(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2023 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2023)0202 - C9-0138/2023),
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1 ("rozporządzenie w sprawie EFG"),
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 8,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 ("porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r."), w szczególności jego pkt 9,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0195/2023),
A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu zapewnienia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami globalizacji oraz zmian technologicznych i środowiskowych, jak zmiany w strukturze światowego handlu, spory handlowe, istotne zmiany w stosunkach handlowych Unii lub w strukturze rynku wewnętrznego oraz kryzys finansowy lub gospodarczy, a także przejście na gospodarkę niskoemisyjną bądź zmiany będące konsekwencją cyfryzacji lub automatyzacji;
B. mając na uwadze, że pomoc Unii dla zwolnionych pracowników powinna być ukierunkowana przede wszystkim na środki aktywnej polityki rynku pracy i zindywidualizowane usługi, których celem jest szybka reintegracja beneficjentów z myślą o godnym i trwałym zatrudnieniu, przy jednoczesnym przygotowaniu ich do bardziej ekologicznej i cyfrowej gospodarki europejskiej, z należytym uwzględnieniem porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 16 grudnia 2020 r. w odniesieniu do przyjęcia decyzji o uruchomieniu Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG);
C. mając na uwadze, że Unia rozszerzyła zakres EFG przede wszystkim po to, aby zapewnić wsparcie finansowe w przypadku istotnych działań restrukturyzacyjnych, a tym samym zminimalizować skutki gospodarcze kryzysu związanego z COVID-19;
D. mając na uwadze, że przyjęcie nowego rozporządzenia w sprawie EFG w 2021 r. jeszcze bardziej rozszerzyło zakres EFG na poważne przypadki restrukturyzacji spowodowane przejściem na gospodarkę niskoemisyjną bądź w wyniku cyfryzacji lub automatyzacji, a jednocześnie obniżyło próg wymagany do uruchomienia EFG z 500 zwolnionych pracowników do 200;
E. mając na uwadze, że w art. 8 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093 ustalono maksymalną roczną kwotę dla EFG na 186 mln EUR (w cenach z 2018 r.), a także mając na uwadze, że art. 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EFG stanowi, że do 0,5 % tej kwoty można udostępnić na pomoc techniczną z inicjatywy Komisji;
F. mając na uwadze, że pomoc techniczna może obejmować wydatki techniczne i administracyjne związane z wdrażaniem EFG, takie jak działania przygotowawcze, monitorowanie, kontrola, audyt i ocena, a także gromadzenie danych, w tym w odniesieniu do instytucjonalnych systemów informatycznych, działań komunikacyjnych oraz działań zwiększających widoczność EFG jako funduszu lub w odniesieniu do konkretnych projektów i innych środków pomocy technicznej;
G. mając na uwadze, że proponowana kwota 190 000 EUR stanowi około 0,09 % maksymalnego rocznego budżetu dostępnego na EFG w 2023 r.;
1. zgadza się na uruchomienie kwoty 190 000 EUR oraz na zaproponowane przez Komisję środki, które będą finansowane jako pomoc techniczna zgodnie z art. 11 ust. 1 i 4 oraz art. 12 ust. 2, 3 i 4 rozporządzenia w sprawie EFG;
2. z zadowoleniem przyjmuje nieustanną pracę nad znormalizowanymi procedurami dotyczącymi wniosków o wkład z EFG i zarządzania nimi z zastosowaniem funkcji systemu elektronicznej wymiany danych (wspólny system dzielonego zarządzania funduszami - SCF), który umożliwia uproszczenie i szybsze rozpatrywanie wniosków, a także lepszą sprawozdawczość;
3. odnotowuje, że Komisja wykorzysta budżet dostępny na wsparcie administracyjne do odbycia posiedzeń grupy eksperckiej osób kontaktowych ds. EFG (po dwóch członków z każdego państwa członkowskiego) oraz zorganizowania jednego seminarium z udziałem organów wykonawczych EFG i partnerów społecznych, aby wspierać tworzenie sieci kontaktów między państwami członkowskimi; wzywa Komisję do dalszego systematycznego zapraszania Parlamentu na te posiedzenia i seminaria zgodnie z odpowiednimi postanowieniami porozumienia ramowego w sprawie stosunków między Parlamentem a Komisją;
4. wzywa Komisję do dostosowania najlepszych praktyk opracowanych w czasie pandemii COVID-19, w szczególności środków, które mogą pomóc w przyspieszeniu transformacji ekologicznej i cyfrowej sprzyjającej włączeniu społecznemu oraz wspierać podstawowe priorytety Unii, takie jak równouprawnienie płci;
5. podkreśla potrzebę dalszego zwiększania ogólnej wiedzy o EFG i jego widoczności; zwraca uwagę, że cel ten można osiągnąć, jeżeli EFG będzie przedmiotem różnego rodzaju publikacji oraz działań audiowizualnych Komisji zgodnie z art.
11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EFG; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje utworzenie specjalnej strony internetowej dla EFG i wzywa Komisję do jej regularnego aktualizowania i rozszerzania, aby zwiększyć widoczność europejskiej solidarności okazywanej przez EFG ogółowi społeczeństwa oraz poprawić przejrzystość działań Unii;
6. przypomina wnioskującym państwom członkowskim o ich kluczowej roli w szerokim upowszechnianiu działań finansowanych z EFG wśród zainteresowanych beneficjentów, władz lokalnych i regionalnych, partnerów społecznych, mediów i ogółu społeczeństwa, jak stanowi art. 12 rozporządzenia w sprawie EFG;
7. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
9. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.1236 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EGF/2023/000 TA 2023 - Pomoc techniczna z inicjatywy Komisji) (COM(2023)0202 - C9-0138/2023 - 2023/0106(BUD)) |
| Data aktu: | 01/06/2023 |
| Data ogłoszenia: | 21/12/2023 |