(2022/C 303/71)
(Dz.U.UE C z dnia 8 sierpnia 2022 r.)
Strony
Strona skarżąca: PT (przedstawiciel: adwokat S. Orlandi)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 4 października 2021 r., na mocy której organ upoważniony do zawierania umów obliczył i wypłacił uprawnienia emerytalne skarżącej, w zakresie w jakim nie zostały jej przywrócone uprawnienia emerytalne przeniesione do systemu emerytalnego instytucji Unii Europejskiej, które nie mają wpływu na jej emeryturę;
- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
W uzasadnieniu skargi skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący niezgodności z prawem art. 77 akapit czwarty Regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym"). Skarżąca podnosi, że przepis ten nie przewiduje zwrotu przeniesionych uprawnień emerytalnych, jeżeli uprawnienia te nie zostały uwzględnione przy obliczaniu wysokości należnej emerytury.
2. Zarzut drugi dotyczący niezgodności z prawem ogólnych przepisów wykonawczych do art. 11 i 12 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego, dotyczących przeniesienia uprawnień emerytalnych. Zdaniem skarżącej przepisy te nie przewidują przywrócenia przeniesionych uprawnień, które spowodowały "doliczenie" w systemie emerytalnym instytucji Unii Europejskiej, jeżeli to "doliczenie" nie powoduje zwiększenia kwoty wypłacanej emerytury.
3. Zarzut trzeci dotyczący bezpodstawnego wzbogacenia. Skarżąca podnosi, że brak podstawy prawnej przewidującej przywrócenie przeniesionych uprawnień emerytalnych, które nie wywołują skutków w przypadku zastosowania mechanizmu minimum socjalnego, o którym mowa w art. 77 akapit czwarty regulaminu pracowniczego, prowadzi w istocie do bezpodstawnego wzbogacenia Unii Europejskiej.
Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.303.55/2 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-367/22: Skarga wniesiona w dniu 21 czerwca 2022 r. - PT/Komisja |
| Data aktu: | 08/08/2022 |
| Data ogłoszenia: | 08/08/2022 |