Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2021 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ ZA ROK 2021
Sekcja II - Rada Europejska i Rada
(2022/C 354/01)

SPIS TREŚCI

1. WSTĘP

2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2021

2.1. Główne cele finansowe

2.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2021 r

2.2.1. Podejście ogólne

2.2.2. Budżet 2021

2.2.3. Budżet na 2021 r. a dział 7 wieloletnich ram finansowych budżetu UE

3. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2021 r

3.1. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2021 r

3.1.1. Posiedzenia

3.1.2. Działania o charakterze ustawodawczym

3.1.3. Modernizacja administracyjna

3.1.4. Realizacja celów w 2021 r

3.2. Dochody

3.3. Wydatki w 2021 r

3.3.1. Zmiana budżetu w 2021 r

3.3.2. Przegląd wykonania budżetu w latach 2017-2021

3.3.3. Wykonanie środków według kategorii w 2021 r

3.4. Środki przeniesione

3.4.1. Środki przeniesione automatycznie z 2020 r. na 2021 r

3.4.2. Środki przeniesione automatycznie z 2021 r. na 2022 r

3.5. Dochody przeznaczone na określony cel

3.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2021 r

3.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2020 r. z przeznaczeniem na płatności

3.5.3. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2021 r. przeniesione na

2022 r. z przeznaczeniem na płatności

3.5.4. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2021 r

1. WSTĘP

Zgodnie z art. 249 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (rozporządzenie finansowe - RF) 1  niniejszy dokument stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2021.

Podstawą niniejszego sprawozdania są: wstępne sprawozdanie finansowe za 2021 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.

W rozdziale II niniejszego sprawozdania przedstawiono podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2021. W rozdziale III przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2021 r.

Wykonanie budżetu na 2021 r. w podziale na poszczególne pozycje budżetowe zostało przedstawione w załączniku.

2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2021

2.1. Główne cele finansowe

Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na 2021 r. były następujące:

- zapewnienie kontynuacji procesu decyzyjnego w Radzie Europejskiej i Radzie pomimo utrzymującej się wyjątkowej sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19,

- zapewnianie ciągłego wsparcia Radzie Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych,

- kontynuowanie procesu cyfrowej modernizacji administracyjnej w celu poprawy jakości struktury SGR i właściwego wykorzystania zasobów.

2.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2021 r.

2.2.1. Podejście ogólne

Przy uchwalaniu budżetu Rady Europejskiej i Rady na 2021 r. kierowano się ogólnym celem zakładającym nieprzekroczenie o więcej niż 2 %, w ujęciu nominalnym, ogólnego poziomu budżetu na 2020 r. w odniesieniu do wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami.

Zwiększenia wysokości środków związane z zobowiązaniami statutowymi lub umownymi lub zwiększenia w dziedzinach uznanych za podstawowe dla właściwego funkcjonowania SGR, skompensowano poprzez ustalenie priorytetów i zmiany w programowaniu w odniesieniu do niektórych projektów, z uwzględnieniem wykonania budżetu w ostatnich latach.

Jeżeli chodzi o plan zatrudnienia, SGR kontynuował usprawnienia organizacyjne, wdrażając następujące działania:

- przekształcenie 25 stanowisk AST w 25 stanowisk AD w ramach kontynuacji modernizacji administracyjnej, ze skutkiem neutralnym dla budżetu.

2.2.2. Budżet 2021

Władza budżetowa uchwaliła całkowity budżet Rady Europejskiej i Rady na 2021 r. na poziomie 594,4 mln EUR. Stanowi to zwiększenie o 3,8 mln EUR (+ 0,6 %) w porównaniu z 2020 r.

Liczbę stanowisk w planie zatrudnienia na 2021 r. ustalono w przypadku Rady Europejskiej i Rady na 3 029.

Tabela 1 przedstawia w zarysie budżet na 2021 r. według poszczególnych kategorii.

Tabela 1

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2021 r. w porównaniu z budżetem na 2020 r. (według kategorii)

(w EUR)

Kategoria Budżet 2020 Budżet 2021 Zmiana 2021/2020
1 2 3=2/1
Plan zatrudnienia 341 218 000 342 791 545 0,5 %
Inne wydatki związane z personelem 25 366 000 27 684 909 9,1 %
Budynki (z wył. nabycia) 56 644000 57 151 000 0,9 %
Systemy komputerowe 44 509000 47 116 000 5,9 %
Meble 1 171000 951 000 - 18,8 %
Wyposażenie techniczne 6 026 000 7 192 000 19,3 %
Transport 2 284 000 1 368 000 - 40,1 %
Koszty podróży służbowych delegacji 17 228 000 15 505 000 - 10,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 81 450 000 80 000 000 - 1,8 %
Posiedzenia i konferencje 6 285 000 5 757000 - 8,4 %
Informacja 7 235 000 7 510 500 3,8 %
Różne 1 217000 1 360000 11,8 %
Rezerwa
Ogółem (z wył. nabycia) 590 633 000 594 386 954 0,6 %
Nabycie nieruchomości
Suma całkowita 590 633 000 594 386 954 0,6 %

2.2.3. Budżet na 2021 r. a dział 7 wieloletnich ram finansowych budżetu UE

Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2017-2021. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 7 (poprzedni dział 5) wieloletnich ram finansowych zmniejszył się z 6,0 % w 2017 r. do 5,6 % w 2021 r.

Tabela 2

Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 7 (poprzedni dział 5) wieloletnich ram finansowych w latach 2017-2021

(Kwoty w cenach bieżących) 2017 2018 2019 2020 2021
mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana
Dział 7 9 395 5,0 % 9 666 2,9 % 9 945 2,9 % 10 222 2,8 % 10 635 4,0 %
(Kwoty w cenach bieżących) 2017 2018 2019 2020 2021
mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana
RE/Rada 562 3,0 % 573 2,0 % 582 1,6 % 591 1,5 % 594 0,6 %
Udział RE/ Rady w dziale 7 6,0 % 5,9 % 5,9 % 5,8 % 5,6 %

3. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2021 r.

3.1. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2021 r.

W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swoich podstawowych działań, mających znaczenie z finansowego punktu widzenia; informacje te zawierają opis funkcjonowania Rady Europejskiej i Rady w danym roku budżetowym. W sprawozdaniu zaznaczono również główne osiągnięcia w danym roku.

3.1.1. Posiedzenia

Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2017-2021.

Oprócz 4 382 posiedzeń instytucjonalnych i posiedzeń z udziałem państw trzecich w 2021 r. SGR zorganizował 199 posiedzeń innego rodzaju (np. seminaria, sesje informacyjne i briefingi).

