Cel zawiadomienia
(Dz.U.UE C z dnia 6 grudnia 2023 r.)
Celem niniejszego zawiadomienia jest wyjaśnienie obecnych wymogów dotyczących przywozu konopi i nasion konopi do Unii na podstawie art. 189 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 1 , po wejściu w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 2 , a następnie uchyleniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 3 . W rozporządzeniu (UE) 2021/2115, przyjętym w ramach reformy WPR, przewidziano ujęcie nowych ram prawnych w jedno rozporządzenie, które obejmuje wsparcie Unii finansowane z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), zastępując rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 4 i rozporządzenie (UE) nr 1307/2013. W art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/2115 dostosowano warunki kwalifikowania się do płatności bezpośrednich w odniesieniu do obszarów, na których uprawia się konopie, które to warunki zostały wcześniej ustanowione w art. 32 ust. 6 i art. 35 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013. Ponieważ przepisy dotyczące przywozu konopi i nasion konopi, określone w art. 189 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, opierają się na warunkach kwalifikowania się do płatności bezpośrednich, konieczne jest wyjaśnienie obecnych wymogów dotyczących przywozu niektórych produktów z konopi na podstawie art. 189 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
Maksymalna zawartość THC w konopiach i nasionach konopi przywożonych do Unii
(1) art. 189 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przewiduje kontrole przywozu, odpowiednio konopi i nasion konopi, aby zagwarantować spełnianie przez nie wymogów dotyczących zawartości tetrahydrokanabinolu (THC). Stanowi on co następuje:
"Następujące produkty można przywozić do Unii tylko, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a) surowe konopie siewne objęte kodem 5302 10 00 spełniają warunki określone w art. 32 ust. 6 i art. 35 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013;
b) nasiona odmian konopi objęte kodem CN ex 1207 99 20 przeznaczone do siewu są wyposażone w dowód, że poziom tetrahydrokanabinolu w danej odmianie nie przekracza poziomu ustalonego zgodnie z art. 32 ust. 6 i art. 35 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013".
(2) Kontrole te muszą zapewnić, aby surowe konopie siewne objęte kodem CN 5302 10 00 spełniały warunki określone w art. 32 ust. 6 i art. 35 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 oraz aby nasionom odmian konopi objętych kodem CN ex 1207 99 20 przeznaczonym do siewu towarzyszył dowód, że poziom tetrahydrokanabinolu danej odmiany nie przekracza poziomu ustalonego zgodnie z art. 32 ust. 6 i art. 35 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.
(3) Zgodnie z art. 154 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115 rozporządzenie (UE) nr 1307/2013 traci moc ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2023 r. Art. 32 ust. 6 i art. 35 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 zastąpiono art. 4 ust. 4 akapit drugi i art. 4 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2021/2115.
(4) W art. 4 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/2115 przewidziano zwiększenie z 0,2 % do 0,3 % maksymalnych dozwolonych poziomów THC konopi uprawianych na gruntach kwalifikujących się do płatności bezpośrednich.
(5) W związku z tym maksymalne dopuszczalne poziomy THC w przywozie konopi objętych kodem CN 5302 10 00 i nasion odmian konopi objętych kodem CN ex 1207 99 20 przeznaczonych do siewu wynoszą 0,3 % od dnia 1 stycznia 2023 r.
(6) Zaktualizowane przepisy dotyczące dodatkowych wymogów i weryfikacji odmian konopi oraz ilościowego określania zawartości THC, określone w aktach delegowanych przyjętych na podstawie art. 4 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2021/2115 5 , mają również zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r. do przywozu konopi objętych kodem CN 5302 10 00 oraz nasion odmian konopi objętych kodem CN ex 1207 99 20 przeznaczonych do siewu.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.1365 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Zawiadomienie Komisji wyjaśniające przepisy mające zastosowanie do warunków przywozu konopi i nasion konopi na podstawie art. 189 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 |
| Data aktu: | 06/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 06/12/2023 |