Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 maja 2022 r. w sprawie osiągnięcia przez kobiety niezależności ekonomicznej dzięki przedsiębiorczości i samozatrudnieniu (2021/2080(INI))

P9_TA(2022)0139
Osiągnięcie przez kobiety niezależności ekonomicznej dzięki przedsiębiorczości i samo- zatrudnieniu Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 maja 2022 r. w sprawie osiągnięcia przez kobiety niezależności ekonomicznej dzięki przedsiębiorczości i samozatrudnieniu (2021/2080(INI))
(2022/C 465/05)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 2 i art. 3 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 8 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 21 ust. 1, art. 23 oraz art. 33 ust. 2 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji z dnia 5 marca 2020 r. pt. "Unia równości: strategia na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025" (COM(2020)0152),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 10 marca 2020 r. zatytułowany "Strategia MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy" (COM(2020)0103),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 1 lipca 2020 r. zatytułowany "Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności" (COM(2020)0274),

- uwzględniając sprawozdanie Komisji z 3 marca 2021 r. pt. "Unia równości: strategia na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021-2030" (COM(2021)0101),

- uwzględniając badanie Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii z 2020 r. zatytułowane "Kobiety w erze cyfrowej",

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 stycznia 2016 r. w sprawie czynników zewnętrznych utrudniających przedsiębiorczość kobiet w Europie 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 28 kwietnia 2016 r. w sprawie równości płci i wzmocnienia pozycji kobiet w erze cyfrowej 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 3 października 2017 r. w sprawie wzmocnienia pozycji gospodarczej kobiet w sektorach prywatnym i publicznym w UE 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 17 kwietnia 2018 r. w sprawie wzmocnienia pozycji kobiet i dziewcząt dzięki sektorowi cyfrowemu 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie zniwelowania przepaści cyfrowej między kobietami a mężczyznami: kobiety w sektorze cyfrowym 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie perspektywy płci w okresie kryzysu związanego z COVID-19 oraz w okresie pokryzysowym 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie europejskiej strategii na rzecz równouprawnienia płci 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie wspierania równouprawnienia płci w kształceniu i pracy zawodowej w dziedzinie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) 8 ,

- uwzględniając badanie zatytułowane "The Professional Status of Rural Women in the EU" [Status zawodowy kobiet mieszkających na obszarach wiejskich w UE], opublikowane w maju 2019 r. przez Departament Tematyczny ds. Praw Obywatelskich i Spraw Konstytucyjnych w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Wewnętrznej Unii Europejskiej,

- uwzględniając badanie zatytułowane "Enhancing Women's Economic Empowerment through Entrepreneurship and Business Leadership in OECD Countries" [Upodmiotowienie ekonomiczne kobiet poprzez przedsiębiorczość i przywództwo biznesowe w państwach OECD], opublikowane w 2014 r. przez Dyrekcję ds. Zatrudnienia, Pracy i Spraw Społecznych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD)],

- uwzględniając badanie zatytułowane "International Survey of Adult Financial Literacy" [Międzynarodowe badanie wiedzy finansowej osób dorosłych], opublikowane w 2020 r. przez OECD,

- uwzględniając rozdział 2 badania zatytułowanego "The Missing Entrepreneurs 2019: Policies for inclusive entrepreneurship" [Brakujący przedsiębiorcy 2019. Strategie polityczne na rzecz przedsiębiorczości sprzyjającej włączeniu społecznemu], opublikowanego w grudniu 2019 r. przez OECD,

- uwzględniając wskaźnik równouprawnienia płci Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE),

- uwzględniając art. 6 Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych,

- uwzględniając cele zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych,

- uwzględniając tablicę wyników dotyczącą kobiet w środowisku cyfrowym,

- uwzględniając badanie zatytułowane "Women's entrepreneurship and self-employment, including aspects of gendered Corporate Social Responsibility" [Przedsiębiorczość i samozatrudnienie, w tym aspekty społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw z uwzględnieniem płci], opublikowane w maju 2020 r. przez Departament Tematyczny ds. Praw Obywatelskich i Spraw Konstytucyjnych w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Wewnętrznej,

- uwzględniając badanie zatytułowane "Funding women entrepreneurs: How to empower growth" [Finansowanie kobiet-przedsiębiorców: jak wzmocnić wzrost], opublikowane w czerwcu 2020 r. przez Wydział Doradztwa w zakresie Finansowania Innowacji Europejskiego Banku Inwestycyjnego,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia (A9-0096/2022),

A. mając na uwadze, że równouprawnienie płci stanowi podstawową wartość i główny cel UE, a także podstawowy warunek pełnego korzystania przez kobiety i dziewczęta z praw człowieka i ma zasadnicze znaczenie dla wzmocnienia ich pozycji, rozwoju ich pełnego potencjału oraz stworzenia zrównoważonego i integracyjnego społeczeństwa; mając na uwadze, że dyskryminacja ze względu na płeć opierająca się na stereotypach i nierównościach w połączeniu z dyskryminacją intersekcjonalną wynikającą m.in. z płci, rasy, pochodzenia etnicznego lub społecznego bądź niepełnosprawności, orientacji seksualnej, tożsamości płciowej lub ekspresji płciowej ma negatywne skutki społeczne i gospodarcze oraz wpływa na sposób, w jaki kobiety doświadczają wyzwań, w tym w dążeniu do przedsiębiorczości i samozatrudnieniu;

B. mając na uwadze, że przedsiębiorczość kobiet zwiększa emancypację i wzmocnienie pozycji kobiet; mając na uwadze, że w latach 2014-2018 mediana rocznych dochodów przedsiębiorców pracujących w pełnym wymiarze czasu pracy była taka sama dla kobiet i mężczyzn 9 ; mając na uwadze, że niezależność ekonomiczna i wzmocnienie pozycji kobiet ma centralne znaczenie dla realizacji praw kobiet i równouprawnienia płci oraz obejmuje zdolność do równego udziału w rynkach pracy, dostęp do zasobów produkcyjnych i kontrolę nad nimi, kontrolę nad własnym czasem, życiem i ciałem, samorealizację oraz znaczący udział w podejmowaniu decyzji ekonomicznych na wszystkich poziomach; mając na uwadze, że propagowanie niezależności ekonomicznej wymaga wzmocnienia przedsiębiorczości kobiet i ich samozatrudnienia oraz że muszą mu towarzyszyć odpowiednie środki zapewniające równy udział kobiet w rynkach pracy, równe wynagrodzenie za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości, dostęp do godnej pracy oraz podział i uznanie obowiązków domowych i opiekuńczych;

