Konkluzje Rady w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych

Konkluzje Rady
w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych
(2022/C 391/02)

Rada Unii Europejskiej,

1. PODKREŚLA znaczenie propagowania i wzmacniania mechanizmów dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, sprawiedliwego opodatkowania, globalnej przejrzystości podatkowej oraz zwalczania oszustw podatkowych, uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania, zarówno na szczeblu unijnym, jak i globalnym;

2. WYSOKO OCENIA stałą konstruktywną współpracę w kwestiach podatkowych, jaką unijna Grupa ds. Kodeksu Postępowania (opodatkowanie działalności gospodarczej), zwana dalej Grupą ds. Kodeksu Postępowania, nawiązała z większością jurysdykcji na całym świecie;

3. Z ZADOWOLENIEM ODNOTOWUJE, że dzięki podjęciu aktywnych działań w uzgodnionych terminach w odpowiednich jurysdykcjach poczyniono postępy w eliminowaniu braków stwierdzonych przez Grupę ds. Kodeksu Postępowania, a także że podjęto nowe zobowiązania w tym zakresie;

4. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI skuteczne funkcjonowanie automatycznej wymiany informacji między Turcją a państwami członkowskimi; UBOLEWA nad tym, że Turcja nie poczyniła żadnych postępów w odniesieniu do jednego państwa członkowskiego; PONOWNIE WZYWA Turcję do rozpoczęcia lub kontynuowania skutecznej wymiany informacji z wszystkimi państwami członkowskimi oraz do zapewnienia pełnej zgodności z wymogami określonymi w konkluzjach Rady Ecofin z dnia 22 lutego 2021 r., 5 października 2021 r. i 24 lutego 2022 r.; PRZYPOMINA, że skuteczna automatyczna wymiana informacji z wszystkimi państwami członkowskimi zgodnie z kalendarzem i międzynarodowymi standardami OECD oraz zgodnie z odnośnymi konkluzjami Rady Ecofin jest warunkiem niezbędnym do tego, by Turcja spełniła kryterium 1.1 przewidziane w unijnym wykazie; ZACHĘCA Grupę ds. Kodeksu Postępowania, by informowała Radę o rozwoju sytuacji w tym względzie oraz by nadal poruszała te kwestie, w których nie odnotowano żadnych postępów;

5. WYRAŻA UBOLEWANIE, że niektóre jurysdykcje są nadal niechętne współpracy do celów podatkowych oraz że część jurysdykcji nie wywiązała się z podjętych względem Grupy ds. Kodeksu Postępowania zobowiązań w odniesieniu do wymogów dotyczących istoty ekonomicznej; ZACHĘCA te jurysdykcje do podjęcia współpracy z Grupą ds. Kodeksu Postępowania w celu rozwiązania pozostałych kwestii;

6. ZATWIERDZA sprawozdanie Grupy ds. Kodeksu Postępowania przedstawione w dok. 12612/22;

7. ZATWIERDZA w związku z tym zmieniony unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych, zwany dalej unijnym wykazem, przedstawiony w załączniku I;

8. ZATWIERDZA przedstawiony w załączniku II aktualny stan realizacji podjętych przez jurysdykcje współpracujące zobowiązań do wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych

1. Samoa Amerykańskie

Samoa Amerykańskie nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisało ani nie ratyfikowało, nawet poprzez jurysdykcję, której jest terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, nie zobowiązało się do stosowania minimalnych standardów dotyczących BEPS ani do tego, że zajmie się tymi kwestiami.

2. Anguilla

Anguilla wspiera struktury i uzgodnienia typu offshore mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej transakcji, gdyż nie podejmuje wszelkich niezbędnych działań w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia wymogów dotyczących istoty ekonomicznej w myśl kryterium 2.2.

Anguilla oczekuje na dodatkową weryfikację ze strony Światowego Forum w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek (kryterium 1.2).

3. Bahamy

Bahamy wspierają struktury i uzgodnienia typu offshore mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej transakcji, gdyż nie podejmują wszelkich niezbędnych działań w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia wymogów dotyczących istoty ekonomicznej w myśl kryterium 2.2.

