(2018/C 452/06)(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2018 r.)
SPIS TREŚCI
Punkt Strona
WPROWADZENIE
Ustanowienie Wspólnego Przedsięwzięcia FCH2
Zarządzanie
Cele
Zasoby
Oceny przeprowadzone przez Komisję
OPINIA
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
Opinia na temat legalności i prawidłowości dochodów leżących u podstaw rozliczeń.
Opinia na temat legalności i prawidłowości płatności leżących u podstaw rozliczeń.
Zadania kierownictwa i osób odpowiedzialnych za zarządzanie
Zadania Trybunału dotyczące kontroli sprawozdania i transakcji leżących u jego
podstaw
ZARZĄDZANIE BUDŻETEM I FINANSAMI
Wykonanie budżetu na 2017 r.
Wykonanie budżetu wieloletniego w ramach 7PR
Wykonanie budżetu wieloletniego w ramach programu "Horyzont 2020"
MECHANIZMY KONTROLI WEWNĘTRZNEJ
Ramy kontroli wewnętrznej
INNE KWESTIE
Mobilizowanie wkładów od innych członków
INFORMACJE NA TEMAT OCEN PRZEPROWADZONYCH PRZEZ KOMISJĘ
ZAŁĄCZNIK - DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z UWAGAMI Z UBIEGŁYCH LAT
ODPOWIEDZI WSPÓLNEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
WPROWADZENIE
Ustanowienie Wspólnego Przedsięwzięcia FCH2
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Neven MATES, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 2 października 2018 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Klaus-Heiner LEHNE |
|
Prezes |
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1) zmienione rozporządzeniem (UE) nr 1183/2011 (Dz.U. L 302 z 19.11.2011, s. 3).
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 559/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 108).
3 Art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 521/2008.
4 Art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 559/2014.
5 Art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 559/2014.
6 Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 559/2014 działania dodatkowe obejmują wkłady niepieniężne na rzecz realizacji działań wykraczających poza plan prac i budżet Wspólnego Przedsięwzięcia, lecz przyczyniające się do realizacji celów wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych. Odpowiednie działania określa się w rocznym planie działań dodatkowych, w którym podawana jest wartość szacunkowa takich wkładów. Zgodnie z art. 4 ust. 4 tego samego rozporządzenia koszty działań dodatkowych muszą zostać poświadczone przez niezależnego audytora zewnętrznego i nie podlegają kontroli Wspólnego Przedsięwzięcia, Europejskiego Trybunału Obrachunkowego ani żadnego innego organu unijnego.
7 Art. 13 ust. 2 statutu Wspólnego Przedsięwzięcia FCH2 (załącznik I do rozporządzenia (UE) nr 559/2014).
8 Więcej informacji na temat Wspólnego Przedsięwzięcia i jego działalności można znaleźć na jego stronie internetowej: http://wwwfch.europa.eu.
9 Sprawozdanie finansowe składa sięz bilansu, sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
10 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje sprawozdanie, które przedstawia zbiorczo wszystkie operacje budżetowe, i informacjędodatkową.
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
12 Na tę łączna kwotę składa się 470 mln euro wkładów pieniężnych UE ze środków 7PR i 20 mln euro wkładów pieniężnych na pokrycie kosztów administracyjnych od pozostałych członków.
13 Roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia FCH2, s. 36.
14 Roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia FCH2, s. 13, tabela 1.1.2.
15 Roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia FCH2, s. 14, tabela 1.1.3.
16 Na tę łączna kwotę składa się 665 mln euro wkładów pieniężnych UE ze środków programu "Horyzont 2020" i 19 mln euro wkładów pieniężnych na pokrycie kosztów administracyjnych od członków ze zrzeszeń branżowych i zrzeszeń podmiotów badawczych.
17 Roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia FCH2, s. 69 i 74.
18 Motyw 4 rozporządzenia (UE) nr 559/2014 stanowi, że partnerstwo to powinno opierać się na zrównoważonym wkładzie wszystkich partnerów.
19 Łączna minimalna kwota wkładów przekazanych przez członków z branży na poczet działalności operacyjnej i działań dodatkowych Wspólnego Przedsięwzięcia (380 mln euro) podzielona przez maksymalną kwotę wkładu pieniężnego UE na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia (570 mln euro).
20 Ten efekt mnożnikowy szacuje się, dzieląc sumę faktycznie wpłaconych wkładów pieniężnych członków prywatnych (1,3 mln euro), wkładów niepieniężnych członków prywatnych zadeklarowanych w podpisanych umowach o udzielenie dotacji (137,4 mln euro) oraz poświadczonych wkładów niepieniężnych na rzecz działań dodatkowych (382,2 mln euro) przez wkłady pieniężne zadeklarowane przez Komisję w podpisanych umowach o udzielenie dotacji (395,6 mln euro).
21 Ten efekt mnożnikowy szacuje się, dzieląc sumę faktycznie wpłaconych wkładów pieniężnych członków prywatnych (1,3 mln euro) oraz wkładów niepieniężnych członków prywatnych zadeklarowanych w podpisanych umowach o udzielenie dotacji (137,4 mln euro) przez wkłady pieniężne zadeklarowane przez Komisję w podpisanych umowach o udzielenie dotacji (395,6 mln euro).
22 W art. 4 ust. 1 i art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 559/2014 przewidziano, że członkowie z branży i podmioty badawcze powinny wnieść całkowity wkład w wysokości co najmniej 380 mln euro w okresie funkcjonowania Wspólnego Przedsięwzięcia, z czego przynajmniej 285 mln euro powinny stanowić koszty poniesione przez nie w trakcie realizacji działań dodatkowych wykraczających poza plan prac Wspólnego Przedsięwzięcia.
23 Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 559/2014 koszty działań dodatkowych poświadczane są przez niezależnego audytora zewnętrznego powołanego przez Wspólne Przedsięwzięcie. Koszty te nie są poddawane audytowi przez Wspólne Przedsięwzięcie FCH2 ani żaden organ unijny.
26 Oceny przeprowadzane przez Komisję zgodnie z wymogami ustawowymi, wynikające z zastosowania art. 11 rozporządzenia (WE) nr 521/2008 w sprawie wspólnego przedsiębiorstwa FCH oraz art. 11 rozporządzenia (UE) nr 559/2014 ustanawiającego Wspólne Przedsięwzięcie FCH2.
27 Dokument roboczy służb Komisji: Ocena śródokresowa wspólnych przedsięwzięć działających na podstawie programu "Horyzont 2020" (SWD(2017) 339 final).
28 Zalecenia obejmują: potrzebę zwiększenia roli Grupy Przedstawicieli Państw i organów doradczych; zachowanie spójności z innymi programami UE; konieczność usprawnienia projektów o niższym poziomie gotowości technicznej; zwiększenie uczestnictwa krajów mniej zaangażowanych w projekty FCH2 i wspieranie zaangażowania ze strony regionów i instytucji szkolnictwa wyższego; zapewnienie pomocy w kwestiach finansowych (najwłaściwsze warianty finansowania) oraz wspieranie komercyjnego wdrażania i lepszego wykorzystywania unijnych praw własności intelektualnej, a także poprawę komunikacji z zainteresowanymi stronami, decydentami, regionami i opinią publiczną w celu podniesienia świadomości społecznej w dziedzinie technologii FCH.
29 Działania szczegółowe uwzględnione w planie działania opracowanym w odpowiedzi na zalecenia obejmują: wzmocnienie i podkreślenie roli Grupy Przedstawicieli Państw; zwiększenie uczestnictwa regionów i miast; poprawę współpracy z zewnętrznymi zainteresowanymi stronami na potrzeby przyszłych forów zainteresowanych stron; wzmocnienie powiązań z Komisją Europejską w celu usprawnienia koordynacji z innymi inicjatywami unijnymi, a także aktywniejsze rozpowszechnianie i wykorzystywanie rezultatów.
30 Działania już zainicjowane obejmują: analizę wieloletniego programu prac przeprowadzoną wspólnie z Grupą Przedstawicieli Państw w celu wskazania luk i podjęcia kwestii współpracy z regionami i miastami; przegląd zadań urzędnika ds. inżynierii finansowej FCH2 w celu znalezienia synergii z innymi instrumentami UE (zwłaszcza z opracowanym przez EBI mechanizmem finansowania opartym na podziale ryzyka); badanie rozpoczęte w marcu 2017 r. w celu wskazania obszarów o największej wartości dodanej w unijnych łańcuchach wartości oraz dyskusję na poziomie Rady Zarządzającej na temat działań o niższym poziomie gotowości technicznej w celu ich uwzględnienia podczas kolejnego przeglądu wieloletniego programu prac.
31 W szczególności zapewnienie spójności i komplementarności z innymi programami unijnymi w obszarze transportu i energii.
32 Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 108.