Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 czerwca 2017 r. w sprawie wieloletnich ram prac Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej na lata 2018-2022 (2017/2702(RSP)).

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 czerwca 2017 r. w sprawie wieloletnich ram prac Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej na lata 2018-2022 (2017/2702(RSP))

P8_TA(2017)0239

Wieloletnie ramy dla Agencji Praw Podstawowych UE na lata 2018-2022 (Rezolucja)

(2018/C 307/25)

(Dz.U.UE C z dnia 30 sierpnia 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając projekt decyzji Rady ustanawiającej wieloletnie ramy prac Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej na lata 2018-2022 (14423/2016),
-
uwzględniając wniosek o wyrażenie zgody, przedstawiony przez Radę na mocy art. 352 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (C8-0528/2016),
-
uwzględniając zalecenie Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0177/2017) przedstawione zgodnie z art. 99 ust. 1 i 4 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
-
uwzględniając swoje stanowisko z dnia 13 grudnia 2012 r. w sprawie projektu decyzji Rady ustanawiającej wieloletnie ramy prac Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej na lata 2013-2017 (10449/2012 - C7-0169/2012 - 2011/0431(APP)) 1 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 grudnia 2016 r. w sprawie sytuacji w zakresie praw podstawowych w Unii Europejskiej w 2015 r. 2 ,
-
uwzględniając oświadczenia Komisji oraz Rady z dnia 31 maja 2017 r. w sprawie wieloletnich ram prac Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej na lata 2018-2022,
-
uwzględniając art. 123 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że Unia Europejska zobowiązała się gwarantować prawa zapisane w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej;
B.
mając na uwadze, że projekt decyzji Rady ustanawiającej wieloletnie ramy prac Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej na lata 2018-2022, przedłożony Parlamentowi wraz z wnioskiem o wyrażenie zgody, obejmuje osiem obszarów tematycznych, takich jak: ofiary przestępstw i dostęp do wymiaru sprawiedliwości; równość i dyskryminacja, w szczególności ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek, orientację seksualną lub przynależność państwową; społeczeństwo informacyjne, w szczególności poszanowanie życia prywatnego i ochrona danych osobowych; współpraca wymiarów sprawiedliwości, z wyjątkiem spraw karnych; migracja, granice, azyl i integracja uchodźców i migrantów; rasizm, ksenofobia i podobne formy nietolerancji; prawa dziecka oraz integracja i włączenie społeczne Romów ze szczególnym uwzględnieniem antycygańskości;
C.
mając na uwadze, że włączenie zagadnień z obszaru współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych do wieloletnich ram prac stanowiłoby nie tylko odzwierciedlenie potrzeb lokalnych, ale również umożliwiłoby agencji sporządzenie z własnej inicjatywy kompleksowych analiz w dziedzinach mających oczywiste znaczenie dla praw podstawowych, zwłaszcza z uwagi na niedawne i obecne zmiany legislacyjne zachodzące w tej dziedzinie na szczeblu UE;
D.
mając na uwadze, że w następstwie wejścia w życie traktatu z Lizbony współpraca policyjna i współpraca wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych stały się częścią prawa unijnego i dlatego na podstawie art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 168/2007 wchodzą w zakres zadań agencji, podobnie jak wszystkie dziedziny podlegające kompetencjom Unii;
E.
mając na uwadze, że nawet jeżeli decyzja Rady ustanawiająca wieloletnie ramy prac nie będzie obejmować współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych, agencja w dalszym ciągu będzie mogła wykonywać swoje zadania w tych obszarach na wniosek Parlamentu, Rady lub Komisji na mocy art. 5 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 168/2007;
F.
mając na uwadze, że ustanowienie wieloletnich ram prac agencji na lata 2018-2022 jest niezbędne, aby zagwarantować ciągłość jej działalności, a także mając na uwadze, że brak nowych wieloletnich ram prac do początku 2018 r. oznaczałby, że agencja może podejmować działania jedynie na konkretny wniosek instytucji, a nie z własnej inicjatywy;
1.
ubolewa nad brakiem porozumienia w Radzie co do uwzględnienia w nowych wieloletnich ramach prac zaproponowanych nowych dziedzin tematycznych, a mianowicie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych;
2.
ponownie zwraca uwagę na znaczenie prac agencji i jej kluczową rolę w promowaniu praw podstawowych w całej UE;
3.
uważa, że jednym z podstawowych aspektów prac agencji jest ciągłe udzielanie wsparcia w zakresie poszanowania praw podstawowych w dziedzinie prawa Unii, co wymaga nieprzerwanej działalności agencji;
4.
z zadowoleniem przyjmuje oświadczenie Komisji oraz Rady i podkreśla potrzebę usprawnienia procedur w zakresie zarządzania agencją i jej funkcjonowania, a także konieczność sprecyzowania, że do kompetencji agencji należą również kwestie, które dawniej wchodziły w zakres trzeciego filaru, a więc współpraca policyjna i współpraca wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych;
5.
przyjmuje do wiadomości rozbieżne opinie Komisji i Rady co do interpretacji rozporządzenia ustanawiającego agencję oraz apeluje do obydwu instytucji o jak najszybsze dojście do porozumienia w tej kwestii;
6.
w związku z zewnętrzną oceną agencji w 2017 r. zwraca się do Komisji o przedstawienie wniosku w sprawie wprowadzenia zmian do rozporządzenia (WE) nr 168/2007, gdyż jego zdaniem są one niezbędne, aby usprawnić procedury w zakresie zarządzania agencją i jej funkcjonowania oraz dostosować rozporządzenie do traktatu z Lizbony, zgodnie z art. 31 ust. 2 tegoż rozporządzenia;
7.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji i Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej.
1 Dz.U. C 434 z 23.12.2015, s. 262.
2 Teksty przyjęte, P8_TA(2016)0485.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024