Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie podpisania i zawarcia umowy między Unią Europejską, z jednej strony, a Nową Zelandią, z drugiej strony, dotyczącej wymiany danych osobowych między Europolem i właściwymi organami ds. zwalczania poważnej przestępczości i terroryzmu w Nowej Zelandii [Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu]

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie podpisania i zawarcia umowy między Unią Europejską, z jednej strony, a Nową Zelandią, z drugiej strony, dotyczącej wymiany danych osobowych między Europolem i właściwymi organami ds. zwalczania poważnej przestępczości i terroryzmu w Nowej Zelandii

[Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu].

(2022/C 262/05)

(Dz.U.UE C z dnia 7 lipca 2022 r.)

13 maja 2022 r. Komisja Europejska opublikowała dwa wnioski dotyczące decyzji Rady w sprawie podpisania i w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, umowy między Unią Europejską, z jednej strony, a Nową Zelandią, z drugiej strony, dotyczącej wymiany danych osobowych między Europolem i właściwymi organami ds. zwalczania poważnej przestępczości i terroryzmu w Nowej Zelandii. Celem umowy jest umożliwienie przekazywania danych osobowych między Europolem a właściwymi organami w Nowej Zelandii, przy jednoczesnym zapewnieniu stosownych zabezpieczeń w zakresie praw człowieka i podstawowych wolności osób fizycznych, w tym ochrony prywatności i danych osobowych.

Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) miał już okazję zabrać głos w sprawie wymiany danych osobowych między Europolem a nowozelandzkimi organami ścigania w swojej opinii 1/2020 w sprawie mandatu negocjacyjnego dotyczącego przedmiotowej umowy. EIOD zauważył w niej, że Nowa Zelandia dysponuje dobrze ugruntowanymi przepisami krajowymi dotyczącymi ochrony danych oraz niezależnym organem ochrony danych właściwym do nadzorowania organów ścigania. Przedstawił jednocześnie kilka dodatkowych zaleceń, aby doprecyzować i rozwinąć, w razie potrzeby, zabezpieczenia i kontrole w zakresie ochrony danych osobowych, związane zwłaszcza z zakresem zastosowania umowy, zasadą ograniczenia przechowywania danych oraz udzielaniem informacji osobom, których dane dotyczą.

EIOD z zadowoleniem odnotowuje, że jego zalecenia zostały uwzględnione podczas negocjacji, a następnie odzwierciedlone w ostatecznym tekście umowy, odpowiednio w załączniku I, art. 13 i art. 26.

W związku z powyższym EIOD uważa, że przedmiotowa umowa między Unią Europejską a Nową Zelandią dotycząca wymiany danych osobowych między Europolem i właściwymi organami ds. zwalczania poważnej przestępczości i terroryzmu w Nowej Zelandii zapewnia odpowiednie zabezpieczenia dotyczące ochrony prywatności oraz podstawowych praw i wolności osób fizycznych. Ponadto może być także wzorcem dla przyszłych umów dotyczących wymiany danych osobowych do celów egzekwowania prawa.

EIOD przypomina również o niedawno uzgodnionych zmianach w rozporządzeniu w sprawie Europolu, które będą miały wpływ m.in. na ramy ochrony danych stosowane wobec Europolu. Dlatego też podkreśla, że Europol będzie musiał stosować umowę dotyczącą wymiany danych osobowych z właściwymi organami Nowej Zelandii w pełnej zgodności z jej zaktualizowanymi ramami prawnymi, zwłaszcza z gwarancjami prawnymi dotyczącymi ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem ich danych osobowych, zawartymi w rozdziale IX EUDPR i w zmienionym rozporządzeniu w sprawie Europolu.

W szczególności obowiązek Europolu wynikający z art. 26 przewidywanej umowy, polegający na publicznym udostępnieniu dokumentu określającego w przystępnej formie przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych przekazywanych na mocy umowy, a także dostępnych środków wykonywania praw przez osoby, których dane dotyczą, należy interpretować i stosować w oparciu o art. 79 EUDPR oraz obowiązek Agencji jako administratora danych do udostępnienia lub przekazania osobie, której dane dotyczą, określonych informacji.