C. mając na uwadze, że kobiety stanowią najbardziej wartościowe i największe niewykorzystane źródło potencjału w zakresie przedsiębiorczości i przywództwa w Europie; mając na uwadze, że w latach 2014-2018 kobiety w państwach OECD miały dwukrotnie większe szanse na założenie własnego przedsiębiorstwa niż kobiety w UE 10 ; mając na uwadze, że kobiety-przedsiębiorcy i kobiety samozatrudnione są niedostatecznie wykorzystywanym źródłem zrównoważonego wzrostu gospodarczego, tworzenia miejsc pracy i potencjału innowacyjnego, oraz mając na uwadze, że propagowanie tego źródła wzrostu jest ważnym narzędziem służącym wzmocnieniu upodmiotowienia ekonomicznego i niezależności kobiet; mając na uwadze, że upodmiotowienie ekonomiczne kobiet zwiększa wydajność i dywersyfikację gospodarczą oraz równość dochodów; mając na uwadze, że samozatrudnienie należy uznać za formę pracy, która przyczynia się do tworzenia miejsc pracy i zmniejszania bezrobocia; mając na uwadze, że badania pokazują, iż kobiety często mają inny styl zarządzania i przywództwa niż mężczyźni oraz że różnorodność płci w zespołach jest korzystna dla społeczeństwa i gospodarki 11 ; mając na uwadze, że wspieranie kobiet-przedsiębiorców i kobiet samozatrudnionych zwiększyłoby również konkurencyjność UE, zatem UE i jej państwa członkowskie powinny promować wszelką działalność przedsiębiorczą, która tworzy miejsca pracy i dochody, a tym samym wartość dodaną dla przedsiębiorstw i społeczeństwa;

D. mając na uwadze, że kobiety na obszarach wiejskich i w regionach w niekorzystnym położeniu częściej angażują się w przedsiębiorczość i samozatrudnienie niż kobiety na obszarach miejskich i bogatych gospodarczo 12 ; mając na uwadze, że możliwości zatrudnienia kobiet na obszarach wiejskich w UE są mniejsze niż mężczyzn na tych obszarach i kobiet na obszarach miejskich; mając na uwadze, że udział kobiet samozatrudnionych na obszarach wiejskich jest nieco wyższy niż łączny udział na wszystkich obszarach; mając na uwadze, że 30 % gospodarstw rolnych w UE prowadzą kobiety samozatrudnione 13 ;

E. mając na uwadze, że względny niedobór kobiet-przedsiębiorców należy uznać za niewykorzystane źródło innowacyjności i rozwoju, zwłaszcza w kontekście transformacji ekologicznej i cyfrowej w Europie oraz ożywienia gospodarczego Europy w następstwie kryzysu związanego z COVID-19; mając na uwadze, że kryzys związany z COVID-19 w nieproporcjonalny sposób dotknął kobiety, a zwłaszcza kobiety pracujące w niepewnych formach zatrudnienia, sektorach sfeminizowanych i gospodarce nieformalnej, i wywarł na nie istotny wpływ gospodarczy i w zakresie zatrudnienia ze względu na zwiększenie obowiązków opiekuńczych i domowych, ograniczony dostęp do zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz praw w tym zakresie, a także przemoc ze względu na płeć i molestowanie; mając na uwadze, że gospodarka europejska może odnieść korzyści ze wzrostu PKB o 16 mld EUR dzięki zachęcaniu większej liczby kobiet do wejścia na cyfrowy rynek pracy; mając na uwadze, że poprawa równouprawnienia płci i wzmocnienie przedsiębiorczości kobiet mają kluczowe znaczenie dla przyspieszenia i wzmocnienia ożywienia gospodarczego w Europie;

F. mając na uwadze, że Unia Europejska pozostaje w tyle za USA i Chinami, jeśli chodzi o rozwój technologii na przykład w zakresie sztucznej inteligencji i technologii łańcucha bloków; mając na uwadze, że w kwietniu 2021 r. wśród najwyżej wycenianych przedsiębiorstw typu startup na świecie znajdowały się głównie przedsiębiorstwa chińskie i amerykańskie; mając na uwadze, że Unia Europejska powinna uznać i wspierać zdolności innowacyjne europejskich kobiet w zakresie rozwoju technologii;

G. mając na uwadze, że kobiety stanowią jedynie 34,4 % osób samozatrudnionych w UE i 30 % właścicieli przedsiębiorstw typu startup, co potwierdza, że największe różnice w traktowaniu kobiet i mężczyzn w dziedzinie przedsiębiorczości występują w Europie i Ameryce Północnej 14 ; mając na uwadze, że tylko 34 % stanowisk kierowniczych w UE zajmują kobiety 15 ; mając na uwadze, że wcześniejsze doświadczenie na stanowiskach kierowniczych zapewnia umiejętności i pewność siebie niezbędne do prowadzenia własnej działalności gospodarczej 16 ; mając na uwadze, że brak ochrony socjalnej, takiej jak płatny urlop chorobowy, macierzyński, ojcowski i wychowawczy, może stanowić problem dla kobiet samozatrudnionych w kilku państwach członkowskich; mając na uwadze, że kobiety samozatrudnione są bardziej narażone na ubóstwo;

H. mając na uwadze, że rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej w UE jest złożone ze względu na różne wymogi i procedury biurokratyczne i administracyjne, co stanowi przeszkodę w zachęcaniu większej liczby kobiet do podejmowania działalności gospodarczej; mając na uwadze, że kobiety napotykają przeszkody, w szczególności natury gospodarczej, ustawodawczej i społecznej, w dążeniu do przedsiębiorczości, które różnią się od przeszkód napotykanych przez mężczyzn; mając na uwadze, że bariery te opierają się na stereotypach związanych z płcią, które przyczyniają się do segregacji płciowej w edukacji, braku specjalnych szkoleń, niższego poziomu zaufania przedsiębiorców, gorszego dostępu do informacji, wsparcia finansowego i rządowego oraz mniejszej liczby narzędzi dla sieci społecznych i biznesowych, uprzedzeń ze względu na płeć i trudności w godzeniu życia zawodowego i rodzinnego ze względu na brak infrastruktury opiekuńczej, w szczególności opieki nad dziećmi, oraz ze względu na stereotyp, zgodnie z którym kobiety wykonują większość obowiązków opiekuńczych i domowych; mając na uwadze, że kobiety częściej niż mężczyźni zgłaszają elastyczne godziny pracy jako motywację do angażowania się w przedsiębiorczość i samozatrudnienie 17 ; mając na uwadze, że przedsiębiorczość kobiet i ich samozatrudnienie mogą być także cennym instrumentem umożliwiającym godzenie życia zawodowego z osobistym; mając na uwadze, że od 2014 do 2018 r. tylko 34,5 % kobiet w UE i 37,7 % kobiet w OECD miało poczucie, że posiada niezbędne umiejętności i wiedzę, aby rozpocząć własną działalność gospodarczą; mając na uwadze, że kobiety niemal o 10 % częściej niż mężczyźni zgłaszają obawę przed niepowodzeniem 18 ; mając na uwadze, że między mężczyznami a kobietami istnieje luka w zakresie wiedzy finansowej; mając na uwadze, że luka ta stanowi dla kobiet barierę w dostępie do finansowania i ogólnie utrudnia im pewne uczestnictwo w działalności gospodarczej i finansowej 19 ;

