Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 9 października 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciel: G. Gattinara i E. Sanfrutos Cano, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Republika Włoska
Żądania strony skarżącej
Komisja wnosi do Trybunału o:
- stwierdzenie, że nie podejmując wszelkich środków niezbędnych do wykonania wyroku wydanego przez Trybunał w dniu 10 kwietnia 2014 r. w sprawie C-85/13, Komisja/Włochy (EU:C:2014:251), Republika Włoska uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy art. 260 ust. 1 TFUE;
- zasądzenie od Republiki Włoskiej na rzecz Komisji kary pieniężnej w wysokości 122 760 EUR dziennie pomniejszonej o ewentualne obniżenie wynikające z zaproponowanej formuły degresywności za każdy dzień zwłoki w wykonaniu wyroku Trybunału z dnia 10 kwietnia 2014 r., Komisja/Włochy, C-85/13 (EU:C:2014:251), od dnia ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie do dnia wykonania wyroku wydanego w dniu 10 kwietnia 2014 r., Komisja/Włochy, C-85/13 (EU:C:2014:251);
- zasądzenie od Republiki Włoskiej na rzecz Komisji ryczałtu w wysokości 13 640 EUR dziennie, pomniejszonego o ewentualne obniżenie wynikające z zaproponowanej formuły degresywności w łącznej wysokości co najmniej 9 548 000 EUR, od dnia ogłoszenia wyroku z dnia 10 kwietnia 2014 r., Komisja/Włochy, C-85/13 (EU:C:2014:251), do dnia ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie lub do dnia wykonania wyroku z dnia 10 kwietnia 2014 r., Komisja/Włochy, C-85/13 (EU:C:2014:251), jeżeli ta data wykonania będzie poprzedzać dzień ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie;
- obciążenie Republiki Włoskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Komisja wszczyna postępowanie sądowe na podstawie art. 260 ust. 2 TFUE ze względu na uporczywe niewykonanie wyroku Trybunału z dnia 10 kwietnia 2014 r., Komisja/Włochy, C-85/13 (EU:C:2014:251).
W odniesieniu do niewykonania wyroku w sprawie C-85/13 Komisja podnosi w pierwszej kolejności, że do chwili obecnej Włochy nie podjęły niezbędnych środków w celu zapewnienia, aby ścieki komunalne przed odprowadzeniem były poddane wtórnemu oczyszczaniu lub innemu równie skutecznemu oczyszczaniu zgodnie z art. 4 dyrektywy 91/271/EWG 1 we wszystkich aglomeracjach, które były przedmiotem wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-85/13 i posiadają równoważną liczbę mieszkańców ("RLM") powyżej 10 000. W szczególności naruszenie art. 4 dyrektywy utrzymuje się w aglomeracjach Castellammare del Golfo I, Cinisi, Terrasini (region Sycylia) i Courmayeur (Valle d'Aosta).
W drugiej kolejności Komisja utrzymuje, że Włochy nie podjęły niezbędnych środków w celu zagwarantowania, by we wszystkich aglomeracjach, których dotyczy wyrok Trybunału w sprawie C-85/13, których RLM przekracza 10 000 i w których ścieki komunalne są odprowadzane do wód uważanych za "obszary wrażliwe" w rozumieniu art. 5 ust. 1 dyrektywy, a mianowicie Castellammare del Golfo I, Cinisi, Terrasini i Trappeto, ścieki komunalne przed odprowadzeniem poddawane były zgodnie z art. 5 dyrektywy oczyszczaniu bardziej rygorystycznemu niż wtórne lub równie skuteczne oczyszczanie.
W trzeciej i ostatniej kolejności zdaniem Komisji Włochy nie podjęły niezbędnych środków w celu zapewnienia, aby oczyszczalnie ścieków komunalnych we wszystkich aglomeracjach wymienionych w wyroku Trybunału w sprawie C-85/13, budowane w celu spełnienia wymogów dyrektywy, były projektowane, budowane, eksploatowane i utrzymywane w taki sposób, aby zapewnić wystarczającą wydajność w normalnych warunkach klimatycznych miejsca, w którym się znajdują, oraz aby oczyszczalnie ścieków komunalnych były projektowane w sposób uwzględniający sezonowe zmiany ładunku, co narusza art. 10 dyrektywy.
W szczególności w celu ostatecznego obliczenia ryczałtu należnego od Republiki Włoskiej dzienna kwota powinna zostać pomnożona przez liczbę dni naruszenia ciągłego, a mianowicie liczbę dni, które upłyną między wyrokiem Trybunału z dnia 10 kwietnia 2014 r. w sprawie C-85/13 a datą wydania wyroku w niniejszej sprawie lub datą wykonania przez Republikę Włoską wyroku w sprawie C-85/13, jeśli będzie wcześniejsza, pomniejszoną o ewentualną obniżkę wynikającą z możliwego istnienia aglomeracji, które w międzyczasie spełnią wymogi.
Nowa grupa osób z niepełnosprawnością uprawnionych do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.
27.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.
27.12.2025W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.16 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-515/23: Skarga wniesiona w dniu 10 sierpnia 2023 r. - Komisja Europejska/Republika Włoska |
| Data aktu: | 09/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 09/10/2023 |