Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2017 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada.

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ ZA ROK 2017
Sekcja II - Rada Europejska i Rada

(2018/C 304/01)

(Dz.U.UE C z dnia 29 sierpnia 2018 r.)

SPIS TREŚCI

1. WPROWADZENIE

2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2017

2.1. Główne cele finansowe

2.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2017 r.

2.2.1. Podejście ogólne

2.2.2. Budżet 2017

2.2.3. Budżet na 2017 r. a dział 5 perspektywy finansowej budżetu UE

3. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2017 r.

3.1. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2017 r.

3.1.1. Posiedzenia

3.1.2. Działania o charakterze ustawodawczym

3.1.3. Modernizacja administracyjna

3.1.4. Realizacja celów w 2017 r.

3.2. Dochody

3.3. Wydatki w 2017 r.

3.3.1. Zmiana budżetu w 2017 r.

3.3.2. Przegląd wykonania budżetu w latach 2010-2017.

3.3.3. Wykonanie środków według kategorii w 2017 r.

3.4. Środki przeniesione

3.4.1. Środki przeniesione automatycznie z 2016 na 2017 r.

3.4.2. Środki przeniesione z 2017 na 2018 r.

3.4.3. Środki przeniesione na mocy decyzji z 2016 na 2017 r.

3.4.4. Środki przeniesione na mocy decyzji z 2015 na 2016 r. z przeznaczeniem na płatności w 2017 r.

3.5. Dochody przeznaczone na określony cel

3.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2017 r.

3.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2017 r. przeniesione na 2018 r. z przeznaczeniem na płatności.

3.5.3. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2017 r.

1. 

WPROWADZENIE

Zgodnie z art. 142 rozporządzenia finansowego (RF) 1  niniejszy dokument stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2017.

Podstawą niniejszego sprawozdania są: wstępne sprawozdanie finansowe za 2017 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.

W rozdziale 2 niniejszego sprawozdania przedstawiono podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2017. W rozdziale 3 przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2017 r.

Wykonanie budżetu na 2017 r. w podziale na poszczególne pozycje budżetowe zostało przedstawione w załączniku.

2. 

CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2017

2.1.
Główne cele finansowe

Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na 2017 r. były następujące:

-
zapewnianie ciągłego wsparcia przewodniczącemu Rady Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych,
-
kontynuowanie procesu modernizacji administracyjnej w celu poprawy jakości struktury SGR i właściwego wykorzystania zasobów,
-
rozliczenie ostatecznych kosztów budynku Europa z rządem belgijskim.
2.2.
Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2017 r.
2.2.1.
Podejście ogólne

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2017 r. został uchwalony w oparciu o ogólny cel zakładający nieprzekroczenie, w ujęciu nominalnym, ogólnego poziomu budżetu na 2016 r. w odniesieniu do wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami.

Zwiększenia wysokości środków związane z zobowiązaniami statutowymi lub umownymi lub zwiększenia w dziedzinach, które uznano za podstawowe dla właściwego funkcjonowania SGR, skompensowano poprzez ustalenie priorytetów i zmiany w programowaniu w odniesieniu do niektórych projektów, z uwzględnieniem wykonania budżetu w ostatnich latach.

Jeżeli chodzi o plan zatrudnienia, SGR kontynuował usprawnienia organizacyjne, wdrażając następujące działania:

-
zmniejszenie o 15 liczby stanowisk w planie zatrudnienia, zgodnie z propozycją Komisji dotyczącą zmniejszenia poziomu zatrudnienia o 5 % w okresie pięciu lat (piąty i ostatni rok);
-
przekształcenie 65 stanowisk AST (10 AST 3, 40 AST 2, 15 AST 1) w 65 stanowisk SC (15 SC 3, 15 SC 2 i 35 SC 1) w ramach dalszej modernizacji administracyjnej;
-
utworzenie 1 stanowiska AD 5 i 1 stanowiska AST 1 w celu uwzględnienia nowych zasad dotyczących tłumaczeń na język irlandzki, zgodnie z zaleceniem Komisji.
2.2.2.
Budżet 2017

Władza budżetowa uchwaliła ogólny budżet Rady Europejskiej i Rady na 2017 r. na poziomie 561,6 mln EUR. Oznacza to zwiększenie o 16,5 mln EUR (+ 3,0 %) w porównaniu z 2016 r.

Liczba stanowisk w planie zatrudnienia na 2017 r. wyniosła w przypadku Rady Europejskiej i Rady 3 027.

Tabela 1 przedstawia w zarysie budżet na 2017 r. według poszczególnych kategorii.

Tabela 1

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2017 r. w porównaniu z budżetem na 2016 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Budżet 2016 Budżet 2017 Zmiana 2017/2016
1 2 3 = 2/1
Plan zatrudnienia 299 452 000 315 446 000 5,3 %
Inne wydatki związane z personelem 23 850 000 24 878 000 4,3 %
Budynki (z wył. nabycia) 54 768 000 57 789 000 5,5 %
Systemy komputerowe 40 300 000 42 800 000 6,2 %
Meble 1 016 000 942 000 - 7,3 %
Wyposażenie techniczne 4 034 000 3 659 000 - 9,3 %
Transport 854 000 1 048 000 22,7 %
Koszty podróży służbowych delegacji 17 802 000 17 802 000 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 82 739 000 79 816 000 - 3,5 %
Posiedzenia i konferencje 6 483 000 4 984 000 - 23,1 %
Informacja 8 251 000 8 285 000 0,4 %
Różne 2 505 000 2 127 000 - 15,1 %
Rezerwa 2 000 000 2 000 000 0,0 %
Ogółem (z wył. nabycia) 544 054 000 561 576 000 3,2 %
Nabywanie nieruchomości 1 000 000 -
Suma całkowita 545 054 000 561 576 000 3,0 %
2.2.3.
Budżet na 2017 r. a dział 5 perspektywy finansowej budżetu UE

Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2010-2017. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 5 wieloletniej perspektywy finansowej zmniejszył się z 8,0 % w 2010 r. do 5,7 % w 2017 r.

Tabela 2

Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 5 perspektywy finansowej w latach 2010-2017

(Kwoty w cenach bieżących) 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
M€ change M€ change M€ change M€ change M€ change M€ change M€ change M€ change
Dział 5 7 962 4,7% 8173 2,7% 8 607 5,3% 9181 6,7% 8 405 -8,5% 8 661 3,0% 9 483 9,5% 9 921 4,6%
Rada Europejska/Rada 634 5,1% 563 -11,2% 534 - 5,2 % 536 0,3% 534 - 0,2 % 542 1,4% 545 0,6% 562 3,0%
Udział RE/Rady w dziale 5 8,0% 6,9% 6,2% 5,8% 6,4% 6,3% 5,7% 5,7%

Redukcja w 2011 r. jest w głównej mierze wynikiem przeniesienia zasobów do ESDZ, zaś zmniejszenia w latach 2012 i 2014 były związane z redukcjami środków na pewne działania z uwagi na wykonanie budżetu w latach poprzednich i rzeczywiste potrzeby.

3.
GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2017 R.
3.1.
Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2017 r.

W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swoich podstawowych działań, mających znaczenie z finansowego punktu widzenia; informacje te zawierają opis funkcjonowania Rady Europejskiej i Rady w danym roku budżetowym. Zaznaczono w nim również główne osiągnięcia w danym roku.

3.1.1.
Posiedzenia

Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2010-2017.

Oprócz 4 290 posiedzeń "instytucjonalnych" SGR zorganizował w 2017 r. kolejne 3 030 posiedzeń (np. seminaria, sesje informacyjne i briefingi oraz posiedzenia z państwami trzecimi).