I. mając na uwadze, że szkodliwe struktury i stereotypy utrwalają nierówność; mając na uwadze, że tradycyjne role związane z płcią i stereotypy płci nadal mają wpływ na podział zadań między kobiety i mężczyzn w domu, w edukacji, w miejscu pracy i w społeczeństwie; mając na uwadze, że nieodpłatną opiekę i pracę w gospodarstwie domowym wykonują głównie kobiety, co ma wpływ na ich zatrudnienie i rozwój kariery zawodowej oraz pogłębia lukę płacową i lukę emerytalną między kobietami i mężczyznami; mając na uwadze, że środki zmierzające do zapewnienia równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, takie jak dyrektywa w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, muszą być pilnie i właściwie transponowane przez państwa członkowskie oraz uzupełnione o dalsze środki w celu zaangażowania większej liczby mężczyzn w nieodpłatną pracę;

https://gemconsortium.org/report/gem-202021-womens-entrepreneurship-report-thriving-through-crisis

J. mając na uwadze, że dostęp do sieci, mentoring i promowanie kobiet-przedsiębiorców jako wzorców do naśladowania są istotne w zachęcaniu kobiet do postrzegania przedsiębiorczości jako kariery zawodowej i w zwiększaniu upodmiotowienia ekonomicznego kobiet; mając na uwadze, że różnorodność wzorców do naśladowania może być atrakcyjna dla kobiet z różnych środowisk;

K. mając na uwadze, że niektóre przedsiębiorstwa prywatne włączyły do swoich strategii społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw takie działania, jak mentoring, tworzenie sieci kontaktów i wsparcie na rzecz zwiększenia dostępu kobiet do finansowania i technologii, aby wspierać przedsiębiorczość kobiet;

L. mając na uwadze, że statystyki pokazują, iż kobiety-przedsiębiorcy napotykają większe trudności niż mężczyźni w pozyskiwaniu środków finansowych i kapitału; mając na uwadze, że przedsiębiorstwa prowadzone przez kobiety nadal stanowią bardzo niewielki odsetek beneficjentów inwestycji; mając na uwadze, że w 2018 r. 93 % całego kapitału zainwestowanego w europejskie przedsiębiorstwa technologiczne trafiło do zespołów założycielskich składających się wyłącznie z mężczyzn 20 ; mając na uwadze, że jedynie 32 % finansowania kapitału wysokiego ryzyka przydzielono przedsiębiorstwom, w których co najmniej jedna kobieta pełni funkcje kierownicze 21 ; mając na uwadze, że innowacje kobiet rzadziej dostrzega się i uznaje za innowacyjne i obiecujące pomysły; mając na uwadze, że pomimo niższego wsparcia finansowego przedsiębiorstw prowadzonych przez kobiety w Europie Środkowej i Wschodniej przedsiębiorstwa te mające siedzibę w tym regionie osiągają lepsze o 96 % wyniki pod względem wydajności kapitałowej niż przedsiębiorstwa zakładane przez mężczyzn 22 ;

M. mając na uwadze, że dane pokazują, iż kobiety-przedsiębiorcy uzyskują wyższe dochody pomimo niższego wsparcia finansowego;

N. mając na uwadze, że jedynie 10 % aniołów biznesu w Europie to kobiety 23  i że kobiety są szczególnie słabo reprezentowane wśród inwestorów na prywatnym rynku kapitałowym w dziedzinie cyfryzacji; mając na uwadze, że na całym świecie kobiety zajmują jedynie 10 % wszystkich stanowisk wyższego szczebla w przedsiębiorstwach private equity i venture capital 24 ; mając na uwadze, że z różnych badań wynika, iż zarządzający inwestycjami zazwyczaj zapewniają wsparcie kapitałowe osobom, które są podobne do nich samych, i zazwyczaj zatrudniają takie osoby, co stawia kobiety, szczególnie te pochodzące ze zróżnicowanych środowisk i borykające się z dyskryminacją intersekcjonalną (między innymi z powodu pochodzenia rasowego, etnicznego lub społeczno-gospodarczego), w wyraźnie niekorzystnej sytuacji; mając na uwadze, że przedsiębiorstwa venture capital, w których partnerami są kobiety, od dwóch do trzech razy częściej inwestują w przedsiębiorstwa prowadzone przez kobiety 25 ; mając na uwadze, że niedobór kobiet na stanowiskach decyzyjnych w firmach venture capital jest jednym z głównych źródeł utrzymującej się luki w finansowaniu przedsiębiorstw prowadzonych przez kobiety w UE 26 ; mając na uwadze, że kolejną główną przyczyną utrzymującej się luki w finansowaniu przedsiębiorstw prowadzonych przez kobiety w UE jest to, że kobiety rzadziej niż mężczyźni poszukują finansowania zewnętrznego, takiego jak kredyty bankowe, kapitał wysokiego ryzyka czy finansowanie z programów państwowych, a zamiast tego decydują się na samofinansowanie z oszczędności osobistych lub środków pochodzących od członków rodziny 27 ; mając na uwadze, że wdrożenie środków mających na celu osiągnięcie sprawiedliwej reprezentacji kobiet i stworzenie zrównoważonego pod względem płci ekosystemu finansowego, stworzenie bardziej przyjaznego otoczenia na szczeblu UE i zapewnienie wystarczających środków budżetowych ma zasadnicze znaczenie dla stworzenia zarówno niezbędnych warunków finansowania, jak i podstawowej sieci kobiet-inwestorów, aby przedsiębiorstwa prowadzone przez kobiety rozwijały się;

europejskiego rynku na wczesnym etapie rozwoju], EBAN, Bruksela, 2019 r.

O. mając na uwadze, że sześć państw członkowskich utworzyło jedenaście prywatnych funduszy w celu wypełnienia luki w finansowaniu kobiet-przedsiębiorców oraz że w ramach tych funduszy uwzględnia się aspekt wsparcia kobiet w ujęciu płci wśród kryteriów inwestycyjnych; mając na uwadze, że na niektóre z tych funduszy przeznaczono wsparcie krajowe lub unijne, co świadczy o ważnej roli polityki publicznej w promowaniu przedsiębiorczości 28 ;

P. mając na uwadze, że skuteczne mierzenie przedsiębiorczości w UE wiąże się z wyzwaniami;

Q. mając na uwadze, że mniej niż 8 % dyrektorów generalnych czołowych przedsiębiorstw to kobiety;

R. mając na uwadze, że w 2018 r. 59 % naukowców i inżynierów w UE było mężczyznami, a jedynie 41 % kobietami, co stanowi lukę wynoszącą 18 % 29 ; mając na uwadze, że normy społeczne, stereotypy, zniechęcenie kulturowe oraz oczekiwania dotyczące płci związane z wyborem zawodu, utrwalane często w materiałach edukacyjnych i programach nauczania, to dwa główne czynniki powodujące segregację płciową w szkolnictwie wyższym i na rynku pracy;

