[Odesłanie prejudycjalne - Zamówienia publiczne - Umowy koncesyjne - Utworzenie spółki z kapitałem mieszanym - Powierzenie tej spółce zarządzania "zintegrowanymi usługami szkolnymi" - Wybór wspólnika prywatnego w postępowaniu przetargowym - Dyrektywa 2014/23/UE - Artykuł 38 - Dyrektywa 2014/24/UE - Artykuł 58 - Stosowanie - Kryteria in house - Wymóg posiadania przez wspólnika prywatnego minimalnego udziału w spółce z kapitałem mieszanym - Pośredni udział instytucji zamawiającej w kapitale wspólnika prywatnego - Kryteria kwalifikacji]Język postępowania: włoski
(2022/C 408/05)
(Dz.U.UE C z dnia 24 października 2022 r.)
Sąd odsyłający
Consiglio di Stato
Strony w postępowaniu głównym
Wnoszący odwołanie: Roma Multiservizi spa, Rekeep spa
Strona przeciwna: Roma Capitale, Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato
Przy udziale: Consorzio Nazionale Servizi Soc. coop. (CNS)
Sentencja
1) Artykuł 58 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE, zmienionej rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/2365 z dnia 18 grudnia 2017 r., należy interpretować w ten sposób, że instytucja zamawiająca może wykluczyć wykonawcę z postępowania mającego na celu, po pierwsze, utworzenie spółki z kapitałem mieszanym, a po drugie, udzielenie tej spółce zamówienia publicznego na usługi, jeżeli wykluczenie to uzasadnione jest przez fakt, iż ze względu na pośredni udział tej instytucji zamawiającej w kapitale owego wykonawcy maksymalny udział tej instytucji zamawiającej w kapitale wskazanej spółki, określony przez nią w dokumentacji przetargowej, zostałby w rzeczywistości przekroczony, gdyby wybrała ona tego wykonawcę na swojego wspólnika, o ile takie przekroczenie skutkowałoby zwiększeniem ryzyka gospodarczego ponoszonego przez tę instytucję zamawiającą.
2) Artykuł 38 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji, zmienionej rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/2366 z dnia 18 grudnia 2017 r., należy interpretować w ten sposób, że instytucja zamawiająca może wykluczyć wykonawcę z postępowania mającego na celu, po pierwsze, utworzenie spółki z kapitałem mieszanym, a po drugie, udzielenie tej spółce koncesji na usługi, jeżeli wykluczenie to uzasadnione jest przez fakt, iż ze względu na pośredni udział tej instytucji zamawiającej w kapitale owego wykonawcy maksymalny udział tej instytucji zamawiającej w kapitale wskazanej spółki, określony przez nią w dokumentacji przetargowej, zostałby w rzeczywistości przekroczony, gdyby wybrała ona tego wykonawcę na swojego wspólnika, o ile takie przekroczenie skutkowałoby zwiększeniem ryzyka gospodarczego ponoszonego przez tę instytucję zamawiającą.