Konkluzje Rady w sprawie rozwoju zrównoważonych zamówień publicznych

Konkluzje Rady w sprawie rozwoju zrównoważonych zamówień publicznych 1
(2022/C 236/02)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie jednolitego rynku 2 , w których Rada podkreśla ważną rolę, jaką w osiągnięciu dwojakiej transformacji - zielonej i cyfrowej - odgrywają zamówienia publiczne;

PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Europejskiej z 21 lipca 2020 r., w których stwierdzono, że plan europejskiej odbudowy będzie wymagał ogromnych inwestycji, w szczególności w celu osiągnięcia zrównoważonej odbudowy gospodarki zwiększającej odporność, przy jednoczesnym wspieraniu zielonych i cyfrowych priorytetów Unii Europejskiej;

PODKREŚLAJĄC, że wspólne wysiłki są konieczne nie tylko w celu wspierania przedsiębiorstw najbardziej dotkniętych kryzysem zdrowotnym, ale również w celu dokonywania inwestycji publicznych, które promują konwergencję, odporność, zrównoważoność, innowacje i europejską niezależność w strategicznych sektorach;

KŁADĄC NACISK NA kluczową rolę, jaką zamówienia publiczne mogą odegrać we właściwej realizacji celów zrównoważonego rozwoju oraz w uwzględnianiu tych celów tak, by służyły interesowi publicznemu;

PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady z 17 grudnia 2020 r. pt. "Ku ekologicznej odbudowie opartej na obiegu zamkniętym" 3 , w których Rada wyraziła poparcie dla wytycznych zaproponowanych w komunikacie Komisji w sprawie zielonych zamówień publicznych pt. "Nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy" 4 ;

PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie inwestycji publicznych z wykorzystaniem zamówień publicznych 5 , w których Rada popiera ambitne aspekty środowiskowe w obszarze zamówień publicznych, np. poprzez wprowadzenie kryteriów lub celów, i opodatkowania, gdyż przyczynia się to do zrównoważoności;

PRZYWOŁUJĄC program prac Komisji na 2019 r. pt. "Spełnienie obietnic i przygotowanie się na przyszłość" 6 ;

PRZYWOŁUJĄC komunikaty Komisji pt. "Czysta planeta dla wszystkich" 7  oraz "Europejski Zielony Ład" 8 ;

ZWRACAJĄC UWAGĘ NA wiążące cele przyjęte na szczeblu UE w zakresie znacznej redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. i osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., co znalazło niedawno potwierdzenie we wszystkich wnioskach Komisji wchodzących w skład pakietu "Gotowi na 55";

WZYWA Komisję i państwa członkowskie do ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim, władzami regionalnymi i lokalnymi, Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów przy realizacji tych wspólnych celów i w związku z tym do prowadzenia działań w szczególności na rzecz:

Wprowadzenia aspektów zrównoważonego rozwoju do zamówień publicznych

1. ZWRACA UWAGĘ NA koncepcję zrównoważonego rozwoju jako sposób osiągnięcia rozwoju gospodarczego i społecznego oraz ochrony środowiska przy jednoczesnym poszanowaniu praw człowieka;

2. JEST ZDANIA, że nabywcy publiczni powinni mieć możliwość strategicznego wykorzystania swoich zasobów w celu jak najlepszego wspierania przejścia na zieloną, innowacyjną, odpowiedzialną społecznie gospodarkę o obiegu zamkniętym, w szczególności poprzez inwestowanie w zrównoważoną infrastrukturę, produkty zrównoważonej gospodarki lub produkty gospodarki o obiegu zamkniętym, a także poprzez stosowanie procesów i technologii, które same w sobie są ambitne w odniesieniu do realizowanych celów zrównoważonego rozwoju, przy jednoczesnym dążeniu do uzyskania jak najlepszego stosunku wartości do ceny i promowaniu szerokiej konkurencji w procedurach udzielania zamówień publicznych;

3. WZYWA Komisję do rozważenia - zgodnie z jej zobowiązaniem ujętym w Planie inwestycyjnym na rzecz zrównoważonej Europy 9  i w Planie działania dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym - w kontekście przyszłych wniosków ustawodawczych, w tym wniosków zmieniających obowiązujące prawodawstwo UE odnoszące się do rozmaitych sektorów działalności, możliwości wprowadzenia w procedurach udzielania zamówień publicznych na towary lub usługi sektorowe aspektów zrównoważonego rozwoju; PODKREŚLA, że w zależności od sektora zakres tych aspektów może obejmować cele zrównoważonego rozwoju, umiejętności zawodowych lub specyfikacji technicznych związanych ze zrównoważonym rozwojem w zamówieniach aż po kryteria zrównoważonego rozwoju, w szczególności w odniesieniu do wykonania lub udzielania zamówień; PODKREŚLA, jak ważne jest umożliwienie nabywcom publicznym określenia najwłaściwszego sposobu ujęcia takich aspektów w ich procedurach; PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI prace już podjęte w tym zakresie przez instytucje UE i państwa członkowskie oraz PODKREŚLA potrzebę przyspieszenia i intensyfikacji tych prac;

