Zawiadomienie o wszczęciu dotyczące przeglądu środka ochronnego mającego zastosowanie do przywozu niektórych wyrobów ze stali

Zawiadomienie o wszczęciu dotyczące przeglądu środka ochronnego mającego zastosowanie do przywozu niektórych wyrobów ze stali
(2022/C 459/06)

31 stycznia 2019 r. Komisja Europejska ("Komisja") wprowadziła ostateczny środek ochronny wobec niektórych wyrobów ze stali ("rozporządzenie w sprawie ostatecznych środków ochronnych") 1 . Rozporządzeniem (UE) 2021/1029 Komisja przedłużyła obowiązywanie środka ochronnego dotyczącego stali ("rozporządzenie w sprawie przedłużenia") do 30 czerwca 2024 r. 2 . Produktem objętym przeglądem są niektóre wyroby ze stali. Produkt objęty przeglądem obejmuje 26 kategorii produktu wymienionych w załączniku do niniejszego zawiadomienia.

1. Zakres przeglądu

W motywie 85 rozporządzenia w sprawie przedłużenia wskazano, że Komisja przeprowadzi przegląd w celu ustalenia, czy środek ochronny powinien zostać zniesiony do 30 czerwca 2023 r., czyli rok wcześniej niż przewidziano obecnie. Zgodnie ze swoim zobowiązaniem wynikającym z rozporządzenia w sprawie przedłużenia Komisja przeprowadzi dochodzenie przeglądowe skoncentrowane na gromadzeniu i analizie wszelkich istotnych dowodów i danych w celu ustalenia, czy uzasadnione byłoby zakończenie stosowania środka do 30 czerwca 2023 r. W tym celu Komisja uznaje za konieczne zebranie pewnych szczegółowych informacji za pomocą kwestionariuszy (zob. sekcja 2 poniżej).

Co więcej, biorąc pod uwagę, że Komisja skorzystała z danych za 2021 r. w ostatnim przeglądzie w celu aktualizacji wykazu krajów rozwijających się objętych zakresem stosowania środka, Komisja może wykorzystać obecny przegląd do aktualizacji tego wykazu w świetle danych za 2022 r.

2. Procedura

W związku z powyższym Komisja wszczyna niniejszym przegląd środków ochronnych dotyczących stali obowiązujących wobec przywozu niektórych wyrobów ze stali. Zakres tego przeglądu ograniczony jest do kwestii określonych w pkt 1 powyżej.

2.1. Kwestionariusz dotyczący producentów unijnych

Producenci unijni proszeni są o złożenie - w stosownych przypadkach za pośrednictwem odpowiednich stowarzyszeń unijnych - wypełnionych kwestionariuszy do 13 stycznia 2023 r.

Wzór odpowiedniego kwestionariusza jest dostępny pod adresem: https://tron.trade.ec.europa.eu/investigations/case-view?caseId=2645

2.2. Kwestionariusz dotyczący użytkowników unijnych

Użytkownicy unijni proszeni są o złożenie - w stosownych przypadkach za pośrednictwem odpowiednich stowarzyszeń unijnych - wypełnionych kwestionariuszy do 13 stycznia 2023 r.

Wzór odpowiedniego kwestionariusza jest dostępny pod adresem: https://tron.trade.ec.europa.eu/investigations/case-view?caseId=2645

2.3. Oświadczenia pisemne

W celu uzyskania wszystkich istotnych informacji niezbędnych do dochodzenia, wzywa się niniejszym zainteresowane strony do przedstawienia Komisji swoich opinii, stosownych informacji oraz dowodów na ich poparcie. Informacje te i dowody je potwierdzające muszą wpłynąć do Komisji do 13 stycznia 2023 r.

2.4. Możliwość zgłaszania uwag do informacji przekazywanych przez inne strony

Aby zagwarantować prawo do obrony, zainteresowane strony powinny mieć możliwość zgłaszania uwag do informacji przekazanych przez inne zainteresowane strony. W takiej sytuacji zainteresowane strony mogą odnieść się wyłącznie do kwestii podniesionych przez inne zainteresowane strony w przekazanych przez nie informacjach i nie mogą poruszać nowych kwestii.

Uwagi takie muszą wpłynąć do Komisji w terminie siedmiu dni od momentu udostępnienia oświadczeń wspomnianych w pkt 2.3 do wglądu zainteresowanych stron. Komisja może również wydać szczegółowe instrukcje dotyczące struktury kontrargumentów na późniejszym etapie postępowania. W takim przypadku Komisja odpowiednio poinformuje zainteresowane strony w drodze noty do akt w systemie Tron.