Tabela 3

Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2010-2017

2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Szczyty 7 9 7 6 9 12 9 11
Szczyty (art. 50) 4
Posiedzenia Rady 86 85 77 74 81 81 75 77
Coreper 122 135 140 140 135 138 109 105
Coreper (art. 50) 22
Grupy robocze 4 127 4 373 4 480 4 164 4 016 3 471 3 569 4 039
Grupy robocze ad hoc (art. 50) 32
Ogółem 4 342 4 602 4 704 4 384 4 241 3 702 3 762 4 290
Inne posiedzenia 1 996 2 075 2 189 2 027 2 189 2 271 2 034 3 030
Suma całkowita 6 338 6 677 6 893 6 411 6 430 5 973 5 796 7 320

Rok 2017 r. charakteryzował się ciągłymi pracami służącymi utrwaleniu pozytywnych zmian po kryzysach, jakie miały miejsce w latach poprzednich. Jednym z widocznych rezultatów tych prac jest Agenda przywódców, która została przedstawiona przez przewodniczącego Donalda Tuska i zatwierdzona przez październikową Radę Europejską.

Łączna liczba posiedzeń zorganizowanych przez SGR zwiększyła się o 26 % (1 524) w porównaniu z 2016 r. Wynika to głównie ze zwiększonej aktywności prezydencji w drugim półroczu oraz z utworzenia grupy roboczej ad hoc ds. brexitu.

Ponadto w dniu 5 kwietnia 2017 r. SGR był gospodarzem konferencji pt. "Wspieranie przyszłości Syrii i regionu". Zgromadziła ona przedstawicieli 54 państw i 26 organizacji międzynarodowych, którzy omawiali sytuację w Syrii i wpływ kryzysu syryjskiego na ten region. Wydarzenie to, które wymagało znacznych zasobów w zakresie bezpieczeństwa i logistyki oraz istotnych działań dyplomatycznych, zostało zorganizowane we współpracy z Komisją Europejską (Dyrekcja Generalna ds. Polityki Sąsiedztwa).

Oprócz tego w dniu 24 listopada 2017 r. odbył się piąty szczyt Partnerstwa Wschodniego. Wzięli w nim udział przedstawiciele państw UE oraz Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Republiki Mołdawii i Ukrainy. Szefowie państw lub rządów dyskutowali o tym, jak bardziej zacieśnić współpracę w czterech obszarach priorytetowych uzgodnionych podczas poprzedniego szczytu w Rydze; są to: silniejsza gospodarka, zarządzanie, łączność i społeczeństwo.

SGR udało się zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na posiedzenia dzięki wykorzystaniu większej dostępności sal posiedzeń oferowanej przez budynek Europa, w którym od 2017 r. organizowane są wszystkie rodzaje posiedzeń, nie tylko spotkania na wysokim szczeblu.

3.1.2.
Działania o charakterze ustawodawczym

Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności jest liczba aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 4). W 2017 r. w Dz.U. opublikowano 1 187 aktów prawnych. Należy zauważyć, że publikacja aktów prawnych w Dz.U. jest ostatnim etapem procesu ustawodawczego.

Tabela 4

Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2010-2017

2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Akty prawne opublikowane w Dz.U. 825 986 958 1 132 1 437 1 412 1 259 1 187

Program Komisji Europejskiej na rzecz uproszczeń w dziedzinie ustawodawstwa zaczyna przekładać się na nieznaczny spadek liczby aktów prawnych. Ze względu na długi czas trwania procedur legislacyjnych, efekt ten będzie bardziej widoczny w nadchodzących latach.

3.1.3.
Modernizacja administracyjna

W 2017 r. SGR kontynuował działania mające poprawić jakość i wydajność swojej organizacji wewnętrznej.

Postępy w realizacji planu działania

W 2017 r. SGR kontynuował realizację opracowanego przez Sekretarza Generalnego (i zaprezentowanego w dniu 27 września 2016 r.) "Planu działania na rzecz bardziej dynamicznego, elastycznego i opartego na współpracy SGR", w którym określono 5 priorytetów dla SGR:

-
skuteczna administracja na potrzeby Rady Europejskiej i przewodniczącego Rady Europejskiej,
-
udzielanie lepszego i spójniejszego wsparcia Radzie i jej prezydencjom,
-
poprawa wewnętrznej i zewnętrznej komunikacji i informacji,
-
inwestowanie w ludzi i zarządzanie nimi, oraz
-
wykorzystanie technologii do usprawnienia metod pracy SGR.

Głównymi osiągnięciami planu działania w 2017 r. były:

-
objęcie budynków Rady pełnym zasięgiem Wi-Fi,
-
dalsza cyfryzacja usług na potrzeby poszczególnych składów Rady oraz prezydencji (m.in. nowe narzędzie cyfrowe do zarządzania aktami delegowanymi),
-
strategia komunikacji zewnętrznej SGR,
-
modernizacja administracyjna (w tym strategia na rzecz równych szans na lata 2017-2020 oraz nowe podejście polegające na "dopasowywaniu zasobów do zadań").
3.1.4.
Realizacja celów w 2017 r.

Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2017 można podsumować następująco:

-
Plan zatrudnienia

W 2017 r. SGR zatrudnił 111 urzędników (84 stałych urzędników i 27 pracowników zatrudnionych na czas określony). W trakcie roku odeszło 151 urzędników (124 stałych urzędników i 27 pracowników zatrudnionych na czas określony), co oznacza zmniejszenie netto planu zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady o 40 zajmowanych stanowisk.

Liczba stanowisk w planie zatrudnienia została zmniejszona o 15 w ramach redukcji poziomu zatrudnienia o 5 % w okresie pięciu lat. 2017 był ostatnim rokiem wprowadzania tej redukcji.

-
Zarządzanie finansami

W 2017 r. SGR kontynuował działania mające jeszcze bardziej udoskonalić jego zarządzanie finansami i wyniki finansowe. Wdrożono kilka usprawnień w zakresie zarządzania finansami instytucji, np.:

-
jesienią 2017 r. zharmonizowano planowanie budżetowe SGR na poziomie centralnym, dzięki czemu wieloletnie planowanie działalności i budżetu (MABP), plany wydatków oraz projekt budżetu są teraz włączone w te same ramy oparte na działaniach (projektach, programach i stałych działaniach),
-
opracowano propozycję przyjęcia instytucjonalnych ram zarządzania projektami (CFPM), które mają służyć ustaleniu wspólnych zasad w celu ułatwienia realizacji projektów i tworzenia grup zadaniowych między departamentami,
-
wprowadzono dalsze usprawnienia w procedurach udzielania zamówień (wprowadzenie elektronicznego przepływu dokumentów do celów zatwierdzania decyzji o udzieleniu zamówienia bezpośrednio w systemie SAP),
-
dokonano przeglądu "Praktycznego przewodnika i regulaminu wewnętrznego Komitetu ds. Oceny Projektów (CEP)" oraz stosowanych przez ten komitet szablonów w następstwie przyjęcia przez Sekretarza Generalnego w styczniu 2017 r. decyzji o uproszczeniu ram CEP,
-
reaktywowano sieci współpracy dla urzędników zajmujących się finansami oraz poprawiono ofertę szkoleniową poprzez opracowanie kursów specjalistycznych.

W kontekście poprawienia pozycji europejskich przedsiębiorstw w zakresie przepływów pieniężnych średni termin płatności faktur w SGR wyniósł w 2017 r. 22 dni, przy maksymalnym terminie wynoszącym 30 dni kalendarzowych (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 2 ).

-
Polityka w zakresie budynków

Po wstępnym odbiorze budynku Europa, który miał miejsce w dniu 30 czerwca 2016 r., w styczniu 2017 r. odbyła się przeprowadzka delegacji i części służb SGR. W dniu 14 lipca 2017 r. Belgia i Sekretariat Generalny Rady osiągnęły porozumienie w sprawie ostatecznej ceny projektu. Ostateczne porozumienie ma zostać podpisane w 2018 r.

3.2.
Dochody

Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2017 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2016 r." odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2016 r., w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2017 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2017 r." dotyczy z kolei odzyskiwania środków, w przypadku których procedury zainicjowano w 2017 r.

Tabela 5

Przegląd operacji dotyczących dochodów w budżecie na 2017 r.

