategii Partnerstwa Wschodniego UE i zacieśnili współpracę regionalną;

af) pomogli Ukrainie i Republice Mołdawii w spełnieniu warunków Komisji na dalszej drodze do członkostwa w UE, a Gruzji - w zakończeniu procedury uzyskania statusu kraju kandydującego; skupili się w szczególności na niezależności sądownictwa, walce z korupcją, nadzorze demokratycznym, prawach człowieka i deoligarchizacji; ułatwili tym krajom przejście z etapu Partnerstwa Wschodniego do etapu rozszerzenia, w tym z instrumentu ISWMR - "Globalny wymiar Europy" na Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA); wystarczając zwiększyli ogólny budżet IPA III, aby zachować środki finansowe dla obecnych beneficjentów tego instrumentu;

ag) ponownie podkreślili, że ważne jest konstruktywne dążenie władz zarówno Serbii, jak i Kosowa do osiągnięcia kompleksowego prawnie wiążącego porozumienia w sprawie normalizacji stosunków, opartego na wzajemnym uznawaniu w ramach dialogu między Belgradem a Prisztiną, ponieważ porozumienie to ma zasadnicze znaczenie dla postępów obu krajów na drodze ku integracji z UE oraz pozytywnie wpłynie na stabilność regionalną, dobrobyt i normalizację stosunków; ponownie podkreślili kluczowe znaczenie zajęcia się wszystkimi nierozstrzygniętymi sprawami w ramach dialogu między Belgradem a Prisztiną w sposób terminowy i przejrzysty oraz w dobrej wierze;

ah) priorytetowo traktowali dostosowanie polityki krajów przystępujących do wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa UE oraz kontynuowali negocjacje akcesyjne z Serbią tylko wtedy, gdy kraj ten dostosuje się do sankcji UE wobec Rosji i poczyni znaczne postępy w zakresie reform związanych z przystąpieniem do UE; wezwali Serbię do systematycznego dostosowywania się do unijnych środków ograniczających i ogólnej polityki wobec Rosji, do wykazania postępów w zakresie demokracji i praworządności oraz do przyjęcia wartości i priorytetów UE; ponowne rozważyli wypłatę Serbii funduszy UE i funduszy dwustronnych z przeznaczeniem dla władz serbskich, w szczególności na projekty finansowane z Planu gospodarczo-inwestycyjnego dla Bałkanów Zachodnich, aby zagwarantować, że wszystkie wydatki UE są w pełni zgodne z celami i interesami strategicznymi UE;

ai) utrzymali zamrożenie procesu negocjacji akcesyjnych z Turcją, zgodnie z ramami negocjacyjnymi, do czasu, gdy kraj ten rzeczywiście zaangażuje się w stosunki z UE oraz wykaże wyraźne i znaczące postępy w dziedzinie podstawowych wolności, praw obywatelskich i praw człowieka, praworządności i innych reform związanych z UE, a także w pełni uszanuje integralność terytorialną państw członkowskich, kontynuując jednocześnie partnerstwo w kluczowych obszarach wspólnego zainteresowania i utrzymując współpracę gospodarczą i kulturalną, zwłaszcza ze społeczeństwem obywatelskim;

aj) uznali i wspierali proeuropejskie aspiracje narodu białoruskiego, który dąży do życia w wolnym i demokratycznym społeczeństwie, a także nawiązali formalną współpracę z demokratyczną opozycją Białorusi;

