Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2021 r. w sprawie sprawozdania rocznego z kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego za 2019 r. (2020/2245(INI))

Kontrola działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za rok 2019

P9_TA(2021)0332

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2021 r. w sprawie sprawozdania rocznego z kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego za 2019 r. (2020/2245(INI))

(2022/C 99/04)

(Dz.U.UE C z dnia 1 marca 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając sprawozdanie grupy Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EIB) z działalności za 2019 r.,

- uwzględniając sprawozdanie finansowe grupy EBI za 2019 r. oraz sprawozdanie statystyczne grupy EBI za 2019 r.,

- uwzględniając sprawozdanie grupy EBI w sprawie zrównoważonego rozwoju za 2019 r. oraz towarzyszące mu sprawozdanie grupy EBI na temat śladu węglowego,

- uwzględniając sprawozdanie z realizacji polityki przejrzystości grupy EBI za 2019 r.,

- uwzględniając sprawozdanie grupy EBI w sprawie mechanizmu rozpatrywania skarg za 2019 r.,

- uwzględniając sprawozdanie roczne za 2019 r. w sprawie działalności EBI w Afryce, na Karaibach, w regionie Pacyfiku oraz w krajach i terytoriach zamorskich,

- uwzględniając sprawozdanie roczne Komitetu Kontroli i Audytu za 2019 r.,

- uwzględniając sprawozdanie EBI dotyczące inwestycji za lata 2019/2020: "Accelerating Europe's Transformation" [Przyspieszenie transformacji w Europie],

- uwzględniając sprawozdanie grupy EBI dotyczące ładu korporacyjnego za 2019 r.,

- uwzględniając sprawozdanie z dochodzeń w sprawie nadużyć finansowych za 2019 r.,

- uwzględniając plan operacyjny grupy EBI na 2019 r.,

- uwzględniając sprawozdanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego dla Parlamentu Europejskiego i Rady na temat EFIS za 2019 r.,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ETO) nr 03/2019 z 29 stycznia 2019 r. zatytułowane "Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych - konieczne jest podjęcie działań, by Fundusz osiągnął pełen sukces" 1 ,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne ETO nr 12/2020 z 12 maja 2020 r. zatytułowane "Europejskie Centrum Doradztwa Inwestycyjnego - inicjatywa podjęta w celu pobudzania inwestycji w UE, która ma ograniczone skutki";

- uwzględniając sprawozdanie Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego z 2019 r.,

- uwzględniając przeprowadzoną przez Komisję ocenę decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 466/2014/UE z 16 kwietnia 2014 r. w sprawie udzielenia gwarancji UE dla Europejskiego Banku Inwestycyjnego na pokrycie strat poniesionych w związku z działaniami z zakresu finansowania wspierającymi projekty inwestycyjne poza granicami Unii (SWD(2019)0333) oraz jej streszczenie (SWD(2019)0334) opublikowane 13 września 2019 r.,

- uwzględniając art. 3 i 9 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),

- uwzględniając art. 15, 126, 174, 175, 208, 209, 271, 308 i 309 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), załączony do niego Protokół (nr 5) w sprawie statutu Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a także załączony do TFUE Protokół (nr 28) w sprawie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,

- uwzględniając regulamin wewnętrzny Europejskiego Banku Inwestycyjnego,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1017 z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego i Europejskiego Portalu Projektów Inwestycyjnych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 i (UE) nr 1316/2013 - Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych 2 ,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji z 28 maja 2019 r. w sprawie zarządzania funduszem gwarancyjnym Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) w 2018 r. (COM(2019)0244),

- uwzględniając porozumienie trójstronne z września 2016 r. między Komisją Europejską, Europejskim Trybunałem Obrachunkowym i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym,

- uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z 10 lipca 2020 r. w sprawie sprawozdania rocznego z kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego za 2018 r. 3 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0215/2021),

A. mając na uwadze, że na mocy traktatów EBI ma obowiązek przyczyniać się do integracji UE, spójności gospodarczej i społecznej oraz rozwoju regionalnego za sprawą specjalnych instrumentów inwestycyjnych, takich jak pożyczki, udziały, gwarancje, mechanizmy finansowania oparte na podziale ryzyka oraz usługi doradcze;

B. mając na uwadze, że głównym celem EBI, zgodnie z art. 309 TFUE, jest przyczynianie się do zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego w interesie Unii poprzez ułatwianie finansowania projektów na rzecz rozwoju słabiej rozwiniętych regionów oraz projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania kilku państw członkowskich, które z uwagi na swoje rozmiary lub charakter nie mogą być całkowicie sfinansowane z różnych środków dostępnych w poszczególnych państwach członkowskich;

C. mając na uwadze, że grupa EBI jest zobowiązana na mocy traktatu do przyczyniania się do integracji i rozwoju regionalnego UE, zgodnie z art. 309 TFUE i protokołem 28;

D. mając na uwadze, że od czasów kryzysu finansowego UE zmaga się z problemem ogromnego niedoinwestowania w obliczu pilnych potrzeb inwestycyjnych niezbędnych do przeprowadzenia koniecznej ekologicznej i cyfrowej transformacji gospodarki i społeczeństwa;

E. mając na uwadze, że EBI przyjął nową politykę kredytowania energetyki w listopadzie 2019 r. oraz plan działania banku klimatycznego w grudniu 2020 r;

F. mając na uwadze, że oczekuje się, iż EBI odegra kluczową rolę w finansowaniu Europejskiego Zielonego Ładu dzięki planowi inwestycyjnemu na rzecz zrównoważonej Europy;

G. mając na uwadze, że oczekuje się, że EBI będzie wspierał sprawiedliwą zieloną transformację za pośrednictwem mechanizmu Just Transition;

H. mając na uwadze, że cele polityki publicznej, takie jak spójność terytorialna i społeczna, zrównoważony rozwój, walka z bezrobociem (wśród młodzieży), ubóstwem i wykluczeniem społecznym, powinny być głównym przedmiotem zainteresowania i działań Banku w jego zadaniu przyczyniania się do zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego;

I. mając na uwadze, że w latach 2014-2019 Bank zapewnił ponad 100 mld euro finansowania w regionach objętych Funduszem Spójności;

J. mając na uwadze, że EBI planuje stać się pierwszym wielostronnym bankiem rozwoju, który będzie spójny z zapisami porozumienia paryskiego, a Rada zwróciła się już do EBI i EBOR o przedstawienie tych planów na potrzeby przyszłych dyskusji;

K. mając na uwadze, że przeprowadzane przez EBI analizy due diligence i warunki zawieranych przezeń umów muszą należycie uwzględniać kwestię ochrony przed nadużyciami finansowymi, w tym oszustwami podatkowymi i praniem pieniędzy, a także przed ryzykiem finansowania terroryzmu i korupcji;

L. mając na uwadze, że EBI odgrywa ważną rolę poza UE dzięki swojej zewnętrznej działalności pożyczkowej jako największa wielostronna instytucja finansowa na świecie;

M. mając na uwadze, że EBI odgrywa kluczową rolę w wysiłkach UE zmierzających do zapewnienia realizacji Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju;

Najważniejsze dane dotyczące działalności EBI w zakresie finansowania w 2019 r.

