Język postępowania: polski(2022/C 326/22)
(Dz.U.UE C z dnia 29 sierpnia 2022 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (Przedstawiciele: L. Malferrari, E. Manhaeve, U. Małecka, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Rzeczpospolita Polska
Żądania strony skarżącej
Komisja wnosi do Trybunału Sprawiedliwości o:
(1) stwierdzenie, że poprzez nieprzyjęcie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej 1 , a w każdym razie poprzez niepoinformowanie Komisji o takich przepisach, Rzeczpospolita Polska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy dyrektywy;
(2) nakazanie Rzeczypospolitej Polskiej zapłaty na rzecz Komisji ryczałtu w oparciu o dzienną kwotę 13 180,5 EUR dziennie, przy czym minimalna kwota ryczałtu powinna wynosić 3 270 000 EUR;
(3) jeżeli uchybienie zobowiązaniom stwierdzone w pkt 1 trwa do dnia ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie, nakazanie Rzeczypospolitej Polskiej zapłaty na rzecz Komisji okresowej kary pieniężnej w wysokości 59 290,5 EUR za każdy dzień od dnia ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie do momentu, kiedy wywiąże się z zobowiązań wynikających z dyrektywy; oraz
(4) obciążenie Rzeczypospolitej Polskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 ustanawia ramy regulacyjne dla sektora telekomunikacyjnego. Termin transpozycji dyrektywy przewidziano na dzień 21 grudnia 2020 r.
Komisja wystosowała do Rzeczypospolitej Polskiej wezwanie do usunięcia uchybienia w dniu 3 lutego 2021 r. W dniu 23 września 2021 r., Komisja wystosowała do Rzeczypospolitej Polskiej uzasadnioną opinię. Mimo tego, środki transponujące nie zostały jeszcze przyjęte przez Rzeczpospolitą Polską, a w każdym razie, nie zostały one zgłoszone Komisji.