Warunki

ak) potwierdzili, że transformacja demokratyczna i praworządność odgrywają kluczową rolę w procesie przystąpienia do UE, co jest zgodne z nową metodyką; priorytetowo traktowali niezależność sądów, współpracę regionalną i sądową, dobre rządy, walkę z korupcją, handlem ludźmi, dezinformacją, praniem pieniędzy i przestępczością zorganizowaną, a także eliminowanie niewłaściwego wpływu oligarchów na władze, media i gospodarkę oraz propagowanie praw człowieka, w tym praw mniejszości, równouprawnienie płci, podstawowe wolności i wolność mediów, gdyż są to kluczowe i niepodlegające negocjacjom warunki wstępne postępów na drodze do integracji z UE;

al) zwiększyli zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego, organizacji pozarządowych i ekspertów w monitorowanie procesu akcesyjnego; uznali i ugruntowali w strategii rozszerzenia zasadę, że praworządność, silne i niezależne instytucje demokratyczne, wolność mediów i dynamiczne społeczeństwo obywatelskie są nierozerwalnie związane z odpornością demokratyczną;

am) wdrożyli unijny system sankcji za naruszenia praw człowieka (europejska ustawa Magnickiego) i rozszerzyli go o sankcje za przestępstwa korupcyjne w krajach przystępujących;

an) zadbali o to, aby normy demokratyczne i prawne nie były podważane ani osłabiane przez instytucje UE ani państwa członkowskie; przypomnieli komisarzom europejskim o obowiązku działania w sposób uczciwy, dyskretny i niezależny, zgodnie z kodeksem postępowania;

ao) zwiększyli spójność, skuteczność, widoczność i przejrzystość pomocy przedakcesyjnej oraz wyraźnie odzwierciedlili priorytety w podstawowych dziedzinach podczas przyznawania środków z IPA III; podjęli niezbędne środki naprawcze i opracowali wytyczne dotyczące stosowania przepisów IPA III w zakresie warunkowości zgodnie z ustaleniami Europejskiego Trybunału Obrachunkowego zawartymi w sprawozdaniu specjalnym z 10 stycznia 2022 r. w sprawie wsparcia UE na rzecz praworządności na Bałkanach Zachodnich;

ap) przedstawili Parlamentowi Europejskiemu pełną i dogłębną ocenę wykorzystania wszystkich funduszy przedakcesyjnych, w tym funduszy i projektów w poszczególnych krajach regionu, począwszy od 2015 r.;

aq) strategicznie stosowali ukierunkowaną warunkowość opartą na jasnych poziomach odniesienia dotyczących postępów, nagradzając reformy oraz sankcjonując regresję lub utrzymujący się brak postępów;

ar) wzmocnili sprawozdawczość w zakresie praworządności w odniesieniu do wszystkich krajów przystępujących poprzez pełne wdrożenie i usprawnienie metodyki rozszerzenia i procesu sprawozdawczości rocznej, a także poprzez ustanowienie mechanizmów monitorowania, dialogu i ostrzegania w celu usunięcia poważnych braków w zakresie praworządności, oferowanie pozytywnych warunków w postaci dostępu do polityki UE lub uruchamianie warunków negatywnych w postaci zawieszenia negocjacji akcesyjnych i finansowania przedakcesyjnego, w szczególności poprzez szybkie i pełne wdrożenie odpowiednich przepisów rozporządzenia (UE) 2021/1529 w sprawie IPA III, a także umożliwienie ponownego otwarcia rozdziałów negocjacyjnych na podstawie klauzul odwracalności, a także poprzez ścisłe zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego w ten proces;

as) ustanowili ramy skutecznej współpracy między Prokuraturą Europejską (EPPO) a krajami przystępującymi; zachęcali kandydatów i potencjalnych kandydatów do przystąpienia do UE do szybkiego zawarcia dwustronnych porozumień roboczych z EPPO w celu ułatwienia ścisłej współpracy i ścigania przypadków niewłaściwego wykorzystania funduszy UE, w tym poprzez oddelegowanie krajowych urzędników łącznikowych do EPPO;

at) dokonywali formalnej oceny krajów przystępujących w ramach unijnego mechanizmu praworządności i sprawozdawczości oraz unijnej tablicy wyników wymiaru sprawiedliwości, wykorzystując w tym celu te same wskaźniki, które mają zastosowanie do państw członkowskich, aby uzyskać obiektywny i jasny obraz sytuacji oraz zapobiec stałemu brakowi postępów, poważnym niedociągnięciom i regresowi;