Tabela 3

Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2017-2021

2017 2018 2019 2020 2020 2021 2021
Fizyczne Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe OGÓŁEM Fizyczne Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe OGÓŁEM
Szczyty 15 15 17 15 8 23 11 7 18
Rady 77 75 80 31 85 116 70 36 106
Coreper 105 117 124 152 2 154 123 123
Coreper (art. 50) 22 29 28 3 3
Grupy robocze 4 039 4 304 3 706 1 538 1 252 2 790 1 342 2 793 4 135
Grupy robocze ad hoc (art. 50) 32 61 28
Ogółem 4 290 4 601 3 983 1 739 1 347 3 086 1 546 2 836 4 382
Inne posiedzenia 3 030 3 129 3 685 401 33 434 176 23 199
Suma całkowita 7 320 7 730 7 668 2 140 1 380 3 520 1 722 2 859 4 581

Pomimo utrzymujących się wyjątkowych warunków pracy spowodowanych pandemią COVID-19 liczba posiedzeń organizowanych przez SGR wzrosła o 30 % w porównaniu z rokiem poprzednim. Liczba posiedzeń instytucjonalnych była dość zbliżona do poziomów sprzed pandemii, w szczególności dzięki organizacji posiedzeń za pośrednictwem wideokonferencji (64,7 % ogółu posiedzeń instytucjonalnych). Skutki obowiązujących restrykcji były bardziej zauważalne pod względem liczby organizowanych konferencji oraz briefingów i konferencji prasowych.

Ponadto 14 i 15 czerwca 2021 r. SGR był gospodarzem dwustronnych szczytów, odpowiednio, UE-Kanada i UE-USA.

Oprócz tego 15 grudnia 2021 r. odbył się 6. szczyt Partnerstwa Wschodniego. Uczestniczyły w nim kraje UE oraz Armenia, Azerbejdżan, Gruzja, Republika Mołdawii i Ukraina. Celem Partnerstwa Wschodniego jest wspieranie stabilności, dobrobytu i wzajemnej współpracy, zwiększenie zaangażowania na rzecz niezbędnych reform oraz sprostanie globalnym i regionalnym wyzwaniom.

3.1.2. Działania o charakterze ustawodawczym

Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności jest liczba aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 4). W 2021 r. w Dz.U. opublikowano 1 340 aktów prawnych. Należy zauważyć, że publikacja aktów prawnych w Dz.U. jest ostatnim etapem procesu ustawodawczego.

Tabela 4

Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2016-2021

2016 2017 2018 2019 2020 2021
Akty prawne w Dz.U. opublikowane 1 259 1 187 1 210 1 326 1 328 1 340

Pomimo utrudnionych warunków pracy w 2021 r. ze względu na pandemię COVID-19 Rada zwiększyła swoje działania o charakterze ustawodawczym w porównaniu do roku poprzedzającego pandemię (2019).

3.1.3. Modernizacja administracyjna

W 2021 r. SGR kontynuował działania mające poprawić jakość i wydajność swojej organizacji wewnętrznej, koncentrując się w szczególności na radzeniu sobie z ograniczeniami w pracy wynikającymi z utrzymującej się pandemii COVID-19:

- przyjęto nową decyzję w sprawie polityki i procedur rekrutacji w SGR, aby zwiększyć efektywność procesu selekcji, a także uwzględnić elementy zgodne ze strategią różnorodności i inkluzywności SGR,

- przeprojektowano szereg narzędzi informatycznych specyficznych dla SGR, takich jak eConsilium, aby poprawić sposób funkcjonowania Rady w środowisku cyfrowym,

- przeprowadzono analizę wpływu pandemii na SGR, w tym ocenę reakcji organizacyjnej Sekretariatu, w celu określenia najlepszych praktyk oraz opracowania jasnych i użytecznych zaleceń dotyczących usprawnień sposobu, w jaki SGR funkcjonował w trakcie pandemii i bezpośrednio po niej.

3.1.4. Realizacja celów w 2021 r.

Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2021 można podsumować następująco:

- Plan zatrudnienia

1 stycznia 2021 r. w SGR obsadzonych było 2 885 stanowisk. W następstwie rotacji, do których doszło w ciągu roku, 31 grudnia 2021 r. obsadzonych było 2 908 stanowisk, co stanowi różnicę wynoszącą 23 dodatkowych obsadzonych stanowisk w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady.

Uwaga: Obsadzone stanowiska obejmują również stanowiska zajmowane przez pracowników niepobierających wynagrodzenia zgodnie z definicją określoną w regulaminie pracowniczym.

- Zarządzanie finansami

W 2021 r. SGR kontynuował działania mające jeszcze bardziej usprawnić jego zarządzanie finansami i wyniki finansowe. Wdrożono szereg usprawnień w zakresie zarządzania finansami instytucji, np.:

- uruchomiono inicjatywę na rzecz zintegrowanego planowania biznesowego, której celem jest rozszerzenie ram zarządzania o ulepszony proces łączący krótko-, średnio- i długoterminowe planowanie zasobów finansowych i ludzkich w związku z planowaniem ukierunkowanym na działania i planowaniem strategicznym,

- opracowano tablicę wskaźników finansowych w celu zwiększenia świadomości na temat wyników finansowych we wszystkich służbach SGR,

- zezwolono na podpisywanie umów podpisem hybrydowym jako pierwszy krok w kierunku przyszłego pełnego podpisu elektronicznego.

W kontekście poprawiania pozycji europejskich przedsiębiorstw w zakresie przepływów pieniężnych średni termin płatności faktur w SGR wyniósł w 2021 r. 19 dni, przy maksymalnym terminie wynoszącym 30 dni kalendarzowych (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 2 ).

- Polityka w zakresie budynków

Polityka Rady w zakresie nieruchomości nie uległa zmianie. Od 2004 r. ostatecznym celem Rady jest skupienie wszystkich rodzajów jej działalności i działalności Rady Europejskiej w Brukseli w budynkach będących jej własnością, dostosowanych do jej potrzeb i zlokalizowanych blisko siebie. Reorganizacja ta została zakończona 30 czerwca 2016 r., wraz z oddaniem do użytku budynku Europa.

3.2. Dochody

Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2021 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2020 r." odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2020 r., w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2021 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2021 r." dotyczy procedur odzyskiwania środków przeprowadzonych w 2021 r.

Tabela 5

Przegląd operacji dotyczących dochodów w budżecie na 2021 r.

(w EUR)

Rozdział Ustalone prawa za 2020 r. Odzyskane dochody z 2020 r. Ustalone prawa za 2021 r. Odzyskane dochody z 2021 r. Ustalone prawa ogółem 2020+2021 Kwoty odzyskane ogółem 2020+2021 Kwoty do odzyskania w 2022 r.
1 2 3 4 5=1 + 3 6=2+4 7=5-6
3 0 Dochody związane z personelem 60 354 818 60 354 818 60 354 818 60 354 818
3 1 Dochody związane z własnością 384267 384267 91 400 88 136 475 667 472403 3 264
3 2 Dochody z tytułu dostaw towarów, świadczenia usług i wykonywania prac 35 879 35 545 932 375 906 302 968 254 941 847 26 407
3 2 Dochody od osób trzecich z tytułu towarów, usług i prac (ESDZ) 426 782 426 782 426 782 426 782
3 3 Inne dochody administracyjne 470202 158255 41 491 166 39 913 451 41 961 368 40 071 706 1 889 663
4 0 Dochody z inwestycji i rachunków 613 613 613 613
Ogółem 890 348 578067 103 297 154 101 690 102 104 187 502 102 268 169 1 919 333

Łączna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2021 r. 104,2 mln EUR. Z tej kwoty 102,3 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego, a 1,9 mln EUR zostanie pobrane w 2022 r.