S. mając na uwadze, że do zapewnienia zróżnicowania treści i produktów w Europie niezbędna jest taka sama liczba kobiet i mężczyzn jako przedsiębiorców; mając na uwadze, że w latach 2014-2018 w UE startupy prowadzone przez kobiety oferowały nowe produkty i usługi równie często, jak przedsiębiorstwa prowadzone przez mężczyzn 30 , co pokazuje, że kobiety i mężczyźni muszą być postrzegani jako osiągający równie dobre wyniki w zakresie innowacji; mając na uwadze, że zachęcanie większej liczby kobiet do stawania się przedsiębiorcami może poprawić jakość i różnorodność innowacji, produktów i usług;

T. mając na uwadze, że Europejska Sieć Ambasadorek Przedsiębiorczości zorganizowała dotychczas ponad 650 spotkań krajowych i dotarła do ponad 61 000 przyszłych kobiet-przedsiębiorców; mając na uwadze, że jej ambasadorki wsparły utworzenie ponad 250 nowych przedsiębiorstw prowadzonych przez kobiety, a także kilku kolejnych klubów tworzenia sieci kontaktów i wspierania biznesu dla kobiet 31 ;

U. mając na uwadze, że w 2020 r. więcej osób znało kogoś, kto zakończył działalność gospodarczą, niż kogoś, kto ją rozpoczął 32 , co przypomina o znaczeniu zapewnienia sprzyjających warunków dla każdego rodzaju przedsiębiorczości, a także utrzymywania kontaktów z innymi gospodarkami, stałego wyczulenia na nowe możliwości oraz zabezpieczenia miejsc pracy przyszłości;

V. mając na uwadze, że luka płacowa między kobietami i mężczyznami w UE wynosi 14,1 % i w ciągu ostatniej dekady zmieniła się jedynie minimalnie; mając na uwadze, że 24 % luki płacowej między kobietami i mężczyznami jest związane z nadreprezentacją kobiet w stosunkowo nisko opłacanych sektorach, takich jak opieka, zdrowie i edukacja;

W. mając na uwadze, że prowadzenie przedsiębiorstwa wymaga posiadania wiedzy i umiejętności; mając na uwadze, że podniesienie poziomu wykształcenia kobiet i dziewcząt przyczynia się do wzmocnienia ich pozycji gospodarczej i wzrostu gospodarczego bardziej sprzyjającego włączeniu społecznemu; mając na uwadze, że kształcenie przez całe życie, podnoszenie kwalifikacji i przekwalifikowanie, zwłaszcza w celu dotrzymywania kroku szybkiej transformacji technologicznej i cyfrowej, zwiększa ich możliwości zawodowe i jest ważne dla zdrowia, dobrostanu i jakości życia kobiet i dziewcząt;

X. mając na uwadze, że przedsiębiorczość powinna być dostępna dla wszystkich kobiet, także dla kobiet z niepełnosprawnościami, kobiet starszych oraz kobiet wywodzących się z mniejszości rasowych lub etnicznych; mając na uwadze, że kobiety z niepełnosprawnościami mogą mieć więcej trudności przy zakładaniu własnej firmy; mając na uwadze, że przedsiębiorczość starszych kobiet nie jest propagowana, chociaż należy je postrzegać jako cenny i niewykorzystany potencjał wzrostu gospodarczego; mając na uwadze, że propagowanie przedsiębiorczości wśród migrantek może stwarzać ogromne możliwości ich integracji na rynku pracy oraz sprzyjać ich niezależności ekonomicznej i wzmocnieniu ich pozycji;

Programy przedsiębiorczości, kształcenie i rozwijanie kompetencji

1. podkreśla, że przedsiębiorczość kobiet przyczynia się do zwiększenia ich niezależności ekonomicznej i wzmocnienia ich pozycji, co jest podstawowym warunkiem wstępnym osiągnięcia równouprawnienia płci w społeczeństwach i powinno być wspierane i propagowane w całej UE; zwraca uwagę, że niezależność ekonomiczna kobiet umacnia ich równe uczestnictwo w rynku pracy, zapewnia kontrolę nad zasobami produkcyjnymi i zwiększa udział w podejmowaniu decyzji ekonomicznych na wszystkich szczeblach, a także wzmacnia ich pozycję gospodarczą i samostanowienie, co ma zasadnicze znaczenie dla realizacji praw kobiet i równouprawnienia płci; podkreśla, że do działalności gospodarczej należy zachęcać każdą kobietę, która chce ją podjąć, ponieważ prowadzenie działalności przyczynia się do tworzenia miejsc pracy i generuje dochody, a tym samym tworzy wartość dodaną dla gospodarki i całego społeczeństwa; wzywa Komisję do podjęcia intensywniejszych starań na rzecz zwiększenia stopy zatrudnienia kobiet w Europie i ułatwienia im dostępu do rynku pracy, w tym poprzez zwiększenie zachęt do promowania przedsiębiorczości kobiet; z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji dotyczący dyrektywy w sprawie przejrzystości wynagrodzeń;

2. ubolewa, że kobiety nie zakładają i nie prowadzą działalności gospodarczej tak często jak mężczyźni; wzywa państwa członkowskie do wprowadzenia przyjaznych dla przedsiębiorstw reform promujących równouprawnienie i wzmacniających przedsiębiorczość kobiet; wzywa do dokładnego zbadania na szczeblu UE potrzeb kobiet i ich udziału w rynku pracy, a także poziomej i pionowej segregacji na rynku pracy;

3. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy Komisji takie jak Women TechEU czy program "Wiodąca rola kobiet" Europejskiej Rady ds. Innowacji oraz utworzenie różnych europejskich sieci dla kobiet-przedsiębiorców; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby bardziej aktywnie propagowały takie inicjatywy poprzez skoncentrowanie się na zrównoważonym potencjale wzrostu UE oraz by wspierały osiągnięcia kobiet-przedsiębiorców w całej ich różnorodności; zachęca Komisję do wzmocnienia sieci skupiających się na przedsiębiorczości kobiet na szczeblu europejskim, aby pobudzić innowacje i współpracę między sieciami krajowymi, unijnymi i międzynarodowymi; zauważa, że ściślejsza współpraca transgraniczna między kobietami-przedsiębiorcami może wzmocnić rynek wewnętrzny Unii Europejskiej;

4. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby włączały partnerstwa publiczno-prywatne do swoich inicjatyw, ponieważ przedsiębiorstwa prywatne mogą odgrywać cenną rolę jako doradcy oraz przekazywać odpowiednie i specjalistyczne umiejętności kobietom-przedsiębiorcom; wzywa Komisję, aby ułatwiła tworzenie ogólnoeuropejskiej sieci kontaktów kobiet-przedsiębiorców oraz wspierała ich współpracę; zwraca się do Komisji o realizowanie programów propagujących kreatywność i innowacje, o zapewnianie przedsiębiorczości na rynku zatrudnienia oraz o umożliwienie kobietom wnoszenia wartości dodanej w społeczeństwie;

