Zawiadomienie dotyczące wykonania orzeczenia Organu Rozstrzygania Sporów Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do środka ochronnego mającego zastosowanie do przywozu do Unii niektórych wyrobów ze stali

Zawiadomienie dotyczące wykonania orzeczenia Organu Rozstrzygania Sporów Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do środka ochronnego mającego zastosowanie do przywozu do Unii niektórych wyrobów ze stali
(2022/C 320/21)

31 maja 2022 r. Organ Rozstrzygania Sporów WTO ("organ") przyjął sprawozdanie zespołu orzekającego w sporze wniesionym przez Turcję, DS595 European Union-Safeguard Measures on Certain Steel Products (UE - środki ochronne UE wobec niektórych wyrobów ze stali) 1 . W sprawozdaniu zespół orzekający uznał, że wyjaśnienia i uzasadnienie przedstawione przez UE w odniesieniu do niektórych aspektów jej pierwotnego środka nie spełniają wymogów Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu ("porozumienie WTO").

Celem niniejszego zawiadomienia jest poinformowanie zainteresowanych stron, że Komisja wdroży zalecenie i orzeczenie organu. W związku z tym Komisja zwraca się do zainteresowanych stron o przedstawienie uwag. Komisja dokona tego wdrożenia poprzez dostosowanie środka ochronnego mającego zastosowanie do niektórych wyrobów ze stali do Porozumienia WTO w sprawie środków ochronnych i GATT 1994 w odniesieniu do przypadków, w których zespół orzekający WTO stwierdził, że środek ochronny UE jest niezgodny z przedmiotowymi umowami. Ustalenia zespołu orzekającego dotyczące niespójności obejmowały dwie kwestie prawne w ramach art. XIX ust. 1 lit. a) GATT 1994 oraz dwa elementy uwzględnione w jednej kwestii prawnej w ramach art. 4 ust. 1 lit. b) Porozumienia WTO w sprawie środków ochronnych.

Jeśli chodzi o art. XIX ust. 1 lit. a) GATT 1994, pierwotny środek ochronny nie wyjaśniał w wystarczającym stopniu, w jaki sposób wzrost przywozu nastąpił w wyniku nieprzewidzianych wydarzeń, które zostały zidentyfikowane. Ponadto środek nie określał zobowiązań na mocy GATT, których skutkiem był wzrost przywozu.

Jeśli chodzi o art. 4 ust. 1 lit. b) Porozumienia WTO w sprawie środków ochronnych, zespół orzekający stwierdził, że dwa główne elementy pozwalające ustalić zagrożenie poważną szkodą nie były "oparte na faktach": po pierwsze, ustalenie, że przemysł krajowy znajdował się "w niestabilnej i niepewnej sytuacji", pomimo poprawy wyników, a po drugie, ustalenie, że dalszy wzrost wielkości przywozu w przyszłości spowodowałby poważną szkodę dla przemysłu krajowego.

Do celów wykonania orzeczenia Komisja zamierza uzupełnić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/159 2  w odniesieniu do powyższych kwestii. Zainteresowane strony proszone są zatem o przedstawienie uwag dotyczących wyłącznie tych kwestii.

Ustalenia zespołu orzekającego w powyższych kwestiach można znaleźć w sekcji 7.3.2.3 sprawozdania zespołu orzekającego w odniesieniu do związku między wzrostem przywozu a nieprzewidzianym rozwojem sytuacji; w sekcji 7.4 sprawozdania zespołu orzekającego w odniesieniu do skutków zobowiązań, a w sekcji 7.6.2 sprawozdania zespołu orzekającego - w odniesieniu do zagrożenia poważną szkodą.

1. Procedura

W związku z powyższym Komisja niniejszym wznawia pierwotne dochodzenie w sprawie środków ochronnych w momencie, w którym w świetle ustaleń zespołu orzekającego konieczne są dalsze wyjaśnienia. Przedmiotowe kwestie uwzględniono tuż przed przyjęciem ostatecznego środka ochronnego.

1.1. Oświadczenia pisemne

Wzywa się niniejszym zainteresowane strony, które chcą uczestniczyć w postępowaniu, do przedstawienia swoich opinii, stosownych informacji oraz dostarczenia Komisji dowodów na ich poparcie. Informacje te i dowody je potwierdzające muszą wpłynąć do Komisji w terminie 21 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym 3 .