au) powołali specjalną grupę zadaniową ds. praworządności, której misją będzie opracowanie bardziej konkretnego i skuteczniejszego wsparcia dla krajów kandydujących i potencjalnych krajów kandydujących przy aktywnym udziale sędziów i prokuratorów z państw członkowskich; zapewnili przestrzeganie wspólnych wartości UE poprzez stosowanie i wzmacnianie procedur wewnętrznych w celu zdecydowanego rozwiązywania problemów związanych z praworządnością;

Transformacja demokratyczna i społeczno-gospodarcza w krajach kandydujących

av) aktywnie zaangażowali się we wspieranie kultury pluralizmu politycznego i włączenia społecznego, a także konstruktywnego dialogu politycznego i funkcji parlamentarnych w odniesieniu do prawodawstwa, kontroli i nadzoru;

aw) wspierali reformy ordynacji wyborczej w celu zapewnienia wolnych, uczciwych i demokratycznych procesów wyborczych we wszystkich krajach kandydujących i aspirujących, a także wzmocnienie procesu wyborczego w odniesieniu do Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE, Komisji Weneckiej i innych międzynarodowych zobowiązań, obowiązków i standardów, pluralizmu demokratycznego, demokracji wewnątrzpartyjnej oraz przyjęcia wewnętrznych ram uczciwości i zwalczania korupcji w partiach politycznych, przejrzystości finansowania partii politycznych i mediów oraz niezależności i wolności sądownictwa i mediów, a to poprzez ustanowienie tych kryteriów jako warunków wstępnych uzyskania wsparcia finansowego i wszelkich dalszych postępów w procesie akcesyjnym;

ax) regularnie i na szerszą skalę organizowali wyjazdy ekspertów ds. praworządności i misje obserwacji wyborów w krajach przystępujących;

ay) podjęli działania przeciw mowie nienawiści, kampaniom oszczerstw, gróźb i zastraszania dziennikarzy i mediów, a także nalegali na ściganie takich przestępstw i prowadzenie dochodzeń w ich sprawie, zapewniając dziennikarzom bezpieczne warunki pracy, przy jednoczesnym rozwiązywaniu problemów związanych z koncentracją mediów, polityczną i gospodarczą presją oraz brakiem przejrzystości własności mediów; kontynuowali współpracę z Radą Europy w celu wspierania krajów przystępujących w przeprowadzaniu niezbędnych reform i szkoleń;

az) utrzymywali demokratyczną rozliczalność, zwiększali przejrzystość i inkluzywność oraz wzmacniali wymiar parlamentarny procesu akcesyjnego, zwłaszcza parlamentarny nadzór nad tym procesem; wspierali prace parlamentarne w krajach kandydujących i potencjalnych krajach kandydujących oraz ułatwiali Parlamentowi Europejskiemu kontrolę procesu przystąpienia i wspieranie demokracji oraz stosowanie narzędzi wspierania demokracji, takich jak dialog im. Jeana Monneta i dialog międzypartyjny; wspierali nowe pokolenie przywódców politycznych w krajach przystępujących;

ba) zapewnili, aby instytucje nadzoru i inne niezależne organy demokratyczne były w stanie skutecznie pełnić swoją rolę w procesach politycznych krajów kandydujących zgodnie z konstytucjami tych krajów;

bb) zachęcali do dwustronnych posiedzeń parlamentarnych między parlamentami zarówno państw członkowskich, jak i krajów przystępujących oraz rozważyli sposoby wcześniejszego rozpoczynania okresu, w którym obserwatorzy z krajów kandydujących mogą objąć mandaty w Parlamencie Europejskim, a także zamknięcie negocjacji w sprawie konkretnych klastrów;

