Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 kwietnia 2022 r. w sprawie globalnego podejścia do badań i innowacji: strategia Europy na rzecz współpracy międzynarodowej w zmieniającym się świecie (2021/3001(RSP))

P9_TA(2022)0112
Globalne podejście do badań i innowacji - Strategia Europy na rzecz współpracy międzynarodowej w zmieniającym się świecie
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 kwietnia 2022 r. w sprawie globalnego podejścia do badań i innowacji: strategia Europy na rzecz współpracy międzynarodowej w zmieniającym się świecie (2021/3001(RSP))
(2022/C 434/04)

Parlament Europejski,

- uwzględniając komunikat Komisji z 18 maja 2021 r. pt. "Globalne podejście do badań naukowych i innowacji - Strategia Europy na rzecz współpracy międzynarodowej w zmieniającym się świecie" (COM(2021)0252),

- uwzględniając komunikat Komisji z 30 września 2020 r. w sprawie nowej europejskiej przestrzeni badawczej na rzecz badań naukowych i innowacji (COM(2020)0628),

- uwzględniając komunikat Komisji z 11 grudnia 2019 r. pt. "Europejski Zielony Ład" (COM(2019)0640),

- uwzględniając przyjętą 25 września 2015 r. rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ zatytułowaną "Przekształcamy nasz świat - program działań na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030",

- uwzględniając porozumienie paryskie zawarte na podstawie Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu 1 ,

- uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie globalnego podejścia do badań naukowych i innowacji: strategia Europy na rzecz współpracy międzynarodowej w zmieniającym się świecie (O-000013/2022 - B9-0011/2022),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii,

A. mając na uwadze, że w strategii na rzecz współpracy międzynarodowej w zmieniającym się świecie uznano, że przesunięcia sił geopolitycznych stanowią wyzwanie dla praw człowieka, wartości i wolności akademickiej;

B. mając na uwadze, że strategia ma upowszechniać zasady oparte na multilateralizmie, wzajemnej otwartości, równych warunkach działania oraz ekologicznych, cyfrowych, zdrowotnych, społecznych i innowacyjnych rozwiązaniach we współpracy z państwami trzecimi, przy jednoczesnym poszanowaniu praw podstawowych i wspólnych wartości;

C. mając na uwadze, że strategia będzie wdrażana przez inicjatywy wzorowane na podejściu "Drużyna Europy";

D. mając na uwadze, że program "Horyzont Europa" pozostanie otwarty na świat, a Unia będzie dążyć do wspólnego rozumienia i wdrażania zasad, takich jak etyka i uczciwość w badaniach naukowych, równouprawnienie płci, różnorodność i inkluzywność, otwarte dane i otwarta nauka, wolność akademicka, standardy i kształtowanie polityki opartej na dowodach;

E. mając na uwadze, że strategia ma zmobilizować naukę, technologię i innowacje do przyspieszenia zrównoważonego i inkluzywnego przejścia do społeczeństw i gospodarek opartych na wiedzy w krajach o niskim i średnim dochodzie;

F. mając na uwadze, że wdrażanie programu dyplomacji naukowej zacieśniłoby partnerstwa Unii z państwami trzecimi i pomogło realizować cele dyplomatyczne;

G. mając na uwadze, że międzynarodowa współpraca w zakresie badań naukowych i innowacji jest integralną częścią europejskiej przestrzeni badawczej (EPB);

H. mając na uwadze, że Europejska Rada ds. Innowacji i Europejski Instytut Innowacji i Technologii odegrają ważną rolę we wspieraniu innowacyjnych przedsiębiorstw typu startup w inicjatywach współpracy z państwami trzecimi;

I. mając na uwadze, że współpraca międzynarodowa w zakresie badań naukowych i innowacji zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju ONZ, porozumieniem paryskim i Europejskim Zielonym Ładem jest niezbędna i konieczna, aby wzmocnić zdrowie na świecie i opracować innowacyjne rozwiązania na rzecz sprawiedliwej transformacji ekologicznej i cyfrowej, a jednocześnie zadbać o znalezienie długoterminowej odpowiedzi na te wyzwania;