Dostęp do akt do wglądu dla zainteresowanych stron odbywa się za pośrednictwem Tron.tdi na stronie: https://tron.trade.ec.europa.eu/tron/TDI. By uzyskać dostęp, należy postępować zgodnie z poleceniami na podanej stronie.

Podane terminy pozostają bez uszczerbku dla prawa Komisji do zwrócenia się do zainteresowanych stron o przekazanie dodatkowych informacji w należycie uzasadnionych przypadkach.

Biorąc pod uwagę konieczność zakończenia przeglądu w krótkim czasie (zob. pkt 6 poniżej) oraz fakt, że zainteresowane strony otrzymają możliwość przedstawienia uwag w odniesieniu do oświadczeń innych stron, co da im wystarczające możliwości obrony swoich interesów, Komisja nie będzie organizować posiedzeń wyjaśniających w ramach niniejszego dochodzenia, chyba że wymagać tego będą wyjątkowe okoliczności.

2.5. Przekazywanie informacji oraz przedłużenie terminów określonych w niniejszym zawiadomieniu

Co do zasady zainteresowane strony mogą przekazywać informacje wyłącznie w terminach określonych w niniejszym zawiadomieniu. O przedłużenie terminów przewidzianych w niniejszym zawiadomieniu można zwracać się wyłącznie w wyjątkowych okolicznościach, a terminy te mogą zostać przedłużone tylko w należycie uzasadnionych przypadkach. Należycie uzasadnione wyjątkowe przedłużenie terminu składania oświadczeń jest zasadniczo ograniczone do trzech dodatkowych dni.

Zainteresowane strony proszone są o nieprzedkładanie dodatkowych informacji po terminie wskazanym w niniejszym zawiadomieniu lub w jakiekolwiek innej wiadomości przesłanej przez Komisję. W celu odpowiedniego terminowego zakończenia dochodzenia wszelkie oświadczenia, kontrargumenty lub inne dokumenty pisemne, które nie zostaną złożone w terminach określonych przez Komisję, mogą zostać pominięte.

2.6. Instrukcje dotyczące składania oświadczeń pisemnych i przesyłania korespondencji

Informacje przekazywane Komisji dla celów postępowania w sprawie ochrony handlu muszą być wolne od praw autorskich. Przed przekazaniem Komisji informacji lub danych, które są objęte prawami autorskimi osób trzecich, zainteresowane strony muszą zwrócić się do właściciela praw autorskich o udzielenie specjalnego zezwolenia wyraźnie umożliwiającego:

a) wykorzystanie przez Komisję tych informacji i danych do celów niniejszego postępowania dotyczącego ochrony handlu oraz

b) udostępnienie tych informacji i danych zainteresowanym stronom niniejszego dochodzenia w formie umożliwiającej im wykonywanie ich prawa do obrony.

Wszystkie pisemne oświadczenia dostarczone przez zainteresowane strony, w odniesieniu do których wnioskuje się o traktowanie na zasadzie poufności, należy oznakować "Limited" 3 . Strony przesyłające informacje w toku niniejszego dochodzenia są proszone o uzasadnienie wniosku o traktowanie na zasadzie poufności.

Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/478 4  i art. 5 rozporządzenia (UE) 2015/755 5  zainteresowane strony przedstawiające informacje oznakowane "Limited" powinny przedłożyć ich streszczenia bez klauzuli poufności, oznakowane "For inspection by interested parties". Streszczenia te powinny być wystarczająco szczegółowe, żeby pozwolić na prawidłowe zrozumienie istoty informacji przekazanych z klauzulą poufności i muszą wpłynąć do Komisji w tym samym czasie co wersja oznakowana "Limited".

Jeżeli strona przekazująca poufne informacje nie wskaże odpowiedniego powodu wniosku o traktowanie na zasadzie poufności lub nie dostarczy streszczenia informacji bez klauzuli poufności w wymaganym formacie i o wymaganej jakości, Komisja może pominąć takie informacje.

Zdecydowanie zachęca się zainteresowane strony do przesłania wszystkich oświadczeń i wniosków - w tym zeskanowanych pełnomocnictw, w stosownych przypadkach - za pośrednictwem platformy TRON.tdi (https://tron.trade.ec.europa.eu/tron/TDI).

