Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania - Kontrolerzy (k/m) (inicjatywa Next Generation EU) - Pracownicy zatrudnieni na czas określony (grupy zaszeregowania AD 5-AD 7)

ZAPROSZENIE DO WYRAŻENIA ZAINTERESOWANIA
Kontrolerzy (k/m) (inicjatywa Next Generation EU) Pracownicy zatrudnieni na czas określony (grupy zaszeregowania AD 5-AD 7)
(2022/C 89 A/01)

KIM JESTEŚMY

Europejski Trybunał Obrachunkowy został utworzony w 1975 r. i pełni funkcję zewnętrznego kontrolera Unii Europejskiej. Trybunał należy do grona siedmiu instytucji UE. Ma siedzibę w Luksemburgu i zatrudnia około 900 osób - kontrolerów oraz pracowników służb pomocniczych i administracyjnych - ze wszystkich państw UE.

Trybunał działa jako organ kolegialny w skład, którego wchodzi 27 członków, po jednym z każdego państwa członkowskiego UE. Rola kontrolerów Trybunału polega na sprawdzaniu, czy UE prowadzi rzetelną sprawozdawczość finansową i prawidłowo stosuje unijne przepisy finansowe, a także czy unijne strategie i programy pozwalają osiągnąć wyznaczone cele i zapewniają gospodarne wykorzystanie środków.

Dzięki prowadzonym pracom Trybunał przyczynia się do lepszego wykorzystania dostępnych środków przez UE - wnosi wkład w poprawę zarządzania finansami UE oraz propaguje rozliczalność i przejrzystość, a także ostrzega przed zagrożeniami, poświadcza wiarygodność, wskazuje niedociągnięcia i udane rozwiązania oraz formułuje wytyczne dla unijnych decydentów i prawodawców. Trybunał przedstawia swoje uwagi i zalecenia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie Unii Europejskiej, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz opinii publicznej.

Trybunał jest podzielony na dziesięć dyrekcji odpowiedzialnych za kontrolę i administrację. Na dyrekcje te składają się elastyczne zespoły zadaniowe. Dyrekcje odpowiedzialne za kontrole - przypisane do pięciu izb - zajmują się różnymi obszarami polityki, do których pracownicy są przydzielani na podstawie priorytetów określonych w ramach programu prac.

- Izba I - Zrównoważone użytkowanie zasobów naturalnych

- Izba II - Inwestycje na rzecz spójności, wzrostu i włączenia społecznego

- Izba III - Działania zewnętrzne, bezpieczeństwo i wymiar sprawiedliwości

- Izba IV - Regulacja rynków i konkurencyjna gospodarka

- Izba V - Finansowanie Unii i administracja

Zarządzanie wiedzą i wypracowanie odpowiedniej wiedzy fachowej stanowią nieodzowny element prac kontrolnych Trybunału, które obejmują między innymi wizyty w państwach UE i innych państwach na całym świecie. Trybunał zapewnia stymulujące środowisko pracy, które dzięki możliwościom uczenia się oferuje szanse rozwoju zawodowego.

PROPONUJEMY

Trybunał jest nie tylko nowoczesną i dynamiczną organizacją, dążącą do doskonałości zawodowej, profesjonalizmu, przejrzystości i uczciwości oraz promującą te wartości, ale także instytucją różnorodną, elastyczną i sprawiedliwą, która pozwala każdemu pracownikowi jak najpełniej rozwinąć posiadane talenty. Ambicją Trybunału jest stworzenie intelektualnie inspirującego miejsca pracy przez zapewnienie możliwości indywidualnego i grupowego udziału w działaniach Trybunału oraz szeroko zakrojony program szkoleniowy. Trybunał pragnie być organizacją opartą na uczeniu się, która w swojej działalności bazuje na wiedzy instytucjonalnej oraz zmotywowanych i dobrze wyszkolonych pracownikach, tak aby służyć UE i jej obywatelom.