1. WPROWADZENIE

1. 13 maja 2022 r. Komisja Europejska opublikowała dwa wnioski dotyczące decyzji Rady w sprawie podpisania i zawar

cia, w imieniu Unii Europejskiej, umowy między Unią Europejską, z jednej strony, a Nową Zelandią, z drugiej strony, dotyczącej wymiany danych osobowych między Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) i właściwymi organami ds. zwalczania poważnej przestępczości i terroryzmu w Nowej Zelandii ("wnioski") 1 .

2. Celem umowy jest umożliwienie przekazywania danych osobowych między Europolem a właściwymi organami w Nowej Zelandii, aby wesprzeć i wzmocnić działania podejmowane przez organy państw członkowskich Unii Europejskiej i organy Nowej Zelandii oraz wesprzeć i zacieśnić ich współpracę w zakresie zapobiegania przestępczości, w tym poważnej przestępczości i terroryzmowi, i zwalczania tych zjawisk, przy jednoczesnym zapewnieniu stosownych zabezpieczeń w zakresie praw człowieka i podstawowych wolności osób fizycznych, w tym ochrony prywatności i danych osobowych 2 .

3. Negocjacje między Komisją a Nową Zelandią w sprawie umowy trwały od kwietnia do listopada 2021 r. i były zgodne z wytycznymi negocjacyjnymi przyjętymi przez Radę w dniu 13 maja 2020 r. w następstwie zalecenia Komisji z 30 października 2019 r. 3

4. Planowana umowa opiera się na istniejącym już bliskim partnerstwie między Unią Europejską a Nową Zelandią. Dlatego też należy zaznaczyć, że w Umowie o partnerstwie w zakresie stosunków i współpracy między UE a Nową Zelandią, podpisanej 5 października 2016 r., Strony zobowiązują się do współpracy w zakresie egzekwowania prawa, zapobiegania przestępczości zorganizowanej i korupcji, narkotykom, cyberprzestępczości, praniu pieniędzy, terroryzmowi i finansowaniu terroryzmu i w zakresie ich zwalczania.

5. Przedmiotową opinię Europejskiego Inspektora Ochrony Danych wydaje się w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską w dniu 13 maja 2022 r., zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR, w sprawie wniosków dotyczących decyzji Rady w sprawie podpisania i w sprawie zawarcia umowy. Biorąc jednak pod uwagę, że oba wnioski dotyczą tej samej umowy, niniejsza opinia obejmuje oba z nich.

4. WNIOSKI

19. W świetle powyższego Europejski Inspektor Ochrony Danych przedstawia następujące uwagi i zalecenia:

(1) Przedmiotowa umowa między Unią a Nową Zelandią dotycząca wymiany danych osobowych między Europolem i właściwymi organami ds. zwalczania poważnej przestępczości i terroryzmu w Nowej Zelandii zapewnia odpowiednie zabezpieczenia dotyczące ochrony prywatności oraz podstawowych praw i wolności osób fizycznych. W związku z tym może być także wzorcem dla przyszłych umów dotyczących wymiany danych osobowych do celów egzekwowania prawa.

(2) Obowiązek Europolu wynikający z art. 26 przewidywanej umowy, polegający na publicznym udostępnieniu dokumentu określającego w przystępnej formie przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych przekazywanych na mocy umowy, a także dostępnych środków wykonywania praw przez osoby, których dane dotyczą, należy interpretować i stosować w oparciu o art. 79 EUDPR oraz obowiązek Europolu jako administratora danych do udostępnienia lub przekazania osobie, której dane dotyczą, określonych informacji.

Bruksela, 10 czerwca 2022 r.

Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI
1 COM(2022) 207 final i COM(2022) 208 final.
2 Zob. uzasadnienie obu wniosków, s. 2.
3 Idem.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.262.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie podpisania i zawarcia umowy między Unią Europejską, z jednej strony, a Nową Zelandią, z drugiej strony, dotyczącej wymiany danych osobowych między Europolem i właściwymi organami ds. zwalczania poważnej przestępczości i terroryzmu w Nowej Zelandii [Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu]
Data aktu: 07/07/2022
Data ogłoszenia: 07/07/2022