Większość odzyskanych dochodów ogółem (59 %, czyli 60,4 mln EUR z kwoty 102,3 mln EUR) w 2021 r. dotyczy podatków, obciążeń i opłat wspólnotowych, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 33,1 mln EUR pochodzi z potrąceń od wynagrodzeń personelu, a kwota 27,3 mln EUR odpowiada składkom i uprawnieniom do świadczeń emerytalnych przenoszonym do systemu emerytalnego.

Pozostała część, czyli 41 % (41,9 mln EUR), pochodzi z rozmaitych operacji administracyjnych, głównie z następujących źródeł:

- odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu kosztów podróży służbowych delegatów wynikających z przedstawionych przez nich oświadczeń za lata 2020 i 2021 (37,9 mln EUR, rozdział 3 3),

- kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,3 mln EUR, rozdział 3 3),

- kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (0,9 mln EUR, rozdział 3 3),

- płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy i Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego z Radą (0,7 mln EUR, rozdział 3 2),

- wpływów z wynajmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych (0,5 mln EUR, rozdział 3 1),

- przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu zaliczek za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (0,4 mln EUR, rozdział 3 2).

3.3. Wydatki w 2021 r.

3.3.1. Zmiana budżetu w 2021 r.

W trakcie roku budżetowego 2021 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 6 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2017-2021.

Tabela 6

Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2017-2021

Zmiana Rok
Rodzaj Podstawa prawna 2017 2018 2019 2020 2021
Budżet korygujacy art. 44 RF 0 0 0 0 0
Przesunięcie B art. 29 RF 45 52 39 44 41
Przesunięcie C art. 29 RF 1 2 2 2 2
Przesunięcie D art. 31 RF 0 0 0 0 0
Ogółem 46 54 41 46 43

W 2021 r. dokonano dwóch przesunięć typu C, co wymagało poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 29 rozporządzenia finansowego):

- przesunięcie typu C1 w kwocie 6 612 000 EUR dokonane 22 lipca 2021 r. w celu:

- pokrycia kosztów projektów pierwotnie przewidzianych w budżecie na kolejny rok, ale w odniesieniu do których możliwe było przyspieszenie cyklu projektowego dzięki niskiemu stopniowi wykorzystania powierzchni biurowych w budynkach SGR ze względu na pandemię COVID-19 (1 000 000 EUR),

- sfinansowania pomocy technicznej na rozszerzenie działań informatycznych w związku z utrzymującą się sytuacją zdrowotną (1 897 000 EUR),

- pokrycia kosztów zakupu dodatkowego sprzętu i oprogramowania informatycznego, w tym utrzymania i konserwacji (2 930 000 EUR),

- sfinansowania wyższych rocznych opłat telekomunikacyjnych w wyniku zawarcia nowej umowy ramowej (140 000 EUR),

- przeniesienia obowiązków związanych z kosztami podróży w związku z wydarzeniami organizowanymi przez rotacyjne prezydencje (20 000 EUR),

- sfinansowania potrzeb w zakresie dodatkowych kosztów podróży służbowych przewodniczącego Rady Europejskiej i jego zespołu ochrony bezpośredniej (625 000 EUR),

- przesunięcie typu C2 w kwocie 5 360 000 EUR dokonane 18 listopada 2021 r. w celu:

- pokrycia kosztów zakupu dodatkowego sprzętu i oprogramowania informatycznego, w tym utrzymania i konserwacji (2 450 000 EUR),

- przeniesienia obowiązków w zakresie zarządzania projektami dotyczących opracowania systemu zarządzania utrzymaniem budynków na podstawie istniejących narzędzi informatycznych w SGR (655 000 EUR),

- sfinansowania dodatkowej pomocy w kilku obszarach działalności Rady w dziedzinie informatyki, takich jak Portal Delegatów, system zarządzania tłumaczeniami (TMS) lub narzędzie do zarządzania wnioskami o poradę prawną (1 855 000 EUR),

- sfinansowania potrzeb w zakresie dodatkowych kosztów podróży służbowych przewodniczącego Rady Europejskiej i jego zespołu ochrony bezpośredniej (400 000 EUR).

W 2021 r. dokonano ponadto 41 przesunięć typu B na podstawie art. 29 ust. 4 rozporządzenia finansowego w celu wprowadzenia wewnętrznych modyfikacji w budżecie Rady Europejskiej i Rady.

Tabela 7 przedstawia w zarysie linie budżetowe, które zostały w znacznym stopniu 3  zmienione w 2021 r. w drodze różnych przesunięć.

Tabela 7

Linie budżetowe, w ramach których dokonano znacznych przesunięć w 2021 r.

(w EUR)

Pozycja Treść Początkowy budżet

2020

Przesunięcia Ostateczne środki Różnica
1 0 0 4 Inne wydatki na zarządzanie 1 075 000 1 025 000 2 100 000 95 %
1 1 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 256 457 636 3 885 364 260 343 000 2 %
2 0 0 0 Czynsze 457000 865 000 1 322000 189 %
2 0 1 3 Ubezpieczenie 285000 330 500 615 500 116 %
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 13 850 500 3483454 17 333 954 25 %
2 1 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 24 019 500 7205 878 31 225 378 30 %
2 1 0 3 Telekomunikacja 1 750000 533 930 2283 930 31 %
2 1 2 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych 3958000 908 585 4866 585 23 %
2 2 0 5 Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń 315000 360000 675000 114 %

3.3.2. Przegląd wykonania budżetu w latach 2017-2021

W ciągu ostatnich pięciu lat (wykres 1) ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady wynosił średnio 91,5 %. Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego z dostępnego przyjętego budżetu.

Wskaźnik faktycznych rocznych płatności w latach 2017-2021 wyniósł średnio 81,4 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego, na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności. Wydatki na wynagrodzenia i dodatki dla członków i pracowników instytucji Unii nie mogą zostać przeniesione (art. 12 ust. 8 rozporządzenia finansowego).

Wykres 1

Ogólne wykonanie budżetu w latach 2017-2021

grafika

W odniesieniu do 2021 r. środki przeniesione dotyczą zobowiązań należycie zaciągniętych przed końcem roku budżetowego, ale w przypadku których towary nie zostały jeszcze dostarczone, a usługi wyświadczone, lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.

3.3.3. Wykonanie środków według kategorii w 2021 r.

Analiza wydatków w 2021 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 14 kategorii wydatków.

W tabeli 8 zestawiono budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a środkami, na które zaciągnięto zobowiązania, odpowiada kwotom niewykorzystanym w 2021 r., a co za tym idzie - anulowanym.