1. odnotowuje, że w 2019 r. wartość udzielonych przez Bank pożyczek wyniosła 63,3 mld EUR (z czego 61,9 mld EUR w ramach zasobów własnych Banku), zgodnie z celem określonym w planie operacyjnym na 2019 r. (63 mld EUR +/-10 %) i znacznie powyżej wielkości z 2018 r. (55,6 mld EUR, z czego 54,3 mld EUR w ramach zasobów własnych Banku); zauważa, że całkowita wartość wypłat osiągnęła 48,1 mld EUR w 2019 r. (z czego 47,5 mld EUR w ramach zasobów własnych Banku), w porównaniu z 52,6 mld EUR w 2018 r. (z czego 51,8 mld EUR w ramach zasobów własnych Banku); zauważa, że EBI osiągnął zdrowe wyniki finansowe, odnotowując roczną nadwyżkę netto w wysokości 2,4 mld EUR za 2019 r. w porównaniu z 2,3 mld EUR w 2018 r.;

2. odnotowuje, że na koniec 2019 r. odsetek kredytów zagrożonych wynosił 0,4 % (0,3 % na koniec 2018 r.) całego portfela kredytowego pomimo niedawnego przejścia Banku na operacje kredytowe o wyższym ryzyku;

3. zauważa z uznaniem, że w 2019 r. EBI zrealizował swój roczny cel w zakresie udzielania pożyczek na rzecz spójności w wysokości co najmniej 30 % wszystkich nowych operacji w UE, państwach ubiegających się o członkostwo i państwach EFTA; zauważa, że w 2019 r. UE przekazała 16,13 mld euro na projekty w regionach spójności UE; podkreśla nadrzędne znaczenie dalszego wspierania rozwoju regionalnego oraz celów UE w zakresie spójności społecznej i gospodarczej, jak określono w protokole nr 28 do traktatów;

4. odnotowuje włączenie do planu operacyjnego EBI na 2019 r. odniesień do wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z UE oraz do wyników dyskusji na temat roli EBI w wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027; popiera skupienie się na obszarze operacyjnym "Działania specjalne" o podwyższonym ryzyku, w tym na projektach związanych z EFIS i usługami doradczymi, przy czym w 2019 r. oczekuje się 530 nowych zadań, które mają wesprzeć inwestycje o wartości 35 mld EUR;

5. z zadowoleniem przyjmuje nową strategię kapitałową grupy EBI, która będzie miała na celu lepsze wypełnienie luk inwestycyjnych na rynku kapitałowym; wzywa EBI do wdrożenia zalecenia z badania "The EIB and the new EU missions framework" [EBI a nowe ramy misji UE] w celu dalszego wspierania podejmowania większego ryzyka poprzez opracowanie odpowiednich, "cierpliwych", długoterminowych instrumentów finansowych o wyższym ryzyku na podstawie istniejących mechanizmów podziału ryzyka (np. EFIS, InnovFin);

6. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie w 2019 r. nowej oceny zagrożeń związanych ze zmianą klimatu w celu zapewnienia systematycznej oceny fizycznych zagrożeń klimatycznych w bezpośrednich pożyczkach, co pozwoli EBI i jego klientowi zrozumieć, w jaki sposób zmiana klimatu może wpłynąć na finansowany projekt oraz określić środki zaradcze;

7. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie w marcu 2019 r. nowej polityki podatkowej, obejmującej środki przeciwdziałania unikaniu opodatkowania poprzez kontrole due diligence w zakresie uczciwości podatkowej oraz zestaw narzędzi służących przeciwdziałaniu unikaniu opodatkowania; zauważa, że EBI nie będzie mógł inwestować w krajach znajdujących się na unijnej czarnej liście jurysdykcji objętych zakazem, i że jurysdykcje niespełniające wymogów będą objęte "wzmożoną czujnością"; przypomina, że podwyższona należyta staranność podatkowa powinna być stosowana zawsze, gdy w strukturze korporacyjnej klientów, promotorów lub pośredników występują raje podatkowe;

8. wzywa EBI, by w procedurze należytej staranności podatkowej w pełni wykorzystywał zestaw narzędzi przeciwdziałania unikaniu opodatkowania w przypadku projektów podatnych na ryzyko oraz by w razie potrzeby stosował wymogi relokacji; odnotowuje zmienione ramy grupy EBI w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (AML-CFT) i wzywa EBI do aktualizacji swojej polityki w świetle piątej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy, która weszła w życie w styczniu 2020 r., oraz do współpracy z odpowiednimi organami w celu zapewnienia odpowiednich sankcji za naruszanie prawa i rygorystycznych norm w odniesieniu do pośredników finansowych;

9. zauważa, że w 2019 r. w ramach mechanizmu rozpatrywania skarg EBI zarejestrowano 84 nowe sprawy, rozpatrzono 173 sprawy i zamknięto 113 spraw; zachęca EBI do kontynuowania wysiłków na rzecz umożliwienia społeczeństwu obywatelskiemu zgłaszania niepokojących przypadków, które zostaną rozpatrzone w skuteczny i niezależny sposób; podkreśla znaczenie monitorowania, w jaki sposób wdrażane są zalecenia mechanizmu składania skarg; wzywa EBI do podjęcia konkretnych działań w związku z ustaleniami mechanizmu składania skarg;

10. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EBI wdraża swoją politykę wykluczania i zobowiązuje się do jej rygorystycznego stosowania poprzez dyskrecjonalne procedury wykluczania i porozumienia ugodowe; zwraca się do EBI o przedstawienie sprawozdania na temat liczby i zakresu decyzji o zawieszeniu/zakończeniu płatności, lub zwrocie pożyczek lub wniosków o przewidywany zwrot pożyczek w wyniku niedozwolonych działań lub innych niewłaściwych praktyk mających wpływ na finansowaną działalność; wzywa EBI do przedstawienia sprawozdania na temat charakteru wsparcia finansowego, na które miały wpływ domniemane niewłaściwe zachowania oraz na temat geograficznego rozmieszczenia takich przypadków, jeśli jest to możliwe z prawnego punktu widzenia;