Komunikując się za pośrednictwem platformy TRON.tdi lub poczty elektronicznej, zainteresowane strony wyrażają akceptację zasad dotyczących oświadczeń w formie elektronicznej, które zostały zawarte w dokumencie zatytułowanym "COR- RESPONDENCE WITH THE EUROPEAN COMMISSION IN TRADE DEFENCE CASES" ("Korespondencja z Komisją Europejską w sprawach dotyczących ochrony handlu"), opublikowanym na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Handlu pod adresem: http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2011/june/tradoc_148003.pdf.

Zainteresowane strony muszą podać swoją nazwę, adres, numer telefonu i aktualny adres poczty elektronicznej, a także upewnić się, że podany adres poczty elektronicznej funkcjonuje jako oficjalny adres przedsiębiorstwa, a pocztę elektroniczną sprawdza się codziennie. Po otrzymaniu danych kontaktowych Komisja będzie kontaktowała się z zainteresowanymi stronami wyłącznie za pośrednictwem platformy TRON.tdi lub poczty elektronicznej, chyba że strony te wyraźne zwrócą się o przesyłanie im przez Komisję wszystkich dokumentów za pomocą innego środka komunikacji, a także z wyjątkiem sytuacji, w której charakter przesyłanego dokumentu wymagać będzie zastosowania listu poleconego. Dodatkowe zasady i informacje dotyczące korespondencji z Komisją, w tym zasady składania oświadczeń za pomocą platformy TRON.tdi, zawarto w wyżej wspomnianych instrukcjach dotyczących komunikacji z zainteresowanymi stronami.

Adres Komisji do celów korespondencji:

European Commission

Directorate-General for Trade

Directorate G, unit G5

Office: CHAR 03/66

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

TRON.tdi: https://webgate.ec.europa.eu/tron/tdi

E-mail: TRADE-SAFE009-REVIEW@ec.europa.eu

2.7. Automatyczne rozszerzenie statusu zainteresowanych stron

Podobnie jak w przypadku poprzednich dochodzeń przeglądowych, Komisja podjęła decyzję o automatycznym rozszerzeniu statusu zainteresowanych stron na wszystkie strony, które zgłosiły się i zostały należycie zarejestrowane na pewnych etapach postępowania wszczętego 23 marca 2018 r. W związku z tym strony te nie muszą składać dodatkowego wniosku, ponieważ dostęp do platformy TRON zostanie im automatycznie przyznany.

Natomiast każda strona, która nie była wcześniej zarejestrowana na platformie TRON jako zainteresowana strona w postępowaniu w sprawie środków ochronnych i która pragnie wziąć udział w niniejszym dochodzeniu, jest proszona o zarejestrowanie się jako zainteresowana strona zgodnie z instrukcjami zawartymi w sekcji 2.6 powyżej.

Komisja przypomina, że przedsiębiorstwo, stowarzyszenie branżowe, rząd państwa trzeciego itp., które nie są jeszcze zarejestrowane w odniesieniu do danej sprawy, a zatem nie są zainteresowanymi stronami w sprawie, nabywają prawa procesowe związane z niniejszym dochodzeniem przeglądowym dopiero od momentu, w którym należycie zarejestrują się jako zainteresowane strony zgodnie z instrukcjami zawartymi w powyższej sekcji 2.6.

Komisja przypomina również, że te zainteresowane strony reprezentowane przez kancelarie prawne lub innych zewnętrznych przedstawicieli będą musiały przedstawić na potrzeby obecnego dochodzenia zaktualizowane pełnomocnictwo.

3. Harmonogram przeglądu

Komisja zakończy dochodzenie przeglądowe do 30 czerwca 2023 r.

4. Brak współpracy

W przypadkach, w których zainteresowana strona nie dostarcza niezbędnych informacji, o które mogła zwrócić się Komisja, w określonych terminach albo znacznie utrudnia dochodzenie, istnieje możliwość dokonania ustaleń na podstawie dostępnych faktów, zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2015/478 i art. 3 rozporządzenia (UE) 2015/755. W przypadku ustalenia, że zainteresowana strona dostarczyła nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje, informacje te mogą zostać pominięte, a ustalenia mogą być dokonywane na podstawie dostępnych faktów.

5. Rzecznik praw stron

Rzecznik praw stron pośredniczy w kontaktach między zainteresowanymi stronami i służbami Komisji prowadzącymi dochodzenie. Rzecznik praw stron rozpatruje wnioski o dostęp do akt, spory dotyczące poufności dokumentów, wnioski o przedłużenie terminów i wszelkie inne wnioski dotyczące prawa do obrony zainteresowanych stron i osób trzecich, jakie mogą się pojawić w toku postępowania.