Tabela 8

Przegląd wykonania budżetu na 2021 r. (według kategorii)

(w EUR)

Kategoria Budżet 2021 (początkowy) Budżet 2021 (ostateczny (*)) Zobowiązania Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3 4=3/2 5=2-3
Plan zatrudnienia 342 791 545 342 791 545 337 934 778 98,6 % 4856 767
Inne wydatki związane z personelem 27 684 909 27 684 909 23 585 787 85,2 % 4 099 122
Budynki (z wył. nabycia) 57 151 000 56 221 000 54 238 245 96,5 % 1 982 755
Systemy komputerowe 47 116000 57 043 000 57 030 431 100,0 % 12 569
Meble 951 000 951 000 926 209 97,4 % 24 791
Wyposażenie techniczne 7 192 000 6 986 000 6 159 402 88,2 % 826 598
Transport 1 368 000 1 368 000 1 367 115 99,9 % 885
Koszty podróży służbowych delegacji 15 505 000 10 150 204 10 150 204 100,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 80 000 000 77 303 796 19 784 532 25,6 % 57 519 264

(w EUR)

Kategoria Budżet 2021 (początkowy) Budżet 2021 (ostateczny (*)) Zobowiązania Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3 4=3/2 5=2-3
Posiedzenia i konferencje 5 757000 4997000 3477460 69,6 % 1 519 540
Informacja 7 510 500 7 530 500 7 529 721 100,0 % 779
Różne 1 360000 1 360000 806 981 59,3 % 553 019
Rezerwa
Ogółem (z wył. nabycia) 594 386 954 594 386 954 522 990 866 88,0 % 71 396 088
Nabycie nieruchomości
Suma całkowita 594 386 954 594 386 954 522 990 866 88,0 % 71 396 088

(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2021 r. wynosi 88 %. Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:

- Niepełne wykorzystanie środków w kategorii planu zatrudnienia wynosi ogółem 4,9 mln EUR. To niepełne wykorzystanie wynika głównie z niższego zapotrzebowania na wynagrodzenia podstawowe (3,5 mln EUR). Innymi elementami uzasadniającymi niepełne wykorzystanie są: niższe zapotrzebowanie na różne należności z tytułu regulaminu (0,6 mln EUR) i na godziny nadliczbowe (0,4 mln EUR) oraz niższy poziom wydatków na zabezpieczenie społeczne (0,2 mln EUR).

- W kategorii "inne wydatki związane z personelem" 58,5 % niepełnego wykorzystania (2,4 mln EUR z kwoty 4,1 mln EUR) wiąże się z kosztami podróży służbowych personelu. Oszczędności w zakresie innych wydatków związanych z personelem (szkolenia, koszty leczenia, usługi socjalne itp.) wynoszą ogółem 0,4 mln EUR. Kolejne 1,3 mln EUR oszczędności wynika z mniejszych płatności na rzecz pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i z tytułu innych usług zewnętrznych.

- Ogólne wykonanie wydatków związanych z budynkami przyniosło oszczędności w wysokości 2,0 mln EUR. Z kwoty tej 1,2 mln EUR wiąże się z niższymi kosztami utrzymania i sprzątania, a 0,4 mln z oszczędnościami w zakresie niektórych prac związanych z zagospodarowaniem. Kolejne 0,2 mln EUR pochodzi z oszczędności w zakresie ochrony i nadzoru nad budynkami. Pozostała kwota 0,2 mln EUR wynika z prac zapewniających bezpieczeństwo budynków i innych kosztów związanych z budynkami (tj. usuwanie odpadów, oznakowanie i analizy prowadzone przez wyspecjalizowane organy).

- W dziedzinie informatyki wykonanie budżetu wyniosło 100 %.

- Jeśli chodzi o meble, niepełne wykorzystanie środków wynoszące 0,02 mln EUR wynika głównie z niższych potrzeb w zakresie wynajmu i konserwacji mebli ze względu na przełożenie wielostronnego szczytu UE-Unia Afrykańska na początek 2022 r.

- Oszczędności w wysokości 0,8 mln EUR w zakresie wyposażenia technicznego wynikają głównie z niższego poziomu zakupów i wymiany wyposażenia technicznego, szczególnie w dziedzinie bezpieczeństwa.

- Wykonanie budżetu w dziedzinie transportu jest bliskie 100 %.

- Jeśli chodzi o koszty podróży służbowych delegacji, wykonanie budżetu wyniosło 100 %. Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 10,2 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 15,5 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 25 mln EUR z oszczędności związanych z niektórymi pulami środków na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony 30,4 mln EUR przesunięto do pul środków na tłumaczenia ustne w ramach technicznej puli środków 4 . Z technicznej puli środków na tłumaczenia ustne finansowane są częściowo języki używane obecnie jako języki pośrednie, stanowiące rozwiązanie techniczne stosowane jako element łączący w pewnych kombinacjach językowych, niezbędne dla zapewnienia komunikacji wielojęzycznej.

- Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wynosi 57,5 mln EUR. Te niewykorzystane środki wynikają ostatecznie z przesunięcia kwoty 25 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe delegacji 5 . Ostateczny wynik uwzględnia także przesunięcie 30,4 mln EUR z pul środków na podróże służbowe delegacji w ramach wykonania technicznej puli środków.

- Kwota 0,9 mln EUR z ogólnej kwoty niepełnego wykorzystania środków w wysokości 1,5 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedla mniejsze niż zabudżetowane potrzeby związane z cateringiem. Mniejsze zapotrzebowanie na wynajem zewnętrznych sal konferencyjnych i akredytację pozwoliło dodatkowo zaoszczędzić 0,2 mln EUR. Można to wyjaśnić wpływem pandemii na organizację regularnych spotkań w połączeniu z przesunięciem wielostronnego szczytu UE-Unia Afrykańska.

- Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 100 %.

- W kategorii "Wydatki różne" niepełne wykorzystanie środków w kwocie 0,5 mln EUR wynika głównie z mniejszych potrzeb w zakresie usług prawnych (0,4 mln) w połączeniu ze zmniejszonym zapotrzebowaniem na przeprowadzki biurowe, analizy, odzież służbową i inne wydatki operacyjne.

3.4. Środki przeniesione

3.4.1. Środki przeniesione automatycznie z 2020 r. na 2021 r.

Jak przedstawiono w tabeli 9, kwotę 69,6 mln EUR przeniesiono z 2020 r. na 2021 r.

Tabela 9

Wykonanie środków przeniesionych z 2020 r. na 2021 r. (według kategorii)

(w EUR)

Kategoria Środki przeniesione z 2020 r. Płatności 2021 Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia 326 349 302 459 92,7 % 23 890
Inne wydatki związane z personelem 1 380 868 1 074900 77,8 % 305 968
Budynki 21 973 039 16 351 777 74,4 % 5 621 262
Systemy komputerowe 24 016219 23 682 349 98,6 % 333 869
Meble 852 821 841 321 98,7 % 11 500
Wyposażenie techniczne 2997152 2 737242 91,3 % 259 910
Transport 518695 229 981 44,3 % 288 714
Koszty podróży służbowych delegacji
Koszty tłumaczenia ustnego 13 482 401 10 960 190 81,3 % 2 522 211
Posiedzenia i konferencje 567139 301 760 53,2 % 265 379
Informacja

Różne

Rezerwa

3 256 451

213 767

2 864 529

172 532

88,0 %

80,7 %

391 922

41 235

Ogółem 69 584 901 59 519 041 85,5 % 10 065 860

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2020 r. wyniósł 85,5 %. Główne przyczyny takiego wskaźnika wykonania są następujące:

- częściowe lub całkowite niedostarczenie robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie poprzedniego roku,

- nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym, gdyż w odniesieniu do tych transakcji konieczne będzie zaciągnięcie nowych zobowiązań w 2022 r.