J. mając na uwadze, że UE powinna dawać przykład, chroniąc unijne standardy własności intelektualnej i zwalczając ingerencje zagraniczne;

K. mając na uwadze, że międzynarodowe badania naukowe i innowacje mogą istotnie przyczynić się do realizacji unijnej strategii w zakresie wodoru;

L. mając na uwadze, że w strategii propaguje się współpracę z uprzemysłowionymi państwami trzecimi;

1. z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji pt. "Globalne podejście do badań naukowych i innowacji - Strategia Europy na rzecz współpracy międzynarodowej w zmieniającym się świecie", w którym uznano, że nauka i innowacje są częścią tego samego systemu oraz że globalna współpraca musi uwzględniać wszystkie aspekty łańcucha wartości wiedzy;

2. z zadowoleniem przyjmuje cel Komisji polegający na tym, by w globalnym podejściu Drużyna Europy łączyła swoje zasoby;

3. uważa międzynarodową współpracę w zakresie badań naukowych i innowacji za integralną część odnowionej europejskiej przestrzeni badawczej i zwraca się do Komisji, aby wykorzystała potencjał odpowiednich działań i programów Unii do przyciągania talentów na całym świecie;

4. przypomina o potrzebie ciągłego inwestowania w umiejętności i karierę naukowców, co powinno obejmować wspieranie cyrkulacji talentów;

5. apeluje do Komisji, aby przewidziała konkretną rolę dla odpowiednich europejskich zainteresowanych stron w dziedzinie badań naukowych i innowacji oraz Parlamentu Europejskiego na Forum EPB na rzecz Transformacji;

6. podkreśla potrzebę rozwijania przez Unię wielostronnej współpracy opartej na zasadach, aby sprostać kluczowym globalnym wyzwaniom gospodarczym, społecznym i środowiskowym, w przypadku których badania naukowe i innowacje powinny odgrywać kluczową rolę;

7. przypomina, że układy o stowarzyszeniu z państwami trzecimi objęte zakresem art. 16 ust. 1 lit. d) rozporządzenia w sprawie programu "Horyzont Europa" 2  można zawierać wyłącznie z państwami trzecimi i terytoriami, które zobowiązały się do otwartej gospodarki rynkowej opartej na zasadach, w tym sprawiedliwego i równego traktowania praw własności intelektualnej, poszanowania praw człowieka, popartego instytucjami demokratycznymi;

8. ubolewa nad ograniczoną rolą nauk społecznych i humanistycznych w poszczególnych obszarach współpracy światowej;

9. podkreśla, że Europejski Instytut Innowacji i Technologii i Europejska Rada ds. Innowacji mogą odegrać kluczową rolę w ułatwianiu współpracy międzynarodowej oraz w uwalnianiu potencjału przedsiębiorstw typu startup i scale-up poprzez ich udział w inicjatywach realizowanych z państwami trzecimi; zachęca wspólne przedsięwzięcia i inne unijne partnerstwa w zakresie badań naukowych i innowacji do zacieśnienia współpracy międzynarodowej;

10. podkreśla, że globalna współpraca w zakresie badań naukowych i innowacji ma zasadnicze znaczenie dla konkurencyjności Europy, a jednocześnie zauważa, że nie może to prowadzić do bezwarunkowej otwartości ze strony Unii; popiera podejście ogólne charakteryzujące się zasadą "otwarty w największym możliwym zakresie, zamknięty tylko w koniecznym";

11. popiera zasadę wzajemności w dostępie do programów badawczych, otwartej nauki i ochrony własności intelektualnej, a jednocześnie wymaga od partnerów poszanowania europejskich standardów ochrony własności intelektualnej i dostosowania się do nich; z zadowoleniem przyjmuje zestaw narzędzi Komisji służący przeciwdziałaniu zagranicznej ingerencji w badania naukowe i innowacje, ale nadal dąży do utrzymania otwartego podejścia do nauki i innowacji opartego na współpracy;

