Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji (COM(2020)0796 - C9-0401/2020 - 2020/0349(COD))P9_TC1-COD(2020)0349Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 4 maja 2022 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/… zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji

P9_TA(2022)0142
Umocnienie mandatu Europolu: współpraca Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzanie danych osobowych przez Europol na potrzeby dochodzeń karnych oraz rola Europolu w dziedzinie badań naukowych i innowacji ***I Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji (COM(2020)0796 - C9-0401/2020 - 2020/0349(COD))

(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(2022/C 465/23)

(Dz.U.UE C z dnia 6 grudnia 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2020)0796),

- uwzględniając art. 294 ust. 2 i art. 88 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którymi wniosek został przedstawiony Parlamentowi przez Komisję (C9-0401/2020),

- uwzględniając art. 294 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając wstępne porozumienie zatwierdzone przez komisję przedmiotowo właściwą na podstawie art. 74 ust. 4 Regulaminu oraz przekazane pismem z dnia 11 lutego 2022 r. zobowiązanie przedstawiciela Rady do zatwierdzenia stanowiska Parlamentu, zgodnie z art. 294 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 59 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A9-0290/2021),

1. przyjmuje poniższe stanowisko w pierwszym czytaniu;

2. przyjmuje do wiadomości oświadczenia Komisji załączone do niniejszej rezolucji, które zostaną opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej;

3. przyjmuje do wiadomości oświadczenie Rady załączone do niniejszej rezolucji, które zostanie opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej;

4. zwraca się do Komisji o ponowne przekazanie mu sprawy, jeśli zastąpi ona pierwotny wniosek, wprowadzi w nim istotne zmiany lub planuje ich wprowadzenie;

5. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

P9_TC1-COD(2020)0349

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 4 maja 2022 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/... zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji

(Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, rozporządzenia (UE) 2022/991.)

ZAŁĄCZNIK 

Oświadczenia Komisji w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 1

Oświadczenie Komisji w sprawie wdrażania mechanizmu, w ramach którego Europol może proponować wprowadzanie wpisów do Systemu Informacyjnego Schengen

W ramach oceny, którą Komisja przeprowadzi na podstawie art. 68 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/794 trzy lata po wejściu w życie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794, Komisja przygotuje sprawozdanie na temat wpływu operacyjnego nowego mechanizmu ustanowionego art. 4 ust. 1 lit. r) rozporządzenia (UE) 2016/794. W ramach tego mechanizmu Europol może proponować państwom członkowskim, na podstawie danych otrzymanych od państw trzecich lub od organizacji międzynarodowych, wprowadzanie - w interesie Unii - wpisów informacyjnych do Systemu Informacyjnego Schengen (SIS), dotyczących osób zaangażowanych w działalność terrorystyczną lub poważną i zorganizowaną przestępczość. Ocena zostanie przeprowadzona w oparciu o sprawozdania Europolu na temat propozycji wpisów do Systemu Informacyjnego Schengen oraz o wpisy wprowadzone przez państwa członkowskie do SIS na podstawie tych propozycji.

Oświadczenie Komisji w sprawie stosunków między Europolem a Prokuraturą Europejską

Zdaniem Komisji przepisy dotyczące stosunków między Europolem a Prokuraturą Europejską ("EPPO"), określone w art. 20a rozporządzenia (UE) 2016/794, nie mogą ograniczać obowiązków Europolu wynikających z art. 24 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939. Powinny więc być interpretowane i stosowane zgodnie z tymże przepisem.

