Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 marca 2022 r. w sprawie rosyjskiej agresji na Ukrainę (2022/2564(RSP))

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 marca 2022 r. w sprawie rosyjskiej agresji na Ukrainę (2022/2564(RSP))

P9_TA(2022)0052

Atak Rosji na Ukrainę

(2022/C 125/01)

(Dz.U.UE C z dnia 18 marca 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Rosji i Ukrainy, w szczególności rezolucję z dnia 16 grudnia 2021 r. w sprawie sytuacji na granicy ukraińskiej i na okupowanych przez Rosję terytoriach Ukrainy 1 ,

- uwzględniając oświadczenia przywódców Parlamentu Europejskiego z 16 i 24 lutego 2022 r.,

- uwzględniając oświadczenie wysokiego przedstawiciela wydane w imieniu Unii Europejskiej 24 lutego 2022 r. w sprawie inwazji na Ukrainę sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej,

- uwzględniając oświadczenia przewodniczącego Rady Europejskiej i przewodniczącej Komisji z 24 lutego 2022 r. w sprawie bezprecedensowej i niesprowokowanej agresji wojskowej wobec Ukrainy,

- uwzględniając niedawne oświadczenia prezydenta Ukrainy i przewodniczącej Komisji w sprawie sytuacji w Ukrainie,

- uwzględniając oświadczenie grupy G-7 z 24 lutego 2022 r.,

- uwzględniając memorandum budapeszteńskie o gwarancjach bezpieczeństwa z 1994 r.,

- uwzględniając zasady norymberskie opracowane przez Komisję Prawa Międzynarodowego Organizacji Narodów Zjednoczonych, które określają, co stanowi zbrodnię wojenną,

- uwzględniając Rzymski Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego z 17 lipca 1998 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 24 lutego 2022 r.,

- uwzględniając Kartę Narodów Zjednoczonych,

- uwzględniając akt końcowy z Helsinek z 1 sierpnia 1975 r. i późniejsze dokumenty,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że zgodnie z zasadami Karty Narodów Zjednoczonych i prawa międzynarodowego wszystkie państwa są równie suwerenne i powstrzymają się w swych stosunkach międzynarodowych od groźby użycia siły lub użycia jej przeciwko integralności terytorialnej lub niezawisłości politycznej któregokolwiek państwa;

B. mając na uwadze, że 24 lutego 2022 r. Federacja Rosyjska rozpoczęła niesprowokowaną i nieuzasadnioną inwazję na Ukrainę;

C. mając na uwadze, że agresję wojskową na Ukrainę rozpoczęto częściowo z terytorium Białorusi, co wspierało i umożliwiało jej agresję; mając na uwadze, że nielegalny prezydent Białorusi przeprowadził właśnie pozorowane referendum w celu zmiany konstytucji i osłabienia neutralności Białorusi; mając na uwadze, że obecność rosyjskiej broni jądrowej na terytorium Białorusi zagrażałaby bezpieczeństwu Europy;

D. mając na uwadze, że 21 lutego 2022 r. Federacja Rosyjska jednostronnie uznała niepodległość terytoriów kontrolowanych przez wspierane przez Rosję siły separatystyczne w częściach ukraińskich regionów donieckiego i ługańskiego, co oznaczało faktyczny kres porozumień mińskich; mając na uwadze, że działania Federacji Rosyjskiej są zaplanowaną agresją wojskową stanowiącą rażące naruszenie prawa międzynarodowego, Karty Narodów Zjednoczonych i zasad zapisanych w akcie końcowym z Helsinek z 1975 r. oraz poważnie zagrażają bezpieczeństwu i stabilności w Europie i na świecie;

E. mając na uwadze, że ukraińskie siły zbrojne pod dowództwem prezydenta Wołodymyra Zełenskiego utrzymały kontrolę nad prawie całym terytorium Ukrainy, w tym nad stolicą Kijowem i południowymi regionami kraju, uniemożliwiając rosyjskim najeźdźcom osiągnięcie któregokolwiek z wcześniej ustalonych celów, w tym eliminację demokratycznie wybranych przywódców Ukrainy;

F. mając na uwadze, że Federacja Rosyjska dopuszczała się celowych manipulacji i niweczyła wysiłki dyplomatyczne mające na celu znalezienie rozwiązania obecnego kryzysu - który sama wywołała - aby uzyskać czas i korzyści taktyczne potrzebne do przygotowania zakrojonej na pełną skalę agresji wojskowej wobec Ukrainy i inwazji na nią;

G. mając na uwadze, że Rada Unii Europejskiej przyjęła pierwszą serię sankcji wobec Rosji, w tym ukierunkowane sankcje indywidualne, sankcje gospodarcze i finansowe oraz ograniczenia handlowe, i przygotowuje dalsze sankcje w ścisłej koordynacji z sojusznikami transatlantyckimi i innymi partnerami międzynarodowymi o podobnych zapatrywaniach;

H. mając na uwadze, że 27 lutego 2022 r. przewodnicząca Komisji wydała oświadczenie w sprawie obecnego i przyszłego stanu stosunków z Ukrainą, w którym stwierdziła: "[...] należą do nas. Są jednymi z nas i chcemy, żeby do nas dołączyli"; mając na uwadze, że coraz więcej ukraińskich cywilów traci życie w czasie wojny prowadzonej przez Kreml przeciwko ludności Ukrainy; mając na uwadze, że setki osób zostało rannych, a kilkaset tysięcy opuściło domy lub uciekło do krajów sąsiadujących; mając na uwadze doniesienia o licznych naruszeniach międzynarodowego prawa humanitarnego popełnianych przez oddziały rosyjskie, w tym masowych ostrzałach obszarów mieszkalnych, szpitali i przedszkoli, grabieży własności publicznej i prywatnej oraz niszczeniu infrastruktury cywilnej; mając na uwadze, że ponad 14 000 osób, zarówno wojskowych, jak i cywilów, straciło życie w trwającym osiem lat konflikcie podsycanym przez Federację Rosyjską we wschodniej Ukrainie, i że nadal ma to poważny wpływ na warunki życia ludności zamieszkującej kontrolowane przez Rosję i zaanektowane przez nią terytoria Ukrainy oraz otaczające je regiony;

1. z całą mocą potępia nielegalną, niesprowokowaną i nieuzasadnioną agresję wojskową Federacji Rosyjskiej na Ukrainę i inwazję na Ukrainę, a także udział Białorusi w tej agresji;

2. żąda, aby Federacja Rosyjska natychmiast zakończyła wszelkie działania wojskowe w Ukrainie, bezwarunkowo wycofała wszystkie siły wojskowe i paramilitarne oraz sprzęt wojskowy z całego uznanego przez społeczność międzynarodową terytorium Ukrainy, a także w pełni respektowała integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową;

3. podkreśla, że ta agresja wojskowa i inwazja stanowią poważne naruszenie prawa międzynarodowego, a w szczególności Karty Narodów Zjednoczonych, oraz wzywa Federację Rosyjską, aby powróciła do wypełniania obowiązków stałego członka Rady Bezpieczeństwa ONZ w zakresie utrzymywania pokoju i bezpieczeństwa oraz do przestrzegania zobowiązań wynikających z aktu końcowego z Helsinek, Paryskiej karty dla nowej Europy i memorandum budapeszteńskiego; uważa, że rosyjska inwazja na Ukrainę stanowi atak nie tylko na suwerenny kraj, lecz także na zasady i mechanizm współpracy i bezpieczeństwa w Europie oraz międzynarodowy porządek oparty na zasadach, określony w Karcie Narodów Zjednoczonych;

4. zdecydowanie potępia wykorzystywanie przez wojsko rosyjskie terytorium białoruskiego przy wsparciu sił białoruskich do rozpoczęcia agresji wojskowej na Ukrainę i wyraża głębokie zaniepokojenie ryzykiem, jakie stwarza Białoruś, która rezygnuje z neutralności i udostępnia swoje terytorium wojsku rosyjskiemu;

5. jednogłośnie wyraża solidarność z narodem ukraińskim, który przeżył już osiem lat wojny w swoim kraju, i z całą mocą potępia działania Rosji wobec Ukrainy;

6. wyraża uznanie dla ogromnej odwagi, jaką wykazuje się naród ukraiński, heroiczny prezydent Wołodymyr Zełenski i odważni żołnierze broniący swojego kraju przed rosyjskimi najeźdźcami; wzywa wolny świat do wspierania ich walki o pokój i wolność za pomocą wszelkich dostępnych mu środków;

7. wzywa do dalszych wysiłków dyplomatycznych na rzecz powstrzymania rosyjskiej agresji wobec Ukrainy i znalezienia pokojowego rozwiązania opartego na poszanowaniu suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy oraz zasad prawa międzynarodowego, a także na prawie Ukrainy do podejmowania decyzji o przyszłych sojuszach bez ingerencji z zewnątrz; wzywa Federację Rosyjską do powrotu na drogę dialogu i dyplomacji, aby uratować ludność Ukrainy i innych państw, a także własny naród przed plagą wojny;

8. potępia jednostronne uznanie przez Federację Rosyjską niepodległości okupowanych przez Rosję terytoriów Ukrainy leżących w obwodach donieckim i ługańskim oraz wzywa wszystkie kraje, aby powstrzymały się od uznania tej niepodległości; powtarza, że Unia Europejska nie uznaje bezprawnej aneksji Krymu, nadal potępia ją jako pogwałcenie prawa międzynarodowego i pozostaje zaangażowana w pełną realizację polityki nieuznawania aneksji Krymu, w tym za pomocą środków ograniczających i współpracy na forach międzynarodowych;

9. kategorycznie odrzuca rosyjską retorykę, która wykorzystuje ewentualne użycie broni masowego rażenia, w kontekście już pogorszonych i osłabionych globalnych starań na rzecz nierozprzestrzeniania, rozbrojenia i kontroli zbrojeń; przypomina Federacji Rosyjskiej o spoczywających na niej zobowiązaniach międzynarodowych i ostrzega przed niebezpieczeństwem eskalacji konfliktu jądrowego; wyraża zaniepokojenie faktem, że Federacja Rosyjska podwyższa stan gotowości swojego arsenału jądrowego; przypomina Federacji Rosyjskiej, że wszelkie prowokacje na granicy któregokolwiek państwa członkowskiego lub ataki na statki w basenie Morza Czarnego mogą doprowadzić do dalszej eskalacji konfliktu;

10. wyraża głęboki żal z powodu tragicznych ofiar śmiertelnych i ludzkiego cierpienia spowodowanych rosyjską agresją oraz podkreśla, że ataki na ludność i infrastrukturę cywilną, a także ataki bez rozróżnienia celu są zakazane na mocy międzynarodowego prawa humanitarnego i w związku z tym stanowią zbrodnie wojenne;

11. podkreśla, że należy zwrócić szczególną uwagę na słabsze grupy, mniejszości oraz kobiety i dzieci, ponieważ są one szczególnie dotknięte konfliktami i potrzebują specjalnej ochrony i wsparcia, zwłaszcza dzieci w placówkach opieki instytucjonalnej, dzieci bez opieki oraz dzieci z niepełnosprawnościami i innymi ciężkimi chorobami, w tym nowotworami dziecięcymi; podkreśla także, że należy zapewnić im dalszą niezbędną opiekę i leczenie ratujące życie oraz w trybie natychmiastowym ewakuować je w bezpieczne miejsce;

12. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby udzielały Ukrainie dalszej nadzwyczajnej pomocy humanitarnej we współpracy z agencjami humanitarnymi ONZ i innymi międzynarodowymi organizacjami partnerskimi; wzywa Federację Rosyjską, aby zapewniła bezpieczny i nieograniczony dostęp agencjom humanitarnym ONZ, w tym na tymczasowo niekontrolowanych przez rząd obszarach wschodniej Ukrainy;

13. z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji i francuskiej prezydencji Rady do uruchomienia dyrektywy w sprawie tymczasowej ochrony 2  w celu zapewnienia natychmiastowego dostępu do ochrony wszystkim uchodźcom z Ukrainy; wzywa państwa członkowskie, aby zatwierdziły ten wniosek na posiedzeniu Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych 4 marca 2022 r.; wzywa Radę, aby równo podzieliła między państwa członkowskie odpowiedzialność za przyjmowanie uchodźców, którzy przybywają na zewnętrzne granice UE; wzywa Komisję, aby ustanowiła mechanizm solidarności w celu relokacji uchodźców z Ukrainy, którzy przybyli do Polski, Węgier, Rumunii i Słowacji, do innych państw członkowskich, oraz wzywa do wstrzymania w całej UE operacji powrotowych do Ukrainy; wzywa państwa członkowskie, aby przedłużyły wizy ukraińskich studentów i innych Ukraińców posiadających wizę;

wypadek masowego napływu wysiedleńców oraz środków wspierających równowagę wysiłków między państwami członkowskimi związanych z przyjęciem takich osób wraz z jego następstwami (Dz.U. L 212 z 7.8.2001, s. 12).

14. z zadowoleniem przyjmuje aktywne podejście rządów Polski, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Słowacji i Mołdawii, które zachowują otwarte granice i zapewniają środki ewakuacji, schronienie, doraźną pomoc, pomoc medyczną i azyl osobom, będącym zarówno obywatelami Ukrainy, jak i innych państw, uciekającym przed wojną w Ukrainie i przyszłymi prześladowaniami; wzywa Radę i Komisję do zapewnienia tym krajom dodatkowych środków finansowych, ponieważ są one głównymi miejscami wjazdu uchodźców ukraińskich do UE; wzywa Radę i Komisję, aby nie zawieszały umowy o zniesieniu wiz z Ukrainą; wzywa wszystkie państwa członkowskie do przyjmowania nieukraińskich obywateli uciekających przed konfliktem i wojną jako obdżektorów z Rosji; przypomina wszystkim państwom członkowskim UE o ich odpowiedzialności za poszanowanie praw podstawowych wszystkich osób ubiegających się o azyl w Unii, niezależnie od ich narodowości, oraz za zaprzestanie zawracania; potępia rasizm, którego doświadczają studenci z Afryki i Bliskiego Wschodu, którym uniemożliwiono wejście na pokład autobusów i pociągów w Ukrainie w celu dotarcia do granicy lub których zatrzymano na granicy, a tym samym odmówiono możliwości znalezienia schronienia;

15. z zadowoleniem przyjmuje szybkie przyjęcie przez Radę sankcji w celu przekonania Federacji Rosyjskiej do zaprzestania ataków na Ukrainę; w świetle ostatnich ataków, w tym ataków na strefy mieszkalne i infrastrukturę cywilną, nalega jednak na konieczność przyjęcia dodatkowych surowych sankcji;

16. wzywa do rozszerzenia zakresu sankcji oraz do ukierunkowania ich na strategiczne osłabienie rosyjskiej gospodarki i bazy przemysłowej - zwłaszcza kompleksu wojskowo-przemysłowego - aby dzięki temu osłabić zdolność Federacji Rosyjskiej do zagrożenia bezpieczeństwu międzynarodowemu w przyszłości; wzywa także do rozszerzenia sankcji na Białoruś z uwagi na jej bezpośrednie wsparcie rosyjskiej inwazji na Ukrainę;

17. wzywa w szczególności do ograniczenia importu najważniejszych rosyjskich towarów eksportowych, w tym ropy naftowej i gazu, do zakazania nowych inwestycji UE w Federacji Rosyjskiej oraz nowych inwestycji rosyjskich w UE, do zablokowania wszystkich banków rosyjskich w europejskim systemie finansowym, do zakazania Federacji Rosyjskiej i Białorusi korzystania z systemu SWIFT oraz do nałożenia sankcji wtórnych na banki stosujące środki alternatywne wobec SWIFT w odniesieniu do transakcji powiązanych lub do nałożenia sankcji podobnych do tych nałożonych na rosyjskie banki lub rosyjski system bankowy; wzywa również do zakazania pozyskiwania przez rosyjski system bankowy środków finansowych lub zaciągania pożyczek na rynkach europejskich z wtórnych rynków kapitałowych; wzywa do zakazania dostępu do unijnych zamówień publicznych w zakresie zakupu towarów i usług pochodzących z Rosji i Białorusi; wzywa do zakazania eksportu na rynek rosyjski wszelkich produktów zaawansowanych technologicznie i towarów strategicznych; wzywa do natychmiastowego zablokowania lub wycofania finansowania wszystkich programów współpracy w zakresie badań naukowych i innowacji z udziałem Rosji, które to programy wspierane są z funduszy UE, oraz do zawieszenia programów międzyregionalnych; wzywa do zamknięcia portów UE dla statków rosyjskich; wzywa do natychmiastowego zakazania działalności w UE kontrolowanym przez Rosję funduszom inwestycyjnym i bankom, takim jak Międzynarodowy Bank Inwestycyjny; wzywa do odmowy dostępu do wszystkich portów UE statkom, których ostatni lub kolejny port zawinięcia leży w Federacji Rosyjskiej, z wyjątkiem uzasadnionych sytuacji humanitarnych; z zadowoleniem przyjmuje zakaz lotów rosyjskich przewoźników oraz lotów rosyjskich samolotów prywatnych w przestrzeni powietrznej UE; wzywa do przyjęcia i odpowiedniego stosowania podobnych sankcji wobec Białorusi;

18. podkreśla, że należy utrzymać spójne podejście do sankcji bez jakichkolwiek wyłączeń wynikających z interesów sektorowych lub krajowych; podkreśla, że państwa członkowskie muszą uznać i zaakceptować fakt, iż surowe sankcje wobec Federacji Rosyjskiej w nieunikniony sposób pociągną za sobą negatywne skutki dla ich sytuacji gospodarczej, oraz wzywa Komisję, aby określiła środki i sposoby radzenia sobie z gospodarczymi i społecznymi konsekwencjami sankcji, a także by ułatwiała korzystanie z nich;

19. podkreśla, że należy zrobić wszystko, by Rosja wróciła do stołu negocjacyjnego; przypomina, że Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, jako porozumienie regionalne na mocy rozdziału VIII Karty Narodów Zjednoczonych, pozostaje organizacją pierwszej instancji do pokojowego rozwiązywania sporów w regionie; wzywa do zastosowania mechanizmów rozwiązywania kryzysów ONZ; wzywa UE, jej państwa członkowskie i Stany Zjednoczone do kontynuowania wysiłków dyplomatycznych w celu zakończenia wojny na Ukrainie;

20. wzywa do natychmiastowego i bezwarunkowego zawieszenia broni; domaga się, aby kanały komunikacji z Rosją pozostały otwarte oraz aby zainteresowane strony były gotowe do dialogu i negocjacji aż do wejścia w życie zawieszenia broni i zakończenia wojny;

21. podkreśla, że wszystkie przyszłe sankcje należy nadal ściśle koordynować z sojusznikami transatlantyckimi i partnerami międzynarodowymi o podobnych poglądach, co zmaksymalizuje ich skuteczność;

22. ponawia swoje wcześniejsze apele o znaczne zmniejszenie zależności energetycznej, zwłaszcza od rosyjskiego gazu, ropy naftowej i węgla, m.in. poprzez dywersyfikację źródeł energii, w tym rozbudowę terminali skroplonego gazu ziemnego i tras dostaw, rozdział magazynowania gazu, a także zwiększenie efektywności energetycznej i tempa przechodzenia na czystą energię; wzywa do ostatecznego porzucenia budowy gazociągu Nord Stream 2 i w związku z tym przyjmuje z zadowoleniem decyzję rządu niemieckiego o wstrzymaniu certyfikacji Nord Stream 2; wzywa Komisję i państwa członkowskie do stworzenia mechanizmu koordynacji i wykorzystania wszystkich możliwych składowisk gazu w celu zapewnienia nieprzerwanych dostaw gazu do całej UE; wzywa państwa członkowskie, Komisję i Europejski Bank Centralny aby uważnie monitorowały wpływ rosyjskiego ataku na stabilność finansową i stabilność cen, zwłaszcza w odniesieniu do produktów energetycznych, oraz aby rozważyły odpowiednie środki w celu złagodzenia wszelkich negatywnych skutków gospodarczych i społecznych; wzywa państwa członkowskie, aby zaprzestały wszelkiej współpracy z Rosją w dziedzinie energii jądrowej, a zwłaszcza współpracy z Rosatomem i jego filiami, w tym współpracy z Rosją w Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej, oraz aby wypowiedziały lub cofnęły licencję na prowadzenie działalności wszystkim filiom Rosatomu; podkreśla, że sankcje mogą mieć szczególny wpływ na europejskie gospodarstwa domowe, które nie powinny płacić za ten kryzys; w związku z tym wzywa państwa członkowskie do przygotowania planów i dotacji dla gospodarstw domowych, aby uniknąć pogłębiania się kryzysu energetycznego;

23. wzywa do uzupełnienia istniejącego globalnego systemu sankcji UE o instrument służący walce z korupcją oraz do szybkiego przyjęcia ukierunkowanych sankcji wobec osób odpowiedzialnych za korupcję na wysokim szczeblu w Rosji i na Białorusi, a także wobec oligarchów i urzędników powiązanych z przywódcami; wzywa państwa członkowskie i kraje sprzymierzone, w których istnieją systemy prawa pobytu w zamian za inwestycje, aby dokonały przeglądu wszystkich beneficjentów takiego prawa pobytu oraz odebrały to prawo zamożnym Rosjanom i ich rodzinom, zwłaszcza powiązanym z osobami i firmami objętymi sankcjami; ponawia apel do Komisji i państw członkowskich o konsekwentne wdrażanie i egzekwowanie istniejących przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy, a także o zapewnienie większej przejrzystości, zwłaszcza w odniesieniu do środków zdeponowanych lub wydawanych w UE przez rosyjską elitę; ponawia apel o zamrożenie w UE aktywów oligarchów powiązanych z rosyjskimi przywódcami i ich rodzin oraz o anulowanie ich wiz Schengen;

24. ponownie podkreśla, że NATO jest podstawą zbiorowej obrony państw członkowskich, które są sojusznikami NATO; przyjmuje z zadowoleniem jedność UE, NATO i innych demokratycznych partnerów o podobnych poglądach w obliczu rosyjskiej agresji, ale podkreśla potrzebę wzmocnienia zbiorowej strategii odstraszania, gotowości i odporności; zachęca do intensyfikacji wzmocnionej wysuniętej obecności NATO w państwach członkowskich, które znajdują się najbliżej rosyjskiego agresora i konfliktu; podkreśla unijne klauzule wzajemnej pomocy i solidarności oraz wzywa do rozpoczęcia wspólnych ćwiczeń wojskowych;

25. podkreśla, że atak ten wymaga od UE i NATO przygotowania się na wszelkie ewentualności; w tym kontekście przyjmuje z zadowoleniem uruchomienie planów obronnych NATO, a także aktywację sił reagowania NATO i ich częściowe rozmieszczenie, obok rozmieszczenia oddziałów sojuszników NATO, w tym Zjednoczonego Królestwa, USA i Kanady, w celu wzmocnienia wschodniej flanki i powstrzymania dalszej agresji Rosji; ponawia apel do państw członkowskich o zwiększenie wydatków na obronę i zapewnienie bardziej skutecznych zdolności oraz o pełne wykorzystanie wspólnych wysiłków na rzecz obrony w ramach europejskich, zwłaszcza stałej współpracy strukturalnej (PESCO) i Europejskiego Funduszu Obrony, w celu wzmocnienia europejskiego filaru w NATO, co zwiększy bezpieczeństwo zarówno państw członkowskich NATO, jak i UE;

26. stanowczo potępia groźby Federacji Rosyjskiej pod adresem państw członkowskich, które nie są sojusznikami NATO, i zachęca te państwa do rozważenia możliwości zwiększenia swojego bezpieczeństwa; popiera ich suwerenne prawo do wyboru własnej polityki bezpieczeństwa; przyjmuje z zadowoleniem ścisłą współpracę między NATO a krajami partnerskimi - Finlandią i Szwecją;

27. wzywa do zwiększenia wkładu we wzmocnienie zdolności obronnych Ukrainy; zdecydowanie popiera historyczną decyzję o przeznaczeniu znacznych dodatkowych środków finansowych na zapewnienie Ukrainie broni o charakterze obronnym za pośrednictwem Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz dostarczanie sprzętu wojskowego przez państwa członkowskie; wzywa do natychmiastowego i pełnego wdrożenia tej nowej decyzji, a także środków pomocy udostępnionych Ukrainie w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju z 2 grudnia 2021 r., które obejmują finansowanie wojskowych jednostek medycznych, w tym szpitali polowych, jednostek inżynieryjnych, mobilności i logistycznych, a także wsparcie w zakresie cyberbezpieczeństwa; wzywa Europejską Służbę Działań Zewnętrznych i państwa członkowskie, aby ułatwiały szybkie i skuteczne wdrożenie tych decyzji;

28. wzywa państwa członkowskie, aby przyspieszyły dostarczanie Ukrainie broni obronnej w odpowiedzi na jasno określone potrzeby i zgodnie z art. 51 Karty Narodów Zjednoczonych, który zezwala na indywidualną i zbiorową obronę własną, zwiększyły współpracę wywiadowczą z Ukrainą w zakresie trwającej agresji oraz dzieliły się obrazami satelitarnymi za pośrednictwem Centrum Satelitarnego Unii Europejskiej i innych systemów satelitarnych;

29. uznaje decyzję o przeniesieniu personelu cywilnej misji UE w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (misji doradczej UE) poza Ukrainę w celu zagwarantowania bezpieczeństwa osobistego i wzywa do zwrócenia szczególnej uwagi na bezpieczeństwo miejscowego personelu; wzywa do pilnego przeprowadzenia ponownej oceny mandatu misji oraz do jego aktualizacji, tak aby obejmował szkolenie wojskowe; popiera wzmocnienie misji pomocy granicznej UE dla Mołdawii i Ukrainy (EUBAM) na granicy między Ukrainą a Republiką Mołdawii / Naddniestrzem;

30. podkreśla, że UE, NATO i partnerzy międzynarodowi o podobnych poglądach muszą zwiększyć pomoc w zakresie cyberbezpieczeństwa dla Ukrainy; z zadowoleniem przyjmuje wstępne rozmieszczenie finansowanego w ramach PESCO zespołu szybkiego reagowania na cyberincydenty (CRRT) i wzywa do pełnego wykorzystania unijnego systemu sankcji wobec osób, podmiotów i organów odpowiedzialnych za cyberataki na Ukrainę lub zaangażowanych w nie; wzywa do pilnego rozpatrzenia wniosku Ukrainy o członkostwo w Centrum Doskonałości NATO ds. Współpracy w Dziedzinie Obrony przed Atakami Cybernetycznymi (CCDCOE) oraz do poparcia tego wniosku przez wszystkich członków CCDCOE;

31. potępia wykorzystywanie wojny informacyjnej przez rosyjskie władze, media państwowe i pełnomocników do tworzenia podziałów za pomocą dyskredytujących treści i fałszywych narracji na temat UE, NATO i Ukrainy, aby stworzyć wiarygodną możliwość zaprzeczania rosyjskim aktom okrucieństwa; wzywa zatem wszystkie państwa członkowskie do natychmiastowego zawieszenia licencji na transmisję wszystkim rosyjskim publicznym kanałom medialnym, w tym ich retransmisję; wzywa Komisję i Europejską Służbę Działań Zewnętrznych, aby w celu przeciwdziałania dezinformacji rozszerzyły alternatywne informacje w języku rosyjskim w internecie na temat rozwoju wydarzeń, zapewniły tłumaczenie oświadczeń publicznych UE na język rosyjski oraz zajęły się rosyjskojęzycznymi odbiorcami i platformami; z zadowoleniem przyjmuje ogłoszenie przez przewodniczącą Komisji zakazu nadawania programów Russia Today i Sputnik w UE oraz ponawia apele do Google i YouTube o zablokowanie kont szerzących propagandę wojenną;

32. wzywa UE i państwa członkowskie do wycofania licencji na oprogramowanie sprzętu wojskowego i cywilnego używanego w Rosji i na Białorusi, zwłaszcza na potrzeby łączności i nawigacji satelitarnej;

33. zwraca uwagę na ciągłą potrzebę wzmacniania przez UE własnej odporności na ataki hybrydowe;

34. wzywa UE i jej państwa członkowskie do dalszego udzielania Ukrainie jak najsilniejszego wsparcia gospodarczego i finansowego, a także, w razie potrzeby, pomocy makrofinansowej i technicznej, w tym w dziedzinach związanych z obronnością i bezpieczeństwem, do uruchomienia wszelkich dostępnych instrumentów budżetowych UE oraz do opracowania długoterminowej strategii wspierania wysiłków Ukrainy na rzecz wzmocnienia odporności jej demokratycznych instytucji i gospodarki;

35. wzywa UE i jej państwa członkowskie do przygotowania wielomiliardowego planu pomocy i odbudowy dla Ukrainy w celu wsparcia ukraińskiej gospodarki i odbudowy jej zniszczonej infrastruktury; podkreśla, że Federacja Rosyjska ponosi odpowiedzialność za zniszczenie ukraińskiej infrastruktury, w tym budynków cywilnych i mieszkalnych, a także za znaczne straty gospodarcze, i będzie zobowiązana do zrekompensowania szkód spowodowanych jej agresywnymi działaniami;

36. ponownie wyraża niezachwiane poparcie dla suwerenności i integralności terytorialnej wszystkich krajów Partnerstwa Wschodniego oraz wzywa Komisję i państwa członkowskie do wspierania tych krajów, w szczególności Mołdawii, w zapewnianiu tymczasowego schronienia uchodźcom z Ukrainy i zwiększaniu ich odporności na ewentualne ataki rosyjskie w dziedzinie obronności, cyberbezpieczeństwa i komunikacji strategicznej;

37. wzywa instytucje UE do podjęcia starań na rzecz przyznania Ukrainie statusu kraju kandydującego do UE, zgodnie z art. 49 Traktatu o Unii Europejskiej i na podstawie osiągnięć, a w międzyczasie do kontynuowania prac na rzecz jej integracji z jednolitym rynkiem UE zgodnie z układem o stowarzyszeniu;

38. z głębokim zaniepokojeniem odnotowuje nieustanne wysiłki Federacji Rosyjskiej na rzecz destabilizacji krajów Bałkanów Zachodnich i ingerowania w ich procesy demokratyczne; potępia tych, którzy wyrazili poparcie dla Federacji Rosyjskiej w następstwie jej agresji na Ukrainę, i wyraża uznanie dla wsparcia ze strony tych krajów Bałkanów Zachodnich, które są sojusznikami euroatlantyckimi; głęboko ubolewa, że Serbia nie przyłączyła się do sankcji UE nałożonych na Rosję, co szkodzi procesowi przystąpienia tego kraju do UE, i ponownie wyraża oczekiwanie, że kraje kandydujące do przystąpienia do UE powinny dostosować się nie tylko do dorobku prawnego UE, ale również do wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa UE;

39. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady Europy o zawieszeniu Federacji Rosyjskiej w prawach do reprezentacji oraz decyzję Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) o przerwaniu procesu akcesyjnego Rosji;

40. wyraża uznanie i poparcie dla obywateli Rosji i Białorusi, którzy wyszli na ulice w ostatnich dniach, ryzykując własne bezpieczeństwo, aby potępić wojnę wywołaną w imieniu Federacji Rosyjskiej i przy wsparciu nielegalnego dyktatora Białorusi; potępia aresztowanie tysięcy pokojowych demonstrantów i wzywa do ich natychmiastowego uwolnienia;

41. wzywa UE i państwa członkowskie do wsparcia ruchów antywojennych protestujących przeciwko inwazji Putina na Ukrainę w Rosji i na Białorusi;

42. wzywa inne organizacje międzynarodowe, w szczególności w dziedzinie kultury i sportu, aby również rozważyły zawieszenie członkostwa Rosji; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje decyzję Europejskiej Unii Nadawców o zablokowaniu udziału Rosji w konkursie piosenki Eurowizji oraz decyzję UEFA o pozbawieniu Rosji finału Ligi Mistrzów, a także decyzje szeregu drużyn narodowych o odmowie rozgrywania meczów przeciwko Rosji w eliminacjach do mistrzostw świata i innych rozgrywkach; wzywa inne federacje sportowe do zawieszenia udziału Rosji w organizowanych przez nie imprezach i z zadowoleniem przyjmuje decyzję FIFA o zawieszeniu udziału Rosji w mistrzostwach świata w piłce nożnej;

43. wzywa UE i państwa członkowskie do zmniejszenia liczby rosyjskich przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych w UE i państwach członkowskich, w szczególności i ze skutkiem natychmiastowym, jeżeli ich działania są związane z wojskowością;

44. wzywa Komisję i państwa członkowskie, by zapewniły wsparcie i ochronę obrońcom praw człowieka i społeczeństwu obywatelskiemu w Rosji i na Białorusi, którym grożą poważne represje, w tym w razie potrzeby poprzez wydawanie wiz nadzwyczajnych na opuszczenie Rosji i Białorusi;

45. podkreśla, że UE i jej państwa członkowskie dopilnują, by sprawcy zbrodni wojennych i naruszeń praw człowieka, w tym osoby wspomagające takie zbrodnie za pośrednictwem propagandy, zostali pociągnięci do odpowiedzialności; w związku z tym wzywa UE i jej państwa członkowskie do współpracy z organami międzynarodowymi w celu gromadzenia dowodów oraz wspierania i promowania jurysdykcji Międzynarodowego Trybunału Karnego i prowadzenia dochodzeń w sprawie wszelkich zbrodni wojennych popełnionych na terytorium Ukrainy od 20 lutego 2014 r. w celu postawienia przed sądem Władimira Putina i Alaksandra Łukaszenki;

46. z zadowoleniem przyjmuje specjalną sesję Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych, podczas której podkreślono stanowcze potępienie przez społeczność międzynarodową działań podejmowanych w imieniu Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie, oraz proponowane przyjęcie rezolucji wzywającej do nałożenia sankcji na Federację Rosyjską jako agresora; ubolewa nad rosyjskim wetem w sprawie rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ mającej na celu zakończenie ofensywy wojskowej Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie;

47. wzywa do wszczęcia dochodzenia Rady Bezpieczeństwa ONZ na mocy rozdziału VI Karty Narodów Zjednoczonych (art. 34-35); wzywa Chiny, jako stałego członka Rady Bezpieczeństwa ONZ, do pełnego poszanowania suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy oraz do wykorzystania ich siły nacisku na Rosję, aby położyć kres obecnej agresji, która zagraża stabilności międzynarodowej;

48. potępia Federację Rosyjską za prowadzenie operacji wojskowych w bezpośrednim sąsiedztwie infrastruktury krytycznej, takiej jak elektrownie jądrowe, tamy i zakłady chemiczne; jest poważnie zaniepokojony sytuacją elektrowni jądrowej w Czarnobylu po jej zajęciu przez siły rosyjskie, co doprowadziło do naruszenia wszelkich możliwych przepisów dotyczących bezpieczeństwa elektrowni jądrowych, i która jest wykorzystywana jako źródło do ofensywy przeciwko Kijowowi, w tym do ostrzału artyleryjskiego; wzywa społeczność międzynarodową do ścisłego monitorowania sytuacji i apeluje o zwołanie pilnego posiedzenia Rady Gubernatorów Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej poświęconego konsekwencjom jądrowym rosyjskiej agresji;

49. z głębokim zaniepokojeniem odnotowuje zajęcie i kontrolę elektrowni jądrowej w Czarnobylu przez rosyjskie siły wojskowe; zwraca się do Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej o utworzenie specjalnej grupy zadaniowej w celu monitorowania działań Federacji Rosyjskiej w zakresie bezpieczeństwa elektrowni, obiektów i paliw jądrowych;

50. wzywa instytucje UE, by oceniły wpływ wojny na środowisko naturalne w regionie;

51. jest głęboko zaniepokojony sojuszem między skrajnie prawicowymi partiami reprezentowanymi w Parlamencie Europejskim a rosyjską partią rządzącą oraz ich wpływem na nasze demokracje, a także zagranicznym i ukrytym finansowaniem partii, osób i ruchów mających na celu fragmentację społeczną i destabilizację UE;

52. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, Organizacji Narodów Zjednoczonych, Radzie Europy, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, prezydentowi, rządowi i parlamentowi Ukrainy, prezydentowi, rządowi i parlamentowi Federacji Rosyjskiej oraz prezydentowi, rządowi i parlamentowi Białorusi.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0515.
2 Dyrektywa Rady 2001/55/WE z dnia 20 lipca 2001 r. w sprawie minimalnych standardów przyznawania tymczasowej ochrony na

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024