5. podkreśla, że relacje mentorskie pomiędzy doświadczonymi i początkującymi przedsiębiorcami mogą być korzystne dla obu stron i pomóc w zwiększaniu wiedzy na temat przedsiębiorczości, rozwiewaniu wątpliwości związanych z podejmowaniem działalności gospodarczej oraz wspieraniu wymiany informacji i porad wśród kobiet-przedsiębiorców;

6. podkreśla, że konieczne jest i ważne uznanie i lansowanie kobiet-przedsiębiorców i kobiet-inwestorów jako wzorców do naśladowania i mentorów oraz dopilnowanie, aby wzorce te reprezentowały kobiety w całej ich różnorodności; odnotowuje w związku z tym Europejską Nagrodę dla Innowatorek za 2021 r. i Europejską Sieć Ambasadorek Przedsiębiorczości, która zachęca kobiety do rozważenia przedsiębiorczości jako kariery zawodowej; wzywa Komisję do wyróżnienia wybitnych kobiet-przedsiębiorców i inwestorek jako wzorów do naśladowania poprzez uruchomienie ogólnoeuropejskiej kampanii zwiększającej świadomość na temat potencjału przedsiębiorczości, skierowanej głównie do kobiet, oraz przeprowadzenie studiów przypadków dotyczących kobiet-przedsiębiorców;

7. wzywa Komisję, aby wraz z państwami członkowskimi opracowała strategię mającą na celu zapewnienie znaczącej reprezentacji wszystkich kobiet z różnych środowisk na stanowiskach decyzyjnych oraz przedstawiła konkretne działania i strategie polityczne na rzecz promowania ich upodmiotowienia ekonomicznego; apeluje o dopilnowanie, aby wszystkie środki na rzecz przedsiębiorczości kobiet uwzględniały perspektywę intersekcjonalną, by zagwarantować, że wszystkie kobiety otrzymają odpowiednią pomoc i wsparcie oraz że żadna kobieta nie zostanie pozostawiona sama sobie;

8. z zadowoleniem przyjmuje publiczne i prywatne programy przedsiębiorczości kobiet w państwach członkowskich, które obejmują aspekty tworzenia sieci kontaktów, mentoringu, szkoleń, usług coachingowych i doradczych oraz profesjonalne doradztwo w sprawach prawnych i podatkowych, mające na celu wspieranie kobiet-przedsiębiorców i doradzanie im oraz promowanie ich niezależności ekonomicznej; zauważa, że publicznie dostępne w siedmiu państwach członkowskich sprawozdania i relacje wskazują na pozytywny wpływ tych programów; wzywa Komisję oraz EIGE, aby gromadziła dane segregowane według płci ze wszystkich państw członkowskich i analizowała wpływ programów przedsiębiorczości kobiet; wzywa Komisję i państwa członkowskie do wymiany najlepszych praktyk w celu wzmocnienia i podniesienia odsetka kobiet-przedsiębiorców i kobiet samozatrudnionych w UE; wzywa państwa członkowskie do promowania dobrze przemyślanej strategii szkoleniowej, aby zadbać o różne poziomy szkolenia, od zwiększania świadomości i informowania po specjalistyczne i zaawansowane szkolenia, a także do uznania różnych możliwości i ograniczeń związanych ze specyficznymi środowiskami biznesowymi oraz szerokiego zakresu cech i potrzeb kobiet-przedsiębiorców, ze szczególnym uwzględnieniem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym; podkreśla potrzebę tworzenia punktów kompleksowej obsługi oferujących na przykład kursy i szkolenia w szerokim zakresie dyscyplin, takich jak księgowość i marketing, dla przedsiębiorców mających niewielkie bądź zerowe doświadczenie lub kwalifikacje; zauważa, że ta inicjatywa może zachęcić więcej kobiet do podjęcia działalności gospodarczej;

9. zachęca Komisję oraz EIGE do udostępniania aktualnych i porównywalnych danych statystycznych na potrzeby analizy znaczenia gospodarczego przedsiębiorców i osób samozatrudnionych oraz różnych kategorii przedsiębiorców i osób samozatrudnionych w odniesieniu do przemysłu i płci z myślą o określeniu odsetka kobiet-przedsiębiorców i osób samozatrudnionych; ponownie wzywa Komisję i państwa członkowskie do lepszego gromadzenia danych segregowanych według płci, statystyk oraz badań i analiz uwzględniających kryterium płci, w szczególności w odniesieniu do udziału kobiet w rynku pracy oraz takich obszarów, jak zatrudnienie nieformalne, przedsiębiorczość, dostęp do finansowania i usług zdrowotnych, praca nieodpłatna, ubóstwo i wpływ systemów ochrony socjalnej; przypomina w tym względzie o roli EIGE i wzywa Komisję, aby wykorzystała te dane do skutecznego wdrożenia ocen wpływu w aspekcie płci w swojej polityce i swoich programach oraz w polityce i programach innych agencji i instytucji UE;

10. apeluje w szczególności o szersze propagowanie wśród kobiet przedmiotów STEM, edukacji cyfrowej i wiedzy finansowej oraz o informowanie o nich w celu walki z utrzymującymi się stereotypami w edukacji, szkoleniach, programach szkolnych i doradztwie zawodowym; apeluje o dopilnowanie, aby więcej kobiet trafiało do tych sektorów, co pozwoliłoby na stosowanie bardziej zróżnicowanych stylów zarządzania i przywództwa, które wniosłyby wartość dodaną do tych sektorów i przyczyniały się do ich rozwoju; podkreśla znaczenie poszerzenia horyzontu przedsiębiorczości kobiet o więcej sektorów niż STEM i IT oraz propagowania różnych form przedsiębiorczości; wzywa Komisję i państwa członkowskie do wdrożenia środków mających na celu zwiększenie dywersyfikacji przedsiębiorczości oraz do propagowania społecznych i zbiorowych form przedsiębiorczości kobiet; z zadowoleniem przyjmuje specjalne szkolenia, badania i analizy w dziedzinie przedsiębiorczości; podkreśla znaczenie propagowania wśród kobiet edukacji i karier zawodowych w finansach w celu wspierania rozwoju niezawodnej sieci kobiet-inwestorów, a jednocześnie podkreśla potrzebę wzmocnienia pozycji kobiet, tak aby były niezależne pod względem ekonomicznym i dobrze prosperujące jako przedsiębiorcy;

