Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Francję - EGF/2021/005 FR/Airbus (COM(2021)0698 - C9-0011/2022 - 2021/0363(BUD))

P9_TA(2022)0028
Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji - EGF/2021/005 FR/Airbus - Francja

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Francję - EGF/2021/005 FR/Airbus (COM(2021)0698 - C9-0011/2022 - 2021/0363(BUD))

(2022/C 342/32)

(Dz.U.UE C z dnia 6 września 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2021)0698 - C9-0011/2022),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1  ("rozporządzenie w sprawie EFG"),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 8,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3  (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r.), w szczególności jego pkt 9,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

- uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0013/2022),

A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe, aby zapewnić dodatkowe wsparcie pracownikom dotkniętym skutkami globalizacji oraz zmianami technologicznymi i środowiskowymi, takimi jak zmiany we wzorcach światowej wymiany handlowej, spory handlowe, znaczące zmiany w stosunkach handlowych Unii lub strukturze rynku wewnętrznego i kryzysy finansowe lub gospodarcze oraz przejście na gospodarkę niskoemisyjną, bądź zmianami będącymi konsekwencją cyfryzacji lub automatyzacji;

B. mając na uwadze, że Unia rozszerzyła zakres Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG), aby zapewnić wsparcie finansowe w przypadku istotnych działań restrukturyzacyjnych, a tym samym zminimalizować skutki gospodarcze kryzysu związanego z koronawirusem;

C. mając na uwadze, że oczekuje się, iż trwająca dekarbonizacja sektora transportu będzie miała różny wpływ na sektor lotnictwa, a Unia odgrywa ważną rolę w zapewnianiu niezbędnej solidarności dzięki wkładom finansowym z EFG, który ma na celu szybką reintegrację beneficjentów poprzez umożliwienie im godnego trwałego zatrudnienia w ich pierwotnym sektorze działalności lub poza nim, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z bardziej ekologiczną i bardziej cyfrową gospodarką europejską zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem;

D. mając na uwadze, że Francja złożyła wniosek EGF/2021/005 FR/Airbus o przyznanie wkładu finansowego z EFG w związku ze zwolnieniem 508 pracowników w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 30 według klasyfikacji NACE Rev. 2 (Produkcja sprzętu transportowego) w zaliczanych do poziomu NUTS 2 regionach Midi-Pyrénées (FRJ2) i Pays de la Loire (FRG0) we Francji, w okresie odniesienia dla wniosku trwającym od dnia 1 listopada 2020 r. do dnia 1 marca 2021 r.;

E. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 508 zwolnionych pracowników, a do zaprzestania ich działalności doszło w jednostce społeczno-gospodarczej (JSG) 4  Airbus Commercial przedsiębiorstwa Airbus (Airbus SE);

F. mając na uwadze, że wniosek opiera się na kryterium interwencji określonym w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym w przedsiębiorstwie w państwie członkowskim musi dojść do zaprzestania działalności co najmniej 200 pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia;

G. mając na uwadze, że w kontekście pandemii COVID-19 powszechne ograniczenia związane z podróżą doprowadziły do ogólnego załamania działalności w sektorze zarobkowego transportu lotniczego, w szczególności w sektorze lotów pasażerskich, a według przewidywań przedsiębiorstwa Airbus pełny powrót sektora do stanu sprzed pandemii nastąpi nie wcześniej niż w 2025 r. 5 ;

H. mając na uwadze, że przedsiębiorstwo Airbus, którego jednostka zajmująca się produkcją na potrzeby zarobkowego transportu lotniczego odpowiada za 77 % całkowitych obrotów 6 , musiało od kwietnia 2020 r. zmniejszyć poziom produkcji o jedną trzecią 7 , a tym samym wprowadzić plan restrukturyzacji prowadzący do zwolnienia 4 248 pracowników we Francji 8 ;