Zainteresowane strony mogą wystąpić o interwencję rzecznika praw stron. Co do zasady te interwencje są ograniczone do kwestii, które pojawiły się w trakcie bieżącego postępowania przeglądowego.

Wniosek o interwencję rzecznika praw stron należy sporządzić na piśmie, podając uzasadnienie. Zainteresowane strony proszone są o przestrzeganie terminów określonych w sekcjach 2.3-2.5 niniejszego zawiadomienia w odniesieniu do wniosków o interwencję rzecznika praw stron. W przypadku gdy wnioski takie są składane po upływie stosownych terminów, rzecznik praw stron może również zbadać powody opóźnienia, uwzględniając należycie interes dobrej administracji i terminowe zakończenie dochodzenia.

Dodatkowe informacje i dane kontaktowe zainteresowane strony mogą uzyskać na stronach internetowych DG ds. Handlu dotyczących rzecznika praw stron: http://ec.europa.eu/trade/trade-policy-and-you/contacts/hearing-officer/.

6. Przetwarzanie danych osobowych

Wszelkie dane osobowe zgromadzone podczas dochodzenia będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 .

Nota na temat ochrony danych, za pośrednictwem której informuje się wszystkie osoby fizyczne o przetwarzaniu danych osobowych w ramach działań Komisji w zakresie ochrony handlu, jest dostępna na stronie internetowej DG ds. Handlu: http://trade.ec.europa.eu/doclib/html/157639.htm

ZAŁĄCZNIK

Numer kategorii produktu Kategoria produktu
1 Walcowane na gorąco arkusze i taśmy ze stali niestopowej i pozostałej stali stopowej
2 Walcowane na zimno arkusze ze stali niestopowej i pozostałej stali stopowej
3.A Blachy elektrotechniczne (inne niż blachy elektrotechniczne teksturowane)
3.B
4.A Produkty walcowane płaskie z powłokami metalowymi
4.B
5 Produkty walcowane płaskie z powłokami organicznymi
6 Wyroby cynowane
7 Blachy quarto ze stali niestopowej i pozostałej stali stopowej
8 Walcowane na gorąco arkusze i taśmy ze stali nierdzewnej
9 Walcowane na zimno arkusze i taśmy ze stali nierdzewnej
10 Walcowana na gorąco blacha quarto ze stali nierdzewnej
12 Pręty zwykłej jakości i kształtowniki lekkie ze stali niestopowej i pozostałej stali stopowej
13 Pręty zbrojeniowe
14 Pręty i kształtowniki lekkie ze stali nierdzewnej
15 Walcówka ze stali nierdzewnej
16 Walcówka ze stali niestopowej i pozostałej stali stopowej
17 Kątowniki, kształtowniki i profile, z żeliwa lub stali niestopowej
18 Ścianka szczelna
19 Elementy konstrukcyjne torów kolejowych lub tramwajowych
20 Rury gazowe
21 Profile zamknięte
22 Nierdzewne przewody rurowe i rury, bez szwu
24 Inne przewody rurowe bez szwu
25.A Duże przewody rurowe spawane
25.B
26 Inne rury spawane
27 Sztaby ze stali niestopowej i pozostałej stali stopowej wykończone na zimno
28 Drut ze stali niestopowej
1 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/159 z dnia 31 stycznia 2019 r. nakładające ostateczne środki ochronne w odniesieniu do przywozu niektórych wyrobów ze stali (Dz.U. L 31 z 1.2.2019, s. 27).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/1029 z dnia 24 czerwca 2021 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/159 w celu przedłużenia środka ochronnego w odniesieniu do przywozu niektórych wyrobów ze stali (Dz.U. L 225 I z 25.6.2021, s. 1).

Przypis zmieniony przez sprostowanie z dnia 12 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.C.2022.471.26) zmieniającego nin. informację z dniem 2 grudnia 2022 r.

3 Dokument oznakowany "Limited" jest uważany za dokument poufny zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/478, art. 5 rozporządzenia (UE) 2015/755 oraz art. 3.2 Porozumienia WTO w sprawie środków ochronnych. Jest on także dokumentem chronionym zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).
4 Dz.U. L 83 z 27.3.2015, s. 16.
5 Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 33.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024