12. popiera stosowanie art. 22 ust. 5 rozporządzenia w sprawie programu "Horyzont Europa" w wyjątkowych przypadkach; wzywa jednak Komisję do opublikowania strategii dotyczącej uzasadnionych wyłączeń oraz do zainicjowania publicznej debaty na temat właściwego wykorzystania tych możliwości;

13. podkreśla potrzebę dostosowania globalnego podejścia do unijnej strategii przemysłowej i Europejskiego Zielonego Ładu, które stanowią siłę napędową dobrobytu oraz zrównoważonego wzrostu gospodarczego; wzywa do poświęcenia większej uwagi współpracy przemysłowej w ramach tej strategii;

14. podkreśla kluczową rolę półprzewodników w zapewnianiu europejskiej suwerenności cyfrowej; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy Komisji w tym względzie i zwraca uwagę na współpracę badawczą z państwami trzecimi stowarzyszonymi z istniejącymi programami unijnymi;

15. podkreśla ważną rolę europejskich małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) we współpracy międzynarodowej i zaznacza, że MŚP muszą mieć dostęp do doradztwa inwestycyjnego i instrumentów, które pomogłyby im zwiększyć innowacyjność, i muszą być w stanie rozbudowywać zdolności w celu przyciągnięcia talentów na całym świecie;

16. podkreśla, że UE powinna zadbać o to, by cała międzynarodowa współpraca badawczo-innowacyjna była prowadzona zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju ONZ, porozumieniem paryskim i Europejskim Zielonym Ładem i służyła ich realizacji, a także by sprzyjała rozwojowi innowacji i technologii zgodnie z zasadą "nie czyń poważnych szkód";

17. zwraca się do Komisji i państw członkowskich o wsparcie i zobowiązanie się do zwiększonego transferu kluczowych technologii oraz rozwiązań środowiskowych i klimatycznych do krajów rozwijających się;

18. z zadowoleniem przyjmuje zamiar Komisji dotyczący promowania synergii między Międzyrządowym Zespołem ds. Zmian Klimatu a Międzyrządową Platformą Naukowo-Polityczną w sprawie Różnorodności Biologicznej i Funkcjonowania Ekosystemów; uważa, że należy rozwijać odpowiednio dostosowane partnerstwa w zakresie badań naukowych i innowacji z państwami trzecimi i włączyć je w ramy szerszej współpracy gospodarczej i rozwojowej, np. w kontekście inicjatywy Global Gateway;

19. jest zdania, że globalne podejście do badań naukowych i innowacji powinno koncentrować się głównie na zdrowiu, profilaktyce i opiece zdrowotnej, a jego podstawą powinny być zasady otwartego dostępu, wymiany danych, zarządzania prawami własności intelektualnej oraz dostępności i przystępności cenowej; uważa, że zasady te powinny mieć zastosowanie do projektów badawczych, których celem jest opracowywanie produktów i technologii leczniczych służących społecznościom lokalnym, przy jednoczesnym zwiększeniu dostępu do usług zdrowotnych;

20. zaleca zacieśnienie współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi krajami i krajami o podobnych poglądach, aby znaleźć trwałe rozwiązanie problemu niedoboru surowców, oraz zwiększenie globalnych zdolności innowacyjnych w dziedzinie materiałoznawstwa i gospodarki o obiegu zamkniętym, a jednocześnie propagowanie zastępowania surowców krytycznych w celu zmniejszenia śladu środowiskowego w całym cyklu ich życia;

21. popiera wysiłki i inicjatywy Unii promujące dyplomację naukową, w tym opracowanie programu dyplomacji naukowej przez Komisję i Europejską Służbę Działań Zewnętrznych;

