Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 października 2021 r. w sprawie sytuacji humanitarnej w Tigraju (2021/2902(RSP))

P9_TA(2021)0421
Sytuacja humanitarna w Tigraju Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 października 2021 r. w sprawie sytuacji humanitarnej w Tigraju (2021/2902(RSP))
(2022/C 132/18)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoją rezolucję z 26 listopada 2020 r. w sprawie sytuacji w Etiopii 1 ,

- uwzględniając oświadczenie wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Josepa Borrella i komisarza ds. zarządzania kryzysowego Janeza Lenarčiča z 25 czerwca 2021 r. w sprawie zabójstwa trzech pracowników organizacji humanitarnej w Tigraju,

- uwzględniając wspólne oświadczenie wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela J. Borrella i komisarza J. Lenarčiča z 24 czerwca 2021 r. w sprawie ataku lotniczego w Tigraju,

- uwzględniając oświadczenie wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela z 4 października 2021 r. wydane w imieniu Unii Europejskiej w sprawie decyzji o wydaleniu siedmiu urzędników ONZ,

- uwzględniając wspólne oświadczenie UE i USA z 10 czerwca 2021 r. wydane po obradach okrągłego stołu na temat nadzwyczajnej sytuacji humanitarnej w Tigraju,

- uwzględniając konkluzje Rady do Spraw Zagranicznych UE z 12 lipca 2021 r. w sprawie Etiopii,

- uwzględniając rezolucję 47/13 Rady Praw Człowieka ONZ z 13 lipca 2021 r. w sprawie sytuacji w zakresie praw człowieka w regionie Tigraju w Etiopii,

- uwzględniając rezolucję nr 2417 Rady Bezpieczeństwa ONZ z 24 maja 2018 r., w której potępiono głodzenie ludności cywilnej jako metodę prowadzenia wojny oraz bezprawne pozbawienie ludności cywilnej dostępu do pomocy humanitarnej,

- uwzględniając uwagi sekretarza generalnego ONZ Antónia Guterresa z 26 sierpnia 2021 r. na posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa ONZ w sprawie Etiopii,

- uwzględniając oświadczenie wysokiej komisarz ONZ ds. praw człowieka Michelle Bachelet z 13 września 2021 r.,

- uwzględniając oświadczenie prezydenta USA Joe Bidena z 17 września 2021 r. w sprawie dekretu dotyczącego kryzysu w Etiopii,

- uwzględniając oświadczenie sekretarza generalnego ONZ Antónia Guterresa wydane 30 września 2021 r. w następstwie wydalenia z Etiopii siedmiu urzędników ONZ,

- uwzględniając konstytucję Federalnej Demokratycznej Republiki Etiopii przyjętą 8 grudnia 1994 r., w szczególności przepisy rozdziału trzeciego dotyczącego praw podstawowych i podstawowych wolności, praw człowieka i praw demokratycznych,

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka,

- uwzględniając Afrykańską kartę praw człowieka i ludów,

- uwzględniając Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych ONZ,

- uwzględniając Konwencję genewską z 1949 r. o ochronie osób cywilnych podczas wojny oraz protokoły dodatkowe do niej z 1977 r. i 2005 r.,

- uwzględniając konwencję ONZ o uchodźcach z 1951 r. i protokół do niej z 1967 r.,

- uwzględniając rezolucję nr 2286 Rady Bezpieczeństwa ONZ z 3 maja 2016 r. w sprawie ochrony rannych i chorych, personelu medycznego i personelu organizacji humanitarnych w konfliktach zbrojnych,

- uwzględniając rezolucję nr 47/13 Rady Praw Człowieka ONZ z 13 lipca 2021 r. w sprawie sytuacji w zakresie praw człowieka w regionie Tigraju w Etiopii,

- uwzględniając rezolucję Afrykańskiej Komisji Praw Człowieka i Ludów z 12 maja 2021 r. w sprawie misji rozpoznawczej w regionie Tigraju w Federalnej Demokratycznej Republice Etiopii,

- uwzględniając drugi przegląd umowy z Kotonu,

- uwzględniając rezolucję Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP) i UE z 11 marca 2021 r. w sprawie demokracji i poszanowania konstytucji w państwach UE i AKP,

- uwzględniając raport Amnesty International z 10 sierpnia 2021 r. zatytułowany""I don't know if they realised I was a person": Rape and other sexual violence in the conflict in Tigray, Ethiopia" [Nie wiem, czy zdawali sobie sprawę, że jestem człowiekiem: Gwałt i inna przemoc seksualna podczas konfliktu w Tigraju w Etiopii],

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że jednostronne zawieszenie broni, ogłoszone przez rząd Etiopii 28 czerwca 2021 r., nie powstrzymało walk, a strony konfliktu rozpoczęły nowe ofensywy; mając na uwadze, że konflikt rozprzestrzenia się obecnie na sąsiednie regiony Afar i Amhara oraz że zachodzi ryzyko, że jego skutki obejmą cały Róg Afryki; mając na uwadze, że ten 11-miesięczny konflikt wywołał kryzys spowodowany przez człowieka, a temu ogromnemu ludzkiemu cierpieniu można całkowicie zapobiec;

B. mając na uwadze, że jeszcze przed rozpoczęciem walk w Etiopii było 15,2 mln osób potrzebujących pomocy humanitarnej, z czego 2 mln w Tigraju; mając na uwadze, że prawie milion osób żyje w warunkach głodu, a 5,2 mln osób z sześciomilionowego Tigraju stoi w obliczu poważnego braku bezpieczeństwa żywnościowego będącego bezpośrednią konsekwencją przemocy; mając na uwadze, że 91 % ludności pilnie potrzebuje pomocy humanitarnej, a 100 000 dzieci będzie w ciągu najbliższych 12 miesięcy narażone na ostre ciężkie niedożywienie zagrażające życiu; mając na uwadze, że w czerwcu 2021 r. ONZ ostrzegała już, że 5,5 mln osób w Tigraju i w sąsiadujących regionach Amhara i Afar potrzebuje pomocy żywnościowej, a 350 000 cierpi głód; mając na uwadze, że w Tigraju schronienie znalazło 100 000 osób wewnętrznie przesiedlonych i 96 000 erytrejskich uchodźców; mając na uwadze, że region ten posiada kilka dużych obozów dla uchodźców, a według organizacji pozarządowych 44 % ich mieszkańców stanowią dzieci; mając na uwadze, że od lipca 2021 r. w wyniku konfliktu około 1,9 mln osób zostało przesiedlonych w Tigraju;

C. mając na uwadze liczne i poważne doniesienia o zarzucanych rażących naruszeniach praw człowieka, prawa humanitarnego i prawa uchodźczego przez wszystkie strony konfliktu; mając na uwadze, że doniesienia te opisują ataki na ludność cywilną, egzekucje pozasądowe, tortury, wymuszone zaginięcia, masowe zatrzymania, systematyczne grabieże, a także systematyczne i celowe niszczenie podstawowych usług, systemów wodnych, upraw i źródeł utrzymania;

D. mając na uwadze, że mimo iż rząd Etiopii zobowiązał się do egzekwowania odpowiedzialności za przemoc seksualną 2  siły zbrojne Etiopii, Erytrei i regionu Amhara nadal powszechnie dopuszczają się gwałtów i innych form przemocy seksualnej wobec kobiet i dziewcząt, którym grożą również śmiercią, kierują wobec nich obelgi na tle etnicznym lub które przetrzymują jako niewolnice seksualne; mając na uwadze, że organizacje humanitarne i krajowe podmioty świadczące usługi zdrowotne, które wspierają osoby ocalałe z przemocy seksualnej, były nękane i zastraszane przez siły rządowe i urzędników rządowych;

aktów przemocy seksualnej w regionie Tigraju w Federalnej Demokratycznej Republice Etiopii.

E. mając na uwadze, że od początku konfliktu w Tigraju informowano o przypadkach egzekucji pozasądowych, w tym o masakrach, do których miało dojść w mieście Mai-Kadra w nocy 9 listopada 2020 r., w Aksum 28 listopada 2020 r. i w Mahibere Dego w styczniu 2021 r.; mając na uwadze, że w sierpniu 2021 r. władze Sudanu poinformowały, że w rzece Takaze, która oddziela zachodni Tigraj od Sudanu, znaleziono ciała około 50 osób; mając na uwadze, że istnieją dowody na to, że od początku wojny domowej w listopadzie 2020 r. doszło do ponad 250 masakr w Tigraju; mając na uwadze, że według doniesień Tigrajski Ludowy Front Wyzwolenia dokonał również egzekucji pozasądowych w regionach sąsiadujących z Tigrajem w sierpniu 2021 r., takich jak Chenna i Kobo;

F. mając na uwadze, że według wiarygodnych źródeł zarówno Tigrajski Ludowy Front Wyzwolenia, jak i etiopskie Narodowe Siły Obronne dopuszczają się naruszeń praw człowieka w Tigraju; mając na uwadze, że erytrejskie siły zbrojne przedostawały się do Tigraju i innych części Etiopii i także dopuszczały się poważnych naruszeń praw człowieka; mając na uwadze, że większość zarzutów dotyczy naruszeń popełnionych przez etiopskie Narodowe Siły Obronne i siły zbrojne Erytrei;

G. mając na uwadze, że 13 września 2021 r. wysoka komisarz ONZ ds. praw człowieka Michelle Bachelet mówiła o naruszeniach "popełnianych przez wszystkie strony"; mając na uwadze, że UE konsekwentnie wspiera pracę wysokiej komisarz M. Bachelet;

H. mając na uwadze, że 1 listopada 2021 r. zostanie opublikowane sprawozdanie końcowe ze wspólnego dochodzenia prowadzonego przez Biuro Praw Człowieka ONZ i etiopską Komisję Praw Człowieka w sprawie zarzucanych naruszeń praw człowieka, prawa humanitarnego i prawa uchodźczego, których dopuściły się wszystkie strony konfliktu w Tigraju;

I. mając na uwadze, że oprócz grabieży i niszczenia upraw na południowy zachód od Mekele w Tigraju pojawiły się chmary szarańczy pustynnej; mając na uwadze, że trwający konflikt i sytuacja humanitarna uniemożliwiły zapobieganie COVID-19 i szczepienia na wielu obszarach;

J. mając na uwadze, że jedynie 10 % środków pomocy humanitarnej dla pogrążonego w konflikcie regionu Tigraju zostało dopuszczonych na ten obszar w ciągu ostatniego miesiąca; mając na uwadze, że potrzebne jest 100 ciężarówek dziennie, by dowozić wystarczającą pomoc humanitarną do Tigraju; mając na uwadze, że od 12 lipca 2021 r. tylko 525 samochodów ciężarowych dotarło do Tigraju z powodu zamkniętych granic, dostępu kontrolowanego przez siły zbrojne, zniszczenia infrastruktury takiej jak mosty, braku bezpieczeństwa kierowców, poważnego braku paliwa i gotówki, by umożliwić powrót do punktów zaopatrzenia, a także przedłużających się opóźnień w przeszukiwaniu i odprawie dostaw humanitarnych;

K. mając na uwadze, że ataki na pracowników organizacji humanitarnych są uznawane za zbrodnię wojenną i zbrodnię przeciwko ludzkości; mając na uwadze, że 25 czerwca 2021 r. śmierć poniosło trzech pracowników Lekarzy bez Granic, podczas gdy nieśli pomoc najbardziej jej potrzebującym; mając na uwadze, że od listopada 2020 r. w regionie zginęło 23 pracowników organizacji humanitarnych; mając na uwadze, że siły rządowe Etiopii uniemożliwiły karetkom pogotowia ratunkowego niesienie pomocy po ataku lotniczym na rynek w Togodze 22 czerwca 2021 r.; mając na uwadze, że Biuro ONZ ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej (UNOCHA) poinformowało, że 17 czerwca 2021 r. w Asgede Woreda siły rządowe Erytrei zatrzymały i zaatakowały zespół szczepień; mając na uwadze, że według doniesień powtarzają się grabieże w zakładach opieki zdrowotnej w Tigraju; mając na uwadze, że organizacje humanitarne i krajowe podmioty świadczące usługi zdrowotne, które wspierają osoby ocalałe z przemocy seksualnej, były nękane i zastraszane przez siły rządowe i urzędników rządowych;

L. mając na uwadze, że ponad dwa miliony osób zostało przesiedlonych ze swoich domów; mając na uwadze, że według doniesień prawie 76 500 osób zostało przesiedlonych w Afarze, a około 200 000 w Amharze po tym, jak siły tigrajskie przeniosły się do tych regionów; mając na uwadze, że według doniesień 55 000 etiopskich uchodźców i osób ubiegających się o azyl szuka schronienia w Sudanie;

M. mając na uwadze, że niektóre obozy dla uchodźców w Tigraju zostały zniszczone; mając na uwadze, że erytrejskim uchodźcom mieszkającym w Tigraju grożą uprowadzenia i przymusowe powroty; mając na uwadze, że w obozach dla uchodźców w Tigraju nie ma dostępu do opieki zdrowotnej i kończą się zapasy czystej wody pitnej;

N. mając na uwadze doniesienia o werbowaniu dzieci do konfliktu przez walczące strony, w tym siły tigrajskie; mając na uwadze, że wykorzystywanie dzieci-żołnierzy stanowi zbrodnię wojenną;

O. mając na uwadze, że władze etiopskie dopuściły się arbitralnych zatrzymań i przymusowych zaginięć wobec grupy etnicznej Tigrajczyków w stolicy Etiopii, a także innych nadużyć, takich jak zamykanie przedsiębiorstw należących do Tigrajczyków; mając na uwadze, że w całej Etiopii dochodzi do ewidentnego nawoływania do nienawiści i dyskryminacji i szerzy się podżegająca retoryka wymierzona przeciwko Tigrajowi, w tym ze strony wysokich rangą urzędników rządowych;

P. mając na uwadze, że 30 września 2021 r. Ministerstwo Spraw Zagranicznych Etiopii uznało siedmiu pracowników ONZ (z UNICEF-u, Biura Wysokiego Komisarza NZ ds. Praw Człowieka (OHCHR) i UNOCHA) za personae non gratae w Etiopii;

Q. mając na uwadze, że w Tigraju i w sąsiednich regionach występują okresowe ograniczenia i wyłączenia internetu i sieci telekomunikacji; mając na uwadze, że dochodziło do ataków na dziennikarzy i zawieszono kilka licencji dla mediów, co utrudnia monitorowanie sytuacji na miejscu; mając na uwadze, że nadal ograniczone są podstawowe usługi, w tym energia elektryczna i usługi bankowe;

R. mając na uwadze, że obecna niestabilna sytuacja w Etiopii jest wynikiem długoletnich podziałów i napięć etnicznych;

S. mając na uwadze, że jedność Etiopii jako państwa wieloetnicznego ma ogromne znaczenie dla stabilności regionu i całego kontynentu afrykańskiego;

T. mając na uwadze, że Etiopia, licząca ponad 110 mln mieszkańców i strategicznie położona w pobliżu Rogu Afryki, jest kluczowym krajem na kontynencie afrykańskim i potencjalnym partnerem o strategicznym znaczeniu dla UE i jej państw członkowskich;

U. mając na uwadze, że UE, jako największy na świecie darczyńca pomocy humanitarnej, nadal solidaryzuje się z potrzebującymi, finansując pomoc humanitarną; mając na uwadze, że od początku konfliktu w Etiopii UE konsekwentnie opowiada się za pełnym i niezakłóconym dostępem organizacji humanitarnych zgodnie z międzynarodowym prawem humanitarnym;

V. mając na uwadze, że w niedawno przyjętym komunikacie w sprawie działań humanitarnych UE przewidziano wzmocnienie procesów, które konsekwentnie stawiają propagowanie i stosowanie międzynarodowego prawa humanitarnego w centrum działań zewnętrznych UE;

W. mając na uwadze, że do priorytetowych obszarów działania Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy" należy rozwójspołeczny, sprawowanie rządów i budowanie pokoju w Etiopii, przy czym na te dziedziny przeznaczono 65 % wieloletniego programu indykatywnego;

X. mając na uwadze, że w odpowiedzi na najnowszy rozwój sytuacji kryzysowej Komisja uwzględniła działania humanitarne o wartości 5 mln EUR w Amharze i Afarze jako część całkowitego finansowania pomocy humanitarnej, które zostało już uruchomione i zakontraktowane w 2021 r. w wysokości 53,7 mln EUR, na wsparcie potrzebującej ludności w Etiopii; mając na uwadze, że 118 mln EUR przeznaczono na pomoc dla uchodźców z Tigraju i Etiopii przebywających w Sudanie; mając na uwadze, że w wyniku trwającego konfliktu UE odroczyła wypłatę wsparcia budżetowego na rzecz Etiopii;

Y. mając na uwadze, że we wrześniu 2021 r. UE podjęła próbę zorganizowania humanitarnego mostu lotniczego za pośrednictwem Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Europejskiej Ochrony Ludności i Pomocy Humanitarnej (DG ECHO) w celu dostarczenia pilnie potrzebnych towarów humanitarnych do Tigraju, lecz napotkała poważne przeszkody ze strony rządu Etiopii; mając na uwadze, że w konsekwencji odbył się tylko jeden lot humanitarnym mostem powietrznym UE, podczas którego dostarczano jedynie niewielką część ładunku z pomocą humanitarną;

Z. mając na uwadze, że 21 czerwca 2021 r. UE mianowała Annette Weber nową specjalną przedstawiciel UE w Rogu Afryki; mając na uwadze, że z upoważnienia wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela fiński minister spraw zagranicznych Pekka Haavisto dwukrotnie odwiedził ten region wcześniej w tym roku, aby omówić trwający kryzys w Etiopii i jego skutki regionalne;

AA. mając na uwadze, że 26 sierpnia 2021 r. Unia Afrykańska mianowała byłego prezydenta Nigerii Oluseguna Obasanja mediatorem w tym konflikcie;

AB. mając na uwadze, że w grudniu 2018 r. nowo utworzony rząd Etiopii powołał etiopską komisję pojednania i ministerstwo pokoju; mając na uwadze, że dotychczas z powodu trudnych warunków, jakie zaistniały po utworzeniu obu instytucji, nie wypełniły one swoich pierwotnych mandatów polegających na wspieraniu pokoju oraz zapobieganiu konfliktom zbrojnym w Etiopii i ich rozwiązywaniu;

AC. mając na uwadze, że podczas trwającego konfliktu etiopska Partia Dobrobytu, na której czele stoi Abiy Ahmed, ogłosiła się zwycięzcą wyborów powszechnych, które zostały zbojkotowane i których wyniki zostały potępione przez niektóre partie opozycyjne; mając na uwadze, że w Tigraju nie prowadzono procesu wyborczego; mając na uwadze, że UE nie wysłała misji obserwacji wyborów;

AD. mając na uwadze, że Etiopia jest sygnatariuszem umowy z Kotonu, której art. 96 stanowi, że poszanowanie praw człowieka i podstawowych wolności jest podstawowym elementem współpracy AKP-UE;

1. domaga się, by wszystkie strony zaprzestały natychmiast działań wojennych, co jest niezbędnym warunkiem wstępnym tak potrzebnej poprawy sytuacji humanitarnej w Tigraju i innych regionach, w szczególności w Afarze i Amharze; wzywa do natychmiastowego przywrócenia porządku konstytucyjnego oraz do ustanowienia mechanizmu monitorowania zawieszenia broni;

2. wzywa wszystkie zainteresowane podmioty krajowe, regionalne i lokalne do umożliwienia natychmiastowego i niezakłóconego dostępu pomocy humanitarnej do dotkniętej kryzysem ludności w Tigraju, do położenia kresu de facto blokadzie pomocy humanitarnej i dostaw krytycznych, w tym żywności, leków i paliwa, a także do ułatwienia niesienia pomocy ludności potrzebującej w regionach Amhara i Afar;

3. zdecydowanie potępia celowe ataki na ludność cywilną prowadzone przez wszystkie strony konfliktu, werbowanie dzieci przez walczące strony, w tym siły tigrajskie, a także ciągłe stosowanie gwałtów i przemocy seksualnej; przypomina, że celowe ataki na ludność cywilną oraz werbowanie i wykorzystywanie dzieci-żołnierzy stanowią zbrodnie wojenne;

4. potępia zabójstwa cywilów, uchodźców oraz pracowników organizacji humanitarnych i medycznych; wzywa siły wszystkich stron do poszanowania międzynarodowych praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego i uchodźczego oraz do zapewnienia ochrony ludności na obszarach dotkniętych konfliktem; apeluje o rozliczalność za zbrodnie popełnione podczas trwającego konfliktu i o odnalezienie i postawienie winnych przed wymiarem sprawiedliwości; wzywa do przeprowadzenia śledztwa w sprawie osób podejrzanych o zbrodnie wojenne i zbrodnie przeciwko ludzkości, takie jak gwałty, niewolnictwo seksualne, tortury i prześladowania;

5. wzywa Tigrajski Ludowy Front Wyzwolenia do zaprzestania ofensywy i natychmiastowego wycofania sił z regionów Amhara i Afar; wzywa rząd regionalny Amhary do wycofania swoich sił z zachodniego Tigraju oraz wzywa rząd Erytrei do natychmiastowego i trwałego wycofania swoich sił z Etiopii; wzywa kraje sąsiadujące, aby powstrzymały się od wszelkich interwencji politycznych i wojskowych, które mogłyby dodatkowo podsycać konflikt;

6. apeluje o powołanie niezależnej i bezstronnej komisji śledczej do zbadania ataków na konkretne grupy etniczne i religijne, które to ataki mają podżegać do przemocy między społecznościami i zagrażają pokojowi i bezpieczeństwu ludności etiopskiej; wzywa rząd Etiopii do dopilnowania, by osoby odpowiedzialne zostały pociągnięte do odpowiedzialności;

7. przypomina, że rząd Etiopii jest odpowiedzialny za zagwarantowanie na swoim terytorium bezpieczeństwa i ochrony uchodźcom i osobom wewnętrznie przesiedlonym; wzywa władze Etiopii do zapewnienia natychmiastowej i odpowiedniej ochrony i pomocy tysiącom erytrejskich uchodźców i osobom ubiegającym się o azyl przesiedlonym z obozów w Tigraju, a także do ustalenia losu i miejsca pobytu tysięcy niezarejestrowanych erytrejskich uchodźców; ubolewa nad stosowaniem przez urzędników wysokiego szczebla mowy nienawiści i podżegania i wzywa wszystkie zaangażowane podmioty do starannego doboru słów, aby uniknąć dalszej eskalacji i zapobiec dodatkowemu cierpieniu ludzkiemu; postuluje, by granice międzynarodowe i regionalne pozostały otwarte dla bezpiecznego i swobodnego przemieszczania się ludności cywilnej; przypomina, że Etiopia jest ważnym krajem pochodzenia migrantów, a także krajem tranzytowym i docelowym dla migrantów; domaga się, aby rząd federalny Etiopii i władze regionalne chroniły ludność i zagwarantowały jej prawa podstawowe;

8. wzywa władze Etiopii do natychmiastowego wyjaśnienia wymuszonych zaginięć wszystkich cywilów, uwolnienia osób przetrzymywanych bez wiarygodnych dowodów popełnienia przestępstwa oraz do położenia kresu wszelkiemu dyskryminacyjnemu traktowaniu; ubolewa nad stosowaniem mowy nienawiści przez osoby publiczne, co może podsycać przemoc, zastraszanie i dyskryminację względem społeczności Tigraju lub innych społeczności, prowadząc do nieufności i wywołując konflikty etniczne, a także wzywa władze krajowe, lokalne i regionalne do podjęcia bardziej pluralistycznego dialogu i powstrzymania się od podżegania do przemocy;

9. zachęca władze, by utworzyły quasisądowy organ sprawiedliwości naprawczej, prowadzący dochodzenia w sprawie łamania praw człowieka, do jakich doszło podczas konfliktu, w tym badający okoliczności, czynniki i kontekst wszelkich tych naruszeń, co pozwoliłoby ofiarom na przedstawienie świadectwa z zaistniałych zdarzeń i umożliwiłoby stworzenie bezstronnego historycznego zapisu przeszłości, a także postuluje, by organ ten opracował politykę przyznawania odszkodowań oraz zalecenia dotyczące środków mających zapobiec łamaniu praw człowieka w przyszłości;

10. zdecydowanie potępia wszelkie ataki na pracowników organizacji humanitarnych i infrastrukturę krytyczną, w tym szpitale i placówki medyczne, oraz powszechne grabieże i niszczenie pomocy humanitarnej; zdecydowanie potępia blokowanie karetek pogotowia próbujących udzielić pomocy medycznej rannym w wyniku ataków bombowych;

11. ubolewa, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych Etiopii uznało siedmiu pracowników ONZ zajmujących się prawami człowieka i pomocą humanitarną (z UNICEF-u, OHCHR, UNOCHA i Biura ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej w Etiopii) za personae non gratae; obawia się o bezpieczeństwo i dobrostan niezależnych pracowników organizacji humanitarnych i organizacji zajmujących się prawami człowieka w regionie oraz neutralność dystrybucji pomocy humanitarnej w Tigraju; z zadowoleniem przyjmuje zdecydowane oświadczenie UE i jej 27 państw członkowskich z 30 września 2021 r., stanowczo potępiające wydalenie tych pracowników, i wzywa rząd do cofnięcia swojej decyzji;

12. wzywa rząd Etiopii, by podpisał i ratyfikował rzymski statut Międzynarodowego Trybunału Karnego; wzywa walczące strony do zagwarantowania swobodnego dostępu niezależnym obserwatorom i śledczym w dziedzinie praw człowieka, w tym śledczym ONZ i Unii Afrykańskiej;

13. podkreśla znaczenie pracy wykonywanej przez dziennikarzy w regionie i wzywa wszystkie podmioty do zapewnienia swobodnego dostępu do prasy i umożliwienia dziennikarzom bezpiecznego wykonywania ich pracy;

14. wzywa do pełnego przywrócenia podstawowych usług publicznych, takich jak elektryczność i usługi bankowe, oraz do zniesienia ograniczeń w dostępie do sieci telekomunikacji i internetu w Tigraju; podkreśla znaczenie zapewnienia edukacji i szkół dla dzieci w Tigraju i poza nim;

15. przypomina o znaczeniu Etiopii dla stabilności Rogu Afryki i całego kontynentu; przypomina, że UE i inni partnerzy międzynarodowi zaoferowali, że będą pełnić rolę mediatorów między stronami konfliktu w Etiopii, ale Etiopia nie zaakceptowała tych propozycji; wzywa wszystkie strony konfliktu, by zasiadły do stołu negocjacyjnego bez stawiania warunków wstępnych; wzywa do pluralistycznego narodowego dialogu politycznego, prowadzonego przez Etiopię, którego celem byłoby znalezienie rozwiązania kryzysu, obejmującego przedstawicieli wszystkich dotkniętych kryzysem obszarów (Tigraj, Amhara, Bienszangul-Gumuz, Afar, Oromia, Sidama, Somali, Region Narodów, Narodowości i Ludów Południa (SNNPR) oraz Gambela);

16. przypomina, że sytuację można rozwiązać wyłącznie za pomocą pokojowych środków i pluralistycznego dialogu między wszystkimi walczącymi stronami, skutecznego zawieszenia broni i ochrony praw człowieka;

17. ponownie podkreśla gotowość UE do wspierania i organizowania dialogu oraz angażowania się w ten dialog, w ścisłej koordynacji z innymi podmiotami, aby utrzymać otwartą przestrzeń dialogu i spróbować stworzyć podstawę do rozmów między dwiema głównymi stronami konfliktu;

18. wyraża poparcie dla regionalnych działań mediacyjnych, takich jak działania mediatora Unii Afrykańskiej prezydenta Obasanja; ponadto przyjmuje z zadowoleniem niedawne mianowanie nowego Specjalnego Przedstawiciela UE w Rogu Afryki;

19. ubolewa, że Rada Bezpieczeństwa ONZ do tej pory nie zajęła się sytuacją w Tigraju; wzywa UE i jej państwa członkowskie do wywierania nacisków na Radę Bezpieczeństwa ONZ, aby organizowała regularne publiczne posiedzenia poświęcone Tigrajowi oraz by podjęła zdecydowane działania w celu zapewnienia nieograniczonego dostępu organizacjom humanitarnym, zagwarantowania ochrony ludności cywilnej, położenia kresu poważnym naruszeniom prawa międzynarodowego oraz zapewnienia rozliczalności za akty okrucieństwa; wzywa Radę Bezpieczeństwa ONZ do rozważenia rozmieszczenia sił pokojowych ONZ w regionie;

20. wzywa państwa członkowskie UE, by zachęcały wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela do zorganizowania przed końcem roku międzysesyjnego briefingu na temat Tigraju na forum Rady Praw Człowieka ONZ, aby przedstawić wnioski ze wspólnego dochodzenia OHCHR i etiopskiej Komisji Praw Człowieka; podkreśla, że wspólne dochodzenie powinno pomóc w stworzeniu podstawy solidnego międzynarodowego mechanizmu dochodzeniowego, który ma zostać ustanowiony przez Radę Praw Człowieka ONZ w trybie pilnym;

21. wzywa Radę do Spraw Zagranicznych UE do szybkiego, zdecydowanego i zjednoczonego działania, by przyjąć środki niezbędne do skutecznego zajęcia się powagą i pilnością sytuacji na miejscu w Tigraju;

22. z zadowoleniem przyjmuje i popiera decyzję Komisji z grudnia 2020 r. o odroczeniu wypłaty wsparcia budżetowego rządowi Etiopii; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki dyplomatyczne i powtarzające się oświadczenia wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela i Komisji, w których wzywa się do odpowiedzialności i niezakłóconego dostępu do pomocy humanitarnej, a także potępia nadużycia popełniane przez wszystkie strony; zdecydowanie potwierdza poparcie UE dla ważnej pracy wysokiej komisarz ONZ ds. praw człowieka Michelle Bachelet;

23. wzywa UE i jej państwa członkowskie do rozważenia przyjęcia środków na rzecz ochrony praw człowieka i do dopilnowania, by sprawcy naruszeń praw człowieka zostali pociągnięci do odpowiedzialności, na przykład za pośrednictwem globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka;

24. podkreśla, że UE stoi po stronie mieszkańców Etiopii; podkreśla wolę pokojowego rozwiązania konfliktu; sugeruje jednak, by Komisja zastosowała sankcje wobec członków rządu Etiopii, rządu Erytrei i Tigrajskiego Ludowego Frontu Wyzwolenia oraz innych podmiotów odpowiedzialnych za działania przedłużające konflikt i pogarszające sytuację humanitarną milionów Etiopczyków, jeżeli sytuacja humanitarna nie poprawi się znacząco do końca października 2021 r., w szczególności po utworzeniu nowego rządu etiopskiego;

25. wzywa państwa członkowskie do wstrzymania eksportu broni i technologii nadzoru do Etiopii, gdyż są one wykorzystywane do ułatwiania ataków na ludność cywilną i łamania praw człowieka;

26. z zadowoleniem przyjmuje dekret USA z 17 września 2021 r. w sprawie kryzysu w Etiopii, skierowany przeciwko osobom odpowiedzialnym za przedłużanie konfliktu w Etiopii i współuczestniczącym w tym, przez utrudnianie dostępu organizacjom humanitarnym, zapobieganie zawieszeniu broni i dopuszczanie się łamania praw człowieka; ubolewa jednak, że USA nadal udzielały wsparcia budżetowego, co oznacza, że działania USA były mniej skuteczne i zdecydowane niż działania UE;

27. z ogromnym zadowoleniem przyjmuje wsparcie Komisji na rzecz ratowania życia w regionie i popiera jego dalsze rozszerzenie; apeluje o uruchomienie dodatkowych środków finansowych w wysokości co najmniej 30 mln EUR z unijnej rezerwy na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej, aby zaspokoić najpilniejsze potrzeby ludności dotkniętej konfliktem w Tigraju i na innych obszarach, na których bezpośrednio rozprzestrzenia się konflikt w północnej Etiopii, ze szczególnym uwzględnieniem sąsiednich regionów Afar i Amhara;

28. wzywa UE i przywódców jej państw członkowskich do priorytetowego potraktowania sytuacji w zakresie praw człowieka i sytuacji humanitarnej w Tigraju i północnej Etiopii podczas zbliżającego się szczytu i spotkania przywódców Unii Afrykańskiej i UE, oraz do określenia konkretnych działań i promowania ściślejszej koordynacji strategii i komunikatów;

29. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Wiceprzewodniczącemu Komisji / Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych, rządowi i parlamentowi federalnemu Etiopii, władzom regionu Tigraj, rządowi Republiki Sudanu, rządowi Państwa Erytrei, rządom państw należących do Międzynarodowej Organizacji ds. Rozwoju, Unii Afrykańskiej i jej państwom członkowskim, Parlamentowi Panafrykań- skiemu oraz Wspólnemu Zgromadzeniu Parlamentarnemu AKP-UE.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0330.
2 Oświadczenie z 12 sierpnia 2021 r. dotyczące ostatniego raportu Amnesty International w sprawie zarzucanych gwałtów i innych

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024