Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2021 r. dla Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa w sprawie stosunków politycznych i współpracy między UE a Tajwanem (2021/2041(INI))(2022/C 184/14)
(Dz.U.UE C z dnia 5 maja 2022 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając roczne sprawozdania Parlamentu Europejskiego w sprawie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) oraz ich rozdziały dotyczące stosunków między UE a Tajwanem,
- uwzględniając mechanizm dialogu na temat polityki przemysłowej między UE a Tajwanem, ustanowiony w 2015 r.,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 9 października 2013 r. w sprawie stosunków handlowych między UE a Tajwanem 1 ,
- uwzględniając udział Tajwanu w Europejskiej Sieci Przedsiębiorczości, Europejskiej Platformie Współpracy Klastrów i Dialogu na temat Gospodarki Cyfrowej,
- uwzględniając komunikat z posiedzenia ministrów spraw zagranicznych i rozwoju państw grupy G-7 z dnia 5 maja 2021 r., w szczególności sekcję dotyczącą wspierania znaczącego udziału Tajwanu w forach Światowej Organizacji Zdrowia i w Światowym Zgromadzeniu Zdrowia,
- uwzględniając umowy o współpracy w zakresie zwalczania oszustw handlowych oraz wdrażanie przez Tajwan od 2017 r. międzynarodowych standardów dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych,
- uwzględniając owocną współpracę i uczestnictwo Tajwanu w programach ramowych Unii Europejskiej,
- uwzględniając konsultacje na temat rynku pracy między UE a Tajwanem, ustanowione w 2018 r.,
- uwzględniając zwolnienie - od 2011 r. - przez UE posiadaczy paszportów tajwańskich z obowiązku wizowego,
- uwzględniając unijną politykę "jednych Chin",
- uwzględniając wspólne oświadczenie przywódców USA i Japonii z dnia 16 kwietnia 2021 r.,
- uwzględniając wspólne oświadczenie przywódców USA i Republiki Korei z dnia 21 maja 2021 r.,
- uwzględniając wspólny komunikat Komisji z dnia 10 czerwca 2020 r. zatytułowany "Walka z dezinformacją wokół COVID-19 - dajemy dojść do głosu faktom" (JOIN(2020)0008),
- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 16 kwietnia 2021 r. w sprawie unijnej strategii współpracy w regionie Indo-Pacyfiku,
- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 16 września 2021 r. pt. "Unijna strategia współpracy w regionie Indo-Pacyfiku" (JOIN(2021)0024),
- uwzględniając art. 118 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0265/2021),
A. mając na uwadze, że UE i Tajwan są partnerami o podobnych poglądach, którzy podzielają wspólne wartości, takie jak wolność, demokracja, prawa człowieka i praworządność;
B. mając na uwadze, że ciągła postawa wojowniczości Chin i ich działania w szarej strefie, a także inne rodzaje prowokacji w stosunku do Tajwanu, takie jak szpiegostwo, cyberataki czy podbieranie talentów, stanowią poważne zagrożenie dla status quo między Tajwanem a Chinami, a także dla pokoju i stabilności w regionie Indo-Pacyfiku i mogą prowadzić do niebezpiecznej eskalacji; mając na uwadze, że tajwański minister obrony Chiu Kuo-cheng oświadczył, że biorąc pod uwagę ciągłą i znaczącą koncentrację wojska, Chiny mogłyby dokonać pełnej inwazji na Tajwan do 2025 r.; mając na uwadze, że napięcia między Chinami a Tajwanem są najpoważniejsze od 40 lat, a od 1 października 2021 r. Chiny wysłały 150 samolotów wojskowych, w tym myśliwskich i bombowych zdolnych do przenoszenia głowic jądrowych, do strefy identyfikacyjnej obrony powietrznej na Tajwanie; mając na uwadze, że region ten ma ogromne znaczenie dla UE, zarówno ze względu na jej wielu bliskich partnerów w tym regionie, jak i ze względu na fakt, że jedno z jej państw członkowskich, Francja, posiada tam terytoria zamorskie;
C. mając na uwadze, że w 2016 r. UE zobowiązała się wykorzystać każdy dostępny kanał do wspierania inicjatyw mających na celu promowanie dialogu, współpracy i budowania zaufania między obiema stronami Cieśniny Tajwańskiej; mając na uwadze, że do tej pory nie zrealizowano tych aspiracji;
D. mając na uwadze, że 9 października 2021 r. prezydent Chin Xi Jinping zobowiązał się do "ponownego połączenia" z Tajwanem za pomocą rzekomo pokojowych środków, ale ostrzegł, że największą przeszkodą w tym procesie są "niezależne siły Tajwanu"; mając na uwadze, że takie pokojowe podejście budzi poważne wątpliwości w związku z napastliwymi oświadczeniami i działaniami Chin; mając na uwadze, że według badania opublikowanego przez Centrum Studiów Wyborczych Uniwersytetu Narodowego w Tajpej w lipcu 2021 r. tylko 1,5 % ludności tajwańskiej popiera jak najszybsze zjednoczenie z Chinami kontynentalnymi, natomiast przeważająca większość popiera utrzymanie status quo, przynajmniej w perspektywie krótkoterminowej;
E. mając na uwadze, że wysiłki Tajwanu na rzecz powstrzymania rozprzestrzeniania się koronawirusa okazały się jednymi z najskuteczniejszych na świecie; mając na uwadze, że wysiłki Tajwanu mające na celu aktywny wkład w różnych dziedzinach z myślą o wspólnym dobru społeczności międzynarodowej podczas pandemii, w tym również w ramach licznych międzynarodowych badań, są namacalnym przykładem partnerskiej postawy Tajwanu i dowodem na to, że kraj ten należy traktować jako partnera; mając na uwadze, że dowodzi to, iż Tajwan może wnieść równie znaczący wkład w podejmowanie przez społeczność międzynarodową pozostałych licznych wyzwań naszych czasów; mając na uwadze, że poważne obawy budzi niedawny znaczący wzrost liczby zakażeń COVID, brak szczepionek i ingerowanie przez Chiny w starania Tajwanu o ich bezpośrednie pozyskanie;
F. mając na uwadze, że UE pozostaje największym źródłem bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Tajwanie, a ich łączna wartość do 2019 r. wyniosła 48 mld EUR, co stanowi 31 % przychodzących bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Tajwanie; mając na uwadze, że istnieją znaczne możliwości zwiększenia bezpośrednich inwestycji zagranicznych Tajwanu w UE; mając na uwadze, że Tajwan dominuje na rynkach produkcji półprzewodników, ponieważ tamtejsi producenci wytwarzają około 50 % wszystkich półprzewodników na świecie;
G. mając na uwadze, że położenie Tajwanu, jego kluczowa rola w światowych łańcuchach dostaw zaawansowanych technologii oraz panujący w nim demokratyczny styl życia sprawiają, że kraj ten ma strategiczne znaczenie dla europejskich demokracji;
H. mając na uwadze, że łączna wartość dwustronnej wymiany handlowej między UE a Tajwanem osiągnęła w 2019 r. 51 mld EUR, przy czym Tajwan jest piątym co do wielkości partnerem handlowym UE w Azji i piętnastym na świecie;
1. zaleca Wiceprzewodniczącemu Komisji / Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (VP/HR) i Radzie oraz Komisji:
a) ścisłą współpracę z państwami członkowskimi, aby pogłębić stosunki polityczne między UE a Tajwanem i dążyć do kompleksowego i wzmocnionego partnerstwa w ramach unijnej polityki "jednych Chin"; uznać Tajwan za kluczowego partnera i demokratycznego sojusznika w regionie Indo-Pacyfiku z uwagi na solidną demokrację w tym kraju i jego zaawansowaną technologicznie gospodarkę, która mogłaby przyczynić się do utrzymania porządku opartego na zasadach w dobie nasilającej się rywalizacji mocarstw;
b) przygotowanie oceny skutków, konsultacji publicznych i analizy zakresu na potrzeby dwustronnej umowy inwestycyjnej z władzami Tajwanu w ramach przygotowań do negocjacji mających na celu pogłębienie dwustronnych więzi gospodarczych, gdyż taka dwustronna umowa inwestycyjna doprowadziłaby do złagodzenia wymogów w zakresie "własnych treści" wśród europejskich inwestorów i producentów w Tajwanie; przypomnienie w kontekście dynamiki regionalnej znaczenia stosunków handlowych i gospodarczych między UE a Tajwanem, w tym w sprawach związanych z multilateralizmem i WTO, technologią i zdrowiem publicznym, a także zasadniczej współpracy w obszarze krytycznych dostaw, takich jak półprzewodniki; zachęceni Tajwanu do zwiększenia inwestycji w UE i zwrócenie uwagi, że Tajwan jest pełnoprawnym członkiem WTO;
c) wyrażenie głębokiego zaniepokojenia ciągłą wojowniczą postawą Chin w stosunku do Tajwanu i wywieraniem nań presji, w szczególności poprzez znaczne inwestycje Chin w zdolności wojskowe, wojskowe manewry ofensywne i częste naruszanie strefy identyfikacyjnej obrony powietrznej Tajwanu; wzywa Chiny do natychmiastowego położenia kresu ciągłym ingerencjom w tajwańską strefę identyfikacyjną obrony powietrznej, zwłaszcza że w okresie od 1 do 4 października 2021 r. zarejestrowano około 150 wtargnięć statków powietrznych, w tym samolotów myśliwskich; ponadto nazwanie po imieniu podżegającej chińskiej retoryki sygnalizującej pozornie sprzeczny zamiar dążenia do włączenia Tajwanu do strefy totalitarnej władzy Komunistycznej Partii Chin, przy jednoczesnym utrzymywaniu, że chodzi o pokojowy rozwój stosunków z Tajwanem, oraz domaganie się, by żadna zmiana stosunków po obydwu stronach cieśniny nie odbywała się jednostronnie ani wbrew woli tajwańskich obywateli; wezwanie UE i państw członkowskich do przyjęcia aktywnej roli we współpracy z międzynarodowymi partnerami o podobnych poglądach w celu zapewnienia pokoju i stabilności w Cieśninie Tajwańskiej oraz ustanowienia partnerstwa z demokratycznym rządem Tajwanu;
d) wyrażenie poważnego zaniepokojenia sytuacją na Morzu Wschodniochińskim i Południowochińskim oraz zdecydowanego sprzeciwu wobec wszelkich jednostronnych prób zmiany status quo i zaostrzenia napięć; podkreślenie, jak ważne jest przestrzeganie prawa międzynarodowego, w szczególności Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS) wraz z jej postanowieniami dotyczącymi zobowiązania do rozstrzygania sporów środkami pokojowymi, oraz zachowanie wolności żeglugi i przelotu;
e) wyrażenie głębokiego zaniepokojenia zdolnością Chin do przeprowadzenia pełnej inwazji na Tajwan do 2025 r.; zdecydowane potępienie niespotykanych dotąd naruszeń przez Chiny strefy identyfikacyjnej obrony powietrznej Tajwanu od 1 października 2021 r., które obejmowały przeloty 150 samolotów wojskowych, w tym samolotów myśliwskich i bombowców zdolnych do przenoszenia głowic jądrowych; wyrażenie poglądu, że niedawne prowokacje zbrojne Chin budzą wątpliwości co do długoterminowych zamiarów Chin dotyczących poszukiwania pokojowego rozwiązania;
f) przypomnienie, że utrzymanie pokoju i stabilności w regionie Indo-Pacyfiku leży w podstawowym interesie UE i jej państw członkowskich; podkreślenie, że konflikt militarny w Cieśninie Tajwańskiej nie tylko spowodowałby poważne zakłócenia gospodarcze wpływające na interesy europejskie, ale również wyraźnie podważyłby porządek oparty na zasadach w regionie, a także demokratyczne rządy oparte na prawach człowieka, demokracji i praworządności;
g) przypomnienie, że UE bardzo sobie ceni bezpieczeństwo w Cieśninie Tajwańskiej oraz że dobrobyt w Europie jest bezpośrednio powiązany z bezpieczeństwem w Azji, co oznacza, że skutki konfliktu dla Europy wykraczałyby daleko poza sferę gospodarczą; oświadczenie, że działania Chin przeciwko Tajwanowi i na Morzu Południowochińskim będą miały wpływ na relacje między UE a Chinami;
h) wyrażenie zaniepokojenia chińskimi przepisami dotyczącymi Tajwanu i zwrócenie uwagi, że wprowadzenie w Hongkongu ustawy o bezpieczeństwie narodowym sprawiło, że zamysł ustawy secesyjnej z 2005 r. dotyczący przyznania Tajwanowi wysokiego poziomu autonomii w przypadku zjednoczenia stał się całkowicie niewiarygodny;
i) podkreślenie znaczenia dalszego pogłębiania partnerstwa i współpracy między UE a Tajwanem na wszystkich szczeblach, zwłaszcza w świetle ciągłych prowokacji ze strony Chin i koncentracji wojsk przez ten kraj; podkreślenie w szczególności wiodącej roli, jaką Parlament Europejski może odegrać w określaniu obszarów dalszej współpracy, a także jasne określenie i odrzucenie prowokacji Chin oraz okazanie solidarności z Tajwanem;
j) zdecydowane opowiedzenie się za konstruktywnym uczestnictwem Tajwanu w roli obserwatora w posiedzeniach, mechanizmach i działaniach organów międzynarodowych, w tym Światowej Organizacji Zdrowia, Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), Międzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnej (Interpol) i Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC); wezwanie państw członkowskich i instytucji UE do wspierania międzynarodowych inicjatyw wzywających Tajwan do udziału w organizacjach międzynarodowych; ponowne wyrażenie zadowolenia z aktywnej współpracy Tajwanu ze społecznością międzynarodową nad gromadzeniem informacji o pandemii COVID-19 i znalezieniem najlepszych sposobów postępowania w pandemii, a także podkreślenie, że jest to dowód na to, iż wkład Tajwanu na rzecz WHO stanowiłby wartość dodaną z punktu widzenia zdrowia i dobrostanu obywateli wszystkich państw będących członkami tej organizacji;
k) zachęcenie do intensywniejszej wymiany handlowej, naukowej, kulturalnej, politycznej i międzyludzkiej oraz do spotkań i współpracy między UE a Tajwanem, a także do wymiany z udziałem przedstawicieli państw członkowskich, w tym na najwyższych szczeblach, aby w pełni odzwierciedlić dynamiczną, wielopłaszczyznową i ścisłą współpracę między UE a Tajwanem jako partnerami o podobnych poglądach; potępienie gróźb odwetu i nacisków wywieranych przez ChRL na przewodniczącego czeskiego Senatu Miloša Vystrčila z powodu jego wizyty na Tajwanie w sierpniu 2020 r. i podkreślenie, że Republika Czeska i wszystkie inne suwerenne kraje mają prawo do pogłębiania współpracy gospodarczej i kulturalnej z Tajwanem;
l) dalsze wspieranie włączenia Tajwanu do strategii UE dotyczącej Indo-Pacyfiku; przyjęcie z zadowoleniem niedawnego opublikowania przez Komisję i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa strategii UE na rzecz współpracy w regionie Indo-Pacyfiku, w której zauważa się, że znaczne zwiększenie koncentracji wojsk przez Chiny doprowadziło do wzrostu napięć w regionalnych punktach zapalnych, takich jak Morze Południowochińskie i Morze Wschodniochińskie, a także w Cieśninie Tajwańskiej, oraz potwierdza, że kluczowe znaczenie dla UE ma wzmocnienie współpracy z partnerami regionalnymi w celu zapewnienia pokoju, stabilności i dobrobytu po obydwu stronach cieśniny; wezwanie UE do dalszej ścisłej współpracy z innymi partnerami o podobnych poglądach w ramach strategii UE na rzecz współpracy w regionie Indo-Pacyfiku w celu odparcia asertywnej postawy Chin w regionie oraz wzmocnienia porządku opartego na zasadach przy uwzględnieniu interesów UE w tym regionie;
m) przyjmowanie w dalszym ciągu inicjatyw mających na celu zacieśnienie dwustronnych stosunków gospodarczych i kontaktów międzyludzkich, zwłaszcza wśród ludzi młodych, w tym również w środowisku akademickim i społeczeństwie obywatelskim, w dziedzinie sportu, kultury i edukacji, a także w ramach partnerstw między miastami i między regionami; wyrażenie uznania dla dotychczasowej współpracy między miastami partnerskimi w UE i na Tajwanie oraz promowanie dyplomacji miast jako narzędzia ułatwiającego przystąpienie Tajwanu do inicjatyw międzynarodowych, które umożliwiłyby Tajwanowi ominięcie chińskich prób pogłębiania jego izolacji dyplomatycznej;
n) zachęcanie do współpracy między UE a Tajwanem w sektorze mediów, aby zróżnicować chińskojęzyczne środowisko medialne w UE i stworzyć alternatywę dla mediów kontrolowanych przez ChRL;
o) zachęcanie UE i państw członkowskich do podnoszenia świadomości w Europie na temat sytuacji w Cieśninie Tajwańskiej i złożoności stosunków na linii Tajwan-Chiny przez ustanowienie i finansowanie specjalnych programów i badań skierowanych do ogółu społeczeństwa; podkreślenie znaczenia inwestowania w pluralistyczną debatę we wszystkich państwach członkowskich, aby wyjaśnić społeczeństwu europejskiemu ryzyko związane z umacnianiem się w regionie Indo-Pacyfiku tendencji autorytarnych przejawiających się asertywną postawą Chin i ich staraniami, aby podważyć demokrację, w szczególności na Tajwanie, oraz skutków, jakie pozostawienie takich zagrożeń bez odpowiedzi miałoby dla demokracji na całym świecie;
p) zachęcanie do dialogu i współpracy z Tajwanem we wszystkich sektorach przemysłu i łańcuchach dostaw, w szczególności w powstających gałęziach przemysłu i sektorach o strategicznym znaczeniu, takich jak pojazdy elektroniczne, robotyka i inteligentna produkcja, a także technologie półprzewodnikowe;
q) wspieranie dalszego umacniania inicjatyw umożliwiających UE angażowanie się w partnerstwo z Tajwanem w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych, biotechnologii, zdrowia i bezpieczeństwa oraz podejmowanie starań na rzecz konkretnych przykładów współpracy i inicjatyw między strategią UE na rzecz konektywności a nową polityką Tajwanu ukierunkowaną na południe; zdecydowane wsparcie pogłębionego partnerstwa obydwu stron w dziedzinie półprzewodników;
r) uznanie zasadniczej roli Tajwanu w strategicznych branżach, takich jak infrastruktura komunikacyjna piątej generacji (5G), gdyż to na Tajwanie znajduje się największa na świecie odlewnia i przodujący producenci półprzewodników; podkreślenie, że w przyszłości układy scalone będą odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu porządku światowego, a państwo sprawujące kontrolę nad projektowaniem i produkcją układów scalonych będzie przodować w ustalaniu kierunku rozwoju w XXI w.; przypomnienie, że zakłócenie globalnych łańcuchów dostaw spowodowane pandemią sprawiło, że Tajwan stał się głównym ośrodkiem postępu technologicznego, a także uświadomiło UE jej własne słabości, co wskazuje na pilną potrzebę refleksji nad zmniejszeniem zależności UE od podmiotów zewnętrznych; wezwanie do pogłębienia współpracy z Tajwanem w celu wsparcia agendy UE dotyczącej jej zielonej i cyfrowej transformacji, a także unijnych wysiłków na rzecz dywersyfikacji łańcuchów wartości i dostaw w odpowiedzi na rosnące znaczenie obu z nich w warunkach pandemii, przy podkreśleniu potrzeby zwiększenia inwestycji i wsparcia politycznego, w szczególności w łańcuchach wartości o znaczeniu strategicznym, takich jak mikroelektronika, jazda autonomiczna, sztuczna inteligencja, czyli w obszarach, w których Tajwan odgrywa kluczową rolę;
s) wyrażenie uznania dla organizacji pierwszego w historii Europejskiego Forum Inwestycyjnego na Tajwanie we wrześniu 2020 r. i promowanie dalszych dwustronnych inwestycji w obu kierunkach; wezwanie do zwiększenia takich inwestycji, w szczególności w sektorach rynku, w których Tajwan wiedzie prym, tj. w sektorze technologii o newralgicznym znaczeniu, w tym półprzewodników, aby w ten sposób wspierać wysiłki UE na rzecz wzmocnienia jej własnych zdolności w dziedzinie mikroelektroniki; podkreślenie, że UE i Tajwan powinny kontynuować rozmowy o współpracy badawczej i technologicznej, łańcuchu bloków, sztucznej inteligencji, certyfikacji cyberbezpieczeństwa, gospodarce opartej na danych i łączności cyfrowej w nawiązaniu do dialogu między Tajwanem i UE w sprawie gospodarki cyfrowej w 2020 r., aby określić kolejne synergie, rozszerzać wymianę w ramach polityki w dziedzinie rozwoju gospodarki cyfrowej i ustanawiać szersze partnerstwa;
t) wyrażenie zadowolenia z przyjęcia przez Tajwan dobrowolnych zobowiązań w zakresie walki z globalnym ociepleniem, co przyczyni się do realizacji celów porozumienia klimatycznego z Paryża;
u) zachęcanie UE i państw członkowskich do pogłębienia współpracy z Tajwanem w walce z dezinformacją pochodzącą od nieprzychylnie nastawionych państw trzecich, w tym do dzielenia się najlepszymi praktykami oraz wspólnymi podejściami do wspierania wolności mediów i dziennikarstwa, do pogłębiania współpracy w zakresie cyberbezpie- czeństwa i cyberzagrożeń, uświadamiania obywateli i podnoszenia ogólnego poziomu umiejętności cyfrowych wśród ludności w celu wzmacniania odporności naszych systemów demokratycznych; popieranie pogłębionej współpracy między właściwymi europejskimi i tajwańskimi ośrodkami analitycznymi w tej dziedzinie;
v) rozważenie możliwości skorzystania z doświadczeń Tajwanu w walce z dezinformacją pochodzącą z kontynentu i wymierzoną w niezależność mediów Tajwanu, opartą na wykorzystywaniu platform mediów społecznościowych oraz infiltrowaniu tajwańskiej telewizji i mediów drukowanych w celu wywierania wpływu na opinię publiczną, a w rezultacie ingerowania w wybory na Tajwanie; wyrażenie zadowolenia, że Tajwan uznaje umiejętność korzystania z mediów za użyteczne i istotne narzędzie edukacji społeczeństwa w dziedzinie rozpoznawania dezinformacji, a umiejętność korzystania z mediów włączono do programu nauczania w szkołach;
w) podkreślenie, że korzyści płynące z wysiłków Tajwanu w walce z dezinformacją i fałszywymi informacjami wykraczają poza Tajwan i wpływają nie tylko na społeczeństwo na samej wyspie, ale także na społeczność chińskojęzyczną w Hongkongu i innych krajach Azji Południowo-Wschodniej;
x) potępienie chińskich prób zdyskredytowania działań rządu tajwańskiego w walce z pandemią; wyrażenie uznania dla skutecznego podejścia oddolnego Tajwanu, realizowanego przez samych obywateli, które polega na weryfikowaniu informacji za pomocą technologii, takich jak sztuczna inteligencja, aby zwiększyć starania i umożliwić weryfikatorom informacji rozpoznawanie najbardziej szkodliwych twierdzeń krążących na platformach mediów społecznościowych, a tym samym przerwanie ich rozpowszechniania;
y) przypomnienie, że zagrożenie, przed jakim stoi Tajwan w wyniku chińskich działań dezinformacyjnych, jest częścią większego problemu, z jakim borykają się demokracje na całym świecie w czasach, gdy technologie komunikacyjne mają kluczowe znaczenie w geopolitycznej rywalizacji o światowe przywództwo; przypomnienie, że Chiny wraz z innymi krajami niedemokratycznymi również w dalszym ciągu pozostają poważnym zagrożeniem dla demokracji w Europie w wyniku prowadzenia kampanii dezinformacyjnych, a zagrożenie to znacznie wzrosło wraz z pandemią, jak wskazano w sprawozdaniu ESDZ z czerwca 2020 r.; podkreślenie, że współpraca w walce z dezinformacją leży w interesie zarówno UE, jak i Tajwanu;
z) dalsze promowanie istniejącej współpracy między UE a Tajwanem w dziedzinie badań i innowacji w ramach programu "Horyzont Europa" (2021-2027); wezwanie większejliczby tajwańskich naukowców do udziału w programie "Horyzont Europa" w przyszłości;
aa) dalsze promowanie turystyki i wymiany młodzieży z Tajwanem poprzez takie inicjatywy jak praca podczas wakacji, programy Erasmus lub tajwańsko-europejski program stypendialny, a także poszukiwanie możliwości współpracy w szkolnictwie wyższym i innych dziedzinach w celu pogłębienia wiedzy specjalistycznej na temat Chin i Tajwanu w Europie oraz lepszego zrozumienia Europy na Tajwanie;
ab) zachęcanie UE i jej państw członkowskich do zacieśnienia współpracy z Tajwanem w ramach globalnych ram współpracy i szkoleń (GCTF), które są platformą współpracy regionalnej zapewniającą programy budowania zdolności i programy szkoleń dla państw trzecich na całym świecie;
ac) zmianę nazwy Europejskiego Biura Ekonomicznego i Handlowego w Tajwanie na "Biuro Unii Europejskiej na Tajwanie" w celu odzwierciedlenia szerokiego zakresu naszych relacji;
ad) wyrażenie zadowolenia z planów utworzenia tajwańskiego biura przedstawicielskiego na Litwie; potępienie reakcji chińskiego rządu na nałożenie sankcji gospodarczych na Litwę; wyrażenie poparcia dla Litwy i solidarności z Litwą w tym zakresie, podjęcie odpowiednich środków i wezwanie Rady do podjęcia podobnych działań;
ae) wyrażenie uznania dla Tajwanu jako doskonałego partnera w promowaniu praw człowieka i wolności religii w regionie Indo-Pacyfiku; uznanie, że Tajwan jest wzorem w regionie z uwagi na znaczący dorobek pod względem poszanowania podstawowych wolności, zarówno gospodarczych, jak i społecznych, a także praw politycznych i kulturalnych, w tym postępy w zakresie praw osób LGBTQI oraz w dziedzinie praw społeczności tubylczych; uczestnictwo specjalnego przedstawiciela UE ds. praw człowieka oraz specjalnego wysłannika UE ds. wolności religii lub przekonań w międzynarodowych konwencjach dotyczących praw człowieka na Tajwanie oraz podjęcie konkretnych działań w celu współpracy z Tajwanem z myślą o propagowaniu praw człowieka, praw socjalnych, wolności wyznania, gospodarki cyfrowej i zrównoważonego wzrostu w krajach rozwijających się w regionie Indo-Pacyfiku;
af) wzmocnienie współpracy z Tajwanem w celu wymiany najlepszych praktyk w zakresie walki z pandemią COVID-19, podejmowania inicjatyw ułatwiających zakup szczepionek oraz dalszego zacieśniania współpracy UE z Tajwanem w zakresie zdrowia i kontroli chorób zakaźnych; wyrażenie uznania dla rządu Tajwanu i jego obywateli za stosunkowo skuteczne opanowanie pandemii w kraju oraz za hojność w udzielaniu pomocy innym krajom; przypomnienie, że skuteczna reakcja Tajwanu opierała się na przejrzystości i otwartości oraz wykorzystaniu technologii we współpracy ze społeczeństwem, czyli podejściu opartym na zaufaniu publicznym;
ag) wyrażenie uznania dla okazanej przez Tajwan solidarności z UE, czego dowodem jest przekazanie ponad 7 mln masek chirurgicznych kilku państwom członkowskim w najtrudniejszym początkowym okresie pandemii oraz pięciu linii do produkcji masek Republice Czeskiej; apeluje o odwzajemnienie tej solidarności;
ah) zachęcanie w dalszym ciągu do wymiany informacji wywiadowczych między państwami członkowskimi a Tajwanem i do wspólnej walki z przestępstwami transgranicznymi;
ai) uznanie, że Stany Zjednoczone i Japonia po raz pierwszy podkreśliły znaczenie pokoju i stabilności w Cieśninie Tajwańskiej we wspólnym oświadczeniu przyjętym na niedawnym dwustronnym szczycie, po którym na początku maja podobne oświadczenie wydała grupa G-7; wezwanie UE do współpracy z innymi partnerami o podobnych poglądach, takimi jak Australia, Nowa Zelandia, Indie, Japonia, Korea Południowa i Stany Zjednoczone, oraz rozważenie zaproszenia Tajwanu do udziału wraz z partnerami w istniejących platformach i grupach roboczych w sektorach o newralgicznym znaczeniu;
aj) zachęcanie państw członkowskich, które nie zawarły umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania ani umowy o wymianie informacji podatkowych z Tajwanem, do jak najszybszego rozpoczęcia negocjacji w sprawie takich umów;
2. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszego zalecenia Radzie, Komisji, Wiceprzewodniczącemu Komisji/ Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz rządowi Tajwanu.