Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2021 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 - finansowanie działań przeciwko Covid-19 z uwzględnieniem dostosowań i aktualizacji w związku z ostatecznym przyjęciem wieloletnich ram finansowych (08145/2021 - C9-0155/2021 - 2021/0078(BUD))

Projekt budżetu korygującego nr 2/2021 - finansowanie zwalczania COVID-19 oraz wprowadzenie udoskonaleń i aktualizacji w związku z ostatecznym przyjęciem wieloletnich ram finansowych

P9_TA(2021)0231

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2021 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 - finansowanie działań przeciwko Covid-19 z uwzględnieniem dostosowań i aktualizacji w związku z ostatecznym przyjęciem wieloletnich ram finansowych (08145/2021 - C9-0155/2021 - 2021/0078(BUD))

(2022/C 15/37)

(Dz.U.UE C z dnia 12 stycznia 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 18 grudnia 2020 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3  (rozporządzenie w sprawie WRF),

- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (EU, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 5 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 2/2021 przyjęty przez Komisję dnia 24 marca 2021 r. (COM(2021)0200),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2021 r., przyjęte przez Radę dnia 23 kwietnia 2021 r. i przekazane Parlamentowi dnia 26 kwietnia 2021 r. (08145/2021/ - C9-0155/2021),

- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0160/2021),

A. mając na uwadze, że wniosek Komisji ma zasadniczo dwojaki cel: z jednej strony zapewnienie dodatkowych funduszy na zapobieganie pandemii COVID-19, gotowość i reagowanie na nią, bezpieczne i trwałe ponowne otwarcie oraz potencjalny wpływ dalszych inicjatyw europejskich związanych z reagowaniem na COVID-19; z drugiej strony, wprowadzenie zmian technicznych wynikających z porozumień politycznych w sprawie sektorowych podstaw prawnych po przyjęciu wieloletnich ram finansowych (WRF) w grudniu 2020 r., a także dostosowań w odniesieniu do tworzenia rezerw gwarancji na działania zewnętrzne; ponadto proponuje się w nim przeniesienie kwoty 47 981 598 EUR z niewykorzystanych środków Funduszu Solidarności UE (FSUE) na 2020 r. bezpośrednio do operacyjnej linii budżetowej FSUE oraz przeprowadzenie innych dostosowań i aktualizacji technicznych;

B. mając na uwadze, że wpływ netto wniosku na wydatki w budżecie na rok 2021 wynosi 260 681 598 EUR w środkach na zobowiązania i 252 581 598 EUR w środkach na płatności;

C. mając na uwadze, że Parlament zawsze był zdania, że projekt budżetu korygującego powinien mieć tylko jeden cel;

1. przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 2/2021, przedstawiony przez Komisję;

2. podkreśla swoje pełne poparcie dla zdecydowanej reakcji Unii na pandemię COVID-19; ponownie podkreśla, że należy dołożyć wszelkich starań, wykorzystując wszystkie możliwości przewidziane w budżecie UE i w rozporządzeniu finansowym, aby zwalczyć pandemię i przygotować się do bezpiecznej i trwałej odbudowy w Europie;

3. ubolewa, że pomimo nalegań Parlamentu Komisja postanowiła przedstawić razem elementy dotyczące pandemii COVID-19 oraz część dotyczącą dostosowania do podstaw prawnych programów wieloletnich ram finansowych, które mogły i powinny być rozpatrywane oddzielnie; przypomina, że w celu lepszego poszanowania prerogatyw władzy budżetowej Komisja powinna przedstawić projekt budżetu korygującego zawierający jeden cel, a nie ujmować kilka celów w jednym projekcie budżetu korygującego;

4. podkreśla, że przyjęcie projektu budżetu korygującego 2/2021, umożliwiającego w szczególności rozpoczęcie prac przygotowawczych w celu ustanowienia wspólnych ram zielonego zaświadczenia cyfrowego, w żaden sposób nie przesądza o wyniku negocjacji między Parlamentem a Radą w sprawie rozporządzenia w sprawie zielonego zaświadczenia cyfrowego;

5. uważa, że Komisja nie podjęła odpowiednich działań w związku z rezultatem negocjacji w sprawie Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodoweji Rozwojowej - globalny wymiar Europy, jeśli chodzi o nomenklaturę budżetową programów geograficznych w Azji; zwraca się do Komisji o przedstawienie nowego projektu budżetu korygującego odzwierciedlającego uzgodnione teksty sektorowych podstaw prawnych; podkreśla, zgodnie ze swoimi wytycznymi dotyczącymi budżetu na rok 2022, że taka harmonizacja mogłaby i powinna zostać przeprowadzona przed procedurą budżetową na rok 2022;

6. zwraca się do Komisji o dostarczenie obu organom władzy budżetowej pełnych informacji na temat przesunięć, których zamierza ona dokonać w sposób niezależny na mocy art. 30 rozporządzenia finansowego w celu dostosowania budżetu na rok 2021 zgodnie z porozumieniami politycznymi w sprawie sektorowych podstaw prawnych wieloletnich ram finansowych, w uzupełnieniu do projektu budżetu korygującego nr 2/2021, w tym ich kwot, kiedy będą dostępne;

7. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2021;

8. zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 1/2021 został ostatecznie przyjęty i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

9. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 23.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.15.247

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2021 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 - finansowanie działań przeciwko Covid-19 z uwzględnieniem dostosowań i aktualizacji w związku z ostatecznym przyjęciem wieloletnich ram finansowych (08145/2021 - C9-0155/2021 - 2021/0078(BUD))
Data aktu: 18/05/2021
Data ogłoszenia: 12/01/2022