(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)(2022/C 260/03)
(Dz.U.UE C z dnia 6 lipca 2022 r.)
26 kwietnia 2022 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący zalecenia dotyczącego decyzji Rady upoważniającej Komisję do rozpoczęcia negocjacji w sprawie zmiany Umowy pomiędzy Unią Europejską a Królestwem Norwegii o współpracy administracyjnej, zwalczaniu oszustw oraz odzyskiwaniu wierzytelności w dziedzinie podatku od wartości dodanej ("wniosek").
Celem wniosku jest zmiana obowiązującej obecnie Umowy o współpracy administracyjnej między Unią Europejską a Królestwem Norwegii ("umowa"). Umowa umożliwia państwom członkowskim UE i Norwegii współpracę w zwalczaniu oszustw związanych z VAT i wzajemną pomoc w odzyskiwaniu wierzytelności w dziedzinie VAT w podobny sposób, jak czynią to państwa członkowskie UE na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 904/2010 1 i dyrektywy Rady 2010/24/UE 2 . Zmiana umowy umożliwiłaby współpracę administracyjną z Norwegią za pomocą nowych narzędzi współpracy, podobnych do tych wprowadzonych rozporządzeniem (UE) nr 904/2010 i rozporządzeniem Rady (UE) 2018/1541 3 .
Załącznik do wniosku zawiera wytyczne negocjacyjne dotyczące zmiany umowy, które obejmowałyby współpracę administracyjną poprzez wymianę informacji przy użyciu innych środków niż standardowe formularze; postępowania administracyjne prowadzone wspólnie oraz działania następcze w ramach Eurofisc, wprowadzone rozporządzeniem Rady (UE) 2018/1541. Wytyczne negocjacyjne wskazują również na potrzebę zastąpienia odniesienia do uchylonej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 4 95/46/WE rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 5 (UE) 2016/679 ("RODO").
EIOD przyjmuje do wiadomości zabezpieczenia w zakresie ochrony danych dotyczące zasady celowości i ograniczenia przechowywania, o których mowa w art. 55 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 904/2010 zmienionego rozporządzeniem (UE) 2018/1541, zgodnie z którym będzie realizowana współpraca między Norwegią a państwami członkowskimi UE. EIOD zaleca jednak włączenie do wytycznych negocjacyjnych wyraźnego odniesienia do tych zabezpieczeń.
EIOD przyjmuje do wiadomości zabezpieczenia dotyczące ochrony danych osobowych już zawarte w umowie. Jednakże EIOD zaleca dalsze pogłębione dostosowanie art. 6 ust. 7 umowy do postanowień zawartych w rozdziale V RODO.
EIOD zaleca również dodanie odniesienia do niniejszych konsultacji z EIOD w motywie wniosku.
1. WPROWADZENIE
1. 26 kwietnia 2022 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący zalecenia dotyczącego decyzji Rady upoważniającej Komisję do rozpoczęcia negocjacji w sprawie zmiany Umowy pomiędzy Unią Europejską a Królestwem Norwegii o współpracy administracyjnej, zwalczaniu oszustw oraz odzyskiwaniu wierzytelności w dziedzinie podatku od wartości dodanej 6 ("wniosek").
2. Celem wniosku jest zmiana Umowy pomiędzy Unią Europejską a Królestwem Norwegii o współpracy administracyjnej, zwalczaniu oszustw oraz odzyskiwaniu wierzytelności w dziedzinie podatku od wartości dodanej ("umowa") 7 poprzez włączenie nowych narzędzi, które umożliwiłyby lepszą współpracę i wzmocniłyby zwalczanie oszustw, co przyniosłoby korzyści obu stronom umowy (Norwegii i państwom członkowskim) 8 .
3. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 28 kwietnia 2022 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR.
5. WNIOSKI
18. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:
(1) włączenie do wytycznych negocjacyjnych wyraźnego odniesienia do zabezpieczeń w zakresie ochrony danych dotyczące zasady celowości i ograniczenia przechowywania, o których mowa w art. 55 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 904/2010 zmienionego rozporządzeniem (UE) 2018/1541;
(2) włączenie do wytycznych negocjacyjnych odniesienia do potrzeby dostosowania postanowień art. 6 ust. 7 umowy do odpowiednich przepisów zawartych w rozdziale V RODO;
(3) dodanie odniesienia do konsultacji z EIOD w motywie wniosku.
Bruksela, dnia 20 czerwca 2022 r.
|
Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI |
1 Rozporządzenie Rady (UE) nr 904/2010 z dnia 7 października 2010 r. w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 268 z 12.10.2010, s. 1).
2 Dyrektywa Rady 2010/24/UE z dnia 16 marca 2010 r. w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń (Dz.U. L 84 z 31.3.2010, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (UE) 2018/1541 z dnia 2 października 2018 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 904/2010 i (UE) 2017/2454 w odniesieniu do środków wzmacniania współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 259 z 16.10.2018, s. 1).
4 Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
6 COM (2022) 166 final.
7 Umowa pomiędzy Unią Europejską a Królestwem Norwegii o współpracy administracyjnej, zwalczaniu oszustw oraz odzyskiwaniu wierzytelności w dziedzinie podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 195 z 1.8.2018, s. 3).
8 COM (2022) 166 final, p. 2.