(2022/C 326/23)
(Dz.U.UE C z dnia 29 sierpnia 2022 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: L. Malferrari, E. Manhaeve, U. Małecka i A. Sauka)
Strona pozwana: Republika Łotewska
Żądania strony skarżącej
- stwierdzenie, że nie ustanawiając wszystkich przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych w celu zastosowania się do art. 124 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej 1 , a w każdym razie nie przekazując Komisji tekstu tych przepisów, Republika Łotewska uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy tej dyrektywy;
- zasądzenie od Republiki Łotewskiej zapłaty ryczałtu w wysokości 1 145,34 EUR dziennie, lecz nie mniej niż 316 000 EUR;
- jeżeli uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego stwierdzone zgodnie z pkt 1 będzie się utrzymywać do dnia ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie, zasądzenie od Republiki Łotewskiej na rzecz Komisji okresowej kary pieniężnej w wysokości 1 145,34 EUR za każdy dzień opóźnienia, licząc od dnia ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie do dnia zastosowania się przez Republikę Łotewską do zobowiązań ciążących na niej na mocy wspomnianej dyrektywy;
- obciążenie Republiki Łotewskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej ustanawia ramy prawne sektora telekomunikacji. Termin transpozycji dyrektywy upłynął w dniu 21 grudnia 2020 r.
W dniu 3 lutego 2021 r. Komisja wystosowała do Republiki Łotewskiej wezwanie do usunięcia uchybienia. W dniu 3 września 2021 r. Komisja wystosowała do niej uzasadnioną opinię. Republika Łotewska wciąż nie przyjęła jednak przepisów transponujących, a w każdym razie nie przekazała ich tekstu Komisji.
Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.326.16/1 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-454/22: Skarga wniesiona w dniu 7 lipca 2022 r. - Komisja Europejska/Republika Łotewska |
| Data aktu: | 29/08/2022 |
| Data ogłoszenia: | 29/08/2022 |