1 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego - "Czysta planeta dla wszystkich - Europejska długoterminowa wizja strategiczna dobrze prosperującej, nowoczesnej, konkurencyjnej i neutralnej dla klimatu gospodarki" (COM(2018) 773 final).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz.U. L 315 z 14.11.2012, s. 1).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2002 z dnia 11 grudnia 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 210).
4 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Ambitniejszy cel klimatyczny Europy do 2030 r. Inwestowanie w przyszłość neutralną dla klimatu z korzyścią dla obywateli", COM(2020) 562 final.
5 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Program prac Komisji na 2021 r. - Dynamiczna Unia w niestabilnym świecie", COM(2020) 690 final.
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie efektywności energetycznej oraz zmieniająca rozporządzenie (UE) 2023/955 (wersja przekształcona) (Dz.U. L 231 z 20.9.2023, s. 1).
7 Economidou, M., Della Valle, N., Melica, G., Valentini, O. and Bertoldi, P., 2021, Financing energy renovations at local and regional levels, EUR 30815 EN, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, ISBN 978-92-76-41141-3, doi:10.2760/52526, JRC123755.
8 Bertoldi, P., Boza-Kiss, B., Della Valle, N. and Economidou, M., 2021, The role of one-stop shops in energy renovation - a comparative analysis of OSSs cases in Europe, Energy and Buildings, ISSN 0378-7788, 250, s. 111273, JRC124675.
9 Jeżeli chodzi o inwestycje w efektywność energetyczną, obowiązujące przepisy w zakresie pomocy państwa obejmują art. 38 i 38a (pomoc dla właścicieli budynków i najemców), 38b (pomoc dla przedsiębiorstw usług energetycznych) i 39 (pomoc przyznawana poprzez pośredników finansowych) ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych (GBER) dotyczącego pomocy państwa oraz sekcje 4.1 (Pomoc na redukcję i usuwanie emisji gazów cieplarnianych, w tym poprzez wsparcie energii ze źródeł odnawialnych i efektywności energetycznej), 4.2 (Pomoc na rzecz poprawy charakterystyki energetycznej i efektywności środowiskowej budynków) i 4.10 (Pomoc na systemy ciepłownicze i chłodnicze) Wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią (CEEAG).
10 Uwzględniając wsparcie techniczne w zakresie planowania, zapewniania jakości oraz monitorowania zrealizowanych projektów budowlanych po oddaniu ich do użytku.
11 Boza-Kiss, B., Bertoldi, P., Della Valle, N. i Economidou, M., 2021, One-stop shops for residential building energy renovation in the EU, EUR 30762 EN, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, ISBN 978-92-76-40100-1, doi:10.2760/245015, JRC125380.
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/955 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ustanowienia Społecznego Funduszu Klimatycznego i zmieniające rozporządzenie (UE) 2021/1060 (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s.1).
13 Wytyczne dotyczące art. 23 przekształconej dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej zawierają dalsze szczegóły dotyczące tworzenia punktów kompleksowej obsługi w celu wspierania realizacji celów w zakresie efektywności energetycznej.
14 Zabezpieczenie jest aktywem, które pożyczkobiorca zastawia pożyczkodawcy na wypadek, gdyby nie wywiązał się ze spłaty. Pożyczki zabezpieczone często mają niższą stopę oprocentowania niż pożyczki bez zabezpieczenia, ale z wyższym ryzykiem dla pożyczkobiorcy.
15 Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Energii, 2022, Report on the evolution of financing practices for energy efficiency in buildings, SME's and in industry: final report [Sprawozdanie na temat zmian w zakresie praktyk finansowania efektywności energetycznej w budynkach, MŚP i przemyśle: sprawozdanie końcowe], Urząd Publikacji Unii Europejskiej.
16 Wdrożenie zobowiązań wynikających z art. 30 przekształconej dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej nie powinno zagrażać stabilności finansowej UE.
17 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2225 z dnia 18 października 2023 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki oraz uchylająca dyrektywę 2008/48/WE.
18 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/17/UE z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie konsumenckich umów o kredyt związanych z nieruchomościami mieszkalnymi i zmieniająca dyrektywy 2008/48/WE i 2013/36/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 1093/2010.
19 Europejski Urząd Nadzoru Bankowego EBA/GL/2020/06, 29 maja 2020 r.
20 Prêt Avance Renovation, francuski program rządowy, stanowi przykład kredytu hipotecznego ukierunkowanego na gospodarstwa domowe o niskich dochodach, które chcą sfinansować prace renowacyjne w zakresie efektywności energetycznej w swoim domu.
21 Zgodnie z wytycznymi Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego dotyczącymi udzielania i monitorowania kredytów z 2020 r., Europejski Urząd Nadzoru Bankowego EBA/GL/2020/06, 29 maja 2020 r.
22 Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2225 z dnia 18 października 2023 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki oraz uchylającą dyrektywę 2008/48/WE.
23 RenOnBill, 2020, Przegląd systemów renowacji energetycznej budynków w ramach finansowania rachunkowego. Projekt ten otrzymał finansowanie w ramach "Horyzont 2020" - programu ramowego Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych i innowacji.
