(2023/C 164/59)
(Dz.U.UE C z dnia 8 maja 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: SCC Legal Rechtsanwaltgesellschaft mbH (Bad Kreuznach, Niemcy) (przedstawiciele: C. Stallberg i C. Binder, Rechtsanwälte)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie, że pozwana niezgodnie z prawem unijnym zaniechała wszczęcia, po przeprowadzonej procedurze w przedmiocie przedstawiania uwag, procedury regulacyjnej w sprawie cofnięcia zatwierdzenia substancji podstawowej wodorowęglan sodu zgodnie z art. 23 ust. 6 akapit czwarty w związku z art. 79 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 309, s. 1);
- tytułem żądania ewentualnego, stwierdzenie, że pozwana niezgodnie z prawem unijnym po wszczęciu formalnej procedury przedstawiania uwag dotyczących wycofania zatwierdzenia substancji podstawowej wodorowęglan sodu, zgodnie z art. 23 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, zaniechała dalszego prowadzenia tej procedury po otrzymaniu i poddaniu ocenie uwag państw członkowskich, w szczególności nie poinformowała Urzędu i zainteresowanych stron oraz nie wyznaczyła im terminu na przedstawienie uwag;
- tytułem dalszego żądania ewentualnego, stwierdzenie, że pozwana niezgodnie z prawem unijnym zaniechała wszczęcia formalnej procedury przedstawiania uwag w celu wycofania zatwierdzenia substancji podstawowej wodorowęglan sodu zgodnie z art. 23 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1107/2009;
- obciążenie pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia obowiązku wszczęcia procedury wycofania zatwierdzenia substancji podstawowej w przypadku późniejszego zniesienia kryteriów zatwierdzenia.
Skarżąca jest posiadaczem zezwolenia na wprowadzenie do obrotu środka ochrony roślin NatriSan®, który zawiera wodorowęglan sodu jako substancję czynną. Wraz z wydaniem zezwolenia na wprowadzenie do obrotu NatriSan® zostały zniesione kryteria zatwierdzenia dla wodorowęglanu sodu jako substancji podstawowej zgodnie z art. 23 ust. 1 akapit drugi lit. d) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, w związku z czym pozwana była zobowiązana do wycofania zatwierdzenia substancji podstawowej. Pozwana naruszyła ten obowiązek, nie wszczynając, mimo skierowania żądania, odpowiedniej procedury regulacyjnej w celu wycofania zatwierdzenia dla substancji podstawowej.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia zasady subsydiarności w procedurze zatwierdzenia substancji podstawowych
Zaniechanie wszczęcia procedury regulacyjnej w celu wycofania zatwierdzenia substancji podstawowej narusza chroniącą skarżącą wynikającą z przepisów fitosanitarnych zasadę subsydiarności, zgodnie z którą zatwierdzenie substancji podstawowej musi zostać wycofane, gdy tylko substancja zostanie wprowadzona do obrotu jako środek ochrony roślin.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasady pierwszeństwa w procedurze zatwierdzania substancji podstawowych
Zezwolenie na wprowadzenie do obrotu środka NatriSan® blokuje zatwierdzenie tej substancji jako substancji podstawowej zgodnie z zasadą pierwszeństwa i zobowiązuje pozwaną do wycofania zatwierdzenia substancji podstawowej i wszczęcia odpowiedniej procedury.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań
Skarżąca miała prawo oczekiwać, że pozwana wycofa zatwierdzenie wodorowęglanu sodu jako substancji podstawowej niezwłocznie po udzieleniu zezwolenia fitosanitarnego na środek NatriSan®. Brak wszczęcia procedury regulacyjnej w celu wycofania zatwierdzenia substancji podstawowej doprowadził zatem do naruszenia unijnoprawnej zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.164.42/2 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-43/23: Skarga wniesiona w dniu 27 stycznia 2023 r. - SCC Legal/Komisja |
| Data aktu: | 08/05/2023 |
| Data ogłoszenia: | 08/05/2023 |