I. mając na uwadze, że wsparcie francuskich władz publicznych przeznaczone na długoterminową działalność w niepełnym wymiarze czasu pracy, należycie wynegocjowane z zainteresowanymi pracownikami, oraz wzmocnienie programu przez Conseil pour la recherche aéronautique civile (Rada ds. badań w dziedzinie lotnictwa cywilnego) pozwoliły na znaczne zmniejszenie liczby zwolnień (o 2 002 stanowiska); mając na uwadze, że w przypadku pozostałych 2 246 miejsc pracy niemal wszyscy pracownicy byli objęci środkami w zakresie mobilności wewnętrznej lub zgodzili się na dobrowolne rozwiązania umowy;

J. mając na uwadze, że Komisja stwierdziła, iż kryzys w dziedzinie zdrowia doprowadził do kryzysu gospodarczego, przedstawiła plan odbudowy gospodarki w następstwie rezolucji Parlamentu Europejskiego oraz impulsu ze strony francusko-niemieckiej inicjatywy z 18 maja 2020 r. 9  na rzecz ożywienia gospodarki europejskiej po kryzysie związanym z koronawirusem, a także podkreśliła rolę EFG jako narzędzia stosowanego w sytuacji nadzwyczajnej 10 ;

K. mając na uwadze, że środki EFG nie mogą przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 186 mln EUR (w cenach z 2018 r.), zgodnie z art. 8 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 11 ;

1. zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Francja ma prawo do wkładu finansowego na mocy tego rozporządzenia w wysokości 3 745 264 EUR, co stanowi 85 % łącznych kosztów wynoszących 4 406 194 EUR i obejmujących wyłącznie wydatki na usługi zindywidualizowane;

2. zauważa, że władze francuskie złożyły wniosek 26 lipca 2021 r. oraz że Komisja zakończyła ocenę wniosku 19 listopada 2021 r. i przekazała ją Parlamentowi 5 stycznia 2022 r.;

3. z zadowoleniem przyjmuje środki zastosowane przez francuskie krajowe i lokalne władze publiczne, takie jak przepisy nowej ustawy o sytuacjach nadzwyczajnych 12 , plan wsparcia dla przemysłu lotniczego, program długoterminowej działalności w niepełnym wymiarze czasu pracy 13  oraz dodatkowe finansowanie w ramach Planu ADER 4, dzięki którym znacznie zmniejszono liczbę zwolnionych pracowników;

4. odnotowuje, że wniosek dotyczy ogółem 508 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali działalności; ponadto zauważa, że Francja oczekuje, iż ze środków pomocowych skorzysta 297 spośród wszystkich kwalifikujących się beneficjentów (beneficjenci docelowi);

5. przypomina, że zwolnienia spowodują znaczne skutki społeczne dla obu regionów oraz że w pierwszym kwartale 2021 r. odsetek bezrobotnych wynosił już w regionie Occitanie 9,4 %, a w Pays de la Loire - 6,9 % 14 ;

6. zwraca uwagę, że przewiduje się, iż w regionie Occitanie zwolnienia będą miały znaczący wpływ na rynek pracy, ponieważ region ten jest w dużym stopniu zależny od przemysłu lotniczego jako najważniejszego sektora w tym regionie, w którym Airbus jest największym prywatnym pracodawcą;

7. zauważa, że w regionie Occitanie powstał jednak istotny ekosystem dla przedsiębiorstw typu startup, oferujący możliwości dla osób pragnących założyć własną firmę; zwraca uwagę, że duża część osób mieszkających w tym regionie ma wykształcenie wyższe;

8. zauważa, że jeśli chodzi o region Pays de la Loire, oczekuje się, że wpływ kryzysu w lotnictwie na lokalną gospodarkę i rynek pracy będzie mniej poważny, gdyż regionalna gospodarka jest bardziej zróżnicowana, a także oczekuje się na wzrost możliwości w sektorze morskim i energii ze źródeł odnawialnych, w związku z czym z kolei niezbędne będzie odpowiednie przekwalifikowanie;

9. zwraca uwagę, że 13,5 % beneficjentów objętych pomocą ma więcej niż 54 lata, a 74,7 % z nich jest w wieku od 30 do 54 lat;