Trybunał wspiera zatrudnionych kontrolerów, pomagając im zdobywać i utrzymywać kwalifikacje zawodowe, podejmować studia podyplomowe oraz uczestniczyć w kursach organizowanych w obrębie instytucji i poza instytucją, a także w konferencjach. Uznaje i nagradza wyniki osiągnięte w pracy przez przyznawanie większej zawodowej niezależności, nagrody za wyniki i zarządzanie wiedzą, programy rozwoju umiejętności przywódczych oraz inne możliwości w zakresie uczenia się i rozwoju.

Trybunał jest instytucją unijną na ludzką skalę - ułatwia to integrację i interakcje międzyludzkie oraz sprzyja pracy zespołowej. Oferuje on elastyczne godziny pracy i możliwość pracy zdalnej, w tym spoza miejsca zamieszkania. Siedziba Trybunału wyposażona jest we wszystko, co konieczne, by ułatwić życie pracownikom i uczynić je przyjemniejszym (stołówka, kawiarnia, sala sportowa, siłownia, pralnia chemiczna, pokój do medytacji).

Trybunał szczególną wagę przywiązuje do różnorodności i włączenia społecznego, promuje równe szanse i zapewnia miejsce pracy gwarantujące szacunek wobec pracowników i opierające się na przejrzystej komunikacji, dialogu i wzajemnym zaufaniu. Istotnymi elementami wewnętrznej polityki Trybunału są zaangażowanie pracowników, dobrostan i ekologia.

Niniejsze zaproszenie do wyrażenia zainteresowania jest w zamyśle skierowane do utalentowanych specjalistów, których praca pomoże obywatelom lepiej zrozumieć, w jaki sposób Europejski Trybunał Obrachunkowy odgrywa powierzoną mu rolę i promuje solidne zarządzanie finansami.

Celem niniejszego naboru jest utworzenie listy rezerwowej kontrolerów, którym - w zależności od dostępnych stanowisk i potrzeb operacyjnych - Trybunał może zaoferować umowy na czas określony.

Wybrani kandydaci, których imiona i nazwiska zostaną zamieszczone na liście rezerwowej, zostaną zatrudnieni na podstawie przepisów art. 2 lit. a) lub lit. b) warunków zatrudnienia innych pracowników UE 1  początkowo na okres czterech lat.

Pierwotna umowa obejmuje dziewięciomiesięczny okres próbny.

W zależności od zmieniających się potrzeb operacyjnych i uzasadnionych interesów służby Europejski Trybunał Obrachunkowy może organizować wewnętrzne nabory dla swoich pracowników zgodnie z art. 4 regulaminu pracowniczego.

Nowo zatrudnieni kontrolerzy wezmą udział w odpowiednich szkoleniach i zostaną w pełni włączeni w prace istniejących zespołów kontrolnych.

Grupa zaszeregowania w momencie zatrudnienia zostanie określona na podstawie doświadczenia zawodowego uzyskanego przez daną osobę od momentu uzyskania dyplomu wspomnianego w sekcji 2 "Kwalifikacje" aż do daty zatrudnienia:

- AD 5 w przypadku doświadczenia zawodowego wynoszącego od dwóch do czterech lat;

- AD 6 w przypadku doświadczenia zawodowego wynoszącego od czterech do sześciu lat;

- AD 7 w przypadku doświadczenia zawodowego wynoszącego ponad sześć lat.

Obecnie podstawowe miesięczne wynagrodzenie dla tych grup zaszeregowania wynosi odpowiednio:

- AD 5 (stopień pierwszy) - 5 010,72 EUR;

- AD 6 (stopień pierwszy) - 5 669,29 EUR;

- AD 7 (stopień pierwszy) - 6 414,44 EUR.

Zgodnie z przepisami warunków zatrudnienia innych pracowników UE i w zależności od sytuacji osobistej i rodzinnej pracownika kwota wynagrodzenia podstawowego, która podlega opodatkowaniu podatkiem wspólnotowym i jest zwolniona z podatku krajowego, może zostać zwiększona o pewne dodatki.

Zasady, według których obliczana jest wysokość tych dodatków, określono w warunkach zatrudnienia innych pracowników UE.