Oświadczenie Komisji w sprawie przepisów dotyczących współpracy Europolu z państwami trzecimi

W odniesieniu do zasad współpracy Europolu z państwami trzecimi, Komisja zauważa, że każde przekazanie danych osobowych z Europolu do państwa trzeciego na podstawie "instrumentu prawnie wiążącego" wymaga zawarcia umowy międzynarodowej na mocy art. 218 Traktatu, co przewidziano już w art. 25 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2016/794. Komisja zauważa również, że każde przekazanie danych osobowych z Europolu do państwa trzeciego na podstawie oceny odpowiednich gwarancji w zakresie ochrony danych dokonanej przez Europol musi spełniać wymogi określone w orzecznictwie 2  Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że Europol musi stwierdzić, że poziom ochrony danych w państwie trzecim zasadniczo odpowiada stopniowi ochrony zapewnianemu w Unii Europejskiej. Umożliwienie przekazywania danych w oparciu o taką ocenę, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, jak przewiduje art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2016/794, stwarza ryzyko późniejszej interwencji Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w przypadku rozbieżnej oceny gwarancji ochrony danych, co może wywrzeć negatywny wpływ na współpracę organów ścigania.

Oświadczenie Komisji w sprawie wzmacniania współpracy między Europolem a Interpolem

Komisja przypomina, że w toczących się negocjacjach dotyczących umowy o współpracy między Unią Europejską a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej (Interpolem) - zgodnie z wytycznymi negocjacyjnymi Rady 3  - Komisja dąży do wzmocnienia współpracy między Europolem a Interpolem, z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć w zwalczaniu terroryzmu oraz transgranicznej i międzynarodowej poważnej przestępczości zorganizowanej, jak również bieżących potrzeb operacyjnych oraz zakresu działania Europolu. Komisja dąży do zapewnienia, zgodnie z wytycznymi negocjacyjnymi Rady 4 , aby umowa ta stanowiła podstawę prawną upoważniającą Europol do uzyskania dostępu do odpowiednich baz danych Interpolu w celu wykonywania jego zadań.

Oświadczenie Rady w sprawie czerwonych not Interpolu, przy okazji przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 5

W ramach trwającej współpracy między UE a Interpolem Rada z zadowoleniem przyjmuje postępy poczynione przez Interpol w tworzeniu wewnętrznych mechanizmów służących ocenie, czy przed opublikowaniem i rozpowszechnieniem czerwonych not doszło do naruszenia konstytucji Interpolu. Państwa członkowskie nadal będą wspierać Interpol w tych staraniach, i z zadowoleniem przyjmują fakt, że przedstawiciel Interpolu poinformował Radę na szczeblu grupy roboczej o staraniach podejmowanych w Interpolu w celu zapobiegania nadużywaniu czerwonych not do celów politycznych lub do naruszania praw człowieka; państwa te apelują o dalszą i regularną wymianę informacji w tej sprawie między Interpolem a jego "krajowymi biurami centralnymi", by podnosić świadomość działań, jakie państwa członkowskie mają podejmować we współpracy z Interpolem. Rada będzie dalej wspierać Interpol w propagowaniu dotychczasowych standardów i procedur Interpolu dotyczących jakości danych i przestrzegania norm oraz będzie regularnie zapraszać Interpol do przekazywania Radzie informacji na szczeblu grupy roboczej.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 z dnia 8 czerwca 2022 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/794 794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji (Dz.U. L 169 z 27.6.2022, s. 1).
2 Opinia 1/15, Umowa między UE a Kanadą w sprawie danych PNR z dnia 26 lipca 2017 r., (EU:C:2017:592); wyrok z dnia 6 października 2015 r., Schrems, C-362/14, EU:C:2015:650; wyrok z dnia 16 lipca 2020 r., Schrems II, C-311/18, EU:C:2020:559.
3 Decyzja Rady (UE) 2021/1312 z dnia 19 lipca 2021 r. w sprawie upoważnienia do podjęcia negocjacji dotyczących umowy o współpracy między Unią Europejską a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej (Interpolem).
4 Decyzja Rady (UE) 2021/1312 z dnia 19 lipca 2021 r. w sprawie upoważnienia do podjęcia negocjacji dotyczących umowy o współpracy między Unią Europejską a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej (Interpolem).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 z dnia 8 czerwca 2022 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/794 794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji (Dz.U. L 169 z 27.6.2022, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.465.213

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji (COM(2020)0796 - C9-0401/2020 - 2020/0349(COD))P9_TC1-COD(2020)0349Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 4 maja 2022 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/… zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 06/12/2022