(w EUR)
Rozdział Ustalone prawa 2016 Dochody

odzyskane z

2016

Ustalone prawa 2017 Dochody

odzyskane z

2017

Ustalone

prawa ogółem

2016+2017

Kwoty odzyskane

ogółem 2016+2017

Kwoty do

odzyskania w

2018

1 2 3 4 5 = 1 + 3 6 = 2 + 4 7 = 5 - 6
4 0 Potrącenia od wynagrodzeń personelu 0 0 29 422 088 29 422 088 29 422 088 29 422 088 0
4 1 Składki na system emerytalny 328 171 106 285 25 227 881 25 226 332 25 556 053 25 332 617 223 436
5 0 Wpływy ze sprzedaży ruchomości i nieruchomości 27 301 1 560 9 031 7 860 36 332 9 420 26 913
5 1 Wpływy z najmu i podnajmu nieruchomości 49 238 49 238 413 381 379 084 462 619 428 322 34 297
5 2 Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek 0 0 3 308 3 308 3 308 3 308 0
5 5 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac 37 329 37 329 903 420 798 966 940 750 836 295 104 455
5 5 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac (ESDZ) 100 000 100 000 130 908 30 908 230 908 130 908 100 000
5 7 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną intytucji 930 459 754 811 21 561 141 20 194 792 22 491 599 20 949 603 1 541 997
5 8 Różne odszkodowania 10 604 10 604 13 590 13 590 24 194 24 194 0
5 8 Różne odszkodowania (ESDZ) 0 0 0 0 0
5 9 Inne dochody otrzymane z działalności administracyjnej 0 0 0 0 0 0 0
6 3 Składki w ramach poszczególnych porozumień lub umów 0 0 1 193 818 1 183 883 1 193 818 1 183 883 9 935
7 0 Odsetki od zaległych płatności 0 0 73 73 73 73 0
9 0 Dochody różne 0 0 13 13 13 13 0
Ogółem 1 483 103 1 059 827 78 878 653 77 260 897 80 361 756 78 320 724 2 041 033

Ogólna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2017 r. 80,4 mln EUR. Z tej kwoty 78,3 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego, natomiast 2,0 mln EUR zostaną ściągnięte w 2018 r.

Większość całkowitych odzyskanych dochodów (70 %, czyli 54,8 mln EUR z kwoty 78,3 mln EUR) w 2017 r. dotyczy podatków, obciążeń i opłat wspólnotowych, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 29,4 mln EUR obejmuje potrącenia od wynagrodzeń personelu, zaś kwota 25,3 mln EUR odpowiada składkom i uprawnieniom do świadczeń emerytalnych przenoszonym do systemu emerytalnego.

Pozostała część, czyli 30 % (23,6 mln EUR), pochodzi z rozmaitych operacji administracyjnych. Kwota ta pochodzi głównie z następujących źródeł:

-
odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu finansowania kosztów podróży służbowych delegacji, zgodnie z ich oświadczeniami za lata 2016 i 2017 (odpowiednio, 0,3 mln EUR i 11,2 mln EUR) (rozdział 5 7),
-
odzyskania płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (7 mln EUR) (rozdział 5 7),
-
kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,2 mln EUR) (rozdział 6 3),
-
kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (0,9 mln EUR) (rozdział 5 7),
-
płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy i Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego z Radą (0,5 mln EUR) (rozdział 5 7),
-
przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu uprzedniego zwrotu kosztów związanych z organizacją brukselskiej konferencji w sprawie Syrii (0,4 mln EUR) (rozdział 5 5),
-
wpływów z odzyskanych kosztów postępowania w sprawach wygranych przez Radę i odszkodowań wypłaconych na rzecz Rady (0,3 mln EUR) (rozdział 5 7),
-
przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu zaliczek za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (0,3 mln EUR) (rozdział 5 5),
-
wpływów z najmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych, m.in. wpłacanej przez Komisję części czynszu z tytułu najmu punktu informacyjnego UE zlokalizowanego w Brukseli (0,3 mln EUR) (rozdział 5 1).
3.3.
Wydatki w 2017 r.
3.3.1.
Zmiana budżetu w 2017 r.

W trakcie roku budżetowego 2017 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 6 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2010-2017.

Tabela 6

Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2010-2017

Zmiana
Rodzaj Podstawa prawna 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Budżet korygujący Przesunięcie typu B Przesunięcie typu C Przesunięcie typu D art. 41 RF

art. 25 RF

art. 25 RF

art. 27 RF

0

47

2

0

0

23

2

0

0

23

2

0

0

22

2

0

0

32

2

0

0

27

2

0

0

31

2

0

0

45

1

0

Ogółem 49 25 25 24 34 29 33 46

W 2017 r. dokonano jednego przesunięcia typu C, co wymagało poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 25 rozporządzenia finansowego):

-
przesunięcie C1 w kwocie 5 400 000 EUR w dniu 21 listopada 2017 r. w celu:
-
sfinansowania pozostałej kwoty z tytułu zakupu budynku Europa oraz czterech przyległych działek (5 400 000 EUR).

W 2017 r. dokonano 45 przesunięć typu B na podstawie art. 25 ust. 4 rozporządzenia finansowego w celu wprowadzenia wewnętrznych modyfikacji w budżecie Rady Europejskiej i Rady.

Tabela 7 przedstawia w zarysie linie budżetowe, które zostały w znacznym stopniu 3  zmienione w 2017 r. w drodze różnych przesunięć.

Tabela 7

Linie budżetowe, które były przedmiotem znacznych przesunięć w 2017 r.

(w EUR)
Pozycja Treść Budżet początkowy 2017 Przesunięcia Środki ostateczne Różnica
1 1 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 236 814 000 - 1 330 000 235 484 000 -1 %
1 1 0 2 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego 59 571 000 930 000 60 501 000 2 %
1 1 0 3 Zabezpieczenie społeczne 9 452 000 400 000 9 852 000 4 %
1 2 0 3 Usługi zewnętrzne 2 498 000 - 495 800 2 002 200 -20 %
1 2 0 4 Usługi dodatkowe dla służb tłumaczeniowych 200 000 492 800 692 800 246 %
2 0 0 2 Nabywanie nieruchomości 8 884 000 8 884 000
2 0 0 3 Zagospodarowanie obiektów 10 618 000 - 1 836 000 8 782 000 -17 %
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 2 830 000 - 1 625 000 1 205 000 -57 %
2 0 1 0 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 19 057 000 - 1 129 000 17 928 000 -6 %
2 0 1 1 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 4 974 000 - 1 899 000 3 075 000 -38 %
2 0 1 2 Ochrona budynków i nadzór nad nimi 16 815 000 1 382 000 18 197 000 8 %
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 12 262 000 - 1 231 244 11 030 756 -10 %
2 1 0 1 Pomoc zewnętrzna związana z systemami komputerowymi 21 850 000 2 117 599 23 967 599 10 %
2 1 0 2 Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania 7 156 000 - 1 494 803 5 661 197 -21 %
2 1 0 3 Telekomunikacja 1 532 000 - 291 552 1 240 448 -19 %
2 1 2 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia technicznego 2 635 000 - 263 415 2 371 585 -10 %
2 1 2 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową wyposażenia i instalacji technicznych 78 000 341 989 419 989 438 %
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych delegacji 17 802 000 7 215 502 25 017 502 41 %
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 79 816 000 - 10 115 502 69 700 498 -13 %
2 2 1 0 Wydatki na dokumentację i bibliotekę 2 000 000 296 000 2 296 000 15 %
2 2 1 1 Dziennik Urzędowy 3 500 000 - 1 046 000 2 454 000 -30 %
2 2 1 3 Informacje i akcje o charakterze publicznym 2 535 000 850 000 3 385 000 34 %
3.3.2.
Przegląd wykonania budżetu w latach 2010-2017

W ciągu ostatnich ośmiu lat ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady wynosił średnio 91,9 % (wykres 1). Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego z dostępnego przegłosowanego budżetu.

Wskaźnik faktycznych rocznych płatności w latach 2010-2017 wyniósł średnio 82,7 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 13 ust. 4 rozporządzenia finansowego, na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności.