Instytucje UE posiadają własny system emerytalny i system opieki zdrowotnej. Składki emerytalne i na ubezpieczenie zdrowotne są potrącane bezpośrednio od wynagrodzenia.

Dzieci pracowników mogą nieodpłatnie uczęszczać do szkół europejskich.

ZADANIA NA STANOWISKU KONTROLERA

Osoby zatrudnione na stanowiskach kontrolerów będą:

- opracowywać koncepcje kontroli i te kontrole przeprowadzać, zgodnie z uznanymi międzynarodowymi standardami, w tym:

- sporządzać plany kontroli w oparciu o solidne podejście kontrolne;

- realizować procedury kontroli i dokumentować prace kontrolne w terminowy sposób;

- gromadzić, weryfikować i analizować złożone dane oraz wykorzystywać narzędzia cyfrowe;

- sporządzać i udostępniać ustalenia kontroli, sprawozdania i opinie;

- zapewniać wiedzę specjalistyczną i wsparcie w zakresie zarządzania wiedzą, konkretnych obszarów polityki oraz metodyki kontroli;

- uczestniczyć w podtrzymywaniu i rozwijaniu stosunków Trybunału z partnerami zewnętrznymi na szczeblu krajowym, unijnym i międzynarodowym;

- gromadzić i analizować dokumenty, informacje i dane pochodzące z szerokiego zakresu źródeł.

Zatrudnionym kontrolerom zostaną powierzone przede wszystkim zadania związane z kontrolą planu odbudowy Next Generation EU i głównego elementu składowego tej inicjatywy, Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, w następujących obszarach 2 :

- programy reform strukturalnych i pomoc techniczna;

- zarządzanie projektami i realizacja dużych projektów inwestycyjnych, w szczególności w obszarach cyfryzacji, infrastruktury publicznej, inwestycji środowiskowych, pomocy technicznej i operacji finansowych;

- prawo publiczne i przepisy finansowe (na szczeblu UE i krajowym), odnoszące się w szczególności do pomocy państwa, udzielania zamówień publicznych, wykrywania nadużyć finansowych oraz zapobiegania im, a także konfliktów interesów;

- audyt, ocena i kontrola polityk publicznych, w tym w zakresie dużych projektów infrastrukturalnych, cyfryzacji, projektów środowiskowych, pomocy technicznej, operacji finansowych i zasobów własnych;

- gospodarka cyfrowa i finanse cyfrowe;

- polityki w zakresie ochrony środowiska i ekonomia środowiska;

- polityki społeczne i rynku pracy;

- zarządzanie portfelem zasobów, rynki bankowe i kapitałowe, zielone finansowanie (emisja obligacji, inicjowanie finansowania, tworzenie konsorcjów, obrót, strukturyzacja, badania itd.);

- nadzór ekonomiczny i makroekonomiczny oraz prognozy w tej dziedzinie;

- polityki budżetowe, polityki w zakresie opodatkowania i opodatkowania środowiskowego;

- reforma sektora publicznego i strategie zarządzania zmianą, zarządzanie w sektorze publicznym, zarządzanie zasobami kadrowymi.

POSZUKUJEMY

I. KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI

1. Wymogi prawne

Zgodnie z art. 12 ust. 2 warunków zatrudnienia innych pracowników UE w dniu przesłania zgłoszenia kandydaci muszą spełniać następujące warunki:

- posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej;

- korzystać z pełni praw cywilnych i obywatelskich;

- mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej;

- posiadać cechy charakteru odpowiednie do wykonywania odnośnych obowiązków służbowych.

2. Kwalifikacje

W momencie upływu terminu na zgłoszenie kandydatur, zgodnie z art. 10 ust. 1 warunków zatrudnienia innych pracowników UE i art. 5 ust. 3 regulaminu pracowniczego, mającego przez analogię zastosowanie do pracowników zatrudnionych na czas określony, osoba składająca kandydaturę musi posiadać dyplom uzyskany po ukończeniu co najmniej trzyletnich studiów wyższych lub - jeśli jest to uzasadnione interesem służby - dyplom potwierdzający wykształcenie zawodowe na równoważnym poziomie.