bc) zadbali o to, by w ramach procesu rozszerzenia realizowano cele konsolidacji demokratycznej, integralności instytucjonalnej, długoterminowego wzrostu gospodarczego i spójności społeczno-gospodarczej przy jednoczesnym podkreśleniu bezpośredniego związku między praworządnością i zwalczaniem korupcji a zrównoważonym i sprawiedliwym rozwojem gospodarczym; skupili się na łagodzeniu negatywnych skutków społecznych niezbędnych procesów transformacji w krajach kandydujących, uwzględniając przy tym w rocznych sprawozdaniach informacje na temat zbliżenia do dorobku prawnego UE w dziedzinie społecznej; działali na rzecz zapobiegania drenażowi mózgów z krajów kandydujących i odwrócenia tego trendu;

bd) znacznie zintensyfikowali wysiłki na rzecz rozwiązywania konfliktów, promowania zaufania, osiągnięcia trwałego pojednania obejmującego skuteczne i bezstronne ściganie zbrodni wojennych oraz zapewnienie dostępu do prawdy, sprawiedliwości oraz skutecznych i nieselektywnych form zadośćuczynienia, w tym dla ofiar przemocy seksualnej; ułatwili pełne wykonywanie orzeczeń sądów krajowych i międzynarodowych oraz przestrzeganie międzynarodowych zobowiązań dotyczących zbrodni wojennych i osób zaginionych, zajęli się problemem gloryfikacji zbrodniarzy wojennych i rewizjonizmem historycznym;

be) wzmogli wysiłki na rzecz stosunków dobrosąsiedzkich, inkluzywnej i skutecznej współpracy społeczno-gospodarczej na szczeblu regionalnym oraz solidarności w krajach przystępujących do UE, a także na rzecz regionalnej współpracy transgranicznej między państwami członkowskimi UE a krajami partnerskimi wzdłuż zewnętrznych granic UE; zwiększyli konkurencyjność gospodarczą i spójność społeczną na Bałkanach Zachodnich dzięki reformom strukturalnym i poprzez zainicjowanie regionalnej współpracy gospodarczej możliwej do zaakceptowania przez wszystkie sześć państw, co ułatwi dalsze dostosowywanie się do norm i dorobku prawnego UE oraz przyczyni się do procesu integracji z UE; w tym kontekście Parlament Europejski z zadowoleniem przyjmuje niedawne porozumienia zawarte na szczycie w ramach procesu berlińskiego, w szczególności zawarcie regionalnych porozumień w sprawie mobilności dotyczących swobody podróżowania z dokumentami tożsamości oraz uznawania dyplomów akademickich i świadectw zawodowych; wyrazili poważne zastrzeżenia co do wszelkich inicjatyw w zakresie regionalnej współpracy gospodarczej, które nie obejmują wszystkich sześciu krajów Bałkanów Zachodnich i nie opierają się na przepisach UE, takich jak inicjatywa "Otwarte Bałkany";

bf) podkreślili potrzebę budowania społeczeństwa integracyjnego wolnego od dyskryminacji, rasizmu, brutalnego nacjonalizmu i ekstremizmu; skupili się na ochronie mniejszości, w tym Romów, osób LGBTIQ+, wspólnot etnicznych i religijnych oraz osób z niepełnosprawnościami, a także na zachowaniu różnorodności kulturowej i językowej; włączyli problematykę równości płci oraz praw kobiet i dziewcząt do głównego nurtu polityki, wzmacniali pozycję kobiet i młodzieży oraz inwestowanie w te grupy społeczne, a także zintensyfikowali walkę z przemocą ze względu na płeć;

bg) wyrazili ubolewanie z powodu łamania praw człowieka i nieludzkiego traktowania osób ubiegających się o azyl i migrantów; pracowali nad zapewnieniem osobom zatrzymanym i więźniom godnych warunków zgodnych ze standardami międzynarodowymi; potępili tortury i bezkarność za poważne nadużycia ze strony organów ścigania; bh) zwiększali udział obywateli i zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego w proces rozszerzenia poprzez zacieśnianie współpracy ze społeczeństwem obywatelskim oraz zwiększanie wsparcia i finansowania dla niego; zadbali o to, aby po przystąpieniu do UE organizacje społeczeństwa obywatelskiego nadal otrzymywały odpowiednie wsparcie finansowe;