Wykres 1

Ogólne wykonanie budżetu w latach 2010-2017

grafika

Przeniesione środki dzielą się na dwie główne kategorie: funkcjonowanie SGR i budynki. Pierwsza kategoria związana jest ze zobowiązaniami należycie zaciągniętymi przed końcem roku budżetowego, ale w odniesieniu do których towary nie zostały jeszcze dostarczone lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.

Druga kategoria dotyczy nabywania przez SGR budynków, takich jak LEX, żłobek i budynek Europa. Do sfinansowania nabycia tych budynków SGR mógł wykorzystywać w ostatnich kilku latach oszczędności poczynione w trakcie wykonywania budżetu.

W 2017 r. kwotę 8,8 mln EUR zarezerwowano na nabycie budynku Europa. Kwota ta została przeniesiona na 2018 r. na potrzeby faktycznego zobowiązania.

3.3.3.
Wykonanie środków według kategorii w 2017 r.

Analiza wydatków w 2017 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 14 kategorii wydatków.

W tabeli 8 zestawiono budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a środkami, na które zaciągnięto zobowiązania, odpowiada kwotom niewykorzystanym w 2017 r., a co za tym idzie - anulowanym.

Tabela 8

Przegląd wykonania budżetu na 2017 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Budżet 2017 (początkowy) Budżet 2017 (końcowy (1)) Zobowiązania (2) Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3 4 = 3/2 5 = 2 - 3
Plan zatrudnienia 315 446 000 315 446 000 303 484 264 96,2 % 11 961 736
Inne wydatki związane z personelem 24 878 000 24 878 000 22 529 419 90,6 % 2 348 581
Budynki (z wył. nabycia) 57 789 000 52 705 000 51 414 847 97,6 % 1 290 153
Systemy komputerowe 42 800 000 41 900 000 41 466 017 99,0 % 433 983
Meble 942 000 942 000 741 630 78,7 % 200 370
Wyposażenie techniczne (2) 3 659 000 3 659 000 3 532 203 96,5 % 126 797
Transport 1 048 000 1 048 000 1 021 465 97,5 % 26 535
Koszty podróży słuzbowych delegacji 17 802 000 25 017 502 13 472 729 53,9 % 11 544 773
Koszty tłumaczenia ustnego 79 816 000 69 700 498 66 521 325 95,4 % 3 179 173
Posiedzenia i konferencje 4 984 000 4 984 000 4 523 108 90,8 % 460 892
Informacja 8 285 000 8 285 000 7 847 588 94,7 % 437 412
Różne 2 127 000 2 127 000 1 111 878 52,3 % 1 015 122
Rezerwa 2 000 000 2 000 000 0 0,0 % 2 000 000
Ogółem (z wył. nabycia) 561 576 000 552 692 000 517 666 473 93,7 % 35 025 527
Nabywanie nieruchomości - 8 884 000 8 883 738 100,0 % 262
Suma całkowita 561 576 000 561 576 000 526 550 211 93,8 % 35 025 789
(1) W tym wewnętrzne realokacje środków.

(2) W tym przeniesienie kwoty 8 787 738 EUR na mocy decyzji.

Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2017 r. wynosi 93,8 % (+ 1,9 % powyżej średniej za ostatnie osiem lat). Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:

-
Niepełne wykorzystanie środków w kategorii planu zatrudnienia wynosi ogółem 11,9 mln EUR. To niepełne wykorzystanie wynika głównie z niższego zapotrzebowania na wynagrodzenia podstawowe (5,9 mln EUR) oraz z faktu, że nie zaistniała konieczność uruchomienia środków rezerwowych (2,8 mln EUR). Niepełne wykorzystanie środków na wynagrodzenia wynika częściowo ze zmniejszenia planu zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady o 40 zajmowanych stanowisk netto. Innymi elementami uzasadniającymi niepełne wykorzystanie są: niższe zapotrzebowanie na różne należności z tytułu regulaminu (2,2 mln EUR) i na zabezpieczenie społeczne (0,5 mln EUR) oraz niższy poziom wydatków na godziny nadliczbowe (0,5 mln EUR).
-
W kategorii "inne wydatki związane z personelem" 57 % niepełnego wykorzystania (1,3 mln EUR z kwoty 2,3 mln EUR) wynika z mniejszej liczby płatności na pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i inne usługi zewnętrzne. Niższe wydatki w przypadku kosztów związanych z delegacjami przekładają się na oszczędności w kwocie 0,4 mln EUR. W obszarze działalności przewodniczącego Rady Europejskiej oszczędności w kwocie 0,4 mln EUR wynikają z niepełnego wykorzystania środków z budżetu na podróże i diety. Pozostała kwota w wysokości 0,2 mln EUR jest przede wszystkim związana z niewielkimi oszczędnościami w wydatkach na usługi medyczne i socjalne.
-
Ogólne wykonanie wydatków związanych z budynkami przyniosło oszczędności w wysokości 1,3 mln EUR. Z kwoty tej 0,9 mln EUR wiąże się z niższymi kosztami ochrony budynków i nadzoru nad nimi, utrzymania i sprzątania budynków oraz zużycia wody, gazu i energii elektrycznej. Pozostała kwota 0,4 mln EUR wynika z oszczędności poczynionych w kontekście niektórych prac związanych z zagospodarowaniem i instalacją oraz bezpieczeństwem.
-
W dziedzinie IT wykonanie budżetu wyniosło niemal 100 %. Niepełne wykorzystanie środków w wysokości 0,4 mln EUR wynika głównie z niższych wydatków na zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego.
-
Niepełne wykorzystanie środków - w kwocie 0,2 mln EUR - w odniesieniu do mebli wiąże się głównie ze zmianą harmonogramu zakupu mebli do niektórych sal posiedzeń w budynku Justus Lipsius, których remont zaplanowano na 2017 r., ale ostatecznie przełożono na później.
-
Oszczędności w wysokości 0,1 mln EUR w zakresie wyposażenia technicznego wynikają głównie z niższego zapotrzebowania na instalacje zapewniające bezpieczeństwo.
-
W dziedzinie transportu wykonanie budżetu wyniosło niemal 100 %.
-
Wykonanie środków przeznaczonych na koszty podróży służbowych delegacji przyniosło oszczędności w wysokości 11,5 mln EUR. Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 25,0 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 17,8 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 8,9 mln EUR z oszczędności na niektórych pulach środków przeznaczonych na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony, w ciągu roku 1,7 mln EUR przesunięto w celu sfinansowania dodatkowych tłumaczeń ustnych na niektóre języki. Jako że państwa członkowskie musiały zwrócić niewykorzystane kwoty z lat poprzednich, tylko 13,5 mln EUR przeznaczono na późniejsze płatności w budżecie na 2017 r.
-
Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wynosi 3,2 mln EUR. Należy zauważyć, że te niewykorzystane środki wynikają ostatecznie z przesunięcia kwoty 8,9 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe delegacji 4  oraz kwoty 2,9 mln EUR na sfinansowanie ostatecznej płatności za budynek Europa. Ten końcowy wynik uwzględnia również powrotne przesunięcie kwoty 1,7 mln EUR z niektórych pul środków na podróże w celu pokrycia dodatkowych kosztów tłumaczenia ustnego na niektóre języki.
-
Kwota 0,2 mln EUR z ogólnej kwoty niepełnego wykorzystania środków w wysokości 0,5 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedla wolumen usług cateringowych, który w 2017 r. był niższy niż przewidziany w budżecie. Mniejsze zapotrzebowanie na konkretne koszty podróży służbowych pozwoliło dodatkowo zaoszczędzić 0,2 mln EUR. Ponadto mniejsze zapotrzebowanie na wynajem zewnętrznych sal konferencyjnych i sal posiedzeń, a także niższe koszty akredytacji, umożliwiły oszczędności w wysokości 0,1 mln EUR.
-
Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 94,7 %, przynosząc oszczędności w wysokości 0,4 mln EUR. Kwota ta wynika głównie z mniejszej liczby aktów ustawodawczych i innych aktów prawnych publikowanych w Dzienniku Urzędowym w 2017 r.
-
W kategorii "wydatki różne" niepełne wykorzystanie środków w kwocie 1,0 mln EUR wynika głównie z niższych wydatków w dziedzinie kosztów postępowań sądowych (0,9 mln EUR) z powodu mniejszej niż oczekiwana liczby postępowań antydumpingowych notyfikowanych Radzie; pozostała kwota 0,1 mln EUR jest łącznym rezultatem niższego zapotrzebowania na odzież służbową oraz na materiały biurowe, papier, analizy i opłaty pocztowe.
3.4.
Środki przeniesione
3.4.1.
Środki przeniesione automatycznie z 2016 na 2017 r.