Bahamy zobowiązały się do podjęcia działań w odpowiedzi na zalecenia otwartych ram w zakresie BEPS w odniesieniu do wdrożenia kryterium 3.2 dotyczącego sprawozdawczości w podziale na kraje, w odpowiednim czasie, tak by można było to uwzględnić w zaplanowanym na jesień 2023 r. sprawozdaniu z wzajemnej oceny działania 13 w kontekście otwartych ram w zakresie BEPS.

4. Fidżi

Fidżi nie jest członkiem Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych ("Światowe Forum"), nie podpisało ani nie ratyfikowało wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosuje szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe (przedsiębiorstwa eksportujące, zachęty w odniesieniu do dochodów przedsiębiorstw z branży technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), preferencyjna stawka podatkowa dla regionalnych lub globalnych siedzib przedsiębiorstw), nie przystąpiło do otwartych ram w zakresie BEPS, nie wdrożyło minimalnego standardu OECD dotyczącego przeciwdziałania BEPS, ani nie rozwiązało jeszcze tych kwestii.

5. Guam

Guam nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisał ani nie ratyfikował, nawet poprzez jurysdykcję, której jest terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, nie zobowiązał się do stosowania minimalnych standardów dotyczących BEPS ani do tego, że zajmie się tymi kwestiami.

6. Palau

Palau nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisało ani nie ratyfikowało wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, ani nie rozwiązało jeszcze tych kwestii.

7. Panama

Od Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych Panama nie otrzymała oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek ani nie rozwiązała jeszcze tej kwestii. Panama stosuje szkodliwy system zwolnienia dochodów ze źródeł zagranicznych i nie rozwiązała jeszcze tej kwestii.

Panama zobowiązała się do podjęcia działań w odpowiedzi na zalecenia otwartych ram w zakresie BEPS w odniesieniu do wdrożenia kryterium 3.2 dotyczącego sprawozdawczości w podziale na kraje, w odpowiednim czasie, tak by można było to uwzględnić w zaplanowanym na jesień 2023 r. sprawozdaniu z wzajemnej oceny działania 13 w kontekście otwartych ram w zakresie BEPS.

8. Samoa

Samoa stosuje szkodliwy preferencyjny system podatkowy (spółki offshore) i nie rozwiązało jeszcze tej kwestii.

9. Trynidad i Tobago

Trynidad i Tobago nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, od Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych nie otrzymał oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek, nie podpisał ani nie ratyfikował wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosuje szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe (wolne obszary), i nie rozwiązał jeszcze tych kwestii.

Trynidad i Tobago zobowiązał się do podjęcia działań w odpowiedzi na zalecenia otwartych ram w zakresie BEPS w odniesieniu do wdrożenia kryterium 3.2 dotyczącego sprawozdawczości w podziale na kraje, w odpowiednim czasie, tak by można było to uwzględnić w zaplanowanym na jesień 2023 r. sprawozdaniu z wzajemnej oceny działania 13 w kontekście otwartych ram w zakresie BEPS.

10. Turks i Caicos

Turks i Caicos wspierają struktury i uzgodnienia typu offshore mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej transakcji, gdyż nie podejmują wszelkich niezbędnych działań w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia wymogów dotyczących istoty ekonomicznej w myśl kryterium 2.2.

11. Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych

Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych nie prowadzą żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisały ani nie ratyfikowały, nawet poprzez jurysdykcję, której są terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosują szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe (program rozwoju gospodarczego, przedsiębiorstwa zwolnione, akt regulacyjny w sprawie międzynarodowego centrum bankowości), nie zobowiązały się do stosowania minimalnych standardów dotyczących BEPS ani do tego, że zajmą się tymi kwestiami.

12. Vanuatu

Vanuatu wspiera struktury i uzgodnienia typu offshore mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej transakcji, i nie rozwiązało jeszcze tej kwestii.

Vanuatu oczekuje na dodatkową weryfikację ze strony Światowego Forum w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek.