11. ubolewa nad niedostateczną reprezentacją kobiet na stanowiskach kierowniczych oraz podkreśla potrzebę wsparcia równości kobiet i mężczyzn na wszystkich szczeblach procesu decyzyjnego w biznesie i zarządzaniu; wzywa do szybkiego rozpoczęcia procesu negocjacji dotyczących dyrektywy w sprawie kobiet w zarządach; podkreśla konieczność zapewnienia większej ilości i lepszej jakości informacji na temat przedsiębiorczości jako atrakcyjnej opcji zawodowej, zarówno dla młodych kobiet w wieku szkolnym, jak i dla kobiet poza rynkiem pracy, które rozważają rozpoczęcie pracy lub powrót do pracy; wzywa Komisję do propagowania programów wspierania przedsiębiorczości dla osób starszych i zauważa, że mogą one dotrzeć do kobiet wykluczonych z rynku pracy; podkreśla, że należy propagować strategie polityczne na rzecz stymulowania szybko rozwijających się przedsiębiorstw, a także wzrostu i rozwoju w średnich i większych przedsiębiorstwach, aby zagwarantować, że większa liczba kobiet zostaje przedsiębiorcami, i wspierać zrównoważony wzrost; wzywa państwa członkowskie i Komisję do dalszego zwiększania świadomości wśród kobiet-przedsiębiorców na temat strategii politycznych dotyczących wsparcia oraz do zmniejszenia biurokratycznych i administracyjnych barier w dostępie do programów wspierania przedsiębiorczości; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki na rzecz propagowania wsparcia ze strony ekspertów i konsultantów, którzy jako mentorzy mogą budować pewność siebie kobiet-przedsiębiorców i towarzyszyć im na wszystkich etapach procesu przedsiębiorczości, przy uwzględnieniu wszystkich związanych z tym aspektów, takich jak między innymi: przepisy, kwestie podatkowe, administracyjne, ekonomiczne, księgowość, prawo, aspekty formalne oraz dotyczące zatrudnienia i rekrutacji pracowników;

12. wzywa do uznania potencjału przedsiębiorczości kobiet we wszystkich sektorach i dziedzinach edukacji, w tym w dziedzinach zdominowanych przez kobiety, takich jak opieka zdrowotna i nauczanie; podkreśla potrzebę zadbania o możliwości dalszego szkolenia oraz przekwalifikowania dla pracowników oraz osób zamierzających przejść z zatrudnienia na prowadzenie własnej działalności gospodarczej; wzywa Komisję do promowania uczenia się przez całe życie dla wszystkich; podkreśla, że wymiar przedsiębiorczości musi również zostać uznany we wszystkich programach na rzecz młodzieży na szczeblu europejskim; zachęca państwa członkowskie oraz władze regionalne i lokalne do inwestowania w programy nabywania nowych kwalifikacji zawodowych i podnoszenia kwalifikacji kobiet samo- zatrudnionych oraz kobiet-przedsiębiorców, ze szczególnym uwzględnieniem nabywania nowych kwalifikacji zawodowych w dziedzinie wiedzy finansowej;

Dostęp do kapitału

13. podkreśla, że należy uznać przedsiębiorczość kobiet i ich samozatrudnienie za rentowne przykłady inwestycji oraz za źródła wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy;

14. wzywa państwa członkowskie i Komisję, aby zwiększały świadomość i ułatwiały dostęp do finansowania kobietom-przedsiębiorcom i kobietom samozatrudnionym, w tym do alternatywnych form finansowania, zapewniając im dostępność finansowania; zauważa, że kobiety-przedsiębiorcy chętniej korzystają z alternatywnych źródeł, takich jak pożyczki społecznościowe i platformy finansowania; zauważa, że w niektórych przypadkach mikrokredyty okazały się skuteczne w motywowaniu większej liczby kobiet do zakładania własnych przedsiębiorstw; uznaje wpływ polityki finansowania i pozytywny skutek, jaki może mieć ona dla kobiet; zachęca państwa członkowskie oraz władze regionalne i lokalne do korzystania z istniejących europejskich funduszy strukturalnych w celu ukierunkowania i wspierania kobiet-przedsiębiorców i kobiet samozatrudnionych; wzywa Komisję do utworzenia europejskiej sieci inwestorów świadomych aspektu płci; uważa, że sieć taka będzie w stanie zapewnić przedsiębiorstwom prowadzonym przez kobiety odpowiednie kontakty, sieci i możliwości finansowania; podkreśla potrzebę prowadzenia kampanii uświadamiających i informacyjnych na temat obecnych i przyszłych możliwości finansowania przez UE dla kobiet-przedsiębiorców, aby zapewnić dostosowane do potrzeb wsparcie dla kobiet będących właścicielami przedsiębiorstw i kobiet-przedsiębiorców oraz zwiększyć widoczność kobiet będących liderami, tak aby mogły one zapewnić silniejsze wzorce do naśladowania i przełamać panujące stereotypy; wzywa Komisję do opracowania planu działania na rzecz przedsiębiorczości kobiet jako części programu Small Business Act oraz do zorganizowania w jego ramach ogólnoeuropejskiego wydarzenia poświęconego przedsiębiorczości, innowacjom i inwestycjom, które zgromadzi naukowców, przedsiębiorców, przedsiębiorstwa typu startup, a przede wszystkim inwestorów na niepublicznym rynku kapitałowym, aby sprzyjać powstawaniu nowych możliwości biznesowych dla kobiet;

15. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki specjalnych prywatnych funduszy inwestycyjnych uwzględniających kryteria płci w ocenach inwestycji z myślą o rozwiązaniu problemu niedofinansowania przedsiębiorstw prowadzonych przez kobiety; wzywa Komisję, aby wspierała programy współinwestycyjne z udziałem funduszy venture capital i aniołów biznesu, które koncentrują się na inwestycjach na rzecz kobiet i programów mentorskich dla kobiet-przedsiębiorców; uważa, że byłoby to zdecydowane działanie na rzecz rozwoju ekosystemu od podstaw;

16. z zadowoleniem przyjmuje publiczne i prywatne fundusze wdrażające politykę równouprawnienia płci, różnorodności i integracji; zwraca w związku z tym uwagę na inicjatywę dotyczącą zaangażowania na rzecz różnorodności, będącą pierwszą taką inicjatywą na świecie, w ramach której fundusze prywatne zobowiązały się do pomiaru i śledzenia reprezentacji płci oraz do corocznego i publicznego przedstawiania ustaleń;

17. podkreśla ważną rolę mikrokredytów w usprawnieniu integracji finansowej kobiet poprzez pokonywanie barier rynkowych i społecznych na rynkach finansowych; zauważa, że zaletą mikrofinansowania jest możliwość zapewnienia kobietom-przedsiębiorcom silnych zachęt do zakładania trwałej działalności gospodarczej, gdyż muszą one spłacić zaciągniętą pożyczkę, a instrument ten opracowano specjalnie na potrzeby osób, które mają trudności z uzyskaniem dostępu do kredytów konwencjonalnych;

18. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby systematycznie śledziły i monitorowały dane segregowane według płci w całej Unii, co pozwoli zapewnić wysokiej jakości dane dotyczące unijnych i krajowych programów finansowania; przypomina ponadto, jak ważne jest gromadzenie danych dotyczących równości w celu uzyskania informacji na temat doświadczeń intersekcjonalnych związanych z dyskryminacją, oraz podkreśla, że mogłoby to stanowić podstawę do podejmowania bardziej świadomych decyzji politycznych w przyszłości i zwiększania niezależności gospodarczej kobiet; zauważa, że należy uwzględnić wymiar przedsiębiorczości kobiet w kształtowaniu polityki dotyczącej przedsiębiorstw i MŚP, aby zapewnić odpowiednie ramy polityczne sprzyjające rozwojowi przedsiębiorczości kobiet i innowacje wynikające z różnorodności;

Lepsze ramy dla kobiet-przedsiębiorców

19. wzywa państwa członkowskie do wdrożenia zalecenia Rady z 2019 r. w sprawie zapewnienia wszystkim osobom samozatrudnionym skutecznego dostępu do systemów ochrony socjalnej i uprawnień z tytułu takiej ochrony, w tym do emerytur i urlopów, oraz do wdrożenia wszystkich zasad określonych w Europejskim filarze praw socjalnych jako sposobu na zagwarantowanie niedyskryminacji i wspieranie równouprawnienia płci;

20. wzywa państwa członkowskie i Komisję, aby wprowadziły uwzględnianie aspektu płci na wszystkich etapach procesu opracowywania środków wsparcia dla kobiet-przedsiębiorców oraz do konsultacji z różnorodną grupą potencjalnych i obecnych kobiet-przedsiębiorców, co pomoże w dostosowaniu tych środków wsparcia do oczekiwań i potrzeb;

21. podkreśla, że należy usunąć bariery administracyjne utrudniające zakładanie przedsiębiorstw, co pomoże zwiększyć atrakcyjność kariery przedsiębiorcy lub osoby samozatrudnionej w przypadku kobiet, w tym także imigrantek; wzywa państwa członkowskie, aby rozważyły opracowanie znormalizowanych pakietów wymogów administracyjnych dla przedsiębiorców, które należy spełnić na wczesnych etapach zakładania działalności gospodarczej; uważa, że zmniejszy to obciążenie administracyjne w kontaktach z władzami lokalnymi, takimi jak organy podatkowe, gminy itp.;

22. podkreśla potrzebę rozwoju europejskiego ekosystemu innowacji, aby umożliwić większej liczbie kobiet tworzenie zrównoważonych i rentownych przedsiębiorstw i opracowywanie innowacji w celu wsparcia konkurencyjności UE, wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy;

23. wzywa Komisję do niezwłocznego wdrożenia środków określonych w jej komunikacie w sprawie lepszego stanowienia prawa, jak również w strategii na rzecz MŚP.

24. podkreśla potrzebę wytycznych, uproszczonych formularzy, procedur i procesów, które pomogą samozatrudnio- nym kobietom-przedsiębiorcom w poruszaniu się w otoczeniu regulacyjnym, na przykład z myślą o prowadzeniu eksportu; zauważa, że mikroprzedsiębiorstwa, a w szczególności MŚP, już teraz borykają się z brakiem zasobów umożliwiających im poruszanie się wśród wymogów dotyczących zgodności w różnych państwach członkowskich i sprostanie tym wymogom; zachęca Komisję i państwa członkowskie do oceny i, w razie potrzeby, do ulepszenia wytycznych i administracji;

25. z zadowoleniem przyjmuje Program lepszego stanowienia prawa Komisji; uważa, że gotowość Komisji do zastosowania podejścia "jedno więcej - jedno mniej" jest ważnym krokiem w kierunku zminimalizowania obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw, w tym dla startupów oraz MŚP, dzięki czemu dla kobiet bardziej atrakcyjne będzie podjęcie działalności gospodarczej lub samozatrudnienie;

26. wzywa państwa członkowskie do rozważenia większych zachęt podatkowych lub elastycznych struktur podatkowych w celu poprawy warunków ramowych dla przedsiębiorczości i samozatrudnienia; wskazuje jako przykład opodatkowanie przedsiębiorców na wczesnych etapach ich działalności, gdy opodatkowanie wyłącznie dochodów lub opóźnienie płatności podatku w celu zabezpieczenia kapitału może sprawić, że dla kobiet bardziej atrakcyjne będzie podjęcie działalności gospodarczej lub samozatrudnienie;

27. podkreśla, że dla kobiet-przedsiębiorców i kobiet samozatrudnionych ważne są równowaga między życiem zawodowym i prywatnym oraz przystępne cenowo wysokiej jakości usługi socjalne; uznaje, że przedsiębiorczość i samozatrudnienie kobiet zapewniają elastyczność umożliwiającą lepsze godzenie życia zawodowego i prywatnego; uznaje, że ważne jest umożliwienie równego podziału obowiązków domowych i opiekuńczych, aby osiągnąć równowagę między życiem zawodowym i prywatnym, niezbędnej do tego, by kobiety mogły angażować się w przedsiębiorczość i samozatrudnienie; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby zapewniły większą równowagę między życiem zawodowym i prywatnym za pomocą korzystniejszych urlopów macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich i opiekuńczych, elastycznych godzin pracy i placówek opieki nad dziećmi na miejscu oraz przez promowanie pracy zdalnej; podkreśla, że godziny pracy i modele pracy na obszarach wiejskich znacznie różnią się od godzin i modeli pracy na obszarach miejskich oraz że należy oferować opiekę nad dziećmi dostosowaną do szczególnych potrzeb kobiet na różnych obszarach; wzywa państwa członkowskie oraz władze regionalne i lokalne, aby wspierały ramy społeczne, np. w przypadku osób starszych i niesamodzielnych, oraz by zapewniły bardziej elastyczne przepisy dotyczące opieki nad dziećmi i możliwości urlopów rodzicielskich, ponieważ mają one zasadnicze znaczenie dla zachęcania kobiet do podejmowania działalności gospodarczej i umożliwiania im podejmowania działalności gospodarczej; wzywa państwa członkowskie, aby w pełni wdrożyły cele barcelońskie, co zapewni zaspokojenie tych potrzeb poprzez inwestycje w dostępne i przystępne cenowo, wysokiej jakości usługi opieki, a także by zaktualizowały te cele, dzięki czemu kobiety nie będą musiały wybierać między rodziną a uczestnictwem w rynku pracy; podkreśla, że dalsze umożliwianie i ułatwianie podejmowania przez kobiety działalności gospodarczej może odegrać istotną rolę w niwelowaniu luki płacowej między kobietami i mężczyznami w państwach członkowskich; z zadowoleniem przyjmuje działania już podjęte przez niektóre państwa członkowskie w tym zakresie i wzywa je do zapewnienia dostępu do wysokiej jakości usług opieki nad dziećmi i opieki długoterminowej, do wspierania dostępu osób samozatrudnionych oraz do sprawnej i pełnej transpozycji i wdrożenia dyrektywy w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, a także wzywa Komisję do skutecznego monitorowania tego procesu; odnotowuje różnice krajowe w polityce społecznej i podkreśla poszanowanie zasady pomocniczości; podkreśla, że w interesie państw członkowskich leży propagowanie modeli pracy przyjaznych rodzinie;

