Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (M.8444 - ArcelorMittal/Ilva).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
(M.8444 - ArcelorMittal/Ilva)

(2018/C 351/06)

(Dz.U.UE C z dnia 1 października 2018 r.)

Wprowadzenie

1.
W dniu 21 września 2017 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 , Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo ArcelorMittal S.A. ("ArcelorMittal" lub "strona zgłaszająca") przejęłoby wyłączną kontrolę nad niektórymi aktywami grupy Ilva ("Ilva"), która została objęta postępowaniem upadłościowym (Amministrazione Straordinaria) ("transakcja").

Procedura

2.
Na pierwszym etapie postępowania wyjaśniającego Komisja wyraziła poważne wątpliwości co do zgodności transakcji z rynkiem wewnętrznym i z funkcjonowaniem rynku EOG. W dniu 8 listopada 2017 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie wszczęcia postępowania zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, na którą przedsiębiorstwo ArcelorMittal udzieliło odpowiedzi w dniu 18 listopada 2017 r. 3 .
3.
W dniach 15 grudnia 2017 r., 22 lutego 2018 r. i 12 marca 2018 r. termin określony w art. 10 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw został przedłużony w sumie o 20 dni roboczych, zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi, zdanie trzecie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń

4.
W dniu 18 stycznia 2018 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń zgodnie z art. 18 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, o którym to zgłoszeniu strona zgłaszająca została powiadomiona tego samego dnia. W dniu 25 stycznia 2018 r., zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 802/2004 4 , Ilva otrzymała wersję jawną pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja przyjęła wstępną opinię, że transakcja znacznie utrudniłaby skuteczną konkurencję na znacznej części rynku wewnętrznego w rozumieniu art. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ze względu na (i) nieskoordynowane skutki horyzontalne na rynkach wyrobów ze stali węglowej walcowanej na gorąco, stali walcowanej na zimno, stali cynkowanej za pomocą wsadowego cynkowania ogniowego i stali ocynkowanej elektrolitycznie w EOG; oraz (ii) skoordynowane skutki horyzontalne na rynkach płaskiej stali węglowej w EOG.
5.
Przedsiębiorstwu ArcelorMittal wyznaczono termin na udzielenie odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń na dzień 2 lutego 2018 r.; przedsiębiorstwo ostatecznie przesłało swoją odpowiedź dnia 3 lutego 2018 r. rano. Ilva przekazała swoje uwagi do pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń w dniu 1 lutego 2018 r. Zarówno ArcelorMittal, jak i Ilva wniosły o możliwość złożenia ustnych wyjaśnień.

Dostęp do akt

6.
Zgodnie z art. 17 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w dniu 19 stycznia 2018 r. stronie zgłaszającej udzielono, na jej wniosek, dostępu do akt w postaci płyty CD-ROM. W dniach od 19 do 29 stycznia 2018 r. zorganizowano biuro danych, co umożliwiło doradcom ekonomicznym przedsiębiorstwa ArcelorMittal sprawdzenie poufnych informacji o charakterze ilościowym, które stanowiły część akt Komisji. Dalsze dokumenty przesłano w dniach 24 stycznia, 1 lutego, 2 marca, 26 marca, 28 marca i 26 kwietnia 2018 r. Drugie biuro danych zorganizowano w dniach od 1 do 2 marca 2018 r.
7.
Nie otrzymałem żadnych wniosków o dostęp do akt na podstawie art. 7 zakresu uprawnień.

Zainteresowane osoby trzecie

8.
Na wniosek trzech przedsiębiorstw (ThyssenKrupp AG, Tata Steel Limited i Marcegaglia) dopuściłem je do niniejszego postępowania jako zainteresowane strony trzecie. Te przedsiębiorstwa są konkurentami lub klientami przedsiębiorstw ArcelorMittal i Ilva i wniosły wkład w dochodzenie Komisji.
9.
Wszystkim zainteresowanym stronom trzecim przekazano wersję jawną pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń i wyznaczono termin na udzielenie odpowiedzi. Ze względu na pilny charakter postępowania zainteresowanym stronom trzecim zezwolono na przedstawienie opinii podczas spotkania wyjaśniającego, zanim przedstawiły one swoje uwagi na piśmie zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym

10.
Formalne spotkanie wyjaśniające odbyło się w dniu 8 lutego 2018 r. z udziałem przedsiębiorstw ArcelorMittal i Ilva, jak również ich zewnętrznych doradców prawnych i ekonomicznych, trzech zainteresowanych stron trzecich, właściwych służb Komisji, przedstawicieli organów ochrony konkurencji siedmiu państw członkowskich (Belgii, Finlandii, Francji, Niemiec, Włoch, Luksemburga i Hiszpanii) oraz Urzędu Nadzoru EFTA.

Pismo przedstawiające okoliczności faktyczne

11.
W dniu 28 lutego 2018 r. Komisja przesłała stronie zgłaszającej pismo przedstawiające okoliczności faktyczne, w którym przedstawiła dodatkowe fakty, które - po dalszej analizie akt i odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń - uznała za istotne dla ostatecznej oceny transakcji. W dniu 9 marca 2018 r. ArcelorMittal przedstawił swoje uwagi na piśmie do pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne.

Zobowiązania

12.
W dniu 15 marca 2018 r. strona zgłaszająca przedstawiła pierwszy zestaw formalnych zobowiązań. W związku z tym okres badania został przedłużony zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Na podstawie informacji zwrotnej uzyskanej w wyniku badania rynku, któremu poddano zobowiązania, w dniu 11 kwietnia 2018 r. strona zgłaszająca przedstawiła ostateczny zestaw zobowiązań ("zobowiązania ostateczne").
13.
W projekcie decyzji Komisja uznaje, że zobowiązania ostateczne są odpowiednie i wystarczające, aby zlikwidować znaczne utrudnienie skutecznej konkurencji, jakie wywołałaby transakcja. Zobowiązania ostateczne zapewniają zatem zgodność transakcji z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG.

Projekt decyzji

14.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE dokonałem przeglądu projektu decyzji i uważam, że dotyczy on jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.

Wnioski

15.
Stwierdzam, że w niniejszym postępowaniu strony miały możliwość skutecznego skorzystania ze swoich praw procesowych.
Bruksela, dnia 3 maja 2018 r.
Joos STRAGIER
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej 2011/695/UE z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("zakres uprawnień").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).
3 W dniu 19 listopada 2017 r. przedsiębiorstwo ArcelorMittal przesłało zmienioną wersję swoich uwag na piśmie.
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1) ("rozporządzenie wykonawcze do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024