Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 549/2013 w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (CON/2022/12)

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 25 marca 2022 r.
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 549/2013 w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej

(CON/2022/12) (2022/C 218/02)

(Dz.U.UE C z dnia 2 czerwca 2022 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniach 3 i 28 stycznia 2022 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wnioski, odpowiednio, Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 549/2013 i uchylającego 11 aktów prawnych z zakresu rachunków narodowych 1  (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w związku z art. 127 ust. 2 Traktatu i art. 3 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC"), ponieważ projekt rozporządzenia dotyczy wynikającej z art. 5 Statutu ESBC kompetencji EBC w zakresie gromadzenia informacji statystycznych niezbędnych do wykonywania zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) oraz przyczyniania się do harmonizacji, w miarę potrzeb, reguł i praktyk rządzących gromadzeniem, tworzeniem i upowszechnianiem informacji statystycznej w dziedzinach podlegających kompetencji EBC. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

1. Uwagi ogólne

1.1. ESBC i Europejski System Statystyczny (ESS) ściśle współpracują w celu zminimalizowania obciążenia sprawozdawczego i zagwarantowania spójności niezbędnej do tworzenia statystyk europejskich 2 . Współpraca między ESBC a ESS jest ponadto regulowana odpowiednimi porozumieniami między tymi podmiotami, takimi jak protokół ustaleń w sprawie współpracy między członkami ESBC i ESS 3 , obejmujący dziedziny wspólnych kompetencji lub wspólnego interesu, tj. bilans płatniczy, statystykę finansową, statystykę finansową sektora instytucji rządowych i samorządowych, statystykę makroekonomiczną i rachunki narodowe. Mimo że członkowie ESBC i ESS wypełniają swoje obowiązki statystyczne na mocy odrębnych ram prawnych 4 , ze względu na wzajemne zależności między ramami statystycznymi ESBC i ESS, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 5  (zwanego dalej "rozporządzeniem ESA 2010") są istotne dla wymogów ESBC w zakresie sprawozdawczości statystycznej, zwłaszcza w dziedzinach ich wspólnych kompetencji lub wspólnego interesu 6 . Ponadto rozporządzenie ESA 2010 jest stosowane jako odniesienie w różnych aktach prawnych tworzących ramy prawne EBC w dziedzinie statystyki. W związku z tym zmiany w rozporządzeniu ESA 2010 mogą mieć wpływ na ramy prawne EBC w dziedzinie statystyki.

1.2. EBC, jako podmiot tworzący i wykorzystujący statystyki europejskich, zasadniczo z zadowoleniem przyjmuje proponowaną zmianę rozporządzenia w sprawie ESA 2010 jako krok w kierunku dalszej poprawy jakości rachunków narodowych. Ponieważ rozporządzenie ESA 2010 stanowi podstawę europejskich statystyk makroekonomicznych, odgrywa ono kluczową rolę w realizacji różnych zadań EBC i Eurosystemu, takich jak analiza polityki pieniężnej oraz przygotowywanie prognoz gospodarczych i fiskalnych 7 .

1.3. EBC z zadowoleniem przyjmuje wprowadzone proponowanym rozporządzeniem wzmocnienie spójności danych przekazywanych w różnych tabelach w ramach ESA 2010. Jednocześnie pełne i aktualne dane z zakresu rachunków narodowych, w szczególności w odniesieniu do państw członkowskich strefy euro, mają zasadnicze znaczenie dla EBC. W tym względzie proponowany program przekazywania danych ESA 2010 zapewnia właściwą równowagę między terminowością, kompletnością i spójnością przekazywanych danych krajowych 8 .

1.4. Ponadto EBC z zadowoleniem przyjmuje fakt, że proponowane rozporządzenie dostosowuje rozporządzenie ESA 2010 do zmienionej klasyfikacji spożycia indywidualnego według celu 9 , ponieważ zapewnia to porównywalność danych między krajami i utrzymuje ich znaczenie dla użytkowników.

2. Uwagi szczegółowe: załącznik 2 do projektu rozporządzenia

2.1. EBC zasadniczo zgadza się z poprawkami do programu przekazywania danych ESA 2010 zawartymi w załączniku 2 do projektu rozporządzenia, z zastrzeżeniem następujących uwag szczegółowych.

2.2. EBC z zadowoleniem przyjmuje włączenie dobrowolnego przekazywania szybkich szacunków kwartalnego produktu krajowego brutto (PKB) i zatrudnienia (tabela 1F), wykorzystywanych do publikacji agregatów strefy euro po zakończeniu kwartału referencyjnego 10 . Te szybkie szacunki mają duże znaczenie dla EBC przy analizowaniu wzrostu gospodarczego w strefie euro i jego dynamiki.

2.3. Jeżeli chodzi o ponowną transmisję kwartalnych najważniejszych zmiennych rachunków narodowych (tabela 1Q) trzy miesiące po kwartale referencyjnym, może to sprzyjać spójności w tabelach i częstotliwościach. W tym zakresie EBC zachęca Komisję (Eurostat) do dokonania przeglądu wpływu takiej ponownej transmisji danych krajowych na częstotliwość i kalendarz publikacji kwartalnych najważniejszych zmiennych PKB strefy euro. W szczególności taki nowy zapis może umożliwić podjęcie kroków w celu poprawy terminowości publikacji ostatecznych danych dla strefy euro nie później niż 100 dni po zakończeniu kwartału referencyjnego.

2.4. EBC z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie wymogu przekazywania nowych danych dotyczących transakcji z instytucjami i organami Unii Europejskiej (tabela 2 dotycząca rocznych najważniejszych zmiennych sektora instytucji rządowych i samorządowych i jego podsektorów) oraz zachęca Komisję Europejską (Eurostat) do sporządzania rachunków instytucji europejskich klasyfikowanych w sektorze instytucji rządowych i samorządowych, z zachowaniem pełnej zgodności pomiędzy procedurą dotyczącą nadmiernego deficytu a statystyką rachunków narodowych. Uruchomienie NextGenerationEU także przemawia za ponownym przeglądem i sporządzaniem rachunków instytucji europejskich w celu zapewnienia solidnych ram statystycznych i analitycznych.

2.5. Załącznik 2 do proponowanego rozporządzenia wprowadza nowy wymóg, zgodnie z którym państwa członkowskie muszą przekazywać Komisji (Eurostatowi) roczne rachunki finansowe według sektorów (tabela 6) oraz roczne bilanse aktywów finansowych i zobowiązań (tabela 7) już cztery miesiące po zakończeniu roku. Powyższe pozycje, które zgodnie z proponowanym rozporządzeniem będą przekazywane Komisji (Eurostatowi) z częstotliwością roczną, są również zawarte w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego 2014/3/UE (EBC/2013/24) 11 , zgodnie z którymi banki centralne Eurosystemu są zobowiązane do przekazywania EBC kwartalnych sprawozdań finansowych. Te aktualne dane kwartalne są przekazywane co kwartał przez EBC Komisji (Eurostatowi) i, z kilkoma wyjątkami, są zgodne z danymi rocznymi wymaganymi na mocy proponowanego rozporządzenia.

2.6. Co kwartał EBC i Komisja (Eurostat) wspólnie opracowują i udostępniają zintegrowane rachunki strefy euro obejmujące rachunki finansowe i niefinansowe dla sektorów instytucjonalnych strefy euro. Program przekazywania danych ESA 2010 jest podstawowym źródłem statystycznym dla realizacji tego zadania. W związku z tym EBC ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje fakt, że proponowane rozporządzenie zachowuje dostępność kwartalnych niefinanso- wych rachunków według sektorów (tabela 801) oraz kwartalnych rachunków finansowych i bilansów sektora instytucji rządowych i samorządowych (tabela 27) dla państw członkowskich strefy euro przez 85 dni po zakończeniu kwartału referencyjnego. Dostarczanie tych aktualnych i wiarygodnych danych kwartalnych jest dla EBC priorytetem.

2.7. EBC uznaje, że ważne jest dostosowanie statystyki europejskiego systemu rachunków do zmian gospodarczych i pojawiających się potrzeb użytkowników. W związku z tym do celów analiz polityki EBC zachęca do wprowadzenia pełniejszego i bardziej obowiązkowego przekazywania statystyk dotyczących inwestycji i środków trwałych technologii informatycznych i telekomunikacyjnych, w stosownych przypadkach w podziale na rodzaje działalności gospodarczej. Dotyczy to rocznych (tabela 1A) i kwartalnych (tabela 1Q) najważniejszych zmiennych rachunków narodowych, klasyfikacji krzyżowej środków trwałych według rodzajów działalności gospodarczej i aktywów (tabela 20) oraz klasyfikacji krzyżowej nakładów brutto na środki trwałe według rodzajów działalności gospodarczej i aktywów (tabela 22). Ponadto EBC sugeruje wprowadzenie obowiązku sprawozdawczości w zakresie dóbr półtrwałego użytku i dóbr nietrwałych oraz usług w tabeli 1Q, a także co najmniej dobrowolnej sprawozdawczości w zakresie gruntów pod budynkami i budowlami w bilansach dla aktywów niefinansowych w tabeli 26.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 25 marca 2022 r.
Prezes EBC
Christine LAGARDE
1 COM(2021) 776 final.
2 Zob. art. 2a rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8).
3 Protokół ustaleń w sprawie współpracy między członkami Europejskiego Systemu Statystycznego a członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych z dnia 24 kwietnia 2013 r., dostępny na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
4 Zob. pkt 3 opinii Europejskiego Banku Centralnego z dnia 19 maja 2011 r. w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (CON/2011/44) (Dz.U. C 203 z 9.7.2011, s. 3).. Opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EUR-Lex.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1).
6 Zob. punkt 7. opinii CON/2011/44.
7 Zob. punkt 1. opinii CON/2011/44.
8 Załącznik 2 do proponowanego rozporządzenia zmieniający załącznik B do rozporządzenia ESA 2010.
9 Załącznik 1 do proponowanego rozporządzenia zmieniający załącznik A do rozporządzenia ESA 2010.
10 Szybkie szacunki PKB są publikowane 30 i 45 dni po zakończeniu kwartału referencyjnego. Szybkie szacunki zatrudnienia są publikowane 45 dni po zakończeniu kwartału referencyjnego.
11 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego 2014/3/UE z dnia 25 lipca 2013 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w dziedzinie kwartalnych rachunków finansowych (EBC/2013/24) (Dz.U. L 2 z 7.1.2014, s. 34).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.218.2

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 549/2013 w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (CON/2022/12)
Data aktu: 25/03/2022
Data ogłoszenia: 02/06/2022