1.2. Przekazywanie informacji oraz przedłużenie terminów określonych w niniejszym zawiadomieniu

Co do zasady zainteresowane strony mogą przekazywać informacje wyłącznie w terminach określonych w niniejszym zawiadomieniu. O przedłużenie terminów przewidzianych w niniejszym zawiadomieniu można zwracać się wyłącznie w wyjątkowych okolicznościach, a terminy te mogą zostać przedłużone tylko w należycie uzasadnionych przypadkach. Należycie uzasadnione wyjątkowe przedłużenie terminu składania oświadczeń jest zasadniczo ograniczone do trzech dodatkowych dni.

Zainteresowane strony proszone są o nieprzedkładanie dodatkowych informacji po terminie wskazanym w niniejszym zawiadomieniu lub w jakiekolwiek innej komunikacji przesłanej przez Komisję. W celu odpowiedniego terminowego zakończenia dochodzenia wszelkie oświadczenia, kontrargumenty lub wszelkie inne dokumenty pisemne, które nie zostaną złożone w terminach określonych przez Komisję, mogą zostać pominięte.

1.3. Instrukcje dotyczące składania oświadczeń pisemnych i przesyłania korespondencji

Informacje przekazywane Komisji dla celów postępowania w sprawie ochrony handlu muszą być wolne od praw autorskich. Przed przekazaniem Komisji informacji lub danych, które są objęte prawami autorskimi osób trzecich, zainteresowane strony muszą zwrócić się do właściciela praw autorskich o udzielenie specjalnego zezwolenia wyraźnie umożliwiającego:

a) wykorzystanie przez Komisję tych informacji i danych do celów niniejszego postępowania dotyczącego ochrony handlu oraz

b) udostępnienie tych informacji i danych zainteresowanym stronom niniejszego dochodzenia w formie umożliwiającej im wykonywanie ich prawa do obrony.

Wszystkie pisemne oświadczenia dostarczone przez zainteresowane strony, w odniesieniu do których wnioskuje się o traktowanie na zasadzie poufności, należy oznakować "Sensitive" 4 . Strony przesyłające informacje w toku niniejszego dochodzenia są proszone o uzasadnienie wniosku o traktowanie na zasadzie poufności.

Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/478 5  i art. 5 rozporządzenia (UE) 2015/755 6  zainteresowane strony przedstawiające informacje oznakowane "Sensitive" powinny przedłożyć ich streszczenia bez klauzuli poufności, oznakowane "For inspection by interested parties". Streszczenia te powinny być wystarczająco szczegółowe, żeby pozwolić na prawidłowe zrozumienie istoty informacji przekazanych z klauzulą poufności i muszą wpłynąć do Komisji w tym samym czasie co wersja oznakowana "Sensitive".

Jeżeli strona przekazująca poufne informacje nie wskaże odpowiedniego powodu wniosku o traktowanie na zasadzie poufności lub nie dostarczy streszczenia informacji bez klauzuli poufności w wymaganym formacie i o wymaganej jakości, Komisja może nie uwzględnić takich informacji.

Zdecydowanie zachęca się zainteresowane strony do przesłania wszystkich oświadczeń i wniosków - w tym zeskanowa- nych pełnomocnictw, w stosownych przypadkach - za pośrednictwem platformy TRON.tdi (https://tron.trade.ec.europa. eu/tron/TDI).

Komunikując się za pośrednictwem platformy TRON.tdi lub poczty elektronicznej, zainteresowane strony wyrażają akceptację zasad dotyczących oświadczeń w formie elektronicznej, które zostały zawarte w dokumencie zatytułowanym "COR- RESPONDENCE WITH THE EUROPEAN COMMISSION IN TRADE DEFENCE CASES" ("Korespondencja z Komisją Europejską w sprawach dotyczących ochrony handlu"), opublikowanym na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Handlu pod adresem: http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2011/june/tradoc_148003.pdf

Zainteresowane strony muszą podać swoją nazwę, adres, numer telefonu i aktualny adres poczty elektronicznej, a także upewnić się, że podany adres poczty elektronicznej funkcjonuje jako oficjalny adres przedsiębiorstwa, a pocztę elektroniczną sprawdza się codziennie. Po otrzymaniu danych kontaktowych Komisja będzie kontaktowała się z zainteresowanymi stronami wyłącznie za pośrednictwem platformy TRON.tdi lub poczty elektronicznej, chyba że strony te wyraźne zwrócą się o przesyłanie im przez Komisję wszystkich dokumentów za pomocą innego środka komunikacji, a także z wyjątkiem sytuacji, w której charakter przesyłanego dokumentu wymagać będzie zastosowania listu poleconego. Dodatkowe zasady i informacje dotyczące korespondencji z Komisją, w tym zasady składania oświadczeń za pomocą platformy TRON.tdi, zawarto w wyżej wspomnianych instrukcjach dotyczących komunikacji z zainteresowanymi stronami.

