1. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 01/2023 (zwanego dalej "Trybunałem"), będące uzupełnieniem jego sprawozdania specjalnego nr 13/2022 pt. "Swobodne przemieszczanie się w UE podczas pandemii COVID-19 - ograniczony nadzór nad kontrolami na granicach wewnętrznych i nieskoordynowane działania państw członkowskich", oraz odpowiedzi Komisji na ustalenia Trybunału.
2. ZWRACA UWAGĘ na bezprecedensowy charakter pandemii i na fakt, że należało opracować skuteczne narzędzia, zwłaszcza informatyczne, które ułatwiłyby podróżowanie po UE.
3. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI ustalenia zawarte w sprawozdaniu, w szczególności fakt, że:
- mimo ograniczonych uprawnień w dziedzinie polityki zdrowia publicznego Komisja szybko podjęła działania i zaproponowała odpowiednie rozwiązania techniczne mające ułatwić podróżowanie po UE podczas pandemii COVID-19;
- Komisja szybko uruchomiła 71 mln EUR na opracowanie narzędzi mających ułatwić podróżowanie po UE;
- Komisja w odpowiednim czasie udostępniła bramę sieciową służącą do ustalania kontaktów zakaźnych i system unijnych cyfrowych zaświadczeń COVID. Prace techniczne nad zaświadczeniem dobiegły końca, zanim państwa członkowskie zakończyły wdrażanie planów szczepień;
- Komisja zaproponowała unijne rozwiązanie dotyczące karty lokalizacji pasażera, dopiero po tym jak kilka państw członkowskich opracowało własne narzędzia.
4. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE szybkie przyjęcie rozporządzeń o unijnym cyfrowym zaświadczeniu COVID i szybkie uruchomienie infrastruktury technicznej. Unijne cyfrowe zaświadczenie COVID skutecznie pomogło podróżować podczas pandemii COVID-19, ponieważ usprawniło wymianę informacji i koordynację w obliczu ograniczeń w podróżach między państwami członkowskimi.
5. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI zalecenia Trybunału i ZWRACA SIĘ do Komisji, aby w szczególności:
- ustaliła, które unijne narzędzia utworzone podczas pandemii COVID-19 okazały się najbardziej przydatne dla obywateli i państw członkowskich, i zbadała potencjalne sposoby wykorzystania infrastruktury technicznej, w szczególności w przypadku unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID, do innych stosownych celów, uwzględniając kompetencję państw członkowskich w dziedzinie wydawania dokumentów tożsamości i dokumentów podróży i zgodnie z odpowiednią podstawą prawną;
- poprzez synergie lub uproszczenia ułatwiła obywatelom UE dostęp do unijnych narzędzi umożliwiających transgra- niczne ustalanie kontaktów zakaźnych w czasie kryzysów zdrowotnych, zgodnie z zasadą proporcjonalności i z poszanowaniem kompetencji krajowych;
- przeanalizowała zapotrzebowanie na ewentualne dodatkowe narzędzia z myślą o możliwych kryzysach w przyszłości, w ścisłej koordynacji z państwami członkowskimi na właściwych forach, zwłaszcza ze względu na wymogi ochrony danych. Wszelkie nowe wnioski ustawodawcze powinny w miarę możliwości opierać się na uprzedniej ocenie skutków lub przynajmniej na wstępnych konsultacjach.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.145.3 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Konkluzje Rady dotyczące specjalnego sprawozdania Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 01/2023 pt. "Narzędzia ułatwiające podróżowanie po UE podczas pandemii COVID-19: adekwatne inicjatywy o zróżnicowanym wpływie - od sukcesu po ograniczone stosowanie" |
| Data aktu: | 27/04/2023 |
| Data ogłoszenia: | 27/04/2023 |