Streszczenie decyzji Komisji z dnia 21 września 2023 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.40760 - granaty ręczne) (notyfikowana jako dokument C(2023) 6290 final) - W dniu 21 września 2023 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych

STRESZCZENIE DECYZJI KOMISJI
z dnia 21 września 2023 r.
dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG

(Sprawa AT.40760 - granaty ręczne)

(notyfikowana jako dokument C(2023) 6290 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(C/2023/1481)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2023 r.)

W dniu 21 września 2023 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

1) Decyzja dotyczy pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 ust. 1 Porozumienia EOG Naruszenie polegało na dokonaniu podziału rynku w kontekście sprzedaży wojskowych granatów ręcznych ("granatów ręcznych") na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego ("EOG").

2) Niniejsza decyzja skierowana jest do następujących podmiotów prawnych (zwanych dalej łącznie "adresatami" lub indywidualnie "adresatem"): SwissP Defence AG i RUAG International Holding AG (łącznie "RUAG"), oraz Diehl Defence GmbH & Co. KG i Diehl Stiftung & Co. KG (łącznie "Diehl").

2. OPIS SPRAWY

2.1. Procedura

3) W następstwie wniosku o zwolnienie z grzywny złożonego przez RUAG w dniu 15 kwietnia 2021 r. Komisja przeprowadziła niezapowiedzianą kontrolę w siedzibie przedsiębiorstwa Diehl w dniach 23-25 listopada 2021 r.

4) W dniu 24 lutego 2022 r. przedsiębiorstwo Diehl złożyło wniosek o zwolnienie z grzywny lub, tytułem żądania ewentualnego, o zmniejszenie grzywien.

5) W dniu 18 stycznia 2023 r. Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 11 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 2  przeciwko adresatom decyzji w celu podjęcia z nimi rozmów ugodowych na podstawie obwieszczenia o postępowaniach ugodowych 3 . Rozmowy ugodowe z adresatami odbyły się w okresie od lutego do maja 2023 r. Każdy z adresatów przedstawił następnie Komisji formalny wniosek ugodowy zgodnie z art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 4 .

6) W dniu 3 lipca 2023 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do adresatów. Adresaci odnieśli się do pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń i potwierdzili, że jego treść odpowiada przedłożonym przez nich propozycjom ugodowym oraz że zobowiązują się do dalszego uczestnictwa w postępowaniu ugodowym.

7) Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię w dniu 18 września 2023 r.

8) Urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające przedstawił sprawozdanie końcowe w tej sprawie w dniu 18 września 2023 r.

9) Komisja przyjęła decyzję w dniu 21 września 2023 r.

2.2. Streszczenie opisu naruszenia

10) Decyzja odnosi się do naruszenia dotyczącego sprzedaży granatów ręcznych.

11) Naruszenie polegało na rozdzieleniu rynków krajowych pomiędzy adresatów celem realizowania sprzedaży granatów ręcznych. Obejmowało ono również wymianę informacji szczególnie chronionych, istotnych z punktu widzenia konkurencji. Rozdzielenie rynków krajowych polegało na tym, że jedynie wyznaczony adresat miał być uprawniony do sprzedaży granatów ręcznych na danym rynku krajowym. Jeżeli którykolwiek z adresatów chciał sprzedawać granaty ręczne na rynku krajowym przydzielonym innemu adresatowi, musiał uprzednio zwrócić się do tego innego adresata o zgodę.

12) Rozdzielenie rynków dotyczyło zarówno sprzedaży w drodze przetargów, jak i odpowiedzi na bezpośrednie zapytania o ofertę, składane przez organy krajowe.

13) Naruszenie objęte decyzją dotyczyło całego terytorium EOG i trwało od 7 listopada 2007 r. do 23 listopada 2021 r.