Adres Komisji do celów korespondencji:

European Commission

Directorate-General for Trade

Directorate G, unit G5

Office: CHAR 03/66

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

TRON.tdi: https://webgate.ec.europa.eu/tron/tdi

Adres e-mail: TRADE-SAFE009-REVIEW@ec.europa.eu

2 Możliwość złożenia wniosku o posiedzenie wyjaśniające do służb Komisji prowadzących dochodzenie

Zainteresowane strony mogą zostać wysłuchane przez służby Komisji prowadzące dochodzenie, pod warunkiem że wynik ponownego otwarcia pierwotnego dochodzenia w sprawie środków ochronnych może mieć na nie rzeczywisty wpływ oraz że istnieją szczególne powody, by je wysłuchać. Wszelkie wnioski o posiedzenie wyjaśniające należy sporządzać na piśmie, podając uzasadnienie. Wnioski o posiedzenie wyjaśniające w sprawach dotyczących wszczęcia niniejszego dochodzenia muszą wpłynąć w terminie 21 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

3 Rzecznik praw stron

Rzecznik praw stron pośredniczy w kontaktach między zainteresowanymi stronami i służbami Komisji prowadzącymi dochodzenie. Rzecznik praw stron rozpatruje wnioski o dostęp do akt, spory dotyczące poufności dokumentów, wnioski o przedłużenie terminów i wszelkie inne wnioski dotyczące prawa do obrony zainteresowanych stron i osób trzecich, jakie mogą się pojawić w toku postępowania.

Zainteresowane strony mogą wystąpić o interwencję rzecznika praw stron. Co do zasady te interwencje są ograniczone do kwestii, które pojawiły się w trakcie bieżącego postępowania przeglądowego.

Wniosek o interwencję rzecznika praw stron należy sporządzić na piśmie, podając uzasadnienie. Zainteresowane strony proszone są o przestrzeganie terminów określonych w sekcji 1.1 niniejszego zawiadomienia w odniesieniu do wniosków o interwencję rzecznika praw stron. W przypadku przedłożenia takich wniosków po terminie rzecznik praw stron może również zapoznać się z ich uzasadnieniem, mając na uwadze interes dobrej administracji i terminowe zakończenie dochodzenia.

Dodatkowe informacje i dane kontaktowe zainteresowane strony mogą uzyskać na stronach internetowych DG ds. Handlu dotyczących rzecznika praw stron: http://ec.europa.eu/trade/trade-policy-and-you/contacts/hearing-officer/

4 Przetwarzanie danych osobowych

Wszelkie dane osobowe zgromadzone podczas dochodzenia będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 .

Nota na temat ochrony danych, za pośrednictwem której informuje się wszystkie osoby fizyczne o przetwarzaniu danych osobowych w ramach działań Komisji w zakresie ochrony handlu, jest dostępna na stronie internetowej DG ds. Handlu: http://trade.ec.europa.eu/doclib/html/157639.htm

1 Sprawozdanie zespołu orzekającego można znaleźć na stronie: https://docs.wto.org/dol2fe/Pages/SS/directdoc.aspx?filename=q:/WT/ DS/595R.pdf&Open=True
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/159 z dnia 31 stycznia 2019 r. nakładające ostateczne środki ochronne w odniesieniu do przywozu niektórych wyrobów ze stali (Dz.U. L 31 z 1.2.2019, s. 27).
3 Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określające zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów (Dz.U. L 124 z 8.6.1971, s. 1).
4 Dokument oznakowany "Sensitive" jest uważany za dokument poufny zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/478, art. 5 rozporządzenia (UE) 2015/755 oraz art. 3 ust. 2 Porozumienia WTO w sprawie środków ochronnych. Jest on także dokumentem chronionym zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).
5 Dz.U. L 83 z 27.3.2015, s. 16.
6 Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 33.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.320.47

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie dotyczące wykonania orzeczenia Organu Rozstrzygania Sporów Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do środka ochronnego mającego zastosowanie do przywozu do Unii niektórych wyrobów ze stali
Data aktu: 23/08/2022
Data ogłoszenia: 24/08/2022