Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 kwietnia 2022 r. w sprawie stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2022 na rok budżetowy 2022 r. uwzględniającego wpływ dostosowania wieloletnich ram finansowych do budżetu na 2022 r. zgodnie z art. 7 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (06310/2022 - C9-0052/2022 - 2022/0018(BUD))

P9_TA(2022)0108
Projekt budżetu korygującego nr 1 do budżetu ogólnego na 2022 r.: dostosowanie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-202

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 kwietnia 2022 r. w sprawie stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2022 na rok budżetowy 2022 r. uwzględniającego wpływ dostosowania wieloletnich ram finansowych do budżetu na 2022 r. zgodnie z art. 7 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (06310/2022 - C9-0052/2022 - 2022/0018(BUD))

(2022/C 434/20)

(Dz.U.UE C z dnia 15 listopada 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 24 listopada 2021 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3  (rozporządzenie w sprawie WRF),

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 1/2022 przyjęty przez Komisję 28 stycznia 2022 r. (COM(2022)0081),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2022 przyjęte przez Radę w dniu 24 lutego 2022 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu tego samego dnia (06310/2022 - C9-0052/2022),

- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0051/2022),

A. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 1/2022 wiąże się z dostosowaniem wieloletnich ram finansowych zgodnie z art. 7 rozporządzenia w sprawie WRF umożliwiającego przesunięcie środków na zobowiązania na 2021 r., które nie zostały wykorzystane lub przeniesione w odniesieniu do dziewięciu funduszy objętych zarządzaniem dzielonym, w przypadku przyjęcia po dniu 1 stycznia 2021 r. nowych przepisów lub programów w ramach zarządzania dzielonego;

B. mając na uwadze, że środki na zobowiązania niewykorzystane w 2021 r. na programy objęte zarządzaniem dzielonym w rozumieniu art. 7 rozporządzenia w sprawie WRF wynoszą 48 988 299 856 EUR w cenach bieżących, co odpowiada całości środków na zobowiązania na 2021 r., które miały zostać wykorzystane w ramach zarządzania dzielonego w odniesieniu do ośmiu funduszy, ponieważ w 2021 r. w pełni przyjęto jedynie programy Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich;

C. mając na uwadze, że kwota ta ma zostać przesunięta w równych proporcjach na każdy rok w latach 2022-2025;

D. mając na uwadze, że celem projektu budżetu korygującego nr 1/2022 jest odzwierciedlenie szczególnego wpływu przesunięcia 25 % środków niewykorzystanych w 2021 r. na 2022 r. na osiem funduszy objętych zarządzaniem dzielonym (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Społeczny Plus, Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury, Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Fundusz Azylu, Migracji i Integracji, Fundusz Zintegrowanego Zarządzania Granicami i Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego);

E. mając na uwadze, że wpływ netto projektu budżetu korygującego nr 1/2022 na wydatki oznacza wzrost środków na zobowiązania o 12 247,1 mln EUR w odniesieniu do różnych funduszy objętych zarządzaniem dzielonym w działach: 2a, 3, 4 i 5; mając na uwadze, że Komisja nie wnioskuje o dodatkowe środki na płatności;

1. przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 1/2022 przedstawiony przez Komisję;

2. jest zaniepokojony poważnymi opóźnieniami we wdrażaniu programów i funduszy unijnych w ramach zarządzania dzielonego; ponownie podkreśla potrzebę szybkiego wdrożenia w celu wsparcia gospodarczej odbudowy Unii; wzywa zatem wszystkie państwa członkowskie i Komisję do przyspieszenia wdrażania tych programów w celu zapewnienia ich pełnej operacyjności w 2022 r. oraz do nadrobienia zaległości w celu zapewnienia pełnej realizacji programów do 2027 r.;

3. ostrzega przed ryzykiem związanym z niewystarczającym poziomem środków na płatności; przypomina o swoim zobowiązaniu do zapobiegania wszelkim przyszłym kryzysom płatniczym, takim jak kryzys, który miał miejsce na początku poprzednich wieloletnich ram finansowych; oczekuje zatem, że Komisja niezwłocznie przedstawi wszystkie projekty budżetu korygującego uznawane za niezbędne do zwiększenia płatności w związku z przyspieszeniem realizacji unijnych programów i funduszy;

4. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2022;

5. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 1/2022 został ostatecznie przyjęty i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

6. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 45 z 24.2.2022, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.434.116

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 kwietnia 2022 r. w sprawie stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2022 na rok budżetowy 2022 r. uwzględniającego wpływ dostosowania wieloletnich ram finansowych do budżetu na 2022 r. zgodnie z art. 7 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (06310/2022 - C9-0052/2022 - 2022/0018(BUD))
Data aktu: 05/04/2022
Data ogłoszenia: 15/11/2022