11. z zadowoleniem przyjmuje aktualizację grupy EBI dotyczącą COVID-19 w sprawozdaniu finansowym EBI za 2019 r., rzucającą światło na przyjęty w 2020 r. pakiet reagowania kryzysowego mający na celu wsparcie sektorów małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i sektorów o średniej kapitalizacji w Unii, obejmujący linie płynności i programy gwarancji dla banków oraz programy zakupu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, a także rozważający utworzenie Europejskiego Funduszu Gwarancyjnego (EFG) skoncentrowanego na finansowaniu wsparcia dla MŚP; z uznaniem odnotowuje, że grupa EBI rozszerzyła swój wkład poza UE, koncentrując się na inwestycjach w sektorze zdrowia i sektorze prywatnym; wzywa EBI, by wymagał od przedsiębiorstw wspieranych przez EFG lub inne programy finansowania ustanowione w celu przeciwdziałania kryzysowi związanemu z COVID-19, aby przyczyniały się do osiągnięcia celów na 2030 r. zaproponowanych przez Komisję Europejską w planie działania dotyczącym europejskiego filaru praw socjalnych, a także by przestrzegały warunków społecznych i środowiskowych, w tym przyjmowały plany dekarbonizacji, tak aby zwiększyć swoją odporność i wytrzymałość na przyszłe kryzysy, oraz by powstrzymywały się od wypłacania dywidend i premii dla kadry kierowniczej wyższego szczebla i odkupu akcji;

12. z zadowoleniem przyjmuje w związku z tym segment MŚP w funduszu InvestEU; podkreśla potrzebę koncentrowania się na długoterminowym finansowaniu, mianowicie poprzez wspieranie projektów, które nie zostałyby sfinansowane w inny sposób, w szczególności innowacyjnych przedsiębiorstw typu startup oraz MŚP; podkreśla jednak, że działalność finansowa EBI nie może zastąpić zrównoważonej polityki budżetowej w państwach członkowskich; wzywa EBI do zwiększenia inwestycji w przełomowe innowacje, zwłaszcza w transformację ekologiczną, aby wspierać europejskie przedsiębiorstwa;

13. wzywa EBI do zwiększenia finansowania w celu zajęcia się kwestią transformacji technologicznej, wspierania rozwoju umiejętności dostosowanych do obecnych i przyszłych potrzeb rynku pracy, dalszego wspierania inwestycji w umiejętności cyfrowe pracowników i przedsiębiorców, infrastrukturę cyfrową i budowanie potencjału w zakresie cyfryzacji, zapewnienia funduszy na długoterminowe badania i innowacje, MŚP, wspierania gospodarki społecznej i zwiększania spójności społecznej i terytorialnej, a mianowicie poprzez wypełnianie obecnych luk inwestycyjnych w zakresie mieszkalnictwa publicznego i infrastruktury;

14. zwraca uwagę na różne sytuacje i możliwości gospodarcze państw członkowskich oraz podkreśla, jak ważne jest zapewnienie sprawiedliwej transformacji, aby pomóc najbardziej dotkniętym regionom i państwom w dostosowaniu się do nadchodzących zmian, by nikt nie został pominięty; podkreśla, że należy aktywnie wspierać obszary, na których miejsca pracy są obecnie uzależnione od branż charakteryzujących się wysokim poziomem emisji, oraz że konieczne są znaczne inwestycje w szkolenie i alternatywne możliwości gospodarcze w celu zagwarantowania wysokiej jakości miejsc pracy, a tym samym zapewnienia płynnej transformacji; uważa, że kluczowe znaczenie w tym względzie będzie miała spójność i koordynacja z innymi instrumentami finansowymi UE;

15. przypomina o unijnym planie działania w sprawie równości płci oraz wzmocnienia pozycji kobiet w kontekście współpracy na rzecz rozwoju, zatwierdzonym z zamiarem pokierowania wdrażaniem strategii EBI na rzecz równości płci oraz włączenia propagowania równości płci do modelu działalności EBI; wzywa EBI do złożenia sprawozdania z postępów osiągniętych w pierwszej fazie planu działania w zakresie takich celów, jak przegląd ram należytej staranności w celu uwzględnienia wpływu inwestycji EBI na prawa kobiet i ryzyka z nimi związanego, zapewnienie równego dostępu do korzyści wynikających z inwestycji EBI lub inwestowanie w udział kobiet w gospodarce i rynku pracy;

Funkcjonowanie i skuteczność EFIS

16. zauważa, że EFIS posiada odrębną strukturę zarządzania od EBI, a jego operacje inwestycyjne dotyczą dwóch obszarów tematycznych, tj. obszaru infrastruktury i innowacji zarządzanego przez EBI oraz segmentu MŚP zarządzanego przez Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI);

17. odnotowuje wyniki przedstawione w sprawozdaniu Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego za 2019 r.; pochwala pozytywne oddziaływanie Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego (ECDI); wzywa do dalszego wzmacniania wewnętrznych zasobów finansowych i zdolności EBI w celu zapewnienia długotrwałego zaangażowania w realizację i długoterminowego horyzontu finansowania misji UE, takich jak walka z rakiem, dostosowanie do zmiany klimatu, zapewnienie sprawiedliwej transformacji w regionach najbardziej dotkniętych przekształceniami związanymi z Zielonym Ładem, ochrona naszych oceanów, życie w bardziej zielonych miastach oraz zapewnienie zdrowia gleby i żywności; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w następstwie zalecenia ETO w lipcu 2019 r. EIB przedstawił "Badanie w odpowiedzi na zalecenie ETO nr 5: poprawa rozmieszczenia geograficznego inwestycji wspieranych w ramach EFIS"; odnotowuje wnioski z tej analizy, która dokumentuje znaczne wysiłki ze strony EBI i Komisji na rzecz ułatwienia bardziej zrównoważonego geograficznego rozmieszczenia inwestycji EFIS w celu przyczynienia się do zrównoważonej długoterminowej konwergencji gospodarczej w całej Unii;

18. wzywa EBI do zapewnienia bardziej zrównoważonego geograficznego rozmieszczenia finansowania EBI, zgodnie z jego rolą w zapewnianiu spójności terytorialnej i społecznej; wzywa EBI do zajęcia się kwestią niedociągnięć, które uniemożliwiają niektórym regionom lub państwom członkowskim pełne wykorzystanie jego instrumentów finansowych;

19. wzywa do wzmocnienia wsparcia technicznego i wiedzy specjalistycznej w zakresie finansów władz lokalnych i regionalnych, zwłaszcza w regionach o niskiej zdolności inwestycyjnej, przed zatwierdzeniem projektu, w celu poprawy dostępności; wzywa do zacieśnienia współpracy z krajowymi bankami i instytucjami prorozwojowymi;

Rola EBI w finansowaniu Europejskiego Zielonego Ładu;

20. przypomina, że w listopadzie 2019 r., zgodnie z ambicjami politycznymi stojącymi za Europejskim Zielonym Ładem, Rada Dyrektorów EBI podjęła decyzję o zwiększeniu poziomu zaangażowania grupy EBI w sprawy klimatu i środowiska w celu przekształcenia EBI z "unijnego banku wspierającego klimat" w "bank klimatyczny UE" i zobowiązała się do stopniowego zwiększania udziału finansowania przeznaczonego na działania na rzecz klimatu i zrównoważenia środowiskowego, aby w 2025 r. osiągnąć 50 % operacji, oraz do dostosowania od końca 2020 r. wszystkich działań finansowych do celów porozumienia paryskiego; z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie planu działania na rzecz klimatu; wzywa EBI do oceny spójności projektów, które będą już w przygotowaniu przed listopadem 2020 r. z myślą o realizacji celu neutralności klimatycznej do 2050 r., przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłości działania, z uwzględnieniem okresu przejściowego przewidzianego do końca 2022 r.;

21. z zadowoleniem przyjmuje stosowanie przez EBI stopniowo rosnącego kosztu alternatywnego dwutlenku węgla jako części ogólnego podejścia mającego na celu zapewnienie zgodności działań EBI z celem 1,5°C, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwego przejścia do gospodarki neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla, która nie pozostawia nikogo w tyle;

22. zauważa, że problemu klimatycznego nie można rozwiązać bez wsparcia ze strony przemysłu, i że zmiany na dużą skalę można przeprowadzić jedynie pod warunkiem uwzględnienia potrzeb przemysłu i zapewnienia niezbędnych zachęt dla innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie klimatu;

23. odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem EBI w sprawie zrównoważonego rozwoju bezwzględne wielkości emisji portfela EBI w 2019 r. szacuje się na 3,9 mln ton ekwiwalentu dwutlenku węgla rocznie, co oznacza wzrost z 2,2 mln ton ekwiwalentu dwutlenku węgla rocznie w 2018 r.; zauważa, że całkowite zmniejszone emisje lub te, których uniknięto, z tego samego finansowania szacuje się na 3,1 mln ton ekwiwalentu dwutlenku węgla rocznie w 2019 r. w porównaniu do 3,5 mln ton ekwiwalentu dwutlenku węgla rocznie w 2018 r.; wzywa EBI do wzmożenia wysiłków na rzecz zmniejszenia bezwzględnej wielkości emisji; wzywa EBI do systematycznego ujawniania obliczeń śladu emisji gazów cieplarnianych dla wszystkich projektów, które są objęte obliczaniem śladu węglowego, w celu zwiększenia przejrzystości;

24. z zadowoleniem przyjmuje politykę kredytowania energetyki uzgodnioną przez Radę Dyrektorów EBI w listopadzie 2019 r., a w szczególności decyzję o zaprzestaniu finansowania projektów dotyczących energii z paliw kopalnych; zauważa jednak, że projekty dotyczące infrastruktury gazowej ujęte w czwartym wykazie projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz projekty gazowe będące już w trakcie oceny do dnia 14 listopada 2019 r. nie są wyłączone z finansowania EBI do końca 2021 r.; podkreśla, że projekty te mogłyby być finansowane, o ile przyczyniają się do realizacji zadania EBI polegającego na wspomaganiu sprawiedliwej transformacji i zrównoważonego rozwoju w UE; odnotowuje, że w 2019 r. EBI zapewnił 685 mln euro finansowania na przesył i dystrybucję gazu ziemnego; wzywa EBI do oceny i zajęcia się potencjalnym ryzykiem związanym z uzależnieniem się od aktywów o wysokiej emisji dwutlenku węgla;

25. przypomina EBI o skierowanym przez Parlament wezwaniu do wyjaśnienia, w jaki sposób gazociągi transanatolijski i transatlantycki zostaną dostosowane do celów porozumienia paryskiego do końca 2020 r.; zauważa, że projekt ten jest przedmiotem dochodzenia Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich 4  dotyczącego niezapewnienia przez EBI właściwej oceny wpływu obu projektów na klimat; wzywa EBI do zajęcia się wszelkimi niedociągnięciami w ocenie wpływu na środowisko oraz do priorytetowego potraktowania kwestii negatywnego wpływu na środowisko, klimat i społeczeństwo;

26. zauważa, że zgodnie z obecną polityką kredytowania energetyki elektrownie gazowe i projekty sieci gazowych, które są planowane w celu przesyłania gazu niskoemisyjnego, kwalifikują się pod warunkiem istnienia "wiarygodnego planu" obejmującego trajektorię emisji, uwzględnioną w umowie finansowej EBI; wzywa EBI do zapewnienia, że kryteria uznawania tych planów za wiarygodne są zgodne z jego mandatem w zakresie przyczyniania się do sprawiedliwej transformacji, aby uniknąć ryzyka wspierania projektów gazowych, które nie są dostosowane do celów klimatycznych; zauważa, że na początku 2022 r. EBI dokona śródokresowego przeglądu polityki udzielania pożyczek na cele energetyczne;

27. zauważa, że w 2019 r. EBI wsparł kilka projektów dotyczących energii wodnej; z zadowoleniem przyjmuje środowiskowe, klimatyczne i społeczne wytyczne dotyczące rozwoju energii wodnej; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EBI aktualizuje obecnie swoje wymogi sprawozdawcze dotyczące pożyczek pośrednich, aby uwzględnić dostosowanie kontrahentów do porozumienia paryskiego i unijnej systematyki dotyczącej zrównoważonego finansowania, a także dokonuje przeglądu swoich ram zrównoważonego rozwoju środowiskowego i społecznego; podkreśla, ze te nowe wymogi powinny zwiększyć przejrzystość operacji EBI z udziałem pośredników finansowych w celu zidentyfikowania i uniknięcia potencjalnego negatywnego wpływu na środowisko lub prawa człowieka w odniesieniu do operacji dotyczących energii wodnej zarówno w UE, jak i poza nią, przy jednoczesnym zapewnieniu dostępu do finansowania dla MŚP;

28. przypomina, że w grupie EBI obowiązują ramy środowiskowe i społeczne; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EBI sporządza sprawozdania na temat skutków środowiskowych, społecznych i gospodarczych oraz przedstawia oceny ex-ante i ex-post procesu przeglądu pod kątem skutków środowiskowych i społecznych; wyraża zaniepokojenie ryzykiem finansowania przez EBI i EFI działalności wysokoemisyjnej poprzez pośredników finansowych; wzywa grupę EBI do dalszego monitorowania zgodności z wiążącymi kryteriami środowiskowymi, społecznymi, dotyczącymi zarządzania i sprawiedliwego opodatkowania w ramach przyszłych wytycznych dotyczących dostosowania kontrahentów, w tym wykazów działalności objętych ograniczeniami oraz wymogu, aby klienci posiadali jasne i wiążące plany dekarbonizacji zgodnie z porozumieniem paryskim, przy jednoczesnym zapewnieniu dostępu do finansowania dla MŚP;

29. podkreśla, że potrzeby finansowe rolników, zwłaszcza młodych rolników i rozpoczynających działalność, są ogromne, oraz że rolnicy i przedsiębiorstwa w tym sektorze mają niższy wskaźnik powodzenia przy ubieganiu się o finansowanie; wzywa EBI do pracy nad inicjatywami finansowymi, które zwiększą dostępność finansowania dla sektora rolnego;

30. odnotowuje rosnące zaangażowanie grupy EBI w sektorze rolnym; nalega, by finansowanie EBI wspierało społeczności wiejskie i przekształcanie sektora rolnego zgodnie z celami polityki europejskiej, w tym z większym poszanowaniem dobrostanu zwierząt, oraz by nie przyczyniało się do zwiększania gęstości obsady przekraczającej zdolności produkcyjne gruntów;

i Friends of the Earth Europe.

31. zauważa, że zapewnione w obrębie Unii w 2019 r. finansowanie transportu było wyższe niż w 2018 r. (9 325 mln EUR w porównaniu z 8 237 mln EUR w 2018 r.) oraz że zmniejszenie finansowania dróg i autostrad zostało zrównoważone wzrostem finansowania kolei i transportu lotniczego; podkreśla znaczenie dostosowania polityki kredytowania transportu i portfela transportowego EBI do planu działania banku klimatycznego, w szczególności do dekarbonizacji sektora transportu do 2050 r., ale podkreśla także znaczenie zgodności z przygotowywaną przez Komisję strategią na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, będącą odpowiedzią na nowy Europejski Zielony Ład, oraz z innymi obszarami polityki transportowej UE, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwej transformacji oraz zrównoważonego rozwoju społecznego i terytorialnego; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie EBI do niefinansowania rozbudowy przepustowości portów lotniczych i infrastruktury portowej przeznaczonej do transportu i magazynowania paliw kopalnych; wzywa do prowadzenia polityki zapobiegającej uzależnieniu od aktywów o intensywnej emisji dwutlenku węgla w celu wsparcia przesunięć modalnych w kierunku bezemisyjnej mobilności zarówno w odniesieniu do transportu towarowego, jak i pasażerskiego na poziomie miejskim i międzymiastowym - np. kolej, bezpieczny transport rowerowy i ekologiczny transport publiczny - w szczególności dla społeczności i miejscowości o niedostatecznym dostępie, a także wsparcia dla infrastruktury elektryfikacyjnej opartej na odnawialnych źródłach energii;

32. z zadowoleniem przyjmuje wiodącą rolę EBI na rynku zielonych obligacji w 2019 r. poprzez emisję 4,1 mld EUR obligacji "odpowiedzialnych środowiskowo" (CAB) i obligacji zrównoważonego rozwoju (SAB); podkreśla znaczenie przejrzystej i wiarygodnej dokumentacji i śledzenia wpływów z tytułu CAB i SAB oraz zapewnienia spójności z unijną systematyką dotyczącą zrównoważonego rozwoju i przyszłą unijną normą dotyczącą zielonych obligacji;

33. z zadowoleniem przyjmuje zbliżający się przegląd ram środowiskowych i społecznych EBI oraz opracowanie narzędzi zarządzania ryzykiem klimatycznym, środowiskowym i społecznym w celu oceny ryzyka fizycznego, przejściowego i systemowego; wzywa EBI do zapewnienia ich wprowadzenia do końca 2021 r.; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie EBI do przyjęcia za podstawę kryteriów zgodnych z zasadą "nie czyń poważnych szkód" z rozporządzenia (UE) 2020/852 5  oraz do ustanowienia bardziej rygorystycznych norm w uzasadnionych przypadkach;

Działania EBI poza UE

34. uznaje, że najważniejszym upoważnieniem kierującym operacjami EBI poza Unią jest upoważnienie do udzielania pożyczek na rzecz państw trzecich, w ramach którego operacje EBI w latach 2014-2020 były wspierane przez specjalny fundusz gwarancyjny o pułapie 32,3 mld EUR, stanowiący podstawę prawną i gwarancję dla EBI na pokrycie strat w ramach operacji finansowych w 68 kwalifikujących się krajach spoza UE; zauważa, że Komisja zaproponowała, aby zaprzestać kontynuacji upoważnienia EBI do udzielania pożyczek na rzecz państw trzecich w obecnej formie; odnotowuje utworzenie gwarancji Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Plus (EFZR+) uwzględniającej nowe upoważnienia EBI;

35. z zadowoleniem przyjmuje wsparcie EBI udzielone w ciągu 2019 r. przy tworzeniu formuły funduszu Just Transition, który pomaga terytoriom i regionom najbardziej dotkniętym przejściem na gospodarkę neutralną klimatycznie, zwłaszcza tym, które mają najmniejszą zdolność do radzenia sobie z kosztami tego przejścia; podkreśla znaczenie EBI we wdrażaniu mechanizmu w kolejnych latach, zapewniając, że żadne regiony nie pozostaną w tyle;

36. zauważa, że polityka rozwojowa Unii będzie realizowana za pośrednictwem nowego Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (ISWMR), którego głównym podmiotem wdrażającym jest EBI; wyraża zaniepokojenie wykorzystywaniem unijnych funduszy na rzecz rozwoju do zmniejszania ryzyka finansowego inwestycji prywatnych, zważywszy na brak dowodów na to, by metoda ta mogła zapewniać dodatkowość i zgodność z celami rozwojowymi, jak wskazano niedawno w przeglądzie końcowym EFZR oraz w opinii Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 7/2020 z 11 września 2020 r.; podkreśla, że darczyńcy powinni nadać priorytet finansowaniu opartemu na dotacjach jako opcji domyślnej, zwłaszcza w przypadku krajów najsłabiej rozwiniętych, w celu uniknięcia zwiększenia obciążenia długiem;

ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088. Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13.

37. ponownie podkreśla, że zewnętrzne operacje EBI powinny przyczyniać się do realizacji celów polityki UE, wspierając zrównoważony rozwój gospodarczy, społeczny i środowiskowy krajów rozwijających się, zwłaszcza tych, które znajdują się w najbardziej niekorzystnej sytuacji, a także wspierając zgodność z celami zatwierdzonymi przez Unię; uznaje eliminację ubóstwa, mobilizację zasobów krajowych i prawa człowieka za kluczowe zagadnienia w ramach struktury finansowania rozwoju UE; przypomina, że zaangażowanie zainteresowanych stron jest podstawą zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu;

38. zauważa, że EBI musi przestrzegać Karty praw podstawowych Unii Europejskiej; podkreśla, że zasady dotyczące praw człowieka są uwzględnione w jego procedurach i standardach w zakresie należytej staranności na poziomie projektu, w tym poprzez umożliwienie zawieszenia wypłat w przypadku poważnych naruszeń praw człowieka lub norm środowiskowych i społecznych; zwraca uwagę, że pod koniec 2018 r. wzmocniono mechanizmy rozpatrywania skarg; wzywa EBI do zadbania o to, by jego mechanizm rozpatrywania skarg był łatwo dostępny, terminowy i skuteczny, w celu wykrywania ewentualnych naruszeń praw człowieka w ramach projektów związanych z EBI i dochodzenia roszczeń w takich przypadkach; zwraca się do EBI o przedstawienie Parlamentowi i Radzie Zarządzającej sprawozdania w tej sprawie;

39. wzywa EBI do pełnego wsparcia realizacji celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych poprzez działania w ramach konkretnych mandatów, o których zadecyduje Rada Ministrów UE i Parlament Europejski;

Zarządzanie, przejrzystość i rozliczalność EBI

40. przypomina znaczenie etyki, uczciwości, przejrzystości, komunikacji i rozliczalności we wszystkich operacjach i strategiach grupy EBI;

41. wyraża zaniepokojenie brakiem przejrzystości operacji EBI prowadzonych za pośrednictwem pośredników finansowych takich jak banki komercyjne i fundusze inwestycyjne; podkreśla potrzebę oceny gospodarczego i społecznego wpływu pożyczek udzielanych przez pośredników poprzez udostępnienie informacji o beneficjentach końcowych; wzywa EBI do ustanowienia standardowych obowiązków sprawozdawczych wobec pośredników finansowych i beneficjentów końcowych, z poszanowaniem w razie potrzeby umów o poufności między pośrednikiem finansowym a beneficjentem końcowym, ale przy zapewnieniu solidnej struktury gromadzenia danych i informacji;

42. wyraża poważne zaniepokojenie z powodu zarzutów wobec EBI dotyczących molestowania i molestowania seksualnego w miejscu pracy, bezkarności sprawców molestowania, niezadowolenia pracowników, niedociągnięć w procedurach rekrutacji wyższej kadry oraz braku funkcjonującego udziału pracowników w zarządzaniu; wzywa EBI do zapewnienia niezależnego dochodzenia we wszystkich domniemanych przypadkach molestowania oraz do zapewnienia przejrzystości wyników przeszłych i obecnych dochodzeń oraz zastosowanych sankcji, aby odbudować zaufanie i stworzyć kulturę odpowiedzialności; wzywa EBI do opublikowania wyników ankiet dotyczących satysfakcji pracowników w latach 2010-2021; wzywa do przeprowadzenia niezależnej oceny przejrzystości i jakości procedur rekrutacji na wyższe, kierownicze, zawodowe i administracyjne stanowiska w EBI; wzywa EBI do przedstawienia planu działania mającego na celu odbudowę zaufania między kierownictwem a pracownikami oraz zwiększenie udziału pracowników w procesie decyzyjnym;

43. wyraża zaniepokojenie doniesieniami, że kilku byłych wiceprezesów podjęło pracę w podmiotach związanych z EBI bez zachowania okresu przejściowego; ubolewa nad faktem, że takie praktyki nie są ściśle uregulowane i zakazane w kodeksie postępowania EBI; ubolewa, że trwający przegląd polityki dotyczącej okresu po ustaniu zatrudnienia nie został jeszcze zakończony i podkreśla, że należy wdrożyć bardziej rygorystyczne przepisy; wzywa EBI do dostosowania swojej polityki dotyczącej okresu po ustaniu zatrudnienia do polityki Komisji i podobnych instytucji;

44. wyraża obawę, że wiceprezesi są nadal odpowiedzialni - oprócz innych krajów - za swój kraj pochodzenia, co może prowadzić do konfliktu interesów; apeluje do EBI o uwzględnienie wniosku Parlamentu o włączenie do kodeksu postępowania Komitetu Zarządzającego przepisu wykluczającego możliwość sprawowania przez jego członków nadzoru nad udzielaniem pożyczek lub realizacją projektów w ich krajach pochodzenia;

45. z zadowoleniem przyjmuje decyzję EBI z 6 lutego 2019 r. ustanawiającą wewnętrzne zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Wydział dochodzeń ds. nadużyć finansowych w ramach Inspektoratu Generalnego oraz Biuro dyrektora ds. zgodności; podkreśla, że w zakresie przestrzegania przez przedsiębiorstwa przepisów prawa należy przeznaczyć odpowiednie zasoby na kontrolę i monitorowanie działalności zewnętrznej, konfliktu interesów, zamówień publicznych i upominków;

46. wyraża ubolewanie z powodu wciąż utrzymującego się braku różnorodności i równowagi płci na wyższym szczeblu kierowniczym i w organach zarządzających grupy EBI, a także z powodu bardzo wysokiego udziału kobiet na stanowiskach pomocniczych; zauważa, że Bank wyznaczył cele polegające na zwiększeniu odsetka kobiet na stanowiskach kierowniczych do 33 %, odsetka kobiet na wyższych stanowiskach kierowniczych do 40 %, a odsetka kobiet na stanowiskach wykonawczych do 50 % do 2021 r.; wzywa EBI do zwiększenia wysiłków na rzecz promowania równowagi płci na wszystkich szczeblach personelu; wzywa EBI, by zachęcał państwa członkowskie, które proponują kandydatów na wiceprezesów, do uwzględnienia również celów związanych z różnorodnością i równowagą płci; wzywa EBI do ustanowienia w swoim sekretariacie właściwej reprezentacji obywateli ze wszystkich państw członkowskich, przy jednoczesnym poszanowaniu kompetencji i zasług kandydatów; wzywa EBI do publikowania informacji o płci i narodowości osób zajmujących stanowiska kierownicze średniego i wyższego szczebla;

47. wyraża ubolewanie, że EBI nadal nie ujawnia w pełni szczegółów dotyczących rzeczywistych beneficjentów swoich klientów; podkreśla, że w niektórych przypadkach dane zaangażowanych podmiotów gospodarczych nie są przekazywane przez promotorów lub pośredników finansowych; podkreśla, że ujawnianie beneficjentów i ich beneficjentów rzeczywistych jest zgodne z istniejącymi ramami prawnymi; przypomina jednak, że państwa członkowskie mogą w wyjątkowych okolicznościach przewidzieć zwolnienia z obowiązku ujawniania w rejestrach informacji na temat rzeczywistych beneficjentów oraz z dostępu do takich informacji; zwraca się do EBI o wykorzystanie dostępnych narzędzi i wdrożenie norm promowanych przez piątą dyrektywę w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy w celu udostępnienia takich danych; zachęca Bank do zbadania, jakie środki można by podjąć w przypadku nieuzasadnionej odmowy dostarczenia takich informacji przez jurysdykcję; ponownie podkreśla potrzebę współpracy Departamentu Zgodności EFI i Biura dyrektora ds. zgodności EBI w celu zapewnienia spójności w projektowaniu i wdrażaniu polityk grupy EBI w sektorach przeciwdziałania praniu pieniędzy i zwalczania finansowania terroryzmu;

48. zachęca EBI, aby ujawnił na swojej stronie internetowej dane dotyczące własności rzeczywistej swoich klientów w celu zwiększenia widoczności jego operacji i przyczynienia się do zapobiegania korupcji i konfliktom interesów;

49. zwraca się do EBI, aby uzależnił udzielanie pożyczek bezpośrednich i pośrednich od opublikowania danych podatkowych i księgowych w podziale na kraje oraz od ujawnienia danych o własności rzeczywistej dotyczących beneficjentów i instytucji pośrednictwa finansowego uczestniczących w finansowaniu;

50. wzywa EBI do sfinalizowania rozpoczętego w 2019 r. przeglądu polityki zwalczania nadużyć finansowych grupy EBI, zgodnie z żądaniami wyrażonymi przez Parlament; z zadowoleniem przyjmuje intensywny dialog między EBI a Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) w sprawie jej aktualizacji; zachęca EBI do skorzystania ze wspierającej roli OLAF-u, wzmocnionej dzięki nowej strategii Komisji w zakresie zwalczania nadużyć finansowych (CAFS) przyjętej w kwietniu 2019 r.; utrzymuje, że mandat prokuratora europejskiego powinien obejmować ściganie działalności przestępczej mającej wpływ na finansowanie EBI;

51. ponownie podkreśla znaczenie zaangażowania właściwych krajowych, regionalnych i lokalnych zainteresowanych stron, w tym ekspertów ds. klimatu, związków zawodowych, podmiotów społeczeństwa obywatelskiego, przedstawicieli biznesu, MŚP i środowisk akademickich przy ocenie wpływu inwestycji; w tym poprzez przejrzystą komunikację, jak również znaczenie oceny potrzeb i oczekiwań osób, na które projekt będzie miał wpływ; podkreśla, że konsultacje muszą obejmować wszystkie zainteresowane społeczności, być dostępne dla grup szczególnie wrażliwych, dostosowane do indywidualnych potrzeb i prowadzone w sposób ciągły przez cały cykl życia projektu; apeluje o przestrzeganie zasady swobodnej, uprzedniej i świadomej zgody wszystkich dotkniętych społeczności (oprócz ludności tubylczej) w przypadku inwestycji opartych na gruntach i zasobach naturalnych; zwraca się do EBI o przedstawienie sprawozdania z wdrażania powyższych zasad; z zadowoleniem przyjmuje konsultacje Banku z zainteresowanymi stronami w sprawie wybranych polityk, zgodnie z art. 7.10 i 7.11 polityki przejrzystości grupy EBI;

52. zachęca EBI, aby w przypadku dużych projektów infrastrukturalnych uwzględniał wszystkie związane z nimi zagrożenia dla środowiska oraz by finansował jedynie te projekty, które przynoszą rzeczywistą wartość dodaną dla miejscowej ludności i z punktu widzenia środowiskowego, społecznego i gospodarczego; podkreśla znaczenie ścisłego monitorowania ewentualnego zagrożenia korupcją i nadużyciami w tym kontekście, a także znaczenie prowadzenia dokładnych ocen ex-ante i ex-post projektów, które mają być finansowane;

53. przypomina, że art. 287 ust. 3 TFUE określa uprawnienia kontrolne ETO w odniesieniu do EBI; przypomina, że ETO jest uprawniony do przeprowadzania kontroli działalności EBI w zakresie zarządzania wydatkami i dochodami Unii; przypomina, że Komisja Kontroli jest uprawniona do kontroli kapitału zakładowego EBI zgodnie z art. 12 Protokołu nr 5 (Statut EBI); zwraca uwagę, że w związku z tym ETO nie jest w stanie przedstawić pełnego przeglądu powiązań między operacjami grupy EBI a budżetem Unii; przypomina, że art. 308 ust. 3 TFUE zezwala Radzie na zmianę Protokołu w sprawie statutu EBI zwykłą decyzją bez konieczności przeprowadzania pełnej zmiany traktatu; podkreśla zwiększone znaczenie gwarancji UE i innych instrumentów finansowych zarządzanych przez EBI w nowych wieloletnich ramach finansowych; w związku z tym wzywa Radę do zmiany art. 12 protokołu nr 5, aby przyznać Trybunałowi rolę w kontrolowaniu kapitału akcyjnego EBI; zauważa, że obowiązująca umowa trójstronna między Komisją, EBI i ETO dotycząca audytów operacji finansowanych lub wspieranych z budżetu Unii wygasa w 2020 r; wzywa Komisję, ETO i EBI do zwiększenia roli ETO i dalszego wzmocnienia jego uprawnień kontrolnych w odniesieniu do działań EBI w ramach odnowienia trójstronnego porozumienia regulującego zasady zaangażowania;

54. zwraca się do Grupy EBI i Komisji o rozpoczęcie procesu przeglądu postanowień ramowej umowy finansowo-administracyjnej z maja 2014 r., określających zasady regulujące centralnie zarządzane instrumenty UE powierzone grupie EBI;

55. zwraca się do EBI o zbadanie wraz z Komisją sposobów koordynacji systemu wczesnego wykrywania i wykluczania (EDES) oraz polityki wykluczania EBI w celu osiągnięcia synergii i zagwarantowania pełnego uwzględnienia sytuacji krytycznych mających wpływ na operacje EBI i interesy finansowe Unii;

56. odnotowuje przyjęcie w marcu 2019 r. Polityki zgłaszania nieprawidłowości grupy EBI i przyjmuje do wiadomości jej zgodność z ogólnymi zasadami i standardami zintegrowanymi w dyrektywie (UE) 2019/1937 6 , która weszła w życie w późniejszym terminie; ubolewa, że polityka ta ma zastosowanie wyłącznie do przypadków wewnętrznego zgłaszania nieprawidłowości; oczekuje się, że polityka EBI w zakresie ochrony sygnalistów będzie ambitna i będzie przewidywać wysokie standardy; wzywa EBI do uwzględnienia zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych sygnalistów, a także do ustanowienia jasnych i wyraźnych procedur, harmonogramów i wytycznych, aby jak najlepiej ukierunkowywać działania sygnalistów i chronić ich przed odwetem;

57. zachęca EBI do wzmocnienia swojej strategii komunikacyjnej; uważa, że jako wiodący światowy darczyńca i wielostronny pożyczkobiorca, EBI musi w jasny i trafny sposób informować o swojej misji i statusie oraz zwracać się do szerokiego grona odbiorców;

58. odnotowuje dalszy wzrost liczby zarzutów zgłoszonych Wydziałowi dochodzeń EBI w 2019 r. - 228 nowych zarzutów (184 w 2018 r.), z czego 69 % pochodzi od pracowników, a 30 % ze źródeł zewnętrznych, w tym stron związanych z projektem, od społeczeństwa obywatelskiego i mediów; zauważa, że 59 % działań dochodzeniowych dotyczy przypadków nadużyć finansowych, następnie korupcji (15 %) i zmowy (6 %) oraz że ponad jedna trzecia zbadanych zarzutów odnosi się do sektora transportu;

59. odnotowuje, że w 2019 r. z 220 zakończonych spraw 40 było uzasadnionych, co odpowiada 18 % zakończonych spraw, i zakończyło się albo skierowaniem spraw do właściwych organów, albo zaleceniami dla służb grupy EBI; zauważa również, że 62 % takich spraw (25 z 40) skierowano do OLAF-u; zwraca się do EBI o przedstawienie sprawozdania z wyników podjętych działań, w tym, w miarę możliwości, o kwotach, które zostały odzyskane;

60. wzywa EBI do zwiększenia proaktywnej przejrzystości przez terminowe udostępnianie dokumentów jawnych w przyjaznej dla użytkownika bazie danych; ponownie wzywa EBI do działania raczej na zasadzie "domniemania jawności" niż "domniemania poufności";

61. wzywa grupę EBI do poprawy rozliczalności; zwraca się o zawarcie protokołu ustaleń między EBI a Parlamentem w celu poprawy dostępu Parlamentu do dokumentów i danych EBI związanych z ukierunkowaniem strategicznym i polityką finansowania, aby zwiększyć rozliczalność Banku; sugeruje wprowadzenie kwartalnego dialogu z właściwymi

zgłaszających naruszenia prawa Unii. Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 17.

komisjami Parlamentu, by zapewnić udział w strategii inwestycyjnej EBI oraz odpowiedni nadzór; podkreśla znaczenie większej kontroli Parlamentu nad decyzjami Rady Dyrektorów EBI; wzywa Komisję do lepszej wymiany informacji w celu zwiększenia przejrzystości wobec Parlamentu w zakresie stanowisk zajmowanych przez nią w Radzie Dyrektorów EBI; ponawia swój apel o ujawnienie opinii wydanych przez Komisję w ramach procedury zgodnie z art. 19 statutu EBI w sprawie działań finansowych EBI w celu oceny ich zgodności z odpowiednim prawodawstwem UE i polityką UE; wzywa Komisję i EBI do osiągnięcia porozumienia w celu zapewnienia pełnej przejrzystości takich opinii i ich uzasadnień, w takim stopniu, w jakim jest to możliwe z prawnego punktu widzenia;

62. wzywa do terminowego publikowania pełnych porządków dziennych i protokołów posiedzeń Komitetu Zarządzającego i Rady Dyrektorów; podkreśla, że w przyszłej polityce przejrzystości należy zaostrzyć wymogi w zakresie przejrzystości w odniesieniu do wszystkich działań i zobowiązać projektodawców do publicznego udostępniania oceny oddziaływania na środowisko i powiązanych dokumentów przez włączenie rygorystycznych obowiązków w zakresie przejrzystości do konkretnych klauzul umownych podpisanych ze wszystkimi klientami EBI; zwraca się do EBI o publikowanie bardziej regularnych, pogłębionych i kompleksowych informacji o pośrednikach finansowych odpowiedzialnych za wykorzystywanie środków EBI oraz o uwzględnienie klauzul umownych dotyczących obowiązkowego ujawniania przez te instytucje informacji na temat działalności kredytowej;

Działania następcze w związku z zaleceniami Parlamentu

63. ponawia apel do EBI, aby nadal informował o aktualnej sytuacji i statusie wcześniejszych zaleceń wydanych przez Parlament w jego corocznych rezolucjach, szczególnie w odniesieniu do:

a) skutków (gospodarczych, środowiskowych i społecznych) swojej strategii inwestycyjnej i osiągniętych wyników, aby przyczynić się do zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego w interesie Unii,

b) działań przyjętych w celu skuteczniejszego zapobiegania konfliktom interesów;

c) środków na rzecz zwiększenia przejrzystości po przeprowadzeniu due diligence w zakresie uczciwości klientów w celu zapobiegania unikaniu płacenia podatków, oszustwom i korupcji;

d) działań podjętych w odpowiedzi na wezwania i wnioski przyjęte w niniejszej rezolucji;

o

o o

64. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz zwraca się do Rady i do Rady Dyrektorów EBI o przeprowadzenie debaty na temat stanowisk przedstawionych przez Parlament w niniejszym dokumencie.

2 Dz.U. L 169 z 1.7.2015, s. 1.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0191.
4 Zgłoszenie wniesione przez ekologiczne organizacje pozarządowe CEE Bankwatch Network, Counter Balance, Re:Common
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024