3.4.2. Środki przeniesione automatycznie z 2021 r. na 2022 r.

Środki przeniesione z 2021 r. na 2022 r. wyniosły ogółem 62 mln EUR.

Tabela 10

Środki przeniesione z 2021 r. na 2022 r. (według kategorii)

(w EUR)

Kategoria Budżet 2021 (początkowy) Budżet 2021 (ostateczny (*)) Zobowiązania Płatności 2021 Środki przeniesione na 2022 r. Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4 5=3-4 6=5/3
Plan zatrudnienia 342 791 545 342 791 545 337934 778 337 480 703 454075 0,1 %
Inne wydatki związane z personelem 27 684 909 27684909 23 585 787 21 892 889 1 692 898 7,2 %
Budynki 57 151 000 56 221 000 54 238 245 35 709 119 18 529 126 34,2 %
Systemy komputerowe 47 116000 57 043 000 57 030 431 33 327 229 23 703 202 41,6 %
Meble 951 000 951 000 926 209 198 986 727224 78,5 %
Wyposażenie techniczne 7 192 000 6986000 6 159 402 2620136 3 539 267 57,5 %
Transport 1 368 000 1 368000 1 367 115 585006 782 109 57,2 %
Koszty podróży służbowych delegacji 15505000 10 150 204 10 150 204 10 150204 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 80 000 000 77 303 796 19 784 532 10 994 825 8 789 706 44,4 %
Posiedzenia i konferencje 5 757 000 4997000 3 477 460 2 614 496 862 964 24,8 %
Informacja 7510500 7 530 500 7 529 721 4887926 2 641 795 35,1 %
Różne 1 360 000 1 360000 806 981 518269 288 712 35,8 %
Rezerwa
Ogółem (z wył. nabycia) 594 386 954 594 386 954 522 990 866 460 979 787 62 011078 11,9 %
Nabycie nieruchomości
Suma całkowita 594 386 954 594 386 954 522 990 866 460 979 787 62 011078 11,9 %

(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Kwoty przeniesione z 2021 r. na 2022 r. pochodzą głównie z poniższych kategorii:

- systemy komputerowe: 23,7 mln EUR, z czego 14 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 8,0 mln - sprzętu i oprogramowania komputerowego, 1,1 mln EUR - usług informatycznych i konserwacji informatycznej, a 0,6 mln EUR - telekomunikacji,

- budynki: 18,5 mln EUR, z czego 7,0 mln EUR dotyczy różnych prac związanych z zagospodarowaniem, 3,8 mln EUR - sprzątania i utrzymania obiektów, 3,8 mln EUR - ochrony i prewencji, 1,7 mln EUR - energii elektrycznej, wody, gazu i ogrzewania, 1,3 mln EUR - prac zapewniających bezpieczeństwo budynków, a 0,9 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. analiz budynków,

- 8,8 mln EUR w celu pokrycia części kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w 2021 r., jednak w odniesieniu do którego faktury nie zostały w pełni uzgodnione ze służbami Komisji Europejskiej (szczególnie w odniesieniu do kosztów zmian w programowaniu),

- wyposażenie techniczne: 3,5 mln EUR, co odpowiada zakupowi i utrzymaniu sprzętu konferencyjnego,

- wydatki na informacje: 2,6 mln EUR, z czego 1,9 mln EUR dotyczy informacji i akcji o charakterze publicznym, 0,6 mln EUR - wydatków na dokumentację i bibliotekę, a 0,1 mln EUR - publikacji Rady,

- inne wydatki związane z personelem: 1,7 mln EUR, głównie w odniesieniu do wydatków na szkolenia i rekrutację (0,7 mln EUR), służby medycznej i świetlic (0,4 mln EUR), kosztów delegacji (w tym podróży) (0,3 mln EUR) i środków wsparcia dla personelu (0,2 mln EUR),

- posiedzenia i konferencje: 0,9 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady Europejskiej i Rady w 2021 r.,

- transport: 0,8 mln EUR na pokrycie kosztów wynajmu i naprawy parku samochodowego (0,5 mln EUR) oraz planu w zakresie mobilności pracowników Rady (0,3 mln EUR), oraz

- meble: 0,7 mln EUR, dotyczy zakupu mebli do sal przeznaczonych do posiedzeń hybrydowych, sali prasowej, projektu pilotażowego dotyczącego nowych metod pracy (NWOW) oraz budynku żłobka,

- wydatki różne: 0,3 mln EUR obejmujące głównie koszty postępowań sądowych (0,1 mln EUR), materiały biurowe (0,1 mln EUR) oraz opłaty pocztowe (0,04 mln EUR).

3.5. Dochody przeznaczone na określony cel

3.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2021 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2021 r. wyniosły 43,1 mln EUR.

Tabela 11

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2021 r. (według kategorii)

(w EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2021 (ostateczne (*)) Zobowiązania 2021 Płatności2021 Wskaźnik wykonania Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3 4=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia 1 456 544 1 443 178 1 443 178 99,1 % 13 366
Inne wydatki związane z personelem 1 662 956 1 633 352 1 615 668 98,2 % 29 604
Budynki 527 758 512 601 439 491 97,1 % 15 158
Systemy komputerowe 892 372 877927 657 026 98,4 % 14 446
Meble - - - -
Wyposażenie techniczne 16 619 15 011 12 098 90,3 % 1 607
Transport 6 113 6 113 1 332 100,0 %
Koszty podróży służbowych delegacji 30 385 449 30 385 449 30 385 449 100,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 7909056 7 909 056 7909056 100,0 %
Posiedzenia i konferencje 84 097 84 097 64 285 100,0 %
Informacja 12 544 10 013 10 013 2 530
Różne 82 540 80 541 80 531 97,6 % 1 999
Ogółem RE/Rada 43 036 048 42 957337 42 618 125 99,8 % 78 711
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 80 000 59 871 54 571 74,8 % 20 129
Suma całkowita 43 116 048 43 017207 42 672 696 99,8 % 98 840

(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Dochody przeznaczone na określony cel związane z działalnością SGR wyniosły ogółem 43,1 mln EUR, z czego w odniesieniu do 43 mln EUR należycie zaciągnięto zobowiązania w 2021 r. Pozostała kwota 0,1 mln EUR została anulowana zgodnie z art. 12 ust. 1 RF.