Jak przedstawiono w tabeli 9, kwotę 62,3 mln EUR przeniesiono z 2016 na 2017 r.

Tabela 9

Wykonanie środków przeniesionych z 2016 na 2017 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Środki

przeniesione

z 2016

Płatności 2017 Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3 = 2/1 4 = 1 - 2
Plan zatrudnienia 425 000 244 208 57,5 % 180 792
Inne wydatki związane z personelem 1 769 152 1 539 049 87,0 % 230 102
Budynki 12 907 800 10 238 750 79,3 % 2 669 050
Systemy komputerowe 20 127 797 19 234 814 95,6 % 892 983
Meble 577 836 561 243 97,1 % 16 593
Wyposażenie techniczne 2 302 474 2 152 707 93,5 % 149 767
Transport 295 754 226 689 76,6 % 69 065
Koszty podróży służbowych delegatów - - -
Koszty tłumaczenia ustnego 10 024 525 9 160 725 91,4 % 863 800
Posiedzenia i konferencje 536 958 424 241 79,0 % 112 717
Informacja 1 995 546 1 870 237 93,7 % 125 309
Różne 11 362 114 11 304 705 99,5 % 57 409
Rezerwa - - -
Ogółem 62 324 956 56 957 368 91,4 % 5 367 588

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2016 r. wyniósł 91,4 %. Główne przyczyny takiego wskaźnika wykonania są następujące:

-
częściowy lub całkowity brak dostarczenia robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie poprzedniego roku,
-
nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Należy zauważyć, że taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym, gdyż w odniesieniu do tych transakcji konieczne będzie zaciągnięcie nowych zobowiązań w 2018 r.
3.4.2.
Środki przeniesione z 2017 na 2018 r.

Środki przeniesione z 2017 na 2018 r. wyniosły ogółem 60,6 mln EUR.

Tabela 10

Środki przeniesione z 2017 na 2018 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Budżet 2017 (początkowy) Budżet 2017 (końcowy (1)) Zobowiązania (2) Płatności 2017 Środki

przeniesione na

2018 (2)

Wskaźnik przeniesienia rate
1 2 3 4 4 5 = 4/3
Plan zatrudnienia 315 446 000 315 446 000 303 484 264 303 118 118 366 146 0,1 %
Inne wydatki związane z personelem 24 878 000 24 878 000 22 529 419 19 589 939 2 939 481 13,0 %
Budynki 57 789 000 52 705 000 51 414 847 35 984 828 15 430 019 30,0 %
Systemy komputerowe 42 800 000 41 900 000 41 466 017 21 463 684 20 002 333 48,2 %
Meble 942 000 942 000 741 630 418 041 323 588 43,6 %
Wyposażenei techniczne 3 659 000 3 659 000 3 532 203 2 042 449 1 489 754 42,2 %
Transport 1 048 000 1 048 000 1 021 465 580 592 440 873 43,2 %
Koszty podróży służbowych delegacji 17 802 000 25 017 502 13 472 729 13 472 729 0 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 79 816 000 69 700 498 66 521 325 59 610 462 6 910 863 10,4 %
Posiedzenia i konferencje 4 984 000 4 984 000 4 523 108 3 645 570 877 538 19,4 %
Informacja 8 285 000 8 285 000 7 847 588 5 466 992 2 380 596 30,3 %
Różne 2 127 000 2 127 000 1 111 878 580 634 531 245 47,8 %
Rezerwa 2 000 000 2 000 000 - - - -
Ogółem (z wył. nabycia) 561 576 000 552 692 000 517 666 473 465 974 036 51 692 437 10,0 %
Nabywanie nieruchomości - 8 884 000 8 883 738 8 883 738 100,0 %
Suma całkowita 561 576 000 561 576 000 526 550 211 465 974 036 60 576 175 11,5 %
(1) W tym wewnętrzne realokacje środków.

(2) W tym przeniesienie kwoty 8 787 738 EUR na mocy decyzji.

Kwoty przeniesione z 2017 na 2018 r. pochodzą głównie z poniższych kategorii:

-
systemy komputerowe - 20,0 mln EUR, z czego 13,1 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 5,4 mln - sprzętu i oprogramowania, 0,7 mln EUR - telekomunikacji, a 0,8 mln EUR - serwisowania i utrzymania systemów informatycznych,
-
budynki - 15,4 mln EUR, z czego 6,1 mln EUR dotyczy różnych prac związanych z zagospodarowaniem, 4,4 mln EUR - sprzątania i utrzymania, 2,5 mln EUR - ochrony i prewencji, 1,0 mln EUR - energii elektrycznej, wody, gazu i ogrzewania, 0,9 mln EUR - prac zapewniających bezpieczeństwo budynków, a 0,5 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. analiz i audytów budynków,
-
nabywanie nieruchomości - 8,9 mln EUR w celu pokrycia ostatecznej płatności za budynek Europa (z czego kwota 8,8 mln EUR przeniesiona na mocy decyzji),
-
6,9 mln EUR w celu pokrycia kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w listopadzie i grudniu 2017 r., jednak w odniesieniu do którego faktura końcowa przychodzi dopiero w 2018 r.,
-
inne wydatki związane z personelem - 2,9 mln EUR, w szczególności w odniesieniu do pomocy zewnętrznej (1 mln EUR), szkoleń (1 mln EUR), służby medycznej i żłobków (0,5 mln EUR), delegacji (0,3 mln EUR) oraz środków wsparcia dla personelu (0,1 mln EUR),
-
wydatki na informacje - 2,4 mln EUR, z czego 1,6 mln EUR dotyczy informacji i akcji o charakterze publicznym, a także publikacji Rady, a 0,8 mln EUR - wydatków na dokumentację i bibliotekę,
-
wyposażenie techniczne - 1,5 mln EUR, z czego 0,6 mln EUR dotyczy zakupu i utrzymania sprzętu konferencyjnego, 0,6 mln EUR - zakupu i utrzymania urządzeń audiowizualnych dla Służby Prasowej, 0,1 mln EUR - zakupu i utrzymania sprzętu przeznaczonego dla restauracji i stołówek, 0,1 mln EUR - urządzeń zapewniających bezpieczeństwo, a 0,1 mln EUR - innego wyposażenia,
-
posiedzenia i konferencje - 0,8 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady Europejskiej i Rady w 2017 r.,
-
meble - 0,3 mln EUR odpowiadające zamówieniom niektórych biur i dodatkowym zamówieniom na meble wystawionym w celu pokrycia zapotrzebowania Rady przed podpisaniem nowej umowy ramowej.
3.4.3.
Środki przeniesione na mocy decyzji z 2016 na 2017 r.

Jak przedstawiono w tabeli 11, kwotę 0,3 mln EUR przeniesiono z 2016 na 2017 r. na mocy decyzji, zgodnie z przepisami art. 13 ust. 2 rozporządzenia finansowego (RF) oraz art. 4 zasad stosowania.

Tabela 11

Środki przeniesione na mocy decyzji z 2016 na 2017 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Środki

przeniesione

z 2016 na

mocy decyzji

Zobowiązania 2017 Wskaźnik wykonania Środki anulowane Płatności 2017 Środki

przeniesione

na 2018 w

celu

płatności

1 2 3 = 2/1 4 = 1 - 2 5 6 = 2 - 4
Wyposażenie techniczne 350 000 330 991 94,6 % 19 009 0 330 991
Ogółem Rada Europejska/Rada 350 000 330 991 94,6 % 19 009 0 330 991

Kwota ta związana jest z wymianą sprzętu (wyposażenia technicznego) w budynku Europa, który został uszkodzony przez wodę w październiku 2016 r. Ze względu na brak pewności co do przysługującego odszkodowania oraz biorąc pod uwagę, że dokładna kwota potrzebna na wymianę sprzętu miała być znana dopiero w lutym 2017 r., podpisanie zamówień w 2016 r. było niemożliwe.