ZAŁĄCZNIK  II

Aktualny stan współpracy z UE w odniesieniu do zobowiązań podjętych przez jurysdykcje współpracujące w celu wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych

1. Przejrzystość

1.1. Zobowiązanie do wdrożenia automatycznej wymiany informacji albo poprzez podpisanie wielostronnej umowy między właściwymi organami, albo poprzez umowy dwustronne

Oczekuje się, że następująca jurysdykcja będzie skutecznie wymieniać informacje z wszystkimi 27 państwami członkowskimi zgodnie z harmonogramem, o którym mowa w pkt 6 konkluzji Rady z dnia 22 lutego 2021 r., pkt 4 konkluzji Rady z dnia 5 października 2021 r. i pkt 4 konkluzji Rady z dnia 24 lutego 2022 r.

Turcja

1.2. Członkostwo w Światowym Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych i satysfakcjonująca ocena odnośnie do wymiany informacji na wniosek

Następujące jurysdykcje oczekują na dodatkową weryfikację ze strony Światowego Forum:

Barbados, Botswana, Dominika, Seszele, Turcja

2. Sprawiedliwe opodatkowanie

2.1. Istnienie szkodliwych systemów podatkowych

Następujące jurysdykcje zobowiązały się do zmiany lub zniesienia swoich szkodliwych systemów zwolnienia dochodów ze źródeł zagranicznych do dnia 31 grudnia 2022 r.:

Hongkong, Katar, Kostaryka, Malezja, Urugwaj

Następujące jurysdykcje zobowiązały się do zmiany lub zniesienia swoich preferencyjnych systemów podatkowych objętych zakresem zadań Forum ds. Szkodliwych Praktyk Podatkowych (FHTP) do dnia 31 grudnia 2022 r.:

Jamajka (specjalne strefy ekonomiczne), Jordania (specjalna strefa ekonomiczna Akaba), Macedonia Północna (strefa rozwoju przemysłowo-technologicznego)

Następujące jurysdykcje zobowiązały się do zmiany lub zniesienia swoich preferencyjnych systemów podatkowych objętych zakresem zadań Forum ds. Szkodliwych Praktyk Podatkowych (FHTP) do dnia 31 grudnia 2023 r.:

Eswatini (specjalna strefa ekonomiczna), Armenia (wolne strefy ekonomiczne oraz projekty w dziedzinie technologii informacyjnej)

Następująca jurysdykcja zobowiązała się do zmiany preferencyjnego systemu podatkowego do dnia 31 grudnia 2022 r.:

Federacja Rosyjska (międzynarodowe spółki holdingowe)

2.2. Istnienie systemów podatkowych wspierających struktury typu offshore mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej działalności gospodarczej

Następująca jurysdykcja zobowiązała się do podjęcia działań w odpowiedzi na zalecenia FHTP w odniesieniu do skutecznego wdrożenia wymogów dotyczących istoty ekonomicznej w myśl kryterium 2.2 wystarczająco szybko, by umożliwić FTHP stwierdzenie na kolejnym posiedzeniu (w listopadzie 2022 r.), że podjęto działania w odpowiedzi na zalecenia. Rada powróci do tej kwestii przy okazji kolejnej aktualizacji unijnego wykazu w lutym 2023 r.

Barbados

3. Zapobieganie erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków

3.2 Wdrożenie minimalnego standardu sprawozdawczości w podziale na kraje (działanie 13 w zakresie BEPS)

Następujące jurysdykcje zobowiązały się do wdrożenia minimalnego standardu sprawozdawczości w podziale na kraje poprzez podjęcie działań w odpowiedzi na zalecenia otwartych ram w zakresie BEPS, w odpowiednim czasie, tak by można było to uwzględnić w zaplanowanym na jesień 2023 r. sprawozdaniu z wzajemnej oceny działania 13 w kontekście otwartych ram, lub poprzez uruchomienie w uzgodnionym terminie współpracy z wszystkimi państwami członkowskimi UE w zakresie wymiany sprawozdawczości w podziale na kraje:

Barbados, Belize, Brytyjskie Wyspy Dziewicze, Izrael, Monserrat, Tajlandia, Wietnam

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024