10. zauważa, że Airbus rozpoczął świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów docelowych 1 listopada 2020 r., a zatem okres kwalifikowalności do otrzymania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od 1 listopada 2020 r. do dnia przypadającego na 24 miesiące po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;

11. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom i osobom prowadzącym działalność na własny rachunek, obejmują następujące działania: dotacje na rozpoczęcie działalności, szkolenie na temat uruchamiania działalności gospodarczej, dodatki na pokrycie wydatków związanych ze szkoleniem na temat uruchamiania działalności gospodarczej, a także dopłaty do wynagrodzenia;

12. uważa, że te zindywidualizowane usługi powinny trwać przez odpowiedni okres stosownie do charakteru projektu;

13. wyraża zadowolenie z faktu, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług jest wynikiem dobrego układu zbiorowego pracy wypracowanego między przedsiębiorstwem Airbus a przedstawicielami pracowników w konsultacji z przedstawicielami pracowników i związków zawodowych; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że pomoc finansowa została szybko udzielona beneficjentom, mimo że w niektórych przypadkach potrzebne są dodatkowe inwestycje na założenie nowego przedsiębiorstwa;

14. podkreśla, że 98,7 % wsparcia finansowego dotyczy zakładania przedsiębiorstw typu startup i uruchamiania działalności gospodarczej, co będzie sprzyjać reintegracji zawodowej i przekwalifikowaniu zawodowemu, przyczyni się do poprawy konkurencyjności tych regionów oraz do ożywienia gospodarczego;

15. podkreśla, że władze francuskie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy ani instrumentów finansowych Unii;

16. przypomina, że aby zapewnić pełną dodatkowość środków, pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub umów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani też żadnych innych świadczeń lub praw, które mogą przysługiwać beneficjentom; domaga się, aby beneficjenci zindywidualizowanych usług, które mają być finansowane z EFG, byli publicznie i osobiście informowani o unijnym współfinansowaniu;

17. zauważa, że spełniono wszystkie wymogi proceduralne; podkreśla potrzebę przejrzystości na każdym etapie procedury i wzywa do zaangażowania partnerów społecznych we wdrażanie i ocenę pakietu usług;

18. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;

19. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

20. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników

w następstwie wniosku złożonego przez Francję - EGF/2021/005 FR/Airbus

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2022/359.)

1 Dz.U. L 153 z 3.5.2021, s. 48.
2 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
4 Jednostka społeczno-gospodarcza - JSG (fr. unité économique et sociale - UES) - jest konstrukcją prawną zgodną z prawem francuskim umożliwiającą grupowanie przedsiębiorstw mających to samo kierownictwo, prowadzących działalność w tym samym sektorze i zatrudniających pracowników o podobnych interesach, lecz będących prawnie odrębnymi przedsiębiorstwami, w celu wspierania tworzenia wspólnej reprezentacji pracowniczej. Zwolnienia przeprowadzono w JSG Airbus Commercial, która skupia dwie francuskie spółki zależne przedsiębiorstwa Airbus SE: Airbus SAS i Airbus Operations SAS.
5 Dokument nieopublikowany: Airbus "Livre 2", wewnętrzna analiza kryzysu związanego z COVID-19 i jego skutków dla działalności sektora we Francji.
8 Zgodnie z planem restrukturyzacji Airbusa: "Accord collectif relatif au plan d'adaptation des sociétés composant l'UES Airbus Commercial dans le contexte de la crise économique Covid-19 et ses conséquences sur l'emploi".
10 COM(2020)0442 final.
11 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
12 Loi d'urgence no 2020-734 z 17 czerwca 2020 r.
13 Activité Partielle de Longue Durée (APLD): https://www.service-public.fr/professionnels-entreprises/vosdroits/F35381
14 Dane francuskiego Krajowego Instytutu Statystyki i Badań Gospodarczych.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.342.324

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Francję - EGF/2021/005 FR/Airbus (COM(2021)0698 - C9-0011/2022 - 2021/0363(BUD))
Data aktu: 16/02/2022
Data ogłoszenia: 06/09/2022