2.3. Adresaci i czas trwania

14) Adresaci decyzji zostają pociągnięci do odpowiedzialności za naruszenie w następujących okresach:

Adresaci Czas trwania
SwissP Defence AG (z tytułu bezpośredniego udziału) I RUAG International Holding Ag (jako spółka dominująca SwissP Defence AG, wcześniej RUAG Ammotec AG 5 ) 7 listopada 2007 r. - 15 kwietnia 2021 r.
Diehl Defence GmbH & Co. KG (z tytułu bezpośredniego udziału) I Diehl Stiftung & Co. KG (jako spółka dominująca Diehl Defence GmbH & Co. KG) 7 listopada 2007 r. - 23 listopada 2021 r.

2.4. Środki zaradcze

15) Do przedmiotowej decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 6

2.4.1. Kwota podstawowa grzywny

16) Ustalając wysokość grzywien, Komisja wzięła pod uwagę średnią roczną wielkość sprzedaży granatów ręcznych przez poszczególnych adresatów na terytorium EOG w całym okresie trwania naruszenia, fakt, że kartele stanowią - ze względu na swój charakter - jedno z najpoważniejszych ograniczeń konkurencji, czas trwania naruszenia, fakt, że naruszenie obejmowało terytorium EOG, a także dodatkową kwotę, aby zniechęcić przedsiębiorstwa do stosowania takich praktyk.

2.4.2. Dostosowania kwoty podstawowej

17) Komisja nie zastosowała żadnych okoliczności obciążających ani łagodzących.

2.4.3. Punkt 37 wytycznych Komisji z 2006 r. w sprawie grzywien

18) W celu osiągnięcia wystarczającego skutku odstraszającego Komisja dokonała, zgodnie z pkt 37 wytycznych w sprawie grzywien z 2006 r., podwyższenia kwoty grzywny, stosując w przypadku obu adresatów współczynnik mnożny wynoszący 3,75. W ten sposób nałożono grzywnę, która jest wystarczająco odstraszająca i proporcjonalna, biorąc pod uwagę zarówno potencjał ekonomiczny stron, jak i specyfikę naruszenia oraz rolę, jaką w naruszeniu odegrali poszczególni adresaci.

2.4.4. Zastosowanie pułapu 10 % obrotów

19) Kwota grzywny (przed zastosowaniem obniżek wynikających z obwieszczenia o łagodzeniu kar i obwieszczenia o postępowaniu ugodowym) nie przekroczyła 10 % ich całkowitego światowego obrotu osiągniętego w roku obrachunkowym poprzedzającym datę wydania decyzji.

2.4.5. Zastosowanie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r.

20) Komisja udzieliła przedsiębiorstwu RUAG pełnego zwolnienia z grzywny. Komisja przyznała przedsiębiorstwu EKA obniżkę grzywny w wysokości 50 %.

2.4.6. Zastosowanie obwieszczenia o postępowaniach ugodowych

21) W wyniku zastosowania obwieszczenia o postępowaniach ugodowych grzywnę zmniejszono o 10 %.

3. WNIOSKI

22) Na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nałożono następujące grzywny:

a) SwissP Defence AG (wcześniej RUAG Ammotec AG) i RUAG International Holding AG, solidarnie: 0 EUR

b) Diehl Defence GmbH & Co. KG (wcześniej Diehl BGT Defence GmbH & Co. KG) i Diehl Stiftung & Co. KG, solidarnie: 1 200 000 EUR.

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1).
3 Obwieszczenie Komisji w sprawie prowadzenia postępowań ugodowych w związku z przyjęciem decyzji na mocy art. 7 i 23 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawach kartelowych (Dz.U. C 167 z 2.7.2008, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18). Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 622/2008 (Dz.U. L 171 z 1.7.2008, s. 3) i rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/1348 (Dz.U. L 208 z 5.8.2015, s. 3).
5 W lipcu July 2022 r., spółka RUAG Ammotec AG została przejęta przez inną spółkę i została przemianowana na SwissP Defence AG.
6 Wytyczne w sprawie metody ustalania grzywien nakładanych na mocy art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2003 (Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.1481

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 21 września 2023 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.40760 - granaty ręczne) (notyfikowana jako dokument C(2023) 6290 final) - W dniu 21 września 2023 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych
Data aktu: 21/09/2023
Data ogłoszenia: 11/12/2023