Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 9 października 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciel: G. Gattinara i E. Sanfrutos Cano, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Republika Włoska
Żądania strony skarżącej
Komisja wnosi do Trybunału o:
- stwierdzenie, że nie podejmując wszelkich środków niezbędnych do wykonania wyroku wydanego przez Trybunał w dniu 10 kwietnia 2014 r. w sprawie C-85/13, Komisja/Włochy (EU:C:2014:251), Republika Włoska uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy art. 260 ust. 1 TFUE;
- zasądzenie od Republiki Włoskiej na rzecz Komisji kary pieniężnej w wysokości 122 760 EUR dziennie pomniejszonej o ewentualne obniżenie wynikające z zaproponowanej formuły degresywności za każdy dzień zwłoki w wykonaniu wyroku Trybunału z dnia 10 kwietnia 2014 r., Komisja/Włochy, C-85/13 (EU:C:2014:251), od dnia ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie do dnia wykonania wyroku wydanego w dniu 10 kwietnia 2014 r., Komisja/Włochy, C-85/13 (EU:C:2014:251);
- zasądzenie od Republiki Włoskiej na rzecz Komisji ryczałtu w wysokości 13 640 EUR dziennie, pomniejszonego o ewentualne obniżenie wynikające z zaproponowanej formuły degresywności w łącznej wysokości co najmniej 9 548 000 EUR, od dnia ogłoszenia wyroku z dnia 10 kwietnia 2014 r., Komisja/Włochy, C-85/13 (EU:C:2014:251), do dnia ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie lub do dnia wykonania wyroku z dnia 10 kwietnia 2014 r., Komisja/Włochy, C-85/13 (EU:C:2014:251), jeżeli ta data wykonania będzie poprzedzać dzień ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie;
- obciążenie Republiki Włoskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Komisja wszczyna postępowanie sądowe na podstawie art. 260 ust. 2 TFUE ze względu na uporczywe niewykonanie wyroku Trybunału z dnia 10 kwietnia 2014 r., Komisja/Włochy, C-85/13 (EU:C:2014:251).
W odniesieniu do niewykonania wyroku w sprawie C-85/13 Komisja podnosi w pierwszej kolejności, że do chwili obecnej Włochy nie podjęły niezbędnych środków w celu zapewnienia, aby ścieki komunalne przed odprowadzeniem były poddane wtórnemu oczyszczaniu lub innemu równie skutecznemu oczyszczaniu zgodnie z art. 4 dyrektywy 91/271/EWG 1 we wszystkich aglomeracjach, które były przedmiotem wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-85/13 i posiadają równoważną liczbę mieszkańców ("RLM") powyżej 10 000. W szczególności naruszenie art. 4 dyrektywy utrzymuje się w aglomeracjach Castellammare del Golfo I, Cinisi, Terrasini (region Sycylia) i Courmayeur (Valle d'Aosta).
W drugiej kolejności Komisja utrzymuje, że Włochy nie podjęły niezbędnych środków w celu zagwarantowania, by we wszystkich aglomeracjach, których dotyczy wyrok Trybunału w sprawie C-85/13, których RLM przekracza 10 000 i w których ścieki komunalne są odprowadzane do wód uważanych za "obszary wrażliwe" w rozumieniu art. 5 ust. 1 dyrektywy, a mianowicie Castellammare del Golfo I, Cinisi, Terrasini i Trappeto, ścieki komunalne przed odprowadzeniem poddawane były zgodnie z art. 5 dyrektywy oczyszczaniu bardziej rygorystycznemu niż wtórne lub równie skuteczne oczyszczanie.
W trzeciej i ostatniej kolejności zdaniem Komisji Włochy nie podjęły niezbędnych środków w celu zapewnienia, aby oczyszczalnie ścieków komunalnych we wszystkich aglomeracjach wymienionych w wyroku Trybunału w sprawie C-85/13, budowane w celu spełnienia wymogów dyrektywy, były projektowane, budowane, eksploatowane i utrzymywane w taki sposób, aby zapewnić wystarczającą wydajność w normalnych warunkach klimatycznych miejsca, w którym się znajdują, oraz aby oczyszczalnie ścieków komunalnych były projektowane w sposób uwzględniający sezonowe zmiany ładunku, co narusza art. 10 dyrektywy.
W szczególności w celu ostatecznego obliczenia ryczałtu należnego od Republiki Włoskiej dzienna kwota powinna zostać pomnożona przez liczbę dni naruszenia ciągłego, a mianowicie liczbę dni, które upłyną między wyrokiem Trybunału z dnia 10 kwietnia 2014 r. w sprawie C-85/13 a datą wydania wyroku w niniejszej sprawie lub datą wykonania przez Republikę Włoską wyroku w sprawie C-85/13, jeśli będzie wcześniejsza, pomniejszoną o ewentualną obniżkę wynikającą z możliwego istnienia aglomeracji, które w międzyczasie spełnią wymogi.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.16 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-515/23: Skarga wniesiona w dniu 10 sierpnia 2023 r. - Komisja Europejska/Republika Włoska |
| Data aktu: | 09/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 09/10/2023 |