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych na mocy decyzji wyniósł 94,6 %. Kwota zobowiązania została w całości przeniesiona na 2018 r. z przeznaczeniem na płatności.

3.4.4.
Środki przeniesione na mocy decyzji z 2015 na 2016 r. z przeznaczeniem na płatności w 2017 r.

Środki przeniesione na mocy decyzji z 2015 na 2016 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania w 2016 r., ale nie dokonano płatności, zostały przeniesione na 2017 r. z przeznaczeniem na płatności. Jak przedstawiono w tabeli 12, kwotę 0,2 mln EUR przeniesiono z przeznaczeniem na płatności.

Tabela 12

Środki przeniesione na mocy decyzji z 2015 na 2016 r. z przeznaczeniem na płatności w 2017 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Środki przeniesione

z 2016 w celu

płatności

Płatności 2017 Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3 = 2/1 4 = 1 - 2
Meble 155 490 142 835 91,9 % 12 655
Wyposażenie techniczne 57 045 44 030 77,2 % 13 015
Ogółem Rada Europesjka/Rada 212 535 186 865 87,9 % 25 670

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2016 r. wyniósł 87,9 %. Kwota anulowanych środków wynika głównie z faktu, że niektóre towary zamówione przez SGR w ciągu poprzedniego roku nie zostały dostarczone, a niektóre usługi miały ostatecznie niższą cenę (dostawa mebli i wyposażenia technicznego).

3.5.
Dochody przeznaczone na określony cel
3.5.1.
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2017 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2017 r. wyniosły 23,3 mln EUR.

Tabela 13

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2017 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Dochody

przeznaczone

na określony cel

przed 2017

Zobowiązania 2017 Płatności 2017 Wskaźnik wykonania Anulowane

dochody

przeznaczone na

określony cel

1 2 3 4 = 2/1 4 = 1 - 2
Plan zatrudnienia 1 342 422 1 342 422 1 342 422 100,0 % -
Inne wydatki związane z personelem 1 261 407 1 229 382 1 219 019 97,5 % 32 025
Budynki 1 390 878 1 386 624 1 237 545 99,7 % 4 255
Systemy komputerowe 1 638 750 1 634 428 1 634 425 99,7 % 4 322
Meble - - - -
Wyposażenie techniczne 303 193 289 261 259 705 95,4 % 13 932
Transport 17 754 17 685 15 906 99,6 % 68
Koszty podróży służbowych delegacji 11 544 777 11 544 777 11 544 777 100,0 % -
Koszty tłumaczenia ustnego 4 938 885 4 938 885 4 938 885 100,0 % -
Posiedzenia i konferencje 324 833 324 644 319 114 99,9 % 189
Informacja 119 830 100 648 100 648 84,0 % 19 182
Różne 447 501 447 437 408 664 100,0 % 64
Ogółem Rada Europejska/Rada 23 330 231 23 256 193 23 021 111 99,7 % 74 038
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 117 804 106 465 88 939 90,4 % 11 339
Suma całkowita 23 448 035 23 362 658 23 110 050 99,6 % 85 377

Dochody przeznaczone na określony cel związane z działalnością SGR wyniosły ogółem 23,4 mln EUR, z czego w odniesieniu do 23,3 mln EUR należycie zaciągnięto zobowiązania w 2017 r. Pozostała kwota 0,1 mln EUR została anulowana zgodnie z art. 14 RF.

Kolejna część dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2017 r. (0,1 mln EUR) dotyczy kwot przesuniętych w 2016 r. przez ESDZ do Rady na pokrycie kosztów usług określonych w poszczególnych umowach o gwarantowanym poziomie usług między obiema instytucjami i świadczonych przez SGR. Z całej kwoty zobowiązania wynoszącej 0,1 mln w 2017 r. dokonano płatności na kwotę 0,09 mln EUR.

3.5.2.
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2017 r. przeniesione na 2018 r. z przeznaczeniem na płatności

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2017 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania, ale nie dokonano płatności w 2017 r., zostały przeniesione z 2017 r. na 2018 r. i wyniosły łącznie 0,3 mln EUR.

Tabela 14

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2017 r. przeniesione na 2018 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Dochody

przeznaczone

na określony cel

przed 2017

Zobowiązania 2017 Płatności 2017 Dochody

przeznaczone

na określony cel

przeniesione na

2018

Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4 = 2 - 3 5 = 4/2
Plan zatrudnienia 1 342 422 1 342 422 1 342 422 - 0,0 %
Inne wydatki związane z personelem 1 261 407 1 229 382 1 219 019 10 362 0,8 %
Budynki 1 390 878 1 386 624 1 237 545 149 078 10,8 %
Systemy komputerowe 1 638 750 1 634 428 1 634 425 3 0,0 %
Meble - - - -
Wyposażenie techniczne 303 193 289 261 259 705 29 555 10,2 %
Transport 17 754 17 685 15 906 1 779 10,1 %
Koszty podróży służbowych delegacji 11 544 777 11 544 777 11 544 777 - 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 4 938 885 4 938 885 4 938 885 - 0,0 %
Posiedzenia i konferencje 324 833 324 644 319 114 5 530 1,7 %
Informacja 119 830 100 648 100 648 - 0,0 %
Różne 447 501 447 437 408 664 38 773 8,7 %
Ogółem Rada Europejska/Rada 23 330 231 23 256 193 23 021 111 235 082 1,0 %
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 117 804 106 465 88 939 17 526 16,5 %
Suma całkowita 23 448 035 23 362 658 23 110 050 252 608 1,1 %

Kwoty przeniesione pochodzą głównie z poniższych kategorii:

-
budynki - 0,2 mln EUR, z czego 0,1 mln EUR dotyczy prac związanych z zagospodarowaniem i zapewniania bezpieczeństwa podczas szczytów w czwartym kwartale 2017 r., a 0,1 mln EUR - dostarczania gazu do budynków SGR,
-
wydatki różne - 0,04 mln EUR odpowiadające głównie kosztom postępowań sądowych i kosztom prawnym.
3.5.3.
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2017 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2017 r. wyniosły 23,5 mln EUR. Z tego kwota 290 508 EUR odpowiada kwotom przesuniętym przez ESDZ do Rady.

Tabela 15

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2017 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Dochody

przeznaczone na

określony cel przed

2017

Zobowiązania 2017 Płatności 2017 Dostępne dochody

przeznaczone na

określony cel

1 2 3 4 = 1 - 3
Plan zatrudnienia 1 424 860 76 021 - 1 424 860
Inne wydatki związane z personelem 1 246 597 100 461 59 259 1 187 338
Budynki 793 382 4 602 - 793 382
Systemy komputerowe 516 815 58 488 43 483 473 332
Meble - - - 0
Wyposażenie techniczne 35 344 6 244 450 34 894
Transport 2 747 - - 2 747
Koszty podróży służbowych delegacji 11 555 185 - - 11 555 185
Koszty tłumaczenia ustnego 7 042 505 - - 7 042 505
Posiedzenia i konferencje 195 819 134 578 90 658 105 161
Informacja 167 023 105 000 63 234 103 789
Różne 273 300 - - 273 300
Ogółem Rada Europejska/Rada 23 253 577 485 394 257 084 22 996 493
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 290 508 187 711 123 450 167 058
Suma całkowita 23 544 085 673 106 380 534 23 163 551

Dochody przeznaczone na określony cel w 2017 r. związane z działalnością SGR wyniosły 23,3 mln EUR. W trakcie roku budżetowego wykorzystano 0,5 mln EUR, zaś kwota 23,0 mln EUR została przeniesiona na 2018 r. zgodnie z art. 14 RF.

