Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie przyszłego finansowania przez UE sieci radiowej Euranet Plus (2021/2708(RSP))

Przyszłe finansowanie przez UE sieci radiowej Euranet Plus

P9_TA(2021)0297

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie przyszłego finansowania przez UE sieci radiowej Euranet Plus (2021/2708(RSP))

(2022/C 67/19)

(Dz.U.UE C z dnia 8 lutego 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 167 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 5 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej oraz Protokół nr 2 do Traktatów w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności,

- uwzględniając art. 11 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając decyzję Komisji z dnia 18 marca 2021 r. w sprawie finansowania działań multimedialnych oraz przyjęcia programu prac na rok 2021, wraz z załącznikiem,

- uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie przyszłego finansowania przez UE sieci radiowej Euranet Plus (0-000036/2021 - B9-0023/2021),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Kultury i Edukacji,

A. mając na uwadze, że radio okazało się kluczowym środkiem komunikacji z obywatelami na temat spraw UE;

B. mając na uwadze, że w większych i bardziej zaludnionych państwach członkowskich regionalne i lokalne stacje radiowe, dzięki swojej bardzo wysokiej penetracji rynku, często oferują uprzywilejowany dostęp do treści związanych z UE dla znacznej grupy słuchaczy i skutecznie przyczyniają się do zachowania języków mniejszości;

C. mając na uwadze, że chociaż radio może stać się kluczowym środkiem przekazu w krajobrazie medialnym, który w znacznym stopniu uległ cyfryzacji, cyfryzacja nadawania dźwięku w UE jest procesem długoterminowym, który wymaga od stacji i sieci radiowych opracowania planów przejściowych, rozłożenia niezbędnych inwestycji i zamortyzowania pełnego wpływu gospodarczego tej zmiany;

D. mając na uwadze, że założona w 2007 r. Euranet Plus to jedyna w swoim rodzaju sieć stacji radiowych w UE, która relacjonuje wydarzenia w Europie z perspektywy ponadnarodowej; mając na uwadze, że od czasu utworzenia sieci jej działalność operacyjna jest finansowana głównie ze środków UE; mając na uwadze, że w skład Euranet Plus wchodzi obecnie 13 wiodących nadawców publicznych i prywatnych z 13 państw członkowskich, którzy łącznie docierają każdego dnia do ponad 15 milionów słuchaczy 1 , oraz że sieć oferuje swoim członkom wyjątkowy wachlarz wysokiej jakości usług produkcyjnych, nadawczych i redakcyjnych, spełniając tym samym wymogi art. 195 rozporządzenia finansowego 2  w zakresie szczególnych cech działalności wymagającej określonego rodzaju podmiotu;

E. mając na uwadze, że obecna umowa o dotację z Euranet Plus - o wartości 2,16 mln EUR rocznie - ma wygasnąć 31 grudnia 2021 r.;

F. mając na uwadze, że Parlament Europejski powiadomiono o decyzji Komisji w sprawie przyszłego modelu finansowania działań multimedialnych pismem komisarza T. Bretona z 18 stycznia 2021 r., w którym stwierdzono, że umowa o dotację z Euranet Plus nie zostanie przedłużona i zastąpi ją konkurencyjne roczne zaproszenie do składania wniosków, które zostanie ogłoszone w 2021 r.;

G. mając na uwadze, że choć wyraźnie zalecono to w niedawnej kontroli, Komisja nie zaangażowała się w strategiczny dialog z Euranet Plus, zanim podjęła decyzję w sprawie przyszłego finansowania radiofonii;

H. mając na uwadze, że Komisja Kultury i Edukacji (CULT) wielokrotnie zwracała się do Komisji o włączenie jej w proces decyzyjny dotyczący działań multimedialnych, przekazała Komisji swoje głębokie przekonanie, że planowane podejście jest niesprawiedliwe wobec Euranet Plus, która jako ogólnoeuropejska sieć radiowa z misją służby publicznej zasługuje na traktowanie jako wyjątkowego partnera w promowaniu integracji i różnorodności mediów w UE, oraz wyraziła - zarówno ustnie, jak i pisemnie - swój zasadniczy sprzeciw wobec planowanych przez Komisję szybkich zmian w finansowaniu przez UE radiofonii, które mogą zakłócić ciągłość usług;

