(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
(2023/C 161/06)
(Dz.U.UE C z dnia 5 maja 2023 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2021)0223),
- uwzględniając art. 294 ust. 2 oraz art. 207 i 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którymi Komisja przedstawiła wniosek Parlamentowi (C9-0167/2021),
- uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 20 października 2021 r. 1 ,
- uwzględniając wstępne porozumienie zatwierdzone przez komisję przedmiotowo właściwą na podstawie art. 74 ust. 4 Regulaminu oraz przekazane pismem z dnia 13 lipca 2022 r. zobowiązanie przedstawiciela Rady do zatwierdzenia stanowiska Parlamentu, zgodnie z art. 294 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając art. 59 Regulaminu,
- uwzględniając opinie Komisji Gospodarczej i Monetarnej, Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów oraz Komisji Prawnej;
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Handlu Międzynarodowego (A9-0135/2022),
1. przyjmuje poniższe stanowisko w pierwszym czytaniu 2 ;
2. zatwierdza wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji załączone do niniejszej rezolucji, które zostanie opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej;
3. przyjmuje do wiadomości oświadczenia Komisji załączone do niniejszej rezolucji, które zostaną opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej;
4. zwraca się do Komisji o ponowne przekazanie mu sprawy, jeśli zastąpi ona pierwotny wniosek, wprowadzi w nim istotne zmiany lub planuje ich wprowadzenie;
5. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.
P9_TC1-COD(2021)0114
Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 10 listopada 2022 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/... w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, rozporządzenia (UE) 2022/2560.)
ZAŁĄCZNIK DO REZOLUCJI USTAWODAWCZEJ
Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji
Unia jest nadal zaangażowana na rzecz otwartego, wielostronnego systemu handlowego opartego na zasadach, którego centralnym elementem byłaby zmodernizowana WTO, a także na rzecz dalszego zwiększania skuteczności wielostronnych ram dotyczących subsydiów. Ponownie deklaruje, że jest zdecydowana wspierać modernizację zasad WTO w celu eliminowania zakłóceń w handlu i zakłóceń konkurencji. W szczególności Unia włączy się w modernizowanie zasad dotyczących subsydiów przemysłowych z myślą o promowaniu należytego funkcjonowania Porozumienia WTO w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych (ASCM) oraz zapewniania przestrzegania i egzekwowania tego porozumienia.
Oświadczenie Komisji Europejskiej w sprawie wyjaśnień dotyczących stosowania rozporządzenia (UE) 2022/2560 3 na podstawie jego art. 46
Komisja zobowiązuje się do wyjaśnienia stosowania art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560 w sprawie istnienia zakłóceń wywołanych przez subsydia zagraniczne na rynku wewnętrznym, stosowania testu bilansowania określonego w art. 6 tego rozporządzenia i oceny zakłócenia w kontekście postępowania o udzielenie zamówienia publicznego określonej w art. 27 ust. 1 tego rozporządzenia.
Komisja poda takie wstępne wyjaśnienia do wiadomości publicznej najpóźniej 12 miesięcy po rozpoczęciu stosowania tych przepisów.
Te wstępne wyjaśnienia mogą zostać zastąpione wytycznymi wydanymi na podstawie art. 46 rozporządzenia (UE) 2022/2560.
Oświadczenie Komisji Europejskiej w sprawie wielostronnych zasad mających na celu eliminowanie zakłócających subsydiów zagranicznych z okazji przyjęcia rozporządzenia (UE) 2022/2560 4
30 czerwca 2022 r. Parlament Europejski, Rada i Komisja Europejska osiągnęły porozumienie co do rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny 5 . Rozporządzenie to jest uzupełnieniem istniejących europejskich i międzynarodowych zasad dotyczących subsydiów i kontroli nad nimi. Dotyczy zakłóceń wywołanych przez subsydia zagraniczne na unijnym rynku wewnętrznym.
Subsydia mogą mieć negatywny wpływ na handel międzynarodowy i prowadzić do zakłóceń konkurencji zarówno w sektorach tradycyjnych, jak i w nowych technologiach. W niektórych przypadkach skutkiem niekontrolowanych subsydiów może być przerost zdolności produkcyjnych szkodzący zdrowej dynamice rynku. UE potrzebuje nadal czerpać korzyści z międzynarodowych możliwości, a jednocześnie rozwijać narzędzia, aby sprostać nieuczciwym praktykom handlowym stosowanym zarówno w Unii, jak i poza nią 6 . Przedmiotowe rozporządzenie powinno przyczynić się do zwiększenia odporności unijnego rynku wewnętrznego, w szczególności jeżeli chodzi o ochronę tego rynku przed zakłóceniami wywoływanymi przez subsydia zagraniczne. W ten sposób Unia dołącza kolejny element do swojego zestawu narzędzi pomagającego osiągnąć cele otwartej strategicznej autonomii Unii.
Z myślą o eliminowaniu negatywnego wpływu subsydiów i uznając, że zasady WTO mogą nie być wystarczająco skuteczne w niwelowaniu niekorzystnych skutków ubocznych powodowanych ingerencją państwa w gospodarkę, Komisja Europejska jest nadal zdecydowana dalej zwiększać skuteczność wielostronnych ram dotyczących subsydiów i usilnie dążyć do stworzenia ram prawnych, które będą efektywnie eliminować zakłócenia w handlu i zakłócenia konkurencji i wprowadzą równe warunki działania 7 . W szczególności Komisja jest zaangażowana na rzecz modernizacji zasad dotyczących subsydiów przemysłowych w celu promowania należytego funkcjonowania Porozumienia WTO w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych (ASCM) oraz zapewniania przestrzegania tego porozumienia. W tym kontekście Komisja Europejska przypomina o trójstronnej współpracy, którą rozwija obecnie z Japonią i Stanami Zjednoczonymi.
Zasady dotyczące subsydiów są ustanowione w szczególności w ASCM, które zakazuje niektórych subsydiów i działań po to, by niwelować niekorzystne skutki subsydiów w kontekście handlu towarowego. W Unii zasady te - w zakresie, w jakim dotyczą przeciwdziałania subsydiowaniu - są wdrażane rozporządzeniem (UE) 2016/1037 w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 8 . Zakres stosowania rozporządzenia (UE) 2016/1037 jest określony zakresem ASCM.
Rozporządzenie w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny jest zgodne z międzynarodowymi zobowiązaniami Unii, w tym w szczególności z zobowiązaniami wynikającymi z ASCM. Komisja Europejska zapewni, aby wszelkie działania podejmowane w ramach stosowania przedmiotowego rozporządzenia były spójne z jej międzynarodowymi zobowiązaniami.
Komisja zamierza w pełni wykorzystać to nowe rozporządzenie, aby wyeliminować zakłócenia wywołane przez subsydia zagraniczne na rynku wewnętrznym.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.161.23 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 10 listopada 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (COM(2021)0223 - C9-0167/2021 - 2021/0114(COD))P9_TC1-COD(2021)0114Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 10 listopada 2022 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/… w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny |
| Data aktu: | 10/11/2022 |
| Data ogłoszenia: | 05/05/2023 |