Około 50 % dochodów przeznaczonych na określony cel jest związanych z kosztami podróży służbowych delegacji (11,6 mln EUR). Kwota 7,0 mln EUR na tłumaczenia ustne pochodzi z dopłat dla niektórych języków w celu pokrycia kosztów dodatkowego tłumaczenia ustnego w tych językach. Pozostała część dotyczy głównie zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady.

ZAŁĄCZNIK

RADA WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW NA ROK 2017

(w EUR)
Pozycja budżetowa Początkowe środki Przesunięcia/ Korekty Końcowe środki Zobowiązania Płatności Przeniesienie na

podstawie uprawnienia na

Przeniesienie na podstawie decyzji Środki anulowane
2017 2017 2017 2017 2017 rok 2018 2018
1 2 3 4 5 6 7 8=3-5-6-7
10 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 335 000,00 335 000,00 326 809,98 326 809,98 8 190,02
10 0 1 Należności związane z zajmowanym stanowiskiem 68 000,00 68 000,00 67012,56 67012,56 987,44
10 0 2 Należności związane z osobistą sytuacją pracownika 10 000,00 10 000,00 8 734,44 8 734,44 1265,56
10 0 3 Zabezpieczenie społeczne 14 000,00 14 000,00 12 363,18 12363,18 1 636,82
1004 Inne wydatki na zarządzanie 675 000,00 675 000,00 385 028,32 311 126,98 73 901,34 289 971,68
1 00 Wynagrodzenie i inne należności 1102000,00 1102 000,00 799 948,48 726047,14 73 901,34 302 051,52
10 10 Świadczenia emerytalne i rentowe 170 000,00 170 000,00 72 230,76 72 230,76 97 769,24
1 0 1 Ustanie stosunku pracy 170000,00 170 000,00 72 230,76 72230,76 97 769,24
10 2 0 Środki rezerwowe na zmiany wynagrodzeń 50 000,00 50 000,00 50 000,00
1 02 Środki rezerwowe 50000,00 50 000,00 50 000,00
Ogółem rozdział 1 0 - Członkowie instytucji 1322000,00 1 322 000,00 872179,24 798277,90 73 901,34 449 820,76
110 0 Wynagrodzenie podstawowe 236 814000,00 -1 330 000,00 235 484 000,00 229 502 819,11 229 502819,11 5 981 180,89
110 1 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z zajmowanym stanowiskiem 1 850 000,00 1 850 000,00 1403 504,67 1403 504,67 446 495,33
110 2 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z osobistą sytuacją pracownika 59 571000,00 930 000,00 60 501 000,00 59 751216,98 59 751216,98 749 783,02
110 3 Zabezpieczenie społeczne 9 452 000,00 400 000,00 9 852 000,00 9 309 813,94 9 309 813,94 542 186,06
1104 Wskaźniki korygujące 50 000,00 100 000,00 150 000,00 124188,43 124188,43 25811,57
110 5 Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe 1 500 000,00 -100 000,00 1 400 000,00 937 106,33 937106,33 462 893,67
110 6 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy 2 600 000,00 2 600 000,00 1 628 873,14 1262 726,76 366 146,38 971 126,86
1 1 0 Wynagrodzenie i inne należności 311837000,00 311837 000,00 302 657 522,60 302 291376,22 366 146,38 9179477,40
1110 Świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska w interesie służby 171000,00 171000,00 171000,00 171000,00
1112 Należności byłych sekretarzy generalnych 665 000,00 665 000,00 655 741,28 655 741,28 9 258,72
1 1 1 Ustanie stosunku pracy 836000,00 836 000,00 826 741,28 826 741,28 258,72
112 0 Środki rezerwowe (urzędnicy i pracownicy czasowi) 2 767 000,00 2 767 000,00 2 767 000,00
112 1 Środki rezerwowe (emeryci i uprawnieni do odpraw) 6 000,00 6 000,00 6 000,00
1 1 2 Środki rezerwowe 2 773 000,00 2 773 000,00 2 773 000,00
Ogółem rozdział 11- Urzędnicy i pracownicy czasowi 315 446000,00 315 446 000,00 303 484263,88 303 118117,50 366 146,38 11 961 736,12
12 0 0 Inni pracownicy 9 706 000,00 9 706 000,00 9 384 604,80 9 377 349,72 7 255,08 321 395,20
12 0 1 Oddelegowani eksperci krajowi 973 000,00 973 000,00 836051,12 832 934,66 3 116,46 136 948,88
12 0 2 Staże 670 000,00 3 000,00 673 000,00 653 643,50 622 710,37 30933,13 19 356,50
12 0 3 Usługi zewnętrzne 2 498 000,00 -495 800,00 2 002 200,00 1 760 283,75 838 103,06 922 180,69 241 916,25
12 04 Usługi dodatkowe dla służb tłumaczeniowych 200 000,00 492 800,00 692 800,00 263 520,05 233 740,85 29 779,20 429 279,95
1 2 0 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 14047000,00 14047 000,00 12 898 103,22 11904838,66 993 264,56 1148 896,78
12 2 0 Środki rezerwowe 102 000,00 102 000,00 102 000,00
1 22 Środki rezerwowe 102000,00 102 000,00 102 000,00
Ogółem rozdział 1 2 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 14149000,00 14149 000,00 12 898 103,22 11904838,66 993 264,56 1 250 896,78
13 0 0 Różne wydatki związane z zatrudnianiem personelu 181000,00 -110 000,00 71 000,00 70 100,00 20129,43 49 970,57 900,00
13 0 1 Doskonalenie zawodowe 1 992 000,00 110 000,00 2 102 000,00 2 096 320,00 1 145 304,76 951015,24 5 680,00
1 3 0 Wydatki związane z zarządzaniem personelem 2173 000,00 2173 000,00 2166420,00 1165434,19 1 000 985,81 6 580,00
13 10 Pomoc w szczególnych przypadkach 30 000,00 30 000,00 30 000,00
13 11 Kontakty towarzyskie między pracownikami 117 000,00 - 7 200,00 109 800,00 108 579,09 49 521,66 59 057,43 1 220,91
13 12 Dodatkowa pomoc dla osób niepełnosprawnych 210 000,00 210 000,00 120 670,89 90163,84 30 507,05 89 329,11
13 13 Inne wydatki socjalne 66 000,00 7 200,00 73 200,00 72 250,75 72216,21 34,54 949,25
1 3 1 Środki wsparcia dla personelu instytucji 423 000,00 423 000,00 301 500,73 211901,71 89 599,02 121499,27
13 2 0 Służba medyczna 498 000,00 498 000,00 387 373,37 182174,82 205 198,55 110 626,63
13 2 2 Żłobki i świetlice 2 683 000,00 2 683 000,00 2 636 848,00 2 321868,74 314 979,26 46 152,00
1 3 2 Działalność dotycząca wszystkich osób związanych z instytucją 3 181000,00 3 181 000,00 3 024221,37 2 504043,56 520177,81 156 778,63
13 3 1 Koszty delegacji Sekretariatu Rady 2 980 000,00 2 980 000,00 2638631,66 2405 716,85 232 914,81 341 368,34
13 3 2 Koszty podróży pracowników w związku z Radą Europejską 650 000,00 650 000,00 628 362,95 599 725,72 28 637,23 21 637,05
13 3 Delegacje 3 630000,00 3 630 000,00 3 266 994,61 3 005442,57 261 552,04 363 005,39
Ogółem rozdział 1 3 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji 9407000,00 9407 000,00 8 759136,71 6 886822,03 1 872 314,68 647 863,29
OGÓŁEM TYTUŁ 1 - Osoby pracujące dla instytucji 340 324000,00 340 324000,00 326 013 683,05 322 708056,09 3 305 626,96 14 310 316,95
2 0 0 0 Czynsze 1 982 000,00 -23 000,00 1 959 000,00 1957 643,23 1 894105,27 63 537,96 1 356,77
2 0 0 2 Nabywanie nieruchomości 8 884 000,00 8 884 000,00 96 000,00 96 000,00 8 787 738,00 262,00
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 10 618 000,00 -1 836 000,00 8 782 000,00 8 738 922,53 2 674476,75 6 064 445,78 43 077,47
2 0 04 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 2 830 000,00 -1 625 000,00 1 205 000,00 1204 246,51 349 961,22 854 285,29 753,49