4. WZYWA Komisję i państwa członkowskie do współpracy w celu wskazania, w odniesieniu do zamówień publicznych, sektorów istotnych z uwagi na ich wrażliwość na aspekty zrównoważonego rozwoju oraz do oceny dojrzałości tych sektorów, z uwzględnieniem np. zdolności wykonawców do wzięcia tych nowych aspektów pod uwagę;

5. ZWRACA UWAGĘ NA ukończone, trwające i przygotowywane prace na szczeblu państw członkowskich służące ustaleniu priorytetowego charakteru niektórych sektorów; PODKREŚLA potrzebę koordynacji tych prac na szczeblu UE;

6. KŁADZIE NACISK NA znaczenie roli, jaką w tym względzie mogą odegrać grupy ekspertów Komisji, angażując i zapraszając różne zainteresowane strony w celu stwierdzenia, czy poszczególne wskazane sektory mają być traktowane priorytetowo, czy nie; JEST ZDANIA, że Rada również powinna być zaangażowana w te prace;

7. PODKREŚLA, jak ważne jest określenie ogólnej metodyki umożliwiającej tym organom stwierdzenie, czy dany sektor działalności powinien zostać uznany - w wyniku dogłębnej analizy jego dojrzałości - za priorytetowy;

8. UWAŻA, że spójne prace pozwolą wskazać zarówno sektorowe teksty UE, które mogą zostać zmienione w nadchodzących latach, jak i zakres zmian, które należy wprowadzić w odniesieniu do zawartych w tych tekstach przepisów dotyczących zamówień publicznych, aby pomóc osiągnąć cele środowiskowe i klimatyczne wyznaczone na szczeblu UE;

9. UWAŻA, że trzeba osiągnąć te cele zgodnie z terminami wyznaczonymi na 2030 r. i 2050 r., o których mowa powyżej, i PODKREŚLA znaczenie stopniowego i zharmonizowanego podejścia; JEST w związku z tym ZDANIA, że teksty obejmujące wszystkie sektory wskazane jako sektory priorytetowe powinny zostać poddane przeglądowi nie później niż do 2030 r.; UWAŻA ponadto za konieczne wprowadzenie zmian do tekstów dotyczących pozostałych sektorów nie później niż do 2050 r., który jest rokiem odniesienia dla osiągnięcia przez UE neutralności klimatycznej;

10. UWAŻA, że zasadnicze znaczenie ma uwzględnienie tych prac w ramach kompleksowego podejścia; JEST ZDANIA, że - w zakresie, w jakim jest to stosowne i wykonalne - Komisja i państwa członkowskie powinny w związku z tym rozważyć ogólne ramy służące ujęciu - w zamówieniach publicznych, niezależnie od danego sektora - aspektów zrównoważonego i odpornego rozwoju;

11. PODKREŚLA, że przy podejmowaniu środków ważne jest, aby nie nakładać nadmiernych obciążeń administracyjnych na nabywców publicznych, zwłaszcza na jednostki zakupujące poniżej szczebla centralnego;

12. WZYWA Komisję i państwa członkowskie do bezzwłocznego rozpoczęcia wszystkich tych prac.

1 Tytuł aktu zmieniony przez sprostowanie z dnia 24 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.C.2022.241.34) zmieniającego nin. akt przygotowawczy z dniem 9 czerwca 2022 r.
2 Dok. ST 10698/20: "Pogłębiony jednolity rynek na rzecz silnej odbudowy i konkurencyjnej, zrównoważonej Europy".
3 Dok. ST 13852/20.
4 Dok. ST 6766/20 + ADD 1: Komunikat Komisji COM(2020) 98 final.
5 Dok. ST 13352/20: "Inwestycje publiczne z wykorzystaniem zamówień publicznych: zrównoważona odbudowa i nowy impuls dla odpornej gospodarki UE".
6 Komunikat Komisji COM(2018) 800 final.
7 Komunikat Komisji COM(2018) 773 final.
8 Dok. ST 15051/19 + ADD 1: Komunikat Komisji COM(2019) 640 final.
9 Dok. ST 5269/20: Komunikat Komisji COM(2020) 21 final.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024