28. wyraża zaniepokojenie faktem, że w sprawozdaniu specjalnym nr 10/21 w sprawie uwzględniania aspektu płci w budżecie UE Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że Komisja nie wdrożyła w odpowiedni sposób zasady uwzględniania aspektu płci oraz w niewystarczającym stopniu wykorzystywała wskaźniki i dane segregowane według płci; wzywa Komisję, aby wdrożyła sporządzanie budżetu z uwzględnieniem aspektu płci, co pozwoli zapewnić kobietom i mężczyznom równe korzyści z wydatków publicznych, w tym w ramach Next Generation EU i wszystkich środków odbudowy gospodarczej;

o

o o

29. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. C 11 z 12.1.2018, s. 35.
2 Dz.U. C 66 z 21.2.2018, s. 44.
3 Dz.U. C 346 z 27.9.2018, s. 6.
4 Dz.U. C 390 z 18.11.2019, s. 28.
5 Dz.U. C 456 z 10.11.2021, s. 232.
6 Dz.U. C 456 z 10.11.2021, s. 191.
7 Dz.U. C 456 z 10.11.2021, s. 208.
8 Dz.U. C 67 z 8.2.2022, s. 137.
9 OECD, "The Missing Entrepreneurs - Policies for Inclusive Entrepreneurship" [Brakujący przedsiębiorcy - strategie polityczne na rzecz przedsiębiorczości sprzyjającej włączeniu społecznemu], OECD Publishing, Paryż, 2019 r.
10 OECD, "The Missing Entrepreneurs - Policies for Inclusive Entrepreneurship" [Brakujący przedsiębiorcy - strategie polityczne na rzecz przedsiębiorczości sprzyjającej włączeniu społecznemu], OECD Publishing, Paryż, 2019 r.
11 B. Bajcar i J. Babiak, "Gender Differences in Leadership Styles: Who Leads more Destructively?" [Różnice między płciami w stylach przywództwa: kto przewodzi w sposób bardziej destrukcyjny?], 34. konferencja IBIMA, Madryd, listopad 2019 r. https://www.researchgate.net/publication/337534934_Gender_Differences_in_Leadership_Styles_Who_Leads_more_Destructively
12 Departament Tematyczny ds. Praw Obywatelskich i Spraw Konstytucyjnych Parlamentu Europejskiego, "The professional Status of rural women in the EU" [Status zawodowy kobiet na obszarach wiejskich w UE], Bruksela, maj 2019 r., https://www.europarl. europa.eu/RegData/etudes/STUD/2019/608868/IPOL_STU(2019)608868_EN.pdf
13 Tamże.
14 Global Entrepreneurship Monitor, "Women's Entrepreneurship 2020/21: Thriving Through Crisis" [Przedsiębiorczość kobiet 2020/21: rozwijać się pomimo kryzysu], Londyn, 2021 r.
15 Eurostat, "Women in Management" [Kobiety w zarządzaniu], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2020 r.
16 L. Foss, C. Henry, H. Ahl i G. Mikalsen, Women's entrepreneurship policy research: a 30-year review of the evidence [Badanie polityki w dziedzinie przedsiębiorczości kobiet: analiza faktologiczna obejmująca 30 lat].Small Business Economics, 53(2), ss. 409429.
17 OECD, "The Missing Entrepreneurs - Policies for Inclusive Entrepreneurship" [Brakujący przedsiębiorcy - strategie polityczne na rzecz przedsiębiorczości sprzyjającej włączeniu społecznemu], OECD Publishing, Paryż, 2019 r.
18 Tamże.
19 OECD, OECD/INFE 2020 International Survey of Adult Financial Literacy [Międzynarodowe badanie wiedzy finansowej dorosłych], OECD Publishing, Paryż, 2020 r.
20 A. Skonieczna i L. Castellano, "Gender Smart Financing. Investing In and With Women: Opportunities for Europe" [Inteligentne finansowanie z uwzględnieniem aspektu płci. Inwestowanie w kobiety i z kobietami: szanse dla Europy], Dokument konsultacyjny na temat gospodarki europejskiej nr 129, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, lipiec 2020 r.
21 Komisja Europejska i Europejski Bank Inwestycyjny, "Funding women entrepreneurs: How to empower growth" [Finansowanie kobiet-przedsiębiorców: sposoby pobudzenia wzrostu], 2018 r.
22 Women in VC, Experior Venture Fund and Unvconventional, Funding in the CEE Region Through the Lens of Gender Diversity and Positive Impact [Finansowanie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej przez pryzmat różnorodności płci i pozytywnego wpływu], 2021 r.
23 EBAN, "Statistics Compendium - European Early Stage Market Statistics" [Kompendium statystyczne - statystyki dotyczące
24 International Finance Corporation, "Moving Towards Gender Balance in Private Equity and Venture Capital" [Ku równowadze płci w przedsiębiorstwach private equity i venture capital], International Finance Corporation, Waszyngton, 2019 r.
25 Women in VC, Experior Venture Fund and Unvconventional Ventures, Funding in the CEE Region Through the Lens of Gender Diversity and Positive Impact [Finansowanie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej przez pryzmat różnorodności płci i pozytywnego wpływu], w internecie.
26 Komisja Europejska, "Gender Smart Financing. Investing In and With Women: Opportunities for Europe" [Inteligentne finansowanie z uwzględnieniem aspektu płci. Inwestowanie w kobiety i z kobietami: szanse dla Europy], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2020 r.
27 OECD, "The Missing Entrepreneurs - Policies for Inclusive Entrepreneurship" [Brakujący przedsiębiorcy - strategie polityczne na rzecz przedsiębiorczości sprzyjającej włączeniu społecznemu], OECD Publishing, Paryż, 2021 r.
28 Eurofound, "Female entrepreneurship: Public and private funding" [Przedsiębiorczość kobiet: finansowanie publiczne i prywatne], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2019 r.
29 Eurostat, "Women in science and technology" [Kobiety w nauce i technologii], Products Eurostat News, 2 października 2020 r.
30 OECD, "The Missing Entrepreneurs - Policies for Inclusive Entrepreneurship" [Brakujący przedsiębiorcy - strategie polityczne na rzecz przedsiębiorczości sprzyjającej włączeniu społecznemu], OECD Publishing, Paryż, 2019 r.
32 Global Entrepreneurship Monitor, "2021/2022 Global Report - Opportunity Amid Disruption" [Sprawozdanie w ujęciu globalnym 2021/2022 - szansa w zamęcie], GEM, Londyn, 2022 r., https://www.gemconsortium.org/reports/latest-global-report.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.465.54

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 maja 2022 r. w sprawie osiągnięcia przez kobiety niezależności ekonomicznej dzięki przedsiębiorczości i samozatrudnieniu (2021/2080(INI))
Data aktu: 03/05/2022
Data ogłoszenia: 06/12/2022