22. z rosnącym zaniepokojeniem zauważa, że w Unii i na świecie nasila się presja na wolność akademicką, która jest też coraz częściej ograniczana;

23. wyraża zaniepokojenie rosnącą zależnością finansową europejskich uczelni od państw trzecich oraz konsekwencjami, jakie może to mieć dla wolności akademickiej;

24. apeluje do Komisji, aby przygotowała wniosek w sprawie prawnej ochrony wolności akademickiej w Unii w traktatach oraz wprowadzała odniesienia do poszanowania tej wolności do układów o stowarzyszeniu;

25. wzywa Komisję, aby co roku w ramach śródokresowego przeglądu programu "Horyzont Europa" przedstawiała stan wolności akademickiej w Europie i w państwach trzecich, z którymi Unia zawarła jakiekolwiek porozumienie o stowarzyszeniu lub o współpracy naukowej;

26. podkreśla, że Komisja musi pilnie wydać praktyczne wytyczne dla zainteresowanych stron w dziedzinie badań naukowych i innowacji dotyczące wolności akademickiej, aby zapewnić Unii bezpieczeństwo, dobrobyt i konkurencyjność;

27. wzywa państwa członkowskie i Komisję, aby wspierały działania i stworzyły unijny program na rzecz stypendiów akademickich lub pobytów dla zagrożonych naukowców;

28. podkreśla, że Unia ma do odegrania kluczową rolę w rozwoju otwartej nauki na całym świecie i w transgranicznej wymianie danych i wyników naukowych i współdzieleniu infrastruktury naukowej, zaznaczając, że musi jednocześnie przestrzegać zasady FAIR, zgodnie z którą dane muszą być możliwe do znalezienia, dostępne, interoperacyjne i nadające się do ponownego wykorzystania; zauważa jednak, że nie może to prowadzić do bezwarunkowej otwartości, i popiera ogólną zasadę "otwarty w największym możliwym zakresie, zamknięty tylko w koniecznym";

29. uważa, że kluczowym elementem skutecznego globalnego podejścia do badań naukowych i innowacji jest strategiczne podejście do międzynarodowej normalizacji, i oczekuje opracowania europejskiej strategii normalizacji;

30. podkreśla, że w ramach międzynarodowej współpracy w zakresie badań naukowych i innowacji Unia powinna wyznaczać wysokie standardy etyczne i kierować się nimi, a także zapewniać wysoki stopień rzetelności badawczej w tworzeniu światowej klasy nauki, a zarazem dbać o to, by badania i rozwój nowych technologii były zgodne z art. 19 rozporządzenia w sprawie programu "Horyzont Europa" i nie powodowały szkód dla środowiska;

31. podkreśla, że trzeba promować równouprawnienie płci i koncentrować się przy tym w szczególności na zwiększeniu kompetencji i roli naukowczyń; podkreśla, że należy bardziej uwzględniać aspekt płci w przedmiocie badań naukowych i innowacji oraz gromadzeniu zdezagregowanych danych i wyników, a jednocześnie zwiększać równowagę płci w zespołach ds. badań naukowych i innowacji; zwraca się do Komisji, aby dążyła do realizacji tych celów poprzez dialog i wymianę najlepszych praktyk z państwami trzecimi;

32. wzywa Radę i Komisję do zawarcia porozumienia międzyinstytucjonalnego z Parlamentem, aby zwiększyć jego rolę w zarządzaniu układami o stowarzyszeniu podpisanymi na mocy art. 16 ust. 1 lit. d) rozporządzenia w sprawie programu "Horyzont Europa" ze względu na ich głęboko polityczny charakter oraz wpływ na budżet obecnych i przyszłych programów ramowych;