Kolejna część dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2021 r. (0,08 mln EUR) dotyczy kwot przesuniętych w 2020 r. przez ESDZ do Rady na pokrycie kosztów usług określonych w różnych umowach o gwarantowanym poziomie usług między obiema instytucjami i świadczonych przez SGR. Z całej kwoty zobowiązania wynoszącej 0,06 mln EUR, w 2020 r. dokonano płatności na kwotę 0,05 mln EUR.

3.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2020 r. z przeznaczeniem na płatności

Łączna kwota dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z 2020 r. z przeznaczeniem na płatności wynosiła 0,5 mln EUR.

Tabela 12

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2021 r. przeniesionych na 2021 r. z przeznaczeniem na płatności (według kategorii)

(w EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2020 r. z przeznaczeniem na płatności Płatności 2021 Wskaźnik wykonania Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1 2 4=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia -
Inne wydatki związane z personelem 9 648 9 644 100,0 % 4
Budynki 412 792 259 685 62,9 % 153107
Systemy komputerowe 10 890 10 890 100,0 %
Mable -
Wyposażenie techniczne -
Transport 2 616 0,0 % 2 616
Koszty podróży służbowych delegacji -
Koszty tłumaczenia ustnego -
Posiedzenia i konferencje 81 - 81
Informacja

Różne

- -
Ogółem RE/Rada 436 026 280 219 64,3 % 155 807
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 97 196 97 196 -
Suma całkowita 533 222 377 415 70,8 % 155 807

3.5.3. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2021 r. przeniesione na 2022 r. z przeznaczeniem na płatności

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2021 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania, ale nie dokonano płatności w 2021 r., zostały przeniesione z 2021 r. na 2022 r. i wyniosły łącznie 0,3 mln EUR.

Tabela 13

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2021 r. przeniesione na 2022 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2021 (ostateczne (*)) Zobowiązania

2021

Płatności 2021 Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione na 2021 r. Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4=2-3 5=4/2
Plan zatrudnienia 1 456 544 1 443 178 1 443 178 -
Inne wydatki związane z personelem 1 662 956 1 633 352 1 615 668 17 684 1,1 %
Budynki 527 758 512 601 439 491 73 110 14,3 %
Systemy komputerowe Meble 892 372 877 927 657026 220901 25,2 %
Wyposażenie techniczne 16 619 15 011 12 098 2 914 19,4 %
Transport 6 113 6 113 1 332 4 781 78,2 %
Koszty podróży służbowych delegacji 30 385 449 30 385 449 30 385 449 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 7909056 7 909 056 7 909 056 0,0 %
Posiedzenia i konferencje 84 097 84 097 64 285 19 812 23,6 %
Informacja 12 544 10 013 10 013 -
Różne 82 540 80 541 80 531 10 0,0 %
Ogółem RE/Rada 43 036 048 42 957337 42 618 125 339 211 0,8 %
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 80 000 59 871 54 571 5 300 8,9 %
Suma całkowita 43 116 048 43 017207 42 672 696 344 511 0,8 %

(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Kwoty przeniesione dotyczą głównie prac związanych z zewnętrznym wsparciem informatycznym (0,2 mln EUR).

3.5.4. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2021 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2021 r. wyniosły 41,8 mln EUR. Z tego kwota 0,4 mln EUR odpowiada kwotom przesuniętym przez ESDZ do Rady.

Tabela 14

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2021 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel 2021 (ostateczne (*)) Zobowiązania

2021

Płatności2021 Środki, na które nie zaciągnięto zobowiązań Środki dostępne na płatności
1 2 3 4=1-2 5=2-3
Plan zatrudnienia 1 776 701 1 776 701
Inne wydatki związane z personelem 1 302 739 162 368 136 843 1 140 371 25 524
Budynki 804 964 91 500 713 464 91 500
Systemy komputerowe 825 652 51 203 9 805 774 448 41 399
Meble
Wyposażenie techniczne 2 750 2 750
Transport

Koszty podróży służbowych delegacji

Koszty tłumaczenia ustnego

36 363 724 36 363 724
Posiedzenia i konferencje 24 076 24 076
Informacja 161270 14 877 146 393 14 877
Różne 126 974 126 974
Ogółem RE/Rada 41 388 848 319 949 146 648 41 068 900 173 300
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 406 362 159951 86 868 246 411 73 084
Suma całkowita 41 795 211 479 900 233516 41 315311 246 384

(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Dochody przeznaczone na określony cel w 2021 r. związane z działalnością SGR wyniosły 41,8 mln EUR. W trakcie roku budżetowego zaciągnięto zobowiązania na kwotę 0,5 mln EUR, zaś kwota 41,3 mln EUR została przeniesiona na 2022 r. zgodnie z art. 12 ust. 4 RF.

Około 87 % dochodów przeznaczonych na określony cel (36,4 mln EUR) pochodzi z salda kosztów podróży służbowych delegacji wynikającego z przedstawionych przez nie oświadczeń dotyczących podróży służbowych oraz z wcześniejszego zwrotu środków z pul na podróże służbowe na 2021 r. przez kilka państw członkowskich.

Pozostałe środki pochodzą głównie ze zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady.