I. mając na uwadze, że 18 marca 2021 r. Komisja zgodnie z planem przystąpiła do przyjęcia decyzji w sprawie finansowania działań multimedialnych oraz do przyjęcia programu prac na rok 2021; mając na uwadze, że Komisja dała jasno do zrozumienia poprzez wielokrotną wymianę poglądów z pracownikami i komisarzami, że zamierza podtrzymać decyzję dotyczącą przyszłego finansowania UE dla Euranet Plus, całkowicie lekceważąc wolę polityczną Parlamentu w tej sprawie;

J. mając na uwadze, że model finansowania oparty na corocznych otwartych zaproszeniach do składania wniosków o bardzo ograniczonym czasie trwania nie jest zrównoważony finansowo; mając na uwadze, że ogłoszenie zaproszenia w tym roku, bez środków przejściowych, jest niesprawiedliwe wobec Euranet Plus, wieloletniego i zaufanego partnera, uniemożliwia sieci opracowanie długoterminowego planu rozwoju w zakresie przejścia na technologię cyfrową i inwestowania w dalsze doskonalenie swoich produktów i usług oraz może doprowadzić do likwidacji organizacji i zwolnienia jej pracowników na początku 2022 r.;

1. wzywa Komisję, aby uznała wyjątkowy charakter Euranet Plus jako niezależnej sieci radiowej, która z powodzeniem wypełnia lukę informacyjną między UE a jej obywatelami, zwiększając ich zrozumienie wszystkich dziedzin kształtowania polityki UE oraz promując debatę na ten temat; podkreśla, że Euranet Plus łączy zdolności produkcyjne i nadawcze, zapewniając wysokiej jakości usługi redakcyjne dla stowarzyszonych stacji radiowych i samej agencji, która planuje koprodukcje, promuje wymianę i produkuje ogólnoeuropejskie, dostosowane do potrzeb i dostępne na żądanie formaty dla swoich członków; stwierdza, że Euranet Plus stanowi zatem wyjątkową platformę dla licznej grupy nadawców publicznych i prywatnych, którzy dzięki treściom w 12 językach urzędowych UE docierają codziennie do ponad 15 milionów słuchaczy, którzy w przeciwnym razie mogliby nie interesować się kwestiami związanymi z UE;

2. wzywa do przedłużenia obecnego podstawowego finansowania Euranet Plus w formie przejściowej umowy o dotację na co najmniej dwa lata, aby umożliwić sieci opracowanie długoterminowego planu strategicznego w celu dalszego jej rozwoju do końca 2027 r., z myślą o zwiększeniu liczby członków oraz zasięgu geograficznego i językowego, przygotowaniu się do przejścia na technologię cyfrową oraz inwestowaniu w dalsze ulepszanie produktów i usług; domaga się, by Dyrekcje Generalne Komisji: ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii (DG CONNECT) oraz ds. Budżetu (DG BUDG) utworzyły międzyinstytucjonalną grupę roboczą z udziałem Euranet Plus i komisji CULT w celu znalezienia odpowiednich rozwiązań technicznych służących wdrożeniu wieloletnich ram operacyjnych; podkreśla, że takie środki przejściowe pozwolą organizacji przygotować się do konkurencyjnego, wieloletniego procesu, który mógłby się rozpocząć w 2024 r.; podkreśla, że takie podejście przyniesie największą wartość dodaną pod względem zrównoważonego charakteru, skuteczności i należytego wykorzystania publicznych środków UE w przeciwieństwie do procedur krótkoterminowych, które nie tylko zmuszają beneficjentów do funkcjonowania przy minimum środków finansowych, ale są także bardziej kosztowne pod względem administracyjnym;

3. zwraca się do Komisji o pilną zmianę decyzji z dnia 18 marca 2021 r., aby zagwarantować, że kwota 2,2 mln EUR, przeznaczona na finansowanie działalności w dziedzinie radiofonii w 2022 r. w pkt 2 załącznika do tej decyzji, nie zostanie przyznana w drodze otwartego zaproszenia do składania wniosków, lecz przekazana bezpośrednio Euranet Plus w oparciu o fakt, że organizacja ta nadal spełnia wymogi art. 195 rozporządzenia finansowego;

4. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Oficjalna strona internetowa sieci Euranet Plus, "Our Network" [Nasza sieć].
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024