33. podkreśla, jak ważne jest dążenie do synergii i zacieśnienia współpracy w ramach programów działań zewnętrznych Unii, takich jak Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej, inwestycje w rozwój globalnej infrastruktury w ramach Global Gateway oraz Instrument Pomocy Przedakcesyjnej, aby budować zdolności w krajach partnerskich w dziedzinie badań naukowych i innowacji oraz szkolnictwa wyższego, przy jednoczesnym wzmacnianiu już istniejących partnerstw, w szczególności z partnerami afrykańskimi; uważa, że równie ważne jest budowanie zdolności w zakresie badań naukowych i innowacji w delegaturach UE na całym świecie, aby zapewnić prawdziwie międzynarodowe podejście do unijnych badań naukowych i innowacji;

34. podkreśla potrzebę wzmocnienia badań naukowych i innowacji w ramach współpracy UE z krajami o niskim i średnim dochodzie w kluczowych obszarach, takich jak zmiana klimatu, zdrowie, gotowość na wypadek epidemii, cyfryzacja, bezpieczeństwo żywnościowe i żywienie;

35. zauważa, że unijna strategia w zakresie wodoru będzie wymagała importowania czystego wodoru; podkreśla, że południowe kraje basenu Morza Śródziemnego mają ogromny potencjał w zakresie wykorzystania czystego wodoru i jego eksportu do Europy; uważa ponadto, że takie przyszłe stosunki handlowe najbardziej ułatwiłoby zaangażowanie wszystkich partnerów w działania w zakresie badań naukowych i innowacji, które będą stanowić podstawę strategii w zakresie wodoru; apeluje do Komisji, aby rozważyła możliwość rozszerzenia finansowania unijnych partnerstw na rzecz badań naukowych i innowacji, takich jak partnerstwo w dziedzinie badań i innowacji w regionie Morza Śródziemnego (PRIMA), bez odchodzenia od głównych celów, w szczególności opracowania wspólnych innowacyjnych rozwiązań, których pilnie potrzebuje region Morza Śródziemnego;

36. z zadowoleniem przyjmuje odnowione poparcie polityczne dla pogłębienia współpracy transatlantyckiej za pośrednictwem różnych forów handlowych i technologicznych oraz popiera dalszą intensyfikację współpracy naukowej między UE a USA;

37. podkreśla, jak ważne jest, aby wspierać wysiłki w zakresie badań naukowych i innowacji oraz zacieśnić współpracę z krajami południowego i wschodniego sąsiedztwa w celu propagowania rozwoju, pokoju i stabilności geopolitycznej;

38. zdecydowanie potępia brutalną napaść Federacji Rosyjskiej na Ukrainę; apeluje, aby Komisja - w ramach programu "Horyzont Europa" - opracowała we współpracy z rządem Ukrainy zaproszenia do zgłaszania projektów dotyczących wzmocnienia ukraińskiego sektora naukowego i współpracy między Unią a Ukrainą; wzywa Unię do zerwania wszelkiej współpracy naukowej i badawczej z Federacją Rosyjską, podmiotami rosyjskimi i podmiotami europejskimi kontrolowanymi przez podmioty rosyjskie, a także do stosowania takiego samego podejścia do każdego kraju popierającego rosyjskie działania wojenne;

39. zachęca, aby zgodnie z układem o stowarzyszeniu UE-Gruzja opracować politykę innowacji obejmującą Gruzję i Kaukaz Południowy;

40. wzywa rządy Szwajcarii i Zjednoczonego Królestwa oraz Komisję, aby przywróciły konstruktywne stosunki jako podstawę ściślejszej współpracy i potencjalnego stowarzyszenia z programem "Horyzont Europa";

41. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Decyzja Rady (UE) 2016/1841 z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zawarcia, w i mieniu Unii Europejskiej, porozumienia paryskiego przyjętego na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (Dz.U. L 282 z 19.10.2016, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.434.23

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 kwietnia 2022 r. w sprawie globalnego podejścia do badań i innowacji: strategia Europy na rzecz współpracy międzynarodowej w zmieniającym się świecie (2021/3001(RSP))
Data aktu: 06/04/2022
Data ogłoszenia: 15/11/2022