Dyrekcja Generalna ds. Sprawiedliwości i Konsumentów - Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora generalnego (grupa zaszeregowania AD 15) (art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego) COM/2020/10395.

Dyrekcja Generalna ds. Sprawiedliwości i Konsumentów
Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora generalnego (grupa zaszeregowania AD 15) (art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego)

COM/2020/10395

(2020/C 292 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 3 września 2020 r.)

Kim jesteśmy

Unia Europejska jest wspólnotą prawa, która opiera się na ochronie indywidualnych praw i wolności. Wymienione elementy gwarantują, że Unia jest miejscem równości, sprawiedliwości w ujęciu ogólnym i sprawiedliwości społecznej. Polityka DG ds. Sprawiedliwości i Konsumentów opiera się na tych podstawowych wartościach i zasadach. Polega ona na dążeniu do sprawiedliwości społecznej w najszerszym tego słowa znaczeniu, począwszy od praworządności po zapobieganie przestępczości, współpracę sądową i ochronę konsumentów, a także obronę i umacnianie praw mieszkańców Unii Europejskiej, występujących w roli obywateli, przedsiębiorców, konsumentów lub pracowników na całym obszarze UE.

W szczególności DG ds. Sprawiedliwości i Konsumentów:

koordynuje prace mające zapewnić przestrzeganie zasad praworządności w całej Unii Europejskiej, dzięki czemu Komisja wnosi wkład w tworzenie europejskiego mechanizmu praworządności, ścisłe współpracując z państwami członkowskimi i Parlamentem Europejskim,
zacieśnia współpracę w kwestiach związanych z praworządnością z Radą Europy i innymi organizacjami międzynarodowymi, w szczególności Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie oraz Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju,
kieruje pracami dotyczącymi ochrony konsumentów, zwłaszcza w odniesieniu do transakcji transgranicznych i internetowych, umożliwiając konsumentom dokonywanie świadomych wyborów i odgrywanie aktywnej roli w transformacji ekologicznej i cyfrowej,
ułatwia i usprawnia współpracę sądową między państwami członkowskimi, dążąc do poprawy wymiany informacji i rozwoju przestrzeni sprawiedliwości, jak najlepiej wykorzystując nowe technologie cyfrowe do poprawy skuteczności i usprawnienia funkcjonowania systemów wymiaru sprawiedliwości w UE,
wspiera tworzenie Prokuratury Europejskiej, a jednocześnie stara się o rozszerzenie jej uprawnień o prowadzenie dochodzeń w sprawach dotyczących terroryzmu transgranicznego i jego ściganie, zapewnia pełne wdrożenie i egzekwowanie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych 1 ,
promuje europejskie podejście jako model w skali światowej i wnosi wkład w tworzenie przepisów dotyczących skoordynowanego podejścia do skutków dla ludzi i implikacji etycznych, jakie niesie ze sobą sztuczna inteligencja, a jednocześnie zapewnia pełną ochronę praw podstawowych w epoce cyfrowej,
monitoruje ochronę praw wynikających z obywatelstwa europejskiego, podejmując w razie potrzeby odpowiednie działania.

DG ds. Sprawiedliwości i Konsumentów dba również o to, by Europa pozostała zaangażowana w kwestie włączenia i równości pod wszystkimi względami, działając na rzecz podnoszenia świadomości i promowania równości w całej Unii. Uczestniczy w zwalczaniu dyskryminacji wszędzie tam, gdzie do niej dochodzi, proponuje nowe przepisy w celu przeciwdziałania dyskryminacji, zwiększając wsparcie i ochronę ofiar oraz umacniające ich prawa, a także dąży do wyeliminowania przemocy ze względu na płeć.

DG ds. Sprawiedliwości i Konsumentów składa się z pięciu dyrekcji i 21 działów. Całkowita liczba personelu wynosi około 500 osób. Biura DG ds. Sprawiedliwości i Konsumentów znajdują się w Brukseli.

Co oferujemy

Stanowisko dyrektora generalnego w DG ds. Sprawiedliwości i Konsumentów, który pod politycznym kierownictwem komisarza ds. sprawiedliwości i konsumentów D. REYNDERSA oraz komisarz ds. równości H. DALLI będzie odpowiedzialny za:

wyznaczanie ogólnego kierunku strategicznego, kierowanie i zarządzanie Dyrekcją Generalną ds. Sprawiedliwości i Konsumentów; kierowanie rozwojem polityki w dziedzinie sprawiedliwości i konsumentów,
zapewnienie skutecznego planowania i zarządzania działaniami dyrekcji generalnej, wyznaczanie kierunku działań, nadzór i kontrolę nad wynikami,
zapewnianie spójności i zgodności polityki dyrekcji generalnej z ogólnymi celami i priorytetami Komisji.

Kogo poszukujemy (kryteria naboru)

Kandydat, który zajmie przedmiotowe stanowisko, musi być wybitnym i dynamicznym fachowcem posiadającym następujące cechy:

Cechy osobiste

potwierdzone umiejętności interpersonalne i decyzyjne oraz umiejętność prowadzenia negocjacji na wysokim szczeblu (w tym w sferze politycznej), a także wysoce rozwinięta zdolność skutecznej komunikacji ze wszystkimi podmiotami w Komisji i poza nią oraz budowania opartych na zaufaniu stosunków;

Specjalistyczne umiejętności i doświadczenie

doskonała umiejętność definiowania priorytetów strategicznych i koncentrowania się na ich osiąganiu, oceny postępów i nadzorowania ich wdrażania,
bardzo dobre zrozumienie dziedzin polityki wchodzących w zakres kompetencji DG ds. Sprawiedliwości i Konsumentów;

Doświadczenie w zarządzaniu

udokumentowana umiejętność kreatywnego i strategicznego myślenia, które umożliwią stworzenie jasnej wizji i sformułowanie polityki dla dyrekcji generalnej, przy jednoczesnym zapewnieniu spójności z ogólnymi celami Komisji,
znaczne osiągnięcia w zakresie przywództwa, zarządzania i komunikacji, w tym w zakresie zarządzania dużymi zespołami i zasobami finansowymi na wysokim szczeblu, umiejętność kierowania zespołem wysoko wykwalifikowanych specjalistów i ich motywowania.

Wybrany kandydat powinien posiadać ważne poświadczenie bezpieczeństwa osobowego, wydane przez krajowy organ bezpieczeństwa, lub być uprawniony do uzyskania takiego poświadczenia. Poświadczenie bezpieczeństwa osobowego jest decyzją administracyjną wydawaną po zakończeniu postępowania sprawdzającego przeprowadzonego przez właściwy dla danej osoby krajowy organ bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi dotyczącymi bezpieczeństwa; decyzja ta zaświadcza, że można zezwolić na dostęp danej osoby do informacji niejawnych opatrzonych klauzulą o określonym poziomie tajności. (Należy zauważyć, że procedura prowadząca do uzyskania poświadczenia bezpieczeństwa osobowego może być wszczęta wyłącznie na wniosek pracodawcy, a nie przez poszczególnych kandydatów).

Wymagania wobec kandydatów (wymagania kwalifikacyjne)

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru wyłącznie na podstawie następujących wymogów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

Obywatelstwo: kandydaci muszą posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.
Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat musi posiadać:
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów;
albo poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).
Doświadczenie zawodowe: kandydat musi posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, liczone od chwili ukończenia studiów wyższych 2 , na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje.
Doświadczenie w zarządzaniu: przynajmniej pięć lat doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych powinno być zdobyte na wyższym stanowisku kierowniczym 3  w dziedzinie związanej z ogłaszanym stanowiskiem.
Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 4  oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że rozmowa lub jej część może zostać prowadzona w tym języku.
Limit wieku: kandydat nie może jeszcze mieć osiągniętego normalnego wieku emerytalnego, który dla urzędnika Unii Europejskiej rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym urzędnik ten osiąga wiek 66 lat (zob. art. 52 lit. a) regulaminu pracowniczego 5 ).

Ponadto od kandydatów wymaga się wypełnienia wszelkich zobowiązań wynikających z obowiązujących przepisów prawa dotyczących służby wojskowej, przedstawienia odpowiednich referencji poświadczających predyspozycje do wykonywania przewidzianych obowiązków oraz fizycznej zdolności do wykonywania obowiązków.

Procedura wyboru i powołanie

Komisja Europejska dokona naboru i powoła dyrektora generalnego zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami naboru i rekrutacji (zob. Document on Senior Officials Policy, dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla 6 ).

W ramach procedury naboru Komisja Europejska powołuje komisję preselekcyjną. Komisja ta analizuje wszystkie zgłoszenia, przystępuje do wstępnej weryfikacji spełnienia kryteriów kwalifikacyjnych oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów naboru, którzy mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją preselekcyjną.

Po rozmowach komisja preselekcyjna wyciąga wnioski i proponuje listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy przeprowadzane przez Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Uwzględniając wnioski komisji preselekcyjnej, Komitet ten zdecyduje, którzy kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej w zakresie zarządzania przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne, chyba że zostali już poddani ocenie zintegrowanej zorganizowanej na wniosek Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Zasobów Ludzkich i Bezpieczeństwa, ubiegając się o stanowisko na tym samym poziomie, co stanowisko, o które ubiegają się obecnie, w ciągu dwóch lat poprzedzających datę rozmowy z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania. Biorąc pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia funkcji dyrektora generalnego.

Kandydaci zakwalifikowani przez Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania zostaną następnie zaproszeni na rozmowę z przewodniczącą, członkiem Komisji odpowiedzialnym za zasoby ludzkie oraz członkami Komisji odpowiedzialnymi za DG ds. Sprawiedliwości i Konsumentów 7 .

Po tych rozmowach Komisja Europejska podejmie decyzję o powołaniu.

Dopóki dane państwo członkowskie nie wyda poświadczenia bezpieczeństwa osobowego, a procedura sprawdzająca w zakresie poświadczenia bezpieczeństwa nie zakończy się wymaganym przepisami briefingiem ze strony Dyrekcji ds. Bezpieczeństwa Komisji Europejskiej, kandydat nie będzie mógł uzyskać dostępu do informacji niejawnych UE (EUCI) na poziomie CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL lub wyższym ani uczestniczyć w posiedzeniach, na których omawiane są takie informacje.

Ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury naboru w interesie kandydatów oraz instytucji procedura naboru będzie przeprowadzana wyłącznie w języku angielskim lub francuskim 8 .

Polityka równych szans

Unia Europejska stosuje politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego. Ze względu na niską liczbę kobiet na stanowiskach kierowniczych Komisja szczególnie zachęca kobiety do zgłaszania swoich kandydatur.

Warunki zatrudnienia

Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określono w regulaminie pracowniczym.

Wybrany kandydat zostanie zatrudniony jako urzędnik w grupie zaszeregowania AD 15. W zależności od długości posiadanego doświadczenia wybrany kandydat zostanie zaklasyfikowany do stopnia 1 lub 2 w tej grupie zaszeregowania.

Informujemy kandydatów, że regulamin pracowniczy nakłada na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.

Miejscem zatrudnienia jest Bruksela, gdzie mieści się siedziba Dyrekcji Generalnej ds. Sprawiedliwości i Konsumentów.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Przed objęciem stanowiska dyrektor generalny ma obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym oraz o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie wymogi kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zawodowego oraz wymaganej znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z wymogów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/

Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Służy on do identyfikacji ich zgłoszenia oraz do kontaktowania się z kandydatami na poszczególnych etapach trwania procedury. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa dnia 1 października 2020 r. o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja nie będzie możliwa.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace poszczególnych komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.

Ochrona danych osobowych

Komisja zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

1 Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1.
2 Doświadczenie zawodowe jest uwzględniane wyłącznie wtedy, jeżeli stanowi faktyczny stosunek pracy zdefiniowany jak rzeczywista, prawdziwa praca, za wynagrodzeniem i jako pracownik (każdy rodzaj umowy) lub usługodawca. Działalność zawodowa wykonywana w niepełnym wymiarze będzie uwzględniana proporcjonalnie do poświadczonej liczby godzin przepracowanych w pełnym wymiarze. Urlop macierzyński/rodzicielski/adopcyjny jest uwzględniany, jeżeli odbywa się w ramach umowy o pracę. Studia doktoranckie uznaje się za równoważne z doświadczeniem zawodowym, nawet jeśli są niezarobkowe, jednak maksymalnie przez okres trzech lat, pod warunkiem że zakończyły się zrobieniem doktoratu. Dany okres może być policzony tylko raz.
3 Kandydat powinien w swoim życiorysie wyszczególnić w odniesieniu do wszystkich lat, podczas których zdobył doświadczenie w zakresie zarządzania: (1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; (2) liczbę pracowników nadzorowanych na tych stanowiskach; (3) wielkość budżetów, którymi zarządzał, (4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej swojego stanowiska; oraz (5) liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.
7 Chyba że dany członek Komisji delegował to zadanie na innego jej członka, zgodnie z decyzją Komisji z dnia 5 grudnia 2007 r. (PV (2007) 1811).
8 Komisja selekcyjna zadba o to, aby rodzimi użytkownicy tych języków nie odnieśli w związku z tym nadmiernej korzyści.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024