24 Przedsiębiorstwa usług energetycznych zapewniają gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom wsparcie kapitałowe i techniczne w celu wdrożenia środków służących oszczędzaniu energii, a w zamian przejmują część zysków z przyszłych oszczędności energii. podatkowego obejmują mechanizmy umożliwiające przeniesienie długu przez poprzedniego właściciela (poprzednich właścicieli) nieruchomości na następnego właściciela (następnych właścicieli) bez konieczności jego likwidacji: w przypadku sprzedaży budynku nowy właściciel (nowi właściciele) może (mogą) spłacić lub przejąć "pożyczkę", jeżeli wyrazi (wyrażą) na to zgodę. Fakt, że w ramach finansowania podatkowego ustanawiane są proste mechanizmy przenoszenia zadłużenia, pomaga przezwyciężyć niechęć właścicieli nieruchomości do inwestowania w środki w zakresie efektywności energetycznej o długim okresie zwrotu, jeśli są oni zdania, że będą właścicielami danej nieruchomości tylko przez krótszy okres.
25 Zastaw jest formą zabezpieczenia udzielanego na przedmiocie lub nieruchomości w celu zabezpieczenia spłaty długu.
26 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2225 z dnia 18 października 2023 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki oraz uchylająca dyrektywę 2008/48/WE.
27 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/17/UE z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie konsumenckich umów o kredyt związanych z nieruchomościami mieszkalnymi i zmieniająca dyrektywy 2008/48/WE i 2013/36/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 1093/2010.
28 Bertoldi, P., Boza-Kiss, B., Della Valle, N. i Economidou, M., 2021, The role of one-stop shops in energy renovation - a comparative analysis of OSSs cases in Europe, Energy and Buildings, ISSN 0378-7788, 250, s. 111273, JRC124675.
29 Della Valle, N. i Bertoldi, P., 2021, Mobilizing citizens to invest in energy efficiency, EUR 30675 EN, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, ISBN 978-92-76-36152-7, doi:10.2760/137315, JRC124667.
30 Europejski Bank Inwestycyjny, 2018, Solas Sustainable Energy Fund.
31 Komisja Europejska, 2020, Europejski standard zielonych obligacji.
32 Europejski Bank Inwestycyjny, 2021, Nota informacyjna: Połączenie instrumentów finansowych i dotacji w ramach funduszy objętych zarządzaniem dzielonym w okresie programowania 2021-2027.
33 W art. 30 określono, że wymóg ten nie narusza postanowień art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) dotyczących pomocy państwa. W sekcji 4.10 wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią z 2022 r. (CEEAG) dotyczącej pomocy na systemy ciepłownicze i chłodnicze określono mające zastosowanie zasady pomocy państwa dotyczące publicznego wsparcia finansowego na modernizację systemów ciepłowniczych i chłodniczych.
34 Jeżeli chodzi o inwestycje w efektywność energetyczną, obowiązujące przepisy w zakresie pomocy państwa obejmują art. 38 i 38a (pomoc dla właścicieli budynków i najemców), 38b (pomoc dla przedsiębiorstw usług energetycznych) i 39 (pomoc przyznawana poprzez pośredników finansowych) ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych (GBER) dotyczącego pomocy państwa oraz sekcje 4.1 (Pomoc na redukcję i usuwanie emisji gazów cieplarnianych, w tym poprzez wsparcie energii ze źródeł odnawialnych i efektywności energetycznej), 4.2 (Pomoc na rzecz poprawy charakterystyki energetycznej i efektywności środowiskowej budynków) i 4.10 (Pomoc na systemy ciepłownicze i chłodnicze) Wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią (CEEAG).
35 Zgodnie z art. 9 dyrektywy 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków.
36 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 i (WE) nr 715/2009, dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE, 98/70/WE, 2009/31/WE, 2009/73/WE, 2010/31/UE, 2012/27/UE i 2013/30/UE, dyrektyw Rady 2009/119/WE i (UE) 2015/652 oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013.
37 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2178 z dnia 6 lipca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 przez sprecyzowanie treści i prezentacji informacji dotyczących zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej, które mają być ujawniane przez przedsiębiorstwa podlegające art. 19a lub 29a dyrektywy 2013/34/UE, oraz określenie metody spełnienia tego obowiązku ujawniania informacji (Dz.U. L 443 z 10.12.2021, s. 9).
38 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
39 Rozporządzenie (UE) 2019/2088 w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych tworzy kompleksowe ramy sprawozdawcze dotyczące produktów finansowych i podmiotów finansowych. Wymogi określone w tym rozporządzeniu wiążą się z wymogami unijnej systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju dzięki włączeniu do definicji "zrównoważonych inwestycji" w rozporządzeniu w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych "zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej" w rozumieniu rozporządzenia w sprawie systematyki. Unijna systematyka dotycząca zrównoważonego rozwoju i rozporządzenie w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych określają razem treść, metody i sposoby prezentacji informacji, jakie przedsiębiorstwa finansowe i niefinansowe mają ujawniać, dotyczących odsetka zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej w ich działalności biznesowej, inwestycyjnej lub związanej z udzielaniem pożyczek.
40 Przy ujawnianiu danych i przy sprawozdawczości należy w szczególności wykorzystywać synergie i unikać powielania z wymogami dotyczącymi instytucji kredytowych zgodnie z art. 449a rozporządzenia (UE) nr 575/2013; ujawniane zgodnie z wykonawczym standardem technicznym - rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/2453 z dnia 30 listopada 2022 r. zmieniające wykonawcze standardy techniczne określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/637 w odniesieniu do ujawniania informacji na temat ryzyka z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego.