Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie wieloletnich ram finansowych UE na lata po 2020 r. i rozwoju modelu "Partnerstwo Wschodnie plus".

Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie wieloletnich ram finansowych UE na lata po 2020 r. i rozwoju modelu "Partnerstwo Wschodnie plus"

(2018/C 343/07)

(Dz.U.UE C z dnia 25 września 2018 r.)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

-
uwzględniając akt ustanawiający Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z dnia 3 maja 2011 r.,
-
uwzględniając trzy układy o stowarzyszeniu: między UE a Gruzją, UE a Ukrainą i UE a Mołdawią, które otworzyły jakościowo nowy rozdział w stosunkach tych krajów stowarzyszonych z UE i stanowią trwałą podstawę do stopniowego rozwoju stosunków partnerskich między nimi,
-
uwzględniając globalną strategię na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej przyjętą w 2016 r. oraz sprawozdanie z postępu jej realizacji (które ma zostać poddane przeglądowi przez Radę do Spraw Zagranicznych w dniu 25 czerwca 2018 r.), a także zalecenie Parlamentu Europejskiego dla Rady, Komisji i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) z dnia 15 listopada 2017 r. dotyczące Partnerstwa Wschodniego, wydane z myślą o szczycie z listopada 2017 r.,
-
uwzględniając komunikaty Komisji i ESDZ w sprawie europejskiej polityki sąsiedztwa, a także konkluzje Rady do Spraw Zagranicznych dotyczące europejskiej polityki sąsiedztwa i Partnerstwa Wschodniego,
-
uwzględniając wspólne oświadczenie parlamentów Gruzji, Mołdawii i Ukrainy, wspólny komunikat przewodniczących komisji ds. integracji europejskiej tych parlamentów oraz wspólną deklarację z Kijowa wydaną przez przewodniczących tych parlamentów w sprawie zamiaru utworzenia zgromadzenia międzyparlamentarnego,
A.
mając na uwadze, że pomoc unijna ma fundamentalne znaczenie dla zdolności realizowania przez wspomnianych stowarzyszonych partnerów ich ambitnych programów reform zgodnie z układami o stowarzyszeniu;
B.
mając na uwadze, że konkretna pomoc finansowa i techniczna dla tych krajów stowarzyszonych przyczyniła się do tworzenia instytucji demokratycznych, do zapewnienia praworządności i poszanowania praw człowieka, do rozwinięcia gospodarki rynkowej i konkurencyjnego otoczenia dla biznesu, do dostosowania polityk sektorowych do norm europejskich i do ustanowienia ścisłych politycznych i gospodarczych więzi z UE;
C.
mając na uwadze, że z uwagi na swoją niezmienną atrakcyjność - o której mowa w globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa - UE musi dalej funkcjonować jako biegun przyciągający kraje stowarzyszone;
D.
mając na uwadze, że niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej tych krajów zagrażają nierozstrzygnięte konflikty regionalne prowokowane przez Rosję;
E.
mając na uwadze, że agresywna polityka Rosji wobec tych krajów stowarzyszonych, która objawia się między innymi w agresji, okupacji i aneksji oraz finansowaniu i zbrojeniu separatystów, zagraża bezpieczeństwu, stabilności i rozwojowi tych krajów stowarzyszonych oraz całej Europy;
1.
apeluje o wspólne działania na rzecz pokojowego rozstrzygnięcia przeciągających się konfliktów w tych krajach stowarzyszonych przez zaangażowanie najważniejszych organizacji międzynarodowych, takich jak ONZ, OBWE i Rada Europy;
2.
potępia naruszenia praw człowieka i podstawowych wolności, których dopuszcza się Rosja na okupowanych terytoriach krajów stowarzyszonych;
3.
ponownie wyraża zdecydowane poparcie dla suwerenności i integralności terytorialnej krajów Partnerstwa Wschodniego w granicach uznanych na arenie międzynarodowej;
4.
podkreśla pilną potrzebę występowania w obronie interesów tych krajów stowarzyszonych oraz udzielania im wsparcia prawnego i finansowego, aby rozwiązać problem osób wewnętrznie przesiedlonych;
5.
apeluje, aby w stosownych przypadkach nasilić dialog w zakresie bezpieczeństwa między UE a partnerami wschodnimi oraz prowadzić współpracę w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony;
6.
z zadowoleniem przyjmuje 20 celów przyjętych na okres do 2020 r. oraz najważniejsze obszary priorytetowe, w tym: rozwój gospodarczy i możliwości rynkowe; umacnianie instytucji i dobre rządy; tworzenie sieci połączeń, efektywność energetyczna, środowisko i zmiana klimatu oraz mobilność i kontakty międzyludzkie;
7.
z zadowoleniem przyjmuje dalszy rozwój koncepcji "Partnerstwa Wschodniego plus", opartej na wzmocnieniu integracji sektorowej między UE a partnerami wschodnimi;
8.
wspiera perspektywę stowarzyszenia Gruzji, Mołdawii i Ukrainy ze strefą Schengen i ich integracji z unią celną, unią energetyczną i jednolitym rynkiem cyfrowym UE;
9.
jest zdania, że nowe wieloletnie ramy finansowe powinny wyraźnie odzwierciedlać strategiczny priorytet, którym jest wspieranie partnerów z Europy Wschodniej na drodze do integracji z UE, oraz że szczególny status europejskiego państwa sąsiadującego z UE jest cechą wyróżniającą, którą należy w tych ramach uwzględnić;
10.
stoi na stanowisku, że połączenie tradycyjnego Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) z innymi instrumentami finansowymi przeznaczonymi dla różnych regionów stanowiłoby dla innych krajów, szczególnie dla krajów stowarzyszonych, politycznie niewłaściwy i szkodliwy przekaz, interpretowany jako oznaka spadku zainteresowania politycznego regionem Partnerstwa Wschodniego ze strony UE;
11.
wzywa do podtrzymania zasady różnicowania i zasady "więcej za więcej", aby tworzyć zachęty do podejmowania reform przez partnerów, zauważając jednocześnie, że połączenie wszystkich instrumentów zewnętrznych w jedną całość może podważyć podejście oparte na wynikach i przesunąć punkt ciężkości z krajów o lepszych wynikach na kraje, które borykają się z trudniejszymi wyzwaniami;
12.
wzywa instytucje finansowe UE, aby utrzymały ENI jako wydzielony instrument finansowy utworzony specjalnie dla sąsiedztwa UE, tak aby skutecznie radzić sobie z aktualnymi priorytetami, potrzebami i wyzwaniami tych krajów stowarzyszonych oraz zapewnić bezpieczeństwo i stabilność w regionie i w UE, a także stabilność i spójność pomocy UE.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.343.27

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie wieloletnich ram finansowych UE na lata po 2020 r. i rozwoju modelu "Partnerstwo Wschodnie plus".
Data aktu: 25/09/2018
Data ogłoszenia: 25/09/2018