- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2021)7701),
- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1004 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4 i art. 62 ust. 6,
- uwzględniając art. 111 ust. 3 Regulaminu,
- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Rybołówstwa,
A. mając na uwadze, że art. 11 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1139 (EFMR) uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych określających próg determinujący niedopuszczalność, który powinien być proporcjonalny do charakteru, wagi, czasu trwania i powtarzalności poważnych naruszeń, popełnionych przestępstw lub nadużyć i musi wynosić co najmniej rok;
B. mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/288 z dnia 17 grudnia 2014 r. 2 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 (EFMRA) 3 w odniesieniu do okresu i dat niedopuszczalności wniosków przewiduje okres 12 miesięcy niedopuszczalności w przypadku dziewięciu punktów za naruszenia; ponadto w przypadku naruszeń uznawanych za mało poważne wnioski są niedopuszczalne tylko wtedy, gdy liczba punktów wynosi przynajmniej dziewięć;
C. mając na uwadze, że proponowane rozporządzenie delegowane Komisji (C(2021)7701) uzupełniające EFMR zaostrza te warunki - wniosek miałby być niedopuszczalny po przyznaniu siedmiu punktów, obliczanych na zasadzie dwóch miesięcy za punkt, co wydaje się nieproporcjonalne i niezgodne z EFMR;
D. mając na uwadze, że Komisja powinna zaproponować alternatywne, bardziej proporcjonalne rozwiązanie dotyczące długości okresu niedopuszczalności obliczanego na podstawie punktów;
E. mając na uwadze, że bardziej proporcjonalnym rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie w przypadku dwóch pierwszych naruszeń tylko jednego miesiąca niedopuszczalności - zamiast dwóch za każdy punkt w przypadku niektórych naruszeń - co lepiej odpowiadałoby logice rozporządzenia podstawowego, jeśli chodzi o proporcjonalność;
1. wyraża sprzeciw wobec rozporządzenia delegowanego Komisji;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i do powiadomienia jej, że rozporządzenie delegowane nie może wejść w życie;
3. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.342.319 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lutego 2022 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 5 listopada 2021 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury w odniesieniu do okresów i dat niedopuszczalności wniosków o wsparcie (C(2021)7701 - 2021/2961(DEA)) |
| Data aktu: | 15/02/2022 |
| Data ogłoszenia: | 06/09/2022 |