Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 października 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 4/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - aktualizacja dochodów (zasoby własne) i inne dostosowania techniczne (12623/2022 - C9-0317/2022 - 2022/0211(BUD))

P9_TA(2022)0365
Projekt budżetu korygującego nr 4 do budżetu ogólnego na 2022 r. - aktualizacja dochodów (zasoby własne) i inne dostosowania techniczne

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 października 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 4/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - aktualizacja dochodów (zasoby własne) i inne dostosowania techniczne (12623/2022 - C9-0317/2022 - 2022/0211(BUD))

(2023/C 149/11)

(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022, w formie przyjętej ostatecznie 24 listopada 2021 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3  (rozporządzenie w sprawie WRF),

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 4/2022 przyjęty przez Komisję 1 lipca 2022 r. (COM(2022)0350),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 4/2022 przyjęte przez Radę 20 września 2022 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu tego samego dnia (12623/2022 - C9- 0317/2022),

- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0240/2022),

A. mając na uwadze, że głównym celem projektu budżetu korygującego nr 4/2022 jest aktualizacja po stronie dochodów budżetu, aby uwzględnić najnowsze wydarzenia, a mianowicie zaktualizowane prognozy dotyczące zasobów własnych na 2022 r. uzgodnione przez Komitet Doradczy ds. Zasobów Własnych (ACOR) 23 maja 2022 r., oraz aktualizacja innych dochodów, takich jak wkład Zjednoczonego Królestwa, grzywny i inne;

B. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 4/2022 zawiera również dwa szczególne dostosowania związane z wydatkami, odpowiadające dostosowaniu nomenklatury budżetowej w następstwie wniosku Komisji dotyczącego REPowerEU z 18 maja 2022 r. 6  oraz rozszerzeniu mandatu Eurojustu w zakresie gromadzenia i przechowywania dowodów zbrodni wojennych 7 ; mając na uwadze, że nie wnioskuje się o żadne dodatkowe środki na zobowiązania i płatności;

C. mając na uwadze, że Parlament zawsze był zdania, że projekt budżetu korygującego powinien mieć tylko jeden cel;

1. przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 4/2022 przedstawiony przez Komisję;

2. wskazuje w szczególności na zwiększenie rzeczywistych zasobów własnych o 3 573,9 mln EUR; przypomina o potrzebie szybszego wprowadzenia nowych zasobów własnych zgodnie z planem działania określonym w porozumieniu międzyinstytucjonalnym, tak aby dodatkowe dochody wynikające z nowych zasobów własnych były wystarczające do pokrycia co najmniej kosztów instrumentu na rzecz odbudowy;

3. podkreśla, że Parlament nie przedstawił jeszcze swojego stanowiska w sprawie wniosku dotyczącego rozdziału REPowerEU w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF); podkreśla w związku z tym, że proponowana zmiana nomenklatury budżetowej pozostaje bez uszczerbku dla wyniku legislacyjnego;

4. ubolewa, że pomimo nalegań ze strony Parlamentu Komisja postanowiła przedstawić razem elementy związane z aktualizacją dochodów oraz inne elementy związane z toczącymi się negocjacjami; przypomina, że w celu lepszego poszanowania prerogatyw władzy budżetowej Komisja powinna przedstawić projekt budżetu korygującego zawierający jeden cel, a nie ujmować kilka celów w jednym projekcie budżetu korygującego;

5. pochwala szybkie przyjęcie rozporządzenia (UE) 2022/838 rozszerzającego mandat Eurojustu w celu wspierania Ukrainy w gromadzeniu, przechowywaniu i analizowaniu dowodów dotyczących zbrodni wojennych w następstwie brutalnej i nieuzasadnionej rosyjskiej agresji; wyraża jednak sprzeciw wobec planowanego wykorzystania wewnętrznych przesunięć w tym samym obszarze polityki pod koniec roku w celu sfinansowania stanowisk zaproponowanych w niniejszym projekcie budżetu korygującego; podkreśla w tym kontekście, że w dziale 2b istnieją wystarczające marginesy; ponadto potwierdza swoje wieloletnie stanowisko, zgodnie z którym poszerzaniu zadań i odpowiedzialności agencji musi towarzyszyć odpowiedni poziom nowych zasobów;

6. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 4/2022;

7. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 4/2022 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 45 z 24.2.2022, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
6 COM(2022)0231 z 18.5.2022 r.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/838 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2018/1727 w odniesieniu do zabezpieczania, analizy i przechowywania w Eurojuście dowodów dotyczących ludobójstwa, zbrodni przeciwko ludzkości, zbrodni wojennych oraz powiązanych przestępstw (Dz.U. L 148 z 31.5.2022, s. 1).

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.149.107

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 października 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 4/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - aktualizacja dochodów (zasoby własne) i inne dostosowania techniczne (12623/2022 - C9-0317/2022 - 2022/0211(BUD))
Data aktu: 19/10/2022
Data ogłoszenia: 28/04/2023