2 0 0 5 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków 711000,00 711000,00 344 062,91 138200,16 205 862,75 366 937,09
200 Budynki 16 141000,00 5 400 000,00 21 541 000,00 12 340 875,18 5 056 743,40 7 284131,78 8 787 738,00 412 386,82
2 0 10 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 19 057 000,00 -1 129 000,00 17 928 000,00 17 852 440,99 13430433,64 4 422 007,35 75 559,01
2 0 11 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 4 974 000,00 -1 899 000,00 3 075 000,00 2 957 188,68 1 983 429,48 973 759,20 117811,32
2 0 12 Ochrona budynków i nadzór nad nimi 16 815 000,00 1 382 000,00 18 197 000,00 17 520 886,40 15 025 620,26 2495 266,14 676 113,60
2 0 13 Ubezpieczenie 191000,00 91 000,00 282 000,00 279 998,00 264472,70 15 525,30 2 002,00
2 0 14 Inne wydatki związane z budynkami 611000,00 -45 000,00 566 000,00 559457,85 224128,56 335 329,29 6 542,15
20 1 Wydatki związane z budynkami 41648000,00 -1 600 000,00 40 048 000,00 39 169 971,92 30 928084,64 8 241 887,28 878 028,08
Ogółem rozdział 2 0- Budynki i koszty dodatkowe 57 789000,00 3 800 000,00 61 589 000,00 51510 847,10 35 984828,04 15 526 019,06 8 787 738,00 1290414,90
2 10 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 12 262 000,00 -1231244,00 11030 756,00 10 699 646,84 5 301290,95 5 398 355,89 331 109,16
2 10 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 21 850 000,00 2 117 599,00 23 967 599,00 23 874 910,71 10 734124,11 13 140 786,60 92 688,29
2 10 2 Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania 7 156 000,00 -1494 803,00 5 661 197,00 5 651012,24 4867261,73 783 750,51 10 184,76
2 10 3 Telekomunikacja 1 532 000,00 -291 552,00 1 240 448,00 1 240 447,04 561006,95 679 440,09 0,96
2 10 Systemy komputerowe i telekomunikacja 42 800000,00 - 900 000,00 41 900 000,00 41466 016,83 21463 683,74 20 002 333,09 433 983,17
2 111 Zakup i wymiana mebli 902 000,00 902 000,00 726 732,32 410 640,73 316091,59 175 267,68
2 112 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa mebli 40 000,00 40 000,00 14 897,61 7 400,71 7496,90 25 102,39
2 1 1 Meble 942000,00 942 000,00 741 629,93 418041,44 323 588,49 200 370,07
2 12 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych 2 635 000,00 -263415,03 2 371 584,97 2 344 670,38 1 318215,85 1026 454,53 26 914,59
2 12 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją oraz rozbudową wyposażenia i instalacji technicznych 78 000,00 341 989,05 419 989,05 412 864,95 246 393,59 166471,36 7 124,10
2 12 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych 946 000,00 -78 574,02 867425,98 774 667,42 477839,61 296 827,81 92 758,56
2 12 Wyposażenie i instalacje techniczne 3 659000,00 3 659 000,00 3 532 202,75 2 042449,05 1489 753,70 126 797,25
2 13 2 Wynajem, utrzymanie i naprawa parku samochodowego 598 000,00 598 000,00 571465,30 366 338,50 205 126,80 26 534,70
2 13 3 Plan mobilności 450 000,00 450 000,00 450 000,00 214253,71 235 746,29
2 13 Transport 1048000,00 1 048 000,00 1 021465,30 580 592,21 440 873,09 26 534,70
Ogółem rozdział 2 1 - Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie 48449000,00 - 900 000,00 47 549 000,00 46 761 314,81 24 504 766,44 22 256 548,37 787 685,19
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych delegacji 17 802 000,00 7 215 502,00 25 017 502,00 13 472 728,52 13 472 728,52 11 544 773,48
2 2 0 1 Inne koszty podróży służbowych 470 000,00 470 000,00 232 784,78 188 284,78 44 500,00 237215,22
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 79 816 000,00 -10 115 502,00 69 700 498,00 66 521 325,00 59 610462,00 6 910 863,00 3 179 173,00
2 2 0 3 Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne 150 000,00 150 000,00 130 875,00 118 793,09 12081,91 19 125,00
2 2 04 Wydatki różne na posiedzenia wewnętrzne 4174 000,00 -15 000,00 4159 000,00 4004163,98 3 195 887,26 808 276,72 154 836,02
2 2 0 5 Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń 190 000,00 15 000,00 205 000,00 155 284,72 142 604,98 12 679,74 49 715,28
220 Posiedzenia i konferencje 102 602000,00 - 2 900 000,00 99 702 000,00 84 517162,00 76 728 760,63 7 788401,37 15184838,00
2 2 10 Wydatki na dokumentację i bibliotekę 2 000 000,00 296 000,00 2 296 000,00 2 281465,22 1 518283,23 763 181,99 14 534,78
2 2 11 Dziennik Urzędowy 3 500 000,00 -1 046 000,00 2 454 000,00 2 078 576,27 2 078 576,27 375 423,73
2 2 12 Publikacje ogólne 250 000,00 -100 000,00 150 000,00 150 000,00 125 318,57 24 681,43
2 2 13 Informacje i akcje o charakterze publicznym 2 535 000,00 850 000,00 3 385 000,00 3 337 546,12 1 744813,58 1 592 732,54 47 453,88
22 1 Informacja 8 285 000,00 8 285 000,00 847 587,61 5 466 991,65 2 380 595,96 437412,39
2 2 3 0 Materiały biurowe 408 000,00 - 5 000,00 403 000,00 355 429,77 280134,04 75 295,73 47 570,23
2 2 3 1 Opłaty pocztowe 80 000,00 80 000,00 51 962,68 28 332,36 23 630,32 28 037,32
2 2 3 2 Koszty badań, analiz i konsultacji 45 000,00 45 000,00 17 800,00 17 800,00 27 200,00
2 2 3 4 Przeprowadzki 80 000,00 5 000,00 85 000,00 83 834,94 81216,75 2618,19 1 165,06
2 2 3 5 Obciążenia finansowe 10 000,00 10 000,00 10 000,00 3 394,39 6 605,61
2 2 3 6 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 1250 000,00 1250 000,00 369 091,87 121 713,34 247 378,53 880 908,13
2 2 3 7 Inne wydatki na działalność 254 000,00 254 000,00 223 759,08 48 042,66 175 716,42 30 240,92
22 3 Wydatki różne 2127000,00 2 127 000,00 1111878,34 580633,54 531 244,80 1 015 121,66
Ogółem rozdział 2 2 - Wydatki na działalność 113 014000,00 - 2 900 000,00 110114000,00 93 476 627,95 82 776 385,82 10 700 242,13 16 637 372,05
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - Budynki, wyposażenie i wydatki na

działalność

219 252000,00 219 252 000,00 191 748 789,86 143 265 980,30 48482 809,56 8 787 738,00 18 715 472,14
1 0 0 Środki rezerwowe
1 0 1 Rezerwa na nieprzewidziane wydatki 2 000 000,00 2 000 000,00 2 000 000,00
TYTUŁ 10 - Inne wydatki 2 000000,00 2 000 000,00 2 000 000,00
BUDŻET OGÓŁEM 561576000,00 561576 000,00 517 762472,91 465 974036,39 51788436,52 8 787 738,00 35 025 789,09
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych (Dz.U. L 48 z 23.2.2011, s. 1).
3 Kwota netto > 250 000 EUR.
4 Zgodnie z decyzją 111/07 SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot dostępnych w pulach językowych na tłumaczenia ustne do pul środków na wydatki związane z podróżami służbowymi delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2017 r. odpowiadało to kwocie 8,9 mln EUR.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024