bi) inwestowali w mobilność młodzieży oraz wewnątrzregionalną mobilność i łączność, w tym poprzez oferowanie szerokiego dostępu do programu Erasmus+ i zwiększenie jego budżetu, a także w inne programy na rzecz mobilności dla młodych naukowców, specjalistów i badaczy z krajów kandydujących; wspierali ponadto dalszą integrację krajów partnerskich z programami UE, takimi jak Erasmus+, "Horyzont Europa" i "Kreatywna Europa", oraz zacieśnili współpracę w ramach obecnych i przyszłych programów; podjęli działania mające na celu zwalczanie bezrobocia osób młodych:

bj) promowali kontakty międzyludzkie między państwami członkowskimi UE a krajami kandydującymi i wzmocnili programy wymiany młodzieży; uznali znaczenie mobilności transgranicznej w zacieśnianiu kontaktów i z myślą o tym celu zachęcali do rozbudowy infrastruktury granicznej; wzmocnili i w miarę możliwości zwiększyli wspólne wysiłki podejmowane przez UE i kraje Bałkanów Zachodnich na rzecz kontaktów międzyludzkich i wymiany, aby budować wzajemnie pozytywny wizerunek wśród ludności;

bk) zwiększyli wsparcie na rzecz rozwoju gospodarczego, gospodarki rynkowej, połączeń transportowych, konkurencyjności i transformacji ekologicznej;

bl) zacieśnili partnerstwo między krajami kandydującymi a UE poprzez główne projekty infrastrukturalne w ramach transeuropejskich sieci energetycznych i transportowych (TEN-E i TEN-T) przy jednoczesnym zwiększeniu pomocy finansowej dla krajów kandydujących, aby odciążyć transgraniczne wąskie gardła i rozbudować połączenia w transporcie pasażerskim i towarowym;

bm) wspierali efektywność energetyczną, poprawiali jakość sieci połączeń i promowali przejście na czystą energię, zwiększając tym samym dywersyfikację i bezpieczeństwo dostaw energii, a także promując zrównoważony rozwój; zadbali o to, by transformacja energetyczna odbywała się sprawiedliwie i w sposób społecznie zrównoważony, a UE i państwa członkowskie odpowiednio wspierały grupy w szczególnie trudnej sytuacji; podjęli natychmiastowe kroki w celu osiągnięcia w dłuższej perspektywie trwałego przyłączenia krajów kandydujących do europejskiej sieci przesyłu energii; uruchomili znaczne inwestycje w celu wspierania rozwoju lokalnych rozwiązań w zakresie energii ze źródeł odnawialnych; uwzględnili kraje kandydujące w strategiach polityki energetycznej UE, ze szczególnym uwzględnieniem krajów, które są w dużym stopniu zależne od rosyjskiego gazu i ponoszą poważne konsekwencje z powodu swojego europejskiego wyboru;

bn) wdrożyli plan działania na rzecz stopniowego znoszenia opłat roamingowych między UE a krajami przystępującymi;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszego zalecenia Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz, do informacji, rządom i parlamentom krajów przystępujących.

1 Dz.U. C 202 z 28.5.2021, s. 86.
2 Dz.U. C 362 z 8.9.2021, s. 129.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0249.
4 Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.
5 Dz.U. L 330 z 20.9.2021, s. 1.
6 Dz.U. C 342 z 6.9.2022, s. 148.
7 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0244.
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0235.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.167.105

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie nowej strategii rozszerzenia UE (2022/2064(INI))
Data aktu: 23/11/2022
Data ogłoszenia: 11/05/2023