Parlament Europejski,- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2021)7701),
- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1004 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4 i art. 62 ust. 6,
- uwzględniając art. 111 ust. 3 Regulaminu,
- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Rybołówstwa,
A. mając na uwadze, że art. 11 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1139 (EFMR) uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych określających próg determinujący niedopuszczalność, który powinien być proporcjonalny do charakteru, wagi, czasu trwania i powtarzalności poważnych naruszeń, popełnionych przestępstw lub nadużyć i musi wynosić co najmniej rok;
B. mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/288 z dnia 17 grudnia 2014 r. 2 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 (EFMRA) 3 w odniesieniu do okresu i dat niedopuszczalności wniosków przewiduje okres 12 miesięcy niedopuszczalności w przypadku dziewięciu punktów za naruszenia; ponadto w przypadku naruszeń uznawanych za mało poważne wnioski są niedopuszczalne tylko wtedy, gdy liczba punktów wynosi przynajmniej dziewięć;
C. mając na uwadze, że proponowane rozporządzenie delegowane Komisji (C(2021)7701) uzupełniające EFMR zaostrza te warunki - wniosek miałby być niedopuszczalny po przyznaniu siedmiu punktów, obliczanych na zasadzie dwóch miesięcy za punkt, co wydaje się nieproporcjonalne i niezgodne z EFMR;
D. mając na uwadze, że Komisja powinna zaproponować alternatywne, bardziej proporcjonalne rozwiązanie dotyczące długości okresu niedopuszczalności obliczanego na podstawie punktów;
E. mając na uwadze, że bardziej proporcjonalnym rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie w przypadku dwóch pierwszych naruszeń tylko jednego miesiąca niedopuszczalności - zamiast dwóch za każdy punkt w przypadku niektórych naruszeń - co lepiej odpowiadałoby logice rozporządzenia podstawowego, jeśli chodzi o proporcjonalność;
1. wyraża sprzeciw wobec rozporządzenia delegowanego Komisji;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i do powiadomienia jej, że rozporządzenie delegowane nie może wejść w życie;
3. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
1 Dz.U. L 247 z 13.7.2021, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/288 z dnia 17 grudnia 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego w odniesieniu do okresu i dat niedopuszczalności wniosków (Dz.U. L 51 z 24.2.2015, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 (Dz.U. L 149 z 20.5.2014, s. 1).