Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie wieloletnich ram finansowych UE na lata po 2020 r. i rozwoju modelu "Partnerstwo Wschodnie plus".

Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie wieloletnich ram finansowych UE na lata po 2020 r. i rozwoju modelu "Partnerstwo Wschodnie plus"

(2018/C 343/07)

(Dz.U.UE C z dnia 25 września 2018 r.)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

-
uwzględniając akt ustanawiający Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z dnia 3 maja 2011 r.,
-
uwzględniając trzy układy o stowarzyszeniu: między UE a Gruzją, UE a Ukrainą i UE a Mołdawią, które otworzyły jakościowo nowy rozdział w stosunkach tych krajów stowarzyszonych z UE i stanowią trwałą podstawę do stopniowego rozwoju stosunków partnerskich między nimi,
-
uwzględniając globalną strategię na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej przyjętą w 2016 r. oraz sprawozdanie z postępu jej realizacji (które ma zostać poddane przeglądowi przez Radę do Spraw Zagranicznych w dniu 25 czerwca 2018 r.), a także zalecenie Parlamentu Europejskiego dla Rady, Komisji i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) z dnia 15 listopada 2017 r. dotyczące Partnerstwa Wschodniego, wydane z myślą o szczycie z listopada 2017 r.,
-
uwzględniając komunikaty Komisji i ESDZ w sprawie europejskiej polityki sąsiedztwa, a także konkluzje Rady do Spraw Zagranicznych dotyczące europejskiej polityki sąsiedztwa i Partnerstwa Wschodniego,
-
uwzględniając wspólne oświadczenie parlamentów Gruzji, Mołdawii i Ukrainy, wspólny komunikat przewodniczących komisji ds. integracji europejskiej tych parlamentów oraz wspólną deklarację z Kijowa wydaną przez przewodniczących tych parlamentów w sprawie zamiaru utworzenia zgromadzenia międzyparlamentarnego,
A.
mając na uwadze, że pomoc unijna ma fundamentalne znaczenie dla zdolności realizowania przez wspomnianych stowarzyszonych partnerów ich ambitnych programów reform zgodnie z układami o stowarzyszeniu;
B.
mając na uwadze, że konkretna pomoc finansowa i techniczna dla tych krajów stowarzyszonych przyczyniła się do tworzenia instytucji demokratycznych, do zapewnienia praworządności i poszanowania praw człowieka, do rozwinięcia gospodarki rynkowej i konkurencyjnego otoczenia dla biznesu, do dostosowania polityk sektorowych do norm europejskich i do ustanowienia ścisłych politycznych i gospodarczych więzi z UE;
C.
mając na uwadze, że z uwagi na swoją niezmienną atrakcyjność - o której mowa w globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa - UE musi dalej funkcjonować jako biegun przyciągający kraje stowarzyszone;
D.
mając na uwadze, że niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej tych krajów zagrażają nierozstrzygnięte konflikty regionalne prowokowane przez Rosję;
E.
mając na uwadze, że agresywna polityka Rosji wobec tych krajów stowarzyszonych, która objawia się między innymi w agresji, okupacji i aneksji oraz finansowaniu i zbrojeniu separatystów, zagraża bezpieczeństwu, stabilności i rozwojowi tych krajów stowarzyszonych oraz całej Europy;
1.
apeluje o wspólne działania na rzecz pokojowego rozstrzygnięcia przeciągających się konfliktów w tych krajach stowarzyszonych przez zaangażowanie najważniejszych organizacji międzynarodowych, takich jak ONZ, OBWE i Rada Europy;
2.
potępia naruszenia praw człowieka i podstawowych wolności, których dopuszcza się Rosja na okupowanych terytoriach krajów stowarzyszonych;
3.
ponownie wyraża zdecydowane poparcie dla suwerenności i integralności terytorialnej krajów Partnerstwa Wschodniego w granicach uznanych na arenie międzynarodowej;
4.
podkreśla pilną potrzebę występowania w obronie interesów tych krajów stowarzyszonych oraz udzielania im wsparcia prawnego i finansowego, aby rozwiązać problem osób wewnętrznie przesiedlonych;
5.
apeluje, aby w stosownych przypadkach nasilić dialog w zakresie bezpieczeństwa między UE a partnerami wschodnimi oraz prowadzić współpracę w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony;
6.
z zadowoleniem przyjmuje 20 celów przyjętych na okres do 2020 r. oraz najważniejsze obszary priorytetowe, w tym: rozwój gospodarczy i możliwości rynkowe; umacnianie instytucji i dobre rządy; tworzenie sieci połączeń, efektywność energetyczna, środowisko i zmiana klimatu oraz mobilność i kontakty międzyludzkie;
7.
z zadowoleniem przyjmuje dalszy rozwój koncepcji "Partnerstwa Wschodniego plus", opartej na wzmocnieniu integracji sektorowej między UE a partnerami wschodnimi;
8.
wspiera perspektywę stowarzyszenia Gruzji, Mołdawii i Ukrainy ze strefą Schengen i ich integracji z unią celną, unią energetyczną i jednolitym rynkiem cyfrowym UE;
9.
jest zdania, że nowe wieloletnie ramy finansowe powinny wyraźnie odzwierciedlać strategiczny priorytet, którym jest wspieranie partnerów z Europy Wschodniej na drodze do integracji z UE, oraz że szczególny status europejskiego państwa sąsiadującego z UE jest cechą wyróżniającą, którą należy w tych ramach uwzględnić;
10.
stoi na stanowisku, że połączenie tradycyjnego Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) z innymi instrumentami finansowymi przeznaczonymi dla różnych regionów stanowiłoby dla innych krajów, szczególnie dla krajów stowarzyszonych, politycznie niewłaściwy i szkodliwy przekaz, interpretowany jako oznaka spadku zainteresowania politycznego regionem Partnerstwa Wschodniego ze strony UE;
11.
wzywa do podtrzymania zasady różnicowania i zasady "więcej za więcej", aby tworzyć zachęty do podejmowania reform przez partnerów, zauważając jednocześnie, że połączenie wszystkich instrumentów zewnętrznych w jedną całość może podważyć podejście oparte na wynikach i przesunąć punkt ciężkości z krajów o lepszych wynikach na kraje, które borykają się z trudniejszymi wyzwaniami;
12.
wzywa instytucje finansowe UE, aby utrzymały ENI jako wydzielony instrument finansowy utworzony specjalnie dla sąsiedztwa UE, tak aby skutecznie radzić sobie z aktualnymi priorytetami, potrzebami i wyzwaniami tych krajów stowarzyszonych oraz zapewnić bezpieczeństwo i stabilność w regionie i w UE, a także stabilność i spójność pomocy UE.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024