ZAŁĄCZNIK

RADA - WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW NA ROK 2021

(w EUR)
Linia budżetowa Początkowe środki Przesunięcia/ Korekty Ostateczne środki Środki na zobowiązania Środki na płatności Przeniesienie na podstawie uprawnienia na rok Przeniesienie na podstawie decyzji na rok Środki anulowane
2021 2021 2021 2021 2021 2022 2022
1 2 3 4 5 6 7 8 = 3 - 5 - 6 - 7
1 0 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 365 000,00 1 025 000,00 365 000,00 347 194,80 347 194,80 50 942,82 17 805,20
1 0 0 1 Należności związane z zajmowanym stanowiskiem 75 000,00 75 000,00 70 894,20 70 894,20 4 105,80
1 0 0 2 Należności związane z osobistą sytuacją pracownika 25 000,00 25 000,00 22 254,78 22 254,78 2 745,22
1 0 0 3 Zabezpieczenie społeczne 16 000,00 16 000,00 13 134,42 13 134,42 2 865,58
1 0 0 4 Inne wydatki na zarządzanie 1 075 000,00 2 100 000,00 1 005 658,98 954 716,16 1 094 341,02
1 0 0 Wynagrodzenie i inne należności 1 556 000,00 1 025 000,00 2 581 000,00 1 459 137,18 1 408 194,36 50 942,82 1 121 862,82
1 0 1 0 Świadczenia przejściowe 205 000,00 205 000,00 169 719,43 169 719,43 35 280,57
1 0 1 Ustanie stosunku pracy 205 000,00 205 000,00 169 719,43 169 719,43 35 280,57
Ogółem rozdział 1 0 - Członkowie instytucji 1 761 000,00 1 025 000,00 2 786 000,00 1 628 856,61 1 577 913,79 50 942,82 1 157 143,39
1 1 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 256 457 636,00 3 885 364,00 260 343 000,00 256 799 044,93 256 799 044,93 454 075,39 3 543 955,07
1 1 0 1 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z zajmowanym stanowiskiem 1 767 000,00 1 767 000,00 1 467 752,91 1 467 752,91 299 247,09
1 1 0 2 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z osobistą sytuacją pracownika 65 201 091,00 65 201 091,00 64 985 181,60 64 985 181,60 215 909,40
1 1 0 3 Zabezpieczenie społeczne 10 519 909,00 10 519 909,00 10 334 297,88 10 334 297,88 185 611,12
1 1 0 4 Wskaźniki korygujące 147 000,00 147 000,00 109 191,38 109 191,38 37 808,62
1 1 0 5 Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe 1 257 545,00 1 257 545,00 847 326,74 847 326,74 410 218,26
1 1 0 6 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy 1 855 000,00 1 855 000,00 1 795 000,00 1 340 924,61 60 000,00
1 1 0 7 Dostosowanie wynagrodzeń 3 885 364,00 - 3 885 364,00
1 1 0 Wynagrodzenie i inne należności 341 090 545,00 341 090 545,00 336 337 795,44 335 883 720,05 454 075,39 4 752 749,56
1 1 1 0 Świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska w interesie służby 1 543 000,00 158 000,00 1 701 000,00 1 596 982,88 1 596 982,88 104 017,12
1 1 1 2 Należności byłych sekretarzy generalnych 158 000,00 - 158 000,00
1 1 1 Ustanie stosunku pracy 1 701 000,00 1 701 000,00 1 596 982,88 1 596 982,88 104 017,12
Ogółem rozdział 1 1 - Urzędnicy i pracownicy czasowi 342 791 545,00 342 791 545,00 337 934 778,32 337 480 702,93 454 075,39 4 856 766,68
1 2 0 0 Inni pracownicy 11 456 364,00 11 456 364,00 10 669 101,55 10 668 119,50 982,05 787 262,45
1 2 0 1 Oddelegowani eksperci krajowi 1 244 000,00 1 244 000,00 1 079 387,87 1 076 477,12 2 910,75 164 612,13
1 2 0 2 Staże 770 000,00 770 000,00 709 716,51 703 035,91 6 680,60 60 283,49
1 2 0 3 Usługi zewnętrzne 385 000,00 385 000,00 167 342,87 122 438,44 44 904,43 217 657,13
1 2 0 4 Usługi dodatkowe dla służb tłumaczeniowych 235 000,00 235 000,00 213 151,64 191 530,18 21 621,46 21 848,36
1 2 0 7 Coroczne dostosowanie wynagrodzeń 39 545,00 39 545,00 39 545,00
1 2 0 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 14 129 909,00 14 129 909,00 12 838 700,44 12 761 601,15 77 099,29 1 291 208,56
Ogółem rozdział 1 2 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 14 129 909,00 14 129 909,00 12 838 700,44 12 761 601,15 77 099,29 1 291 208,56
1 3 0 0 Różne wydatki związane z zatrudnianiem personelu 156 000,00 156 000,00 153 488,04 91 468,04 62 020,00 2 511,96
1 3 0 1 Doskonalenie zawodowe 2 539 000,00 2 539 000,00 2 344 369,44 1 667 447,94 676 921,50 194 630,56
1 3 0 Wydatki związane z zarządzaniem personelem 2 695 000,00 2 695 000,00 2 497 857,48 1 758 915,98 738 941,50 197 142,52
1 3 1 0 Pomoc w szczególnych przypadkach 27 000,00 - 2 000,00 25 000,00 4 525,92 4 525,92 20 474,08
1 3 1 1 Kontakty pozasłużbowe między pracownikami 130 000,00 2 000,00 132 000,00 51 687,60 17 668,59 34 019,01 80 312,40
1 3 1 2 Dodatkowa pomoc dla osób z niepełnospraw- nościami 250 000,00 250 000,00 205 469,87 110 185,89 95 283,98 44 530,13
1 3 1 3 Inne wydatki socjalne 72 000,00 72 000,00 71 600,00 33 015,36 38 584,64 400,00
1 3 1 Zapomogi na rzecz pracowników instytucji 479 000,00 479 000,00 333 283,39 165 395,76 167 887,63 145 716,61
1 3 2 0 Służba medyczna 390 000,00 390 000,00 375 147,30 213 471,24 161 676,06 14 852,70
1 3 2 2 Żłobki i świetlice 2 605 000,00 2 605 000,00 2 605 000,00 2 399 824,39 205 175,61
1 3 2 3 Współpraca międzyinstytucjonalna w dziedzinie zarządzania personelem 900 000,00 900 000,00 897 962,00 897 962,00 2 038,00
1 3 2 Działalność dotycząca wszystkich osób związanych z instytucją 3 895 000,00 3 895 000,00 3 878 109,30 3 511 257,63 366 851,67 16 890,70
1 3 3 1 Koszty delegacji Sekretariatu Rady 3 240 000,00 - 1 025 000,00 2 215 000,00 1 307 302,03 1 083 106,12 224 195,91 907 697,97
1 3 3 2 Koszty podróży pracowników w związku z Radą Europejską 1 485 000,00 1 485 000,00 1 101 677,99 1 034 698,99 66 979,00 383 322,01
1 3 3 Podróże służbowe 4 725 000,00 - 1 025 000,00 3 700 000,00 2 408 980,02 2 117 805,11 291 174,91 1 291 019,98
Ogółem rozdział 1 3 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji 11 794 000,00 - 1 025 000,00 10 769 000,00 9 118 230,19 7 553 374,48 1 564 855,71 1 650 769,81
OGÓŁEM TYTUŁ 1 - Osoby pracujące dla instytucji 370 476 454,00 370 476 454,00 361 520 565,56 359 373 592,35 2 146 973,21 8 955 888,44
2 0 0 0 Czynsze 457 000,00 865 000,00 1 322 000,00 1 321 992,93 1 321 992,93 7,07
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 10 871 000,00 - 240 000,00 10 631 000,00 10 242 356,98 3 195 943,55 7 046 413,43 388 643,02
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 2 321 000,00 - 800 000,00 1 521 000,00 1 437 971,46 114 573,25 1 323 398,21 83 028,54
2 0 0 5 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków 743 000,00 20 000,00 763 000,00 752 969,37 276 338,04 476 631,33 10 030,63
