Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2023 r. w kierunku silnego i zrównoważonego unijnego sektora alg (2023/2547(RSP))

P9_TA(2023)0205
W kierunku silnego i zrównoważonego unijnego sektora alg

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2023 r. w kierunku silnego i zrównoważonego unijnego sektora alg (2023/2547(RSP))

(C/2023/1074)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając komunikaty Komisji w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu (COM(2019)0640), strategii "Od pola do stołu" (COM(2020)0381) oraz zrównoważonej niebieskiej gospodarki (COM(2021)0240),

- uwzględniając swoje rezolucje w sprawie trzech wyżej wymienionych komunikatów Komisji 1 (2 (3 ,

- uwzględniając komunikat Komisji w sprawie strategicznych wytycznych dotyczących bardziej zrównoważonej i konkurencyjnej akwakultury w UE na lata 2021-2030 (COM(2021)0236),

- uwzględniając swoją rezolucję z 4 października 2022 r. w sprawie dążenia do zrównoważonej i konkurencyjnej akwakultury w UE: przyszłe działania 4 ,

- uwzględniając pytanie do Komisji pt. "W kierunku silnego i zrównoważonego unijnego sektora alg" (O-000015/2023 - B9-0018/2023),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Rybołówstwa,

1. z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji pt. "W kierunku silnego i zrównoważonego sektora alg w UE" (COM(2022)0592) i zgadza się, że istnieje w tym sektorze niewykorzystany potencjał; zwraca uwagę, że w kontekście oczekiwanego wzrostu ogólnego popytu na algi w nadchodzących latach można by stworzyć dodatkowe 85 000 miejsc pracy w UE, jeżeli nastąpi przewidywany wzrost produkcji alg;

2. z zadowoleniem przyjmuje cel, jakim jest rozwój rynków zastosowań spożywczych i niespożywczych alg, oraz udostępnienie ich ogółowi społeczeństwa; podkreśla, że algi można również wykorzystywać m.in. w paszach dla zwierząt i ryb, w produktach farmaceutycznych, opakowaniach, kosmetykach i biopaliwach;

3. zwraca uwagę, że rozwój tego sektora nie powinien jednak wpływać na równowagę ekosystemów morskich; trzeba również unikać powtarzania tych samych błędów środowiskowych, które popełniano wcześniej na lądzie;

4. podkreśla, że rosnący sektor alg w UE mógłby przyczynić się do osiągnięcia celów UE w zakresie rozwoju niebieskiej gospodarki; zapewniłoby to nam nie tylko nowe niskoemisyjne produkty żywnościowe i materiały, ale również wniosłoby wkład w usługi ekosystemowe, takie jak sekwestracja dwutlenku węgla i absorpcja składników odżywczych; przyczyniłoby się też do ograniczenia zanieczyszczenia, dzięki czemu doszłoby do odbudowy naszych ekosystemów przybrzeżnych; uważa w związku z tym, że należy uruchomić więcej funduszy UE na cele badawcze;

5. zwraca uwagę, że algi i mikroalgi mogą stanowić ważne uzupełniające źródło białka w zrównoważonej produkcji żywności oraz w globalnym bezpieczeństwie żywnościowym, jak podkreślono w strategii "Od pola do stołu"; wzywa też Komisję do uwzględnienia tego niewykorzystanego potencjału w przeglądzie polityki UE w zakresie białek;

6. zauważa, że w komunikacie wskazano rozległe obszary w Europie nadające się do uprawy wodorostów morskich; uznaje, że państwa członkowskie powinny włączyć uprawę alg do krajowych lub regionalnych planów zagospodarowania przestrzennego na podstawie dyrektywy w sprawie planowania przestrzennego obszarów morskich 5 ;

7. uważa, że należy podjąć więcej działań, aby udostępnić więcej informacji na temat metod produkcji alg i warunków rynkowych, oraz że potrzebne są spójniejsze ramy polityki z myślą o ograniczeniu przeszkód utrudniających rozwój sektora alg; podkreśla potrzebę dalszych badań, aby zmaksymalizować potencjał sektora w zakresie pozytywnego wkładu w środowisko, zarówno pod względem łagodzenia zmiany klimatu, jak i "niebieskich" pochłaniaczy dwutlenku węgla;

8. apeluje o spójniejsze ramy regulacyjne dla tego sektora; zachęca państwa członkowskie do tworzenia "punktów kompleksowej obsługi" dla podmiotów zainteresowanych rozpoczęciem lub rozszerzeniem działalności w zakresie hodowli alg;

9. z zadowoleniem przyjmuje planowane przez Komisję działania mające na celu opracowanie norm dla różnych rodzajów produktów na bazie alg oraz jej zobowiązanie do opracowania nowego zestawu narzędzi dla hodowców alg; z zadowoleniem przyjmuje również zamiar opracowania szczegółowych wytycznych w celu propagowania uzupełniania paszy na bazie ryb paszą z alg; z zadowoleniem przyjmuje propozycję finansowania projektów pilotażowych dla rybaków, którzy chcieliby rozwinąć hodowlę wodorostów morskich;

10. uważa, że dywersyfikację dochodów i tworzenie nowych możliwości dla społeczności nadbrzeżnych przy rozwijaniu rolnictwa oceanicznego należy postrzegać jako pozytywne uzupełnienie zrównoważonych praktyk połowowych;

11. z zadowoleniem przyjmuje zamiar prowadzenia działań informacyjnych w celu zwiększenia wiedzy konsumentów na temat produktów z alg; zauważa, że platforma EU4Ocean mogłaby wspólnie z państwami członkowskimi podnosić świadomość w szkołach i na uniwersytetach na temat potencjału niebieskiej gospodarki;

12. wzywa Komisję do zapewnienia odpowiedniego finansowania dla unijnego sektora alg, a państwa członkowskie do dalszego propagowania hodowli alg oraz do ułatwiania wykorzystywania i rozwoju alg jako żywności i paszy, w szczególności dzięki szybszemu wydawaniu zezwoleń, lecz bez zaniedbywania innych gatunków hodowanych w akwakulturze;

13. z zadowoleniem przyjmuje zamiar przedstawienia przez Komisję specjalnej inicjatywy na rzecz wspierania spożycia alg w UE;

14. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji.

1 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z 15 stycznia 2020 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu (Dz.U. C 270 z 7.7.2021, s. 2).
2 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z 20 października 2021 r. w sprawie strategii "Od pola do stołu" na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego (Dz.U. C 184 z 5.5.2022, s. 2).
3 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z 3 maja 2022 r. w sprawie kierunku zrównoważonej niebieskiej gospodarki w UE: rola sektorów rybołówstwa i akwakultury (Dz.U. C 465 z 6.12.2022, s. 2).
4 Dz.U. C 132 z 14.4.2023, s. 2.
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/89/UE z 23 lipca 2014 r. ustanawiająca ramy planowania przestrzennego obszarów morskich (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 135).

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.1074

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2023 r. w kierunku silnego i zrównoważonego unijnego sektora alg (2023/2547(RSP))
Data aktu: 11/05/2023
Data ogłoszenia: 15/12/2023