Proszę zwrócić uwagę, że pod uwagę będą brane wyłącznie dyplomy i kwalifikacje zawodowe uzyskane lub uznawane w państwach członkowskich UE (lub byłych państwach członkowskich) albo kwalifikacje potwierdzone świadectwem równoważności wydanym przez organy jednego z państw członkowskich UE.

3. Doświadczenie zawodowe

Trybunał poszukuje kandydatów, którzy w terminie wyznaczonym na składanie kandydatur będą w stanie wykazać, że posiadają co najmniej dwuletnie odpowiednie 3  doświadczenie zawodowe w jednym lub większej liczbie obszarów wiedzy specjalistycznej mających znaczenie w przypadku Next Generation EU (zob. informacje podane w sekcji "Zadania na stanowisku kontrolera").

4. Znajomość języków

- Dogłębna znajomość (umiejętności w zakresie rozumienia oraz komunikowania się w mowie i w piśmie co najmniej na poziomie C1) jednego języka urzędowego UE.

- Jako że angielski i francuski to języki robocze Trybunału, wymagana jest zadowalająca znajomość jednego z tych języków (umiejętności w zakresie rozumienia oraz komunikowania się w mowie i w piśmie co najmniej na poziomie B1). Jeśli językiem ojczystym kandydata jest angielski lub francuski, wymagana jest zadowalająca znajomość drugiego języka roboczego (umiejętności w zakresie rozumienia oraz komunikowania się w mowie i w piśmie co najmniej na poziomie B1).

Aby ustalić swój poziom znajomości języków obcych, należy skorzystać z informacji na następującej stronie internetowej:

https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/table-2-cefr-3.3-common-reference-levels- self-assessment-grid.

II. KRYTERIA WYBORU

(i) Umiejętności

a) Zdolność gromadzenia, syntezy i analizy informacji

b) Umiejętność rozwiązywania problemów

c) Zdolności komunikacyjne

d) Elastyczność i gotowość do pracy w organizacji działającej zadaniowo i w międzynarodowym środowisku

e) Umiejętność pracy samodzielnej i w zespole

f) Odporność i motywacja do pracy

g) Zdolność do określania priorytetów, planowania i organizacji pracy

h) Zdolność do koordynowania projektów, w których uczestniczy wiele zainteresowanych stron

eksperta/doradcy/specjalisty/urzędnika/zarządzającego projektem/kierownika projektu lub na stanowiskach równoważnych. Doświadczenie nabyte przy wykonywaniu prac sekretarskich/biurowych/administracyjnych lub na równoważnych stanowiskach bądź podczas stażu nie zostanie uwzględnione.

(ii) Dodatkowe kwalifikacje

Posiadanie tytułu magistra w jednym z obszarów działalności izb kontrolnych Trybunału (zob. opis zamieszczony w sekcji "Kim jesteśmy") lub kwalifikacji zawodowych w zakresie kontroli (certyfikat ACCA, dyplomowany audytor wewnętrzny lub inne międzynarodowe lub krajowe kwalifikacje w zakresie kontroli) będzie stanowiło dodatkowy atut.

PROCEDURA WYBORU

a) Kontrola kwalifikowalności

Zgłoszone kandydatury zostaną rozpatrzone przez komisję rekrutacyjną 4  powołaną przez organ Trybunału uprawniony do zawierania umów o pracę pod kątem spełniania czterech kryteriów kwalifikowalności określonych w sekcji "Poszukujemy". Kandydatury, które nie spełnią kryteriów kwalifikowalności, zostaną wykluczone z procedury wyboru.

Komisja rekrutacyjna sporządzi listę - w porządku alfabetycznym - kandydatów spełniających wspomniane cztery kryteria kwalifikowalności.

Lista kwalifikujących się kandydatów będzie ważna do 31 grudnia 2023 r. lub dłużej, jeśli jej ważność zostanie przedłużona przez organ uprawniony do zawierania umów o pracę.

b) Etap wyboru

Komisja rekrutacyjne wskaże, którzy spośród kwalifikujących się kandydatów zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. W procesie tym wziąć może udział jeden lub większa liczba oceniających z izb kontrolnych Trybunału, którzy będą działać w charakterze doradców.

Celem rozmowy kwalifikacyjnej będzie określenie, czy kandydaci faktycznie spełniają wymogi niezbędne do wykonywania obowiązków na danym stanowisku, oraz ocena kandydatur pod kątem kryterium wyboru (i) "Umiejętności". Punkty za kryterium (ii) "Dodatkowe kwalifikacje" zostaną przyznane danej osobie bezpośrednio po rozmowie kwalifikacyjnej na podstawie wcześniej określonej matrycy oceny.

Charakter, treść i terminy wspomnianych rozmów zostaną uzgodnione przez komisję rekrutacyjną, a odnośne informacje zostaną przekazane wszystkim kandydatom w odpowiednim terminie.

c) Lista rezerwowa

Po przeprowadzeniu rozmów kwalifikacyjnych komisja rekrutacyjna przedstawi organowi uprawnionemu do zawierania umów o pracę listę rezerwową z nazwiskami kandydatów spełniających kryteria wyboru (wymienione w sekcji "Poszukujemy"). W zależności od dostępności stanowisk i potrzeb operacyjnych organ ten może następnie złożyć ofertę zatrudnienia jednemu lub kilku wybranym kandydatom, których nazwiska znalazły się na tej liście.

Zamieszczenie nazwiska kandydata na liście rezerwowej, którą komisja przedstawi organowi uprawnionemu do zawierania umów o pracę, w żadnym przypadku nie daje kandydatowi gwarancji zatrudnienia.

ZGŁOSZENIA

Termin składania zgłoszeń upływa dnia 25 marca 2022 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu środkowoeuropejskiego.

Kandydatury, sporządzone obowiązkowo w języku angielskim lub francuskim, należy zgłaszać wyłącznie za pośrednictwem formularza elektronicznego (w języku angielskim lub francuskim) dostępnego po kliknięciu na link znajdujący się na końcu zaproszenia do wyrażenia zainteresowania. Zaproszenie to jest dostępne na stronie Trybunału z ofertami pracy (w sekcji "Open positions"):

https://www.eca.europa.eu/pl/Pages/JobOpportunities.aspx.

Do kandydatury należy obowiązkowo dołączyć następujące dokumenty:

- list motywacyjny;

- aktualny życiorys sporządzony według modelu "Europass" (zob. http://europa.eu/europass/pl).

Kandydatury niesporządzone ściśle według powyższych instrukcji zostaną odrzucone.

Komisja rekrutacyjna dokona oceny zgłoszonych kandydatur wyłącznie w oparciu o informacje podane w wymienionych dokumentach. Komisja może zwrócić się do kandydatów o przedstawienie dowodów potwierdzających informacje zawarte w zgłoszeniach. Jeśli kandydaci nie przedstawią takich dowodów na wniosek komisji, zgłoszone przez nich kandydatury zostaną odrzucone.

Trybunał zdecydowanie zachęca kandydatów, aby nie czekali ze złożeniem dokumentów do ostatniej chwili, jeśli chcą mieć pewność, że zdążą uzupełnić zgłoszenie. Może się bowiem zdarzyć, że tuż przed upływem terminu system będzie przeciążony. Takie sytuacje miały już miejsce w przeszłości.

POLITYKA REKRUTACJI

Zgodnie z polityką Trybunału w zakresie różnorodności i włączenia społecznego oraz na mocy art. 1d regulaminu pracowniczego Trybunał działa z poszanowaniem różnorodności i wspiera równość szans. Kandydatury są przyjmowane bez dyskryminacji z jakiegokolwiek względu, a Trybunał podejmuje działania w celu zapewnienia, by w ramach rekrutacji kobiety i mężczyźni byli reprezentowani w równym stopniu, jak wymaga tego art. 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. Trybunał podejmuje również działania, by umożliwić pogodzenie życia zawodowego z życiem rodzinnym.

Jeśli wymagają Państwo szczególnych udogodnień (ze względu na określoną niepełnosprawność), aby uczestniczyć w procedurze wyboru, prosimy o przesłanie z wyprzedzeniem wiadomości elektronicznej w tej sprawie na adres: ECA- Selection@eca.europa.eu.

OCHRONA DANYCH

Trybunał stawia sobie za cel zapewnienie, by dane osobowe kandydatów były przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 5 .

Więcej informacji na ten temat można znaleźć w oświadczeniu o ochronie prywatności w związku z procedurami naboru na wolne stanowiska dostępnym pod adresem:

https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/Specific_Privacy_Statement_vacancies/Specific_Privacy_Statement_ vacancies_PL.PDF.

Lista rezerwowa zawierająca imiona i nazwiska kandydatów, którzy spełniają kryteria wyboru określone w niniejszym zaproszeniu do wyrażenia zainteresowania, zostanie opublikowana na stronie internetowej Trybunału (w intranecie oraz w internecie). Lista pozostanie na stronie Trybunału aż do końca okresu jej obowiązywania. Przed publikacją listy kandydaci będą mieli możliwość zwrócenia się o usunięcie swoich imion i nazwisk z opublikowanej listy. W tym celu należy wysłać wiadomość elektroniczną na adres ECA-Selection@eca.europa.eu. Usunięcie imienia i nazwiska z opublikowanej listy nie ma żadnego wpływu na uwzględnienie danego kandydata przy ewentualnej propozycji zatrudnienia.

WNIOSKI O PONOWNE ROZPATRZENIE DECYZJI - ZAŻALENIA I PROCEDURY ODWOŁAWCZE - SKARGI DO EUROPEJSKIEGO RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH

Kandydat, który na dowolnym etapie procedury wyboru stwierdzi, że powzięta wobec niego decyzja jest niesłuszna, ma do dyspozycji następujące środki:

I. Wniosek do komisji rekrutacyjnej o ponowne przeanalizowanie podjętej decyzji

Kandydat może złożyć pisemny wniosek o ponowne przeanalizowanie decyzji komisji rekrutacyjnej, podając w nim uzasadnienie swojej prośby. Wniosek taki należy przesłać na adres ECA-Recours@eca.europa.eu w ciągu 10 dni od daty powiadomienia kandydata o decyzji podjętej przez komisję rekrutacyjną.

II. Zażalenia

Zgodnie z art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego kandydat, w ciągu trzech miesięcy od powiadomienia go o decyzji Trybunału o odrzuceniu jego kandydatury, może złożyć pisemne zażalenie na tę decyzję, wysyłając je na następujący adres:

The Secretary General

European Court of Auditors

12, rue Alcide De Gasperi

L-1615 Luxembourg

LUXEMBOURG

III. Procedura odwoławcza

Zgodnie z art. 91 regulaminu pracowniczego kandydat, dla którego decyzja o odrzuceniu zażalenia wiąże się z niekorzystnymi skutkami, ma prawo wnieść od niej odwołanie do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Odwołanie musi zostać wniesione przez prawnika w terminie trzech miesięcy od otrzymania przez kandydata powiadomienia o decyzji o odrzuceniu zażalenia.

IV. Skargi do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich

Jeżeli kandydat jest zdania, że podczas rozpatrywania jego zgłoszenia doszło ze strony Europejskiego Trybunału Obrachunkowego do nieprawidłowości administracyjnych, może złożyć skargę do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich po uprzednim skontaktowaniu się z Trybunałem w celu rozstrzygnięcia sporu. Skargę należy złożyć na piśmie w ciągu dwóch lat od momentu powzięcia wiedzy o faktach istotnych dla sprawy. Stosowny formularz elektroniczny jest dostępny na stronie internetowej Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Złożenie skargi do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich nie wstrzymuje biegu terminów na wniesienie odwołania wspomnianych powyżej.

2 Wykaz nie jest wyczerpujący.
3 W tym przypadku odpowiednie doświadczenie zawodowe oznacza doświadczenie zawodowe uzyskane na stanowisku
4 Skład komisji rekrutacyjnej zostanie podany na stronie internetowej Trybunału.
5 Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024