2 0 0 Budynki 14 392 000,00 - 155 000,00 14 237 000,00 13 755 290,74 4 908 847,77 8 846 442,97 481 709,26
2 0 1 0 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 18 735 000,00 - 500 000,00 18 235 000,00 17 045 093,78 13 284 828,32 3 760 265,46 1 189 906,22
2 0 1 1 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 4 689 000,00 - 415 000,00 4 274 000,00 4 274 000,00 2 565 008,06 1 708 991,94
2 0 1 2 Ochrona i nadzór nad budynkami 18 493 000,00 - 275 000,00 18 218 000,00 18 006 668,33 14 222 878,37 3 783 789,96 211 331,67
2 0 1 3 Ubezpieczenie 285 000,00 330 500,00 615 500,00 580 842,78 557 302,43 23 540,35 34 657,22
2 0 1 4 Inne wydatki związane z budynkami 557 000,00 84 500,00 641 500,00 576 349,27 170 253,62 406 095,65 65 150,73
2 0 1 Wydatki związane z budynkami 42 759 000,00 - 775 000,00 41 984 000,00 40 482 954,16 30 800 270,80 9 682 683,36 1 501 045,84
Ogółem rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe 57 151 000,00 - 930 000,00 56 221 000,00 54 238 244,90 35 709 118,57 18 529 126,33 1 982 755,10
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 13 850 500,00 3 483 453,69 17 333 953,69 17 325 143,92 9 364 590,10 7 960 553,82 8 809,77
2 1 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 24 019 500,00 7 205 878,18 31 225 378,18 31 221 618,92 17 183 060,63 14 038 558,29 3 759,26
2 1 0 2 Utrzymanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania komputerowego 7 496 000,00 - 1 296 262,17 6 199 737,83 6 199 737,82 5 135 112,78 1 064 625,04 0,01
2 1 0 3 Telekomunikacja 1 750 000,00 533 930,30 2 283 930,30 2 283 930,30 1 644 465,52 639 464,78
2 1 0 Systemy komputerowe i telekomunikacja 47 116 000,00 9 927 000,00 57 043 000,00 57 030 430,96 33 327 229,03 23 703 201,93 12 569,04
2 1 1 1 Zakup i wymiana mebli 915 000,00 915 000,00 914 929,45 191 642,20 723 287,25 70,55
2 1 1 2 Wynajem, utrzymanie oraz naprawa mebli 36 000,00 36 000,00 11 280,00 7 343,33 3 936,67 24 720,00
2 1 1 Meble 951 000,00 951 000,00 926 209,45 198 985,53 727 223,92 24 790,55
2 1 2 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych 3 958 000,00 908 585,00 4 866 585,00 4 293 372,36 1 622 223,55 2 671 148,81 573 212,64
2 1 2 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją oraz rozbudową wyposażenia i instalacji technicznych 100 000,00 100 000,00 41 844,50 24 011,50 17 833,00 58 155,50
2 1 2 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych 3 134 000,00 - 1 114 585,00 2 019 415,00 1 824 185,61 973 900,48 850 285,13 195 229,39
2 1 2 Wyposażenie i instalacje techniczne 7 192 000,00 - 206 000,00 6 986 000,00 6 159 402,47 2 620 135,53 3 539 266,94 826 597,53
2 1 3 1 Zakup i wymiana parku samochodowego 25 000,00 - 25 000,00
2 1 3 2 Koszty wynajmu, utrzymania i naprawy samochodów służbowych 823 000,00 175 000,00 998 000,00 997 260,78 517 152,13 480 108,65 739,22
2 1 3 3 Plan mobilności 520 000,00 - 150 000,00 370 000,00 369 854,23 67 854,23 302 000,00 145,77
2 1 3 Transport 1 368 000,00 1 368 000,00 1 367 115,01 585 006,36 782 108,65 884,99
Ogółem rozdział 2 1 - Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie 56 627 000,00 9 721 000,00 66 348 000,00 65 483 157,89 36 731 356,45 28 751 801,44 864 842,11
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych delegacji 15 505 000,00 - 5 354 795,56 10 150 204,44 10 150 204,44 10 150 204,44
2 2 0 1 Inne koszty podróży służbowych 513 000,00 - 20 000,00 493 000,00 182 595,81 137 243,31 45 352,50 310 404,19
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 80 000 000,00 - 2 696 204,44 77 303 795,56 19 784 531,50 10 994 825,12 8 789 706,38 57 519 264,06
2 2 0 3 Koszty reprezentacyjne 150 000,00 150 000,00 120 805,26 88 300,03 32 505,23 29 194,74
2 2 0 4 Różne wydatki na posiedzenia 4 779 000,00 - 1 100 000,00 3 679 000,00 2 800 983,81 2 160 445,41 640 538,40 878 016,19
2 2 0 5 Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń 315 000,00 360 000,00 675 000,00 373 075,16 228 507,37 144 567,79 301 924,84
2 2 0 Posiedzenia i konferencje 101 262 000,00 - 8 811 000,00 92 451 000,00 33 412 195,98 23 759 525,68 9 652 670,30 59 038 804,02
2 2 1 0 Wydatki na dokumentację i bibliotekę 2 655 000,00 - 30 000,00 2 625 000,00 2 624 908,70 2 003 209,53 621 699,17 91,30
2 2 1 2 Publikacje ogólne 270 000,00 40 000,00 310 000,00 309 601,25 168 771,74 140 829,51 398,75
2 2 1 3 Informacje i akcje o charakterze publicznym 4 585 500,00 10 000,00 4 595 500,00 4 595 210,58 2 715 944,24 1 879 266,34 289,42
2 2 1 Informacja 7 510 500,00 20 000,00 7 530 500,00 7 529 720,53 4 887 925,51 2 641 795,02 779,47
2 2 3 0 Materiały biurowe 398 000,00 398 000,00 364 476,85 246 200,09 118 276,76 33 523,15
2 2 3 1 Opłaty pocztowe 50 000,00 50 000,00 50 000,00 9 878,87 40 121,13
2 2 3 2 Koszty badań, analiz i konsultacji 45 000,00 45 000,00 45 000,00
2 2 3 4 Przeprowadzki 18 000,00 18 000,00 18 000,00
2 2 3 5 Opłaty finansowe 10 000,00 10 000,00 10 000,00 5 402,27 4 597,73
2 2 3 6 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 550 000,00 550 000,00 178 206,99 57 744,99 120 462,00 371 793,01
2 2 3 7 Inne wydatki operacyjne 289 000,00 289 000,00 204 297,12 199 042,61 5 254,51 84 702,88
2 2 3 Wydatki różne 1 360 000,00 1 360 000,00 806 980,96 518 268,83 288 712,13 553 019,04
Ogółem rozdział 2 2 - Wydatki operacyjne 110 132 500,00 - 8 791 000,00 101 341 500,00 41 748 897,47 29 165 720,02 12 583 177,45 59 592 602,53
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - Budynki, wyposażenie i wydatki operacyjne 223 910 500,00 223 910 500,00 161 470 300,26 101 606 195,04 59 864 105,22 62 440 199,74
BUDŻET OGÓŁEM 594 386 954,00 594 386 954,00 522 990 865,82 460 979 787,39 62 011 078,43 71 396 088,18
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych (Dz.U. L 48 z 23.2.2011, s. 1).
3 Kwota netto > 250 000 EUR.
4 Zgodnie z decyzją 54/18 (art. 10 ust. 3) Sekretarza Generalnego Rady co roku należy dokonywać przesunięcia kwoty odpowiadającej kosztom podróży służbowych delegatów niewykorzystanej w poprzednim roku do pul środków na tłumaczenia ustne. W 2021 r. kwota ta wyniosła 30,4 mln EUR.
5 Zgodnie z decyzją 54/18 (art. 10 ust. 1) SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot dostępnych w pulach językowych na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2021 r